Az X bolygó-elmélet egy létező elképzelés, mely a Neptunusz pályájának kilengéseit hivatott magyarázni. Eleinte a Plútóról gondolták azt, hogy részben magyarázatot adhat erre, de tömegének kiszámolása után egyértelművé vált, hogy az elképzelés téves. A neptunuszon túli, úgynevezett ETNO (Extreme Trans-Neptunian Object, avagy extrém transzneptuni objektumok) kisbolygók felfedezésének sorozata pedig azóta is vitákat szül a csillagászok között a hipotetikus kilencedik bolygó létezéséről. Ezt veszi alapul Az X bolygó nyomában címen megjelent társasjáték is, melyben egymagunkban vagy csoportosan igyekszünk az elsők lenni, akik megtalálják az égitestet.
Az X bolygó nyomában
- Hazai partner/kiadó: Gémklub
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4
- Játékidő: átlagosan 60-90 perc
- Korcsoport: 13+
- Nehézség: 2,34/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról 16 990 forint
Az X bolygó nyomában egy applikáció-vezérelte társasjáték, melyhez egy okostelefonra mindenképpen, de ideális esetben inkább játékosonként egy telefonra szükségünk van. Ugyanis a magyarul is elérhető alkalmazás vezérli a játék minden egyes aspektusát: ez adja meg a kezdéshez szükséges információkat és a későbbiek során az egyes akcióink eredményét is; és titokban ez tartja számon, hogy a játéktábla egyes szektoraiban milyen égitestek találhatók. Persze dolgunk ettől még nekünk is akad, nem is kevés, hiszen a keresett X bolygó helyének meghatározása a kapott nyomok alapján csak rajtunk áll.
Mit csinál az űrhajós ha szomjas?
A kétoldalas játéktábla egyik fele 12, a másik, nehezebbik pedig 18 szektorból áll, és mindegyik „pizzaszelet” pontosan egyetlen jelenséget tartalmaz (ide soroljuk az üresnek látszó helyeket is), melyek bizonyos szabályok szerint szóródnak szét. Például az aszteroidák mindig páros csoportokban járnak, a kisbolygók sosem szomszédosak az X bolygóval, míg a neves, feltételezett égitest mindig egy üresnek látszó szektorban helyezkedik el. A kör alakban elterülő égboltnak az utolsó játékos helyzetéhez igazodóan mindig csak az egyik fele látszik, ami azért fontos, mert akcióinkat mindig csak a látható égbolton hajthatjuk végre, ezt pedig a játéktábla közepén elhelyezkedő rondellel követjük nyomon.
Egy fordulónk során egyetlen akciót hajthatunk végre, melynek eredménye mindig titkos, azt másokkal megosztanunk nem kell, egyetlen kivétel ez alól az X bolygó-konferencia. Pásztázhatunk több, összefüggő szektoron át, hogy megtudjuk, azok közt egy bizonyos objektumból mennyi található (például 1-3 szektorok között hány aszteroida van); játékonként kétszer célzottan is kereshetünk, ekkor megtudjuk, hogy egy adott szektorban mi található; de kutathatunk is, hogy egy újabb szabályt megismerjünk egy vagy több égitest vonatkozásában (például hogy egy üstökös és aszteroida szomszédosak, egymással szemben helyezkednek el stb). Illetve persze bármikor megpróbálhatjuk meghatározni az X bolygó helyzetét, de ehhez a szomszédjait is pontosan meg kell adnunk.
Minden akciónk adott mennyiségű időt emészt fel, avagy ennyi lépést kell tennünk a körtábla szélén előre, majd a rondelt az utolsó játékos helyzetéhez igazítjuk, és az ő köre következik. Ha eközben a rondel egy ikon fölött halad el, akkor jegyzetfüzet esetén egy elmélet-tokent helyezhetünk le bármely szektorra, illetve a már lent levők haladnak az oszlopukban. Az X bolygó ikonjánál pedig egy logikai összefüggést tudunk meg a helyzetével kapcsolatban, akárcsak a kutatásnál, csak ez nyilvános információ. Ahogyan az is, ha egy elmélet leér a legalsó helyre, mert akkor felfedjük azt és az összeset az oszlopban, majd az alkalmazásban kiértékeljük helyességüket. De a legjobban az örülhet, aki helyes elméletet állít fel (és még jobb, ha elsőként), mert a játék végén győzelmi pontokra válthatja a tokenjét. A játék mindaddig tart, amíg valaki meg nem határozza az X bolygó helyzetét. Ekkor a többieknek még egy utolsó pontszerző akcióra van lehetőségük.
Hát űr kutat ás
Az X bolygó nyomában meglepően kevés tartozékkal érkezik: az egy játéktábla, kiegészítő rondel, elmélet-tokenek, egy-egy obszervatóriumot formáló játékosfigura mellett egy-egy paraván még a csomag része, ez utóbbi mögé rejthetjük el játékoslapunkat, amin jelölgetjük magunknak az égitesteket és információkat. Mindez teljesen átlagos minőségű, a kivitelezés és a dizájn letisztult és egyszerű, illusztrációktól szinte teljességgel mentes. Ugyanez mondhtó el az applikációról is, mely funkcióját hibátlanul betölti, de hiányoltam egy kis extra „csillogást”, legyen az spéci betűtípus, csecse animáció, urambocsá’ háttérzene.
Egy szóval jellemezve kissé puritán a tálalás, de a játékon ez jottányit sem változtat, és nagyon fel sem tűnik, mert jobban el vagyunk foglalva a saját gondolatainkkal, és azzal, hogy a lehető legrövidebb utat találjuk meg az X bolygóhoz, miközben a lehető legtöbb helyes elméletet is benyújtjuk. Mert nemcsak azzal lehet ám nyerni, hogy elsőként határozzuk meg a rejtélyes égitest pozícióját, avagy, ha a többiek közben hatékonyan szórják elméleteiket, könnyen a javukra billentheti a mérleget. Jópár meccset lejátszva sem vagyok meggyőződve arról, hogy van olyan felállás, melyben száz százalékos biztonsággal meg lehet határozni a bolygó helyzetét, eleddig mindig két pozíció közül kellett a végén tippelni. Az egyjátékos módban pedig egyszerűen képtelen vagyok olyan kevés lépés után meghatározni az X bolygó helyzetét, mint a gépi játékos, de ez könnyen lehet, hogy az én saram. De még így is egyértelmű, hogy Az X bolygó nyomában egy letisztult logikai játék, melyben a játékosok között minimális interakcióra kerül csak sor, mégis kiélezett a verseny – az agytekervényeket alaposan megdolgoztatni vágyó játékosok biztos nem csalódnak majd benne.
(A játékot partnerünk, a Gémklub biztosította – köszönjük!)