Mondanám, hogy Vladimír Suchý társasjátékai inkább jelentik wilson asztalát, vagy stílusosabban fogalmazva inkább wilson asztalára illenek. De bármelyik megfogalmazást is vesszük alapul, az olyan formában is illeszkedik a Faművesekhez, hogy ezúttal lényegében asztalosok bőrébe bújunk, akik így különböző termékeket, megrendeléseket készítenek el, természetesen faanyagból, így akár asztalt vagy konkrétan társasjátékos asztalt kínálva a vásárlónak. De hogy miért emlegettem wilsont? Nos, ő szereti nagyon az alkotó játékait, én eddig a Praga Kaput Regnivel is inkább csak kacérkodtam, de az asztalra még nem került. Viszont mivel neki nem tetszett a koncepció és passzolta a játékot, lelkileg felkészülve azt mondtam, hogy szeretem a kihívásokat, így megpróbálkozom vele. Ráadásul a színes, cuki állatokkal és fura, zöld hajú emberszabásúakkal teli látványvilág és dizájn is kicsit megtréfált.
Faművesek (Woodcraft)
- Hazai partner/kiadó: Gémklub
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4
- Játékidő: átlagosan 60-120 perc
- Korcsoport: 12+
- Nehézség: 3,83/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a kiadó honlapjáról rendelve 19 990 forint
Az erdő legszebb és legszorgosabb háziipara. Ennyit tudunk meg a háttérről és a karakterekről, pedig utóbbiak simán lehetnek erdei manók vagy tündék (de biztos nem Pierre Woodman), miközben a korszak és a helyszín bárhol, bármikor elhelyezkedhet a multidimenzió valamely szegmensében. De ha nem kötik az orrunkra, ne is foglalkozzunk vele többet, nézzük inkább a színpompás, ránézésre kellemes külsejű doboz tartalmát. A fedelet leemelve kapunk három központi táblát, egyet a bevételhez, egyet a pontozáshoz, egyet pedig az akciókhoz. Utóbbi egy rondel, ami cikkelyekre van felosztva, ezek között mozognak az akciólapkák. Mindenki kap még egy saját játékostáblát, számos jelölőt, három kockát, valamint mindenféle tokeneket, amik a műhely fejlesztését hivatottak jelképezni. Van még két nagyobb adag kártyánk, a korai segítőkkel és korai megrendelésekkel, majd mindenki kap ezekből is, hogy adott számban megtartsa a lapokat, valamint jut még némi apanázs is az áfonya, mint fizetőeszköz formájában. Ha pedig kész a setup, ami elsőre azért nem olyan kevés idő, mehet is a fa termesztése vagy vásárlása és megmunkálása.
Dől a faaaa!
Egyszerűsítsük le a szabályok összefoglalást, egyfelől azért, mert ugye nem annak teljes átadása a cél, másfelől meg azért, mert minden más módon egész egyszerűen túlbonyolítanánk a dolgot. Merthogy az automatikus fanövekedést követően lényegében egyetlen akciónk van, ezt végrehajtjuk, majd az ingyenes akciók közül élünk, amivel szeretnénk/tudunk, ezután van egy marketing-fázisunk, majd jön a következő játékos. Ha mindenki sorra került, vége a fordulónak. Ilyen fordulóból van összesen 14, közben három bevételi/tisztogatási fázissal, majd a játék legvégén még egy bevételi fázissal, ami után az nyer, aki a legtöbb pontot szerezte.
Az izgalmas az egészben az, ahogy akciót választunk. Ezek a lehetséges akciók ugyanis a körcikkely egy-egy szeletében találhatók, ha pedig választunk egyet, azt át kell mozgatni a következő cikkely legelső, szabad mezőjére. Ami ezt még érdekesebbé teszi: ha a középső körfűrész nagy “mutatóját” egy lapkával eltoljuk, akkor változnak a belső körben lévő jutalmak, illetve a második cikkelytől kezdve a külső peremen is találunk bónuszokat. Tehát minél többet használunk egy akciót, avagy mozgatunk egy lapkát, az annál értékesebb, mivel különböző bónuszokat ad – de a külső peremen lévőket például csak akkor, ha már van a használandó akció előtt másik is az adott negyedben, mivel az első kettő lapka még nem hoz külső bónuszt, utána viszont minden egyes akció egyre értékesebb extrát kínál. Még egy kis apróság, de ha a játék alatt lámpásokat szerzünk, azokkal még több lehetőséget kapunk: egy felhasználásával megkavarjuk a dolgokat, avagy az első akciónkat ugyan elmozgatjuk, de ennek csak a bónuszát kapjuk meg, míg a második választott akciónk (ezt kapjuk a lámpással) nem mozdul, ellenben ezt már végrehajthatjuk. Ha pedig három lámpást használunk fel, két teljes akciót végrehajthatunk. Ami viszont hatalmas segítség, mert a játék alatt igen nyilvánvalóvá válik, hogy az alap 14 akció (fordulónként 1) igen szűkös, és mindig van valami, amit még szívesen megtennénk, de már nem áll módunkban.
Az akciók egyébként egyértelműek. Vehetünk nyersanyagot (fűrész, fahulladék, ragasztó) és fejlesztést (extra ingyenes akciók a műhelyben), segítőket aktiválhatunk és új fát ültethetünk, fát adhatunk el és vásárolhatunk, segítőket és megbízásokat vehetünk el a kínálatból. Előbbiek munkánkat segítik (azonnali vagy állandó, akciónként vagy fordulónként biztosított jutalmakkal, valamint az aktiválásoknál szerezhető extrákkal), utóbbiakat pedig időben kell teljesíteni, míg a tisztítási fázisok során le nem csökken az értékük. És hogy milyen egy megrendelés? Nos, az lehet fajáték, étkészlet, asztal vagy éppen egy hatalmas ágy, elkészítéséhez pedig minden esetben valamilyen fafajta és sokszor valamilyen egyéb nyersanyag szükséges. Például kettő barna kocka, 1-es és 3-as értékben, valamint egy sárga, 5-ös értékben, és egy ragasztó. A rendelések teljesítése mindig ingyenes, bármikor végrehajtható akció (a saját kör növekedéses és marketingje között), és minden esetben bevételt eredményez. Áfonyát, mogyorót, bevételi pontot vagy éppen hírnevet. Utóbbi a játék végén a legfontosabb, hiszen az éppen aktuális hírnevünk mutatja, mennyi győzelmi pontot, avagy mogyorót kapunk a teljesített megrendelések után, de akár játék alatt is szerezhetünk vele jutalmakat, ha a két játékban lévő sáv közül az egyiken mi haladunk át elsőnek (vagy akár 3 főnél másodiknak, 4 főnél harmadiknak). De visszatérve a fára és a megmunkálásra.
A faanyagot egyfelől a játék elején kapjuk, másfelől vásárolhatjuk, harmadrészt kitermelhetjük, nem utolsó sorban pedig bizonyos extra jutalmak is biztosítanak extra kockákat. Vásárlásnál eladhatunk egy kockát a saját készletünkből, dupla áron, majd vehetünk egy hatos értékű, tetszőleges (de az eladottal nem egyező) színűt. A kockák piaci értéke típus szerint lebontva megtalálható a főtáblán. Ha a cserepeinkben növesztünk fát, annak az értéke minden fordulónk elején kettővel növekszik, ha pedig elérte a 6-ost, automatikusan a farakásunkba, avagy készletünkbe kerül. És az értékeket más módon is befolyásolhatjuk. Fűrésszel egy meglévő kockánk értékét bármilyen arányban eloszthatjuk két kockára, sőt extra fűrésszel akár több kockára is, míg a ragasztóval két kocka értékét adhatjuk össze. Éppen ezért rengeteg a lehetőség, aminek hála, ha nem is egyszerű a megrendelések teljesítése, azért egyre jobban teljesíthetünk, pláne, ha odafigyelünk arra, hogy minden téren tartsuk a lépést, legyen szó a bevételi vagy hírnévsávról, a segítőkről és a műhelyről, vagy éppen a különböző szerszámokról, amiket nem egyszerű begyűjteni, de utána elég jó kis extrákat biztosíthatnak.
Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten
Bár elsőre úgy tűnt, hogy (talán nem is) kicsit absztrakt a faművesek életének megjátékosítása, több játék után nálam végül eléggé átjött a téma. A fafajtákat jelölik a színek, az értéket pedig vehetjük úgy, hogy mekkora faanyaggal dolgozunk. A lámpást külön jópofa megoldásként könyveltem el, aminek a saját értelmezésemben teljesen logikus szerepe van: elvégre mesterembereink nappal dolgoznak, majd ha besötétedett, befejezik a munkát… de (!), ha egy lámpást beáldozunk, a fénynek hála találhatnak még extra nyersanyagot és összetevőt (jutalom behúzása), vagy az extra akcióval akár egy újabb munkamenetre is képesek. Szóval teljes mértékben bele tudtam élni magam az iparba, a fatermelésbe és -megmunkálásba, miközben a regasztóval, fűrésszel és mindenféle alternatív megoldással a kockák manipulálása is rendkívül változatos, részletes, így abszolút nem kell a szerencsére támaszkodni. Ha tudom, hogy két forduló belül kell egy 3-as és egy 2-es barna anyag egy bútor elkészítéséhez, akkor elültetek egy 1-est, az a következő körben 3-as lesz, majd a másodikban 5-ös, amit viszont egyből levehetek, illetve ketté is fűrészelhetem, így megkapva a kívánt eredményt. Abszolút tervezhető, logikusan felépített játékról van tehát szó, ami csak az elején ijesztő, az első meccsnél tűnik nagyon nyakaterkertnek. Sőt, a szóló mód is kifejezetten jól működik, bár inkább csak egy keretet biztosít, nem annyira tesz a játékos alá, így néha kicsit tisztogat, elmozgatja az akciókat, illetve, ha nem vigyázunk, elviheti a hírnév-sáv bónuszait.
Ennek azért köze van ahhoz is, hogy elsőre az ikonográfia sem túl intuitív, szokni kell a stílusát, ki kell ismerni a lehetőségeket. Bár ez a teljes játékra igaz. Eleve fura a dizájn, hiszen az illusztrációkkal és díszítésekkel, a mindenfelé feltűnő állatkákkal, a zöld hajú alakokkal előbb gondolnánk egy lazább családi stratégiára, mintsem heavy euróra. Márpedig a Faművesek abszolút heavy euro, noha abból a könnyebben befogadható fajta, de semmiképpen sem Everdell vagy Juharvölgy krónikája jellegű darab, amire elsőre gondolnánk. Szokni kell a stílusát, szűk akciólehetőségeit, amik azért a játék során egyre jobban kibontakoznak, így a végére egészen bele lehet jönni, és akkor már a kései segítők és megrendelések sem okoznak problémát. Szerintem nagyszerű társas ez is, ami abszolút illik Vladimír Suchý eddigi életművébe és felhozatalába, de az biztos, hogy inkább a gamereknek és tapasztaltabb játékosoknak szól, semmiképpen sem kezdőknek. Bár továbbra is úgy gondolom, hogy ha valakinek jó az agya és fogékony a modern társasokra és azok logikájára, az egy jó játékmester vagy olyan, tapasztaltabb játékos mellett, aki szépen átadja a szabályokat, simán beugorhat akár összetettebb társasokkal is a hobbiba. Persze az a biztos, ha szépen, lassan munkáljuk meg a játékos tudást és tapasztalatot, hogy aztán az is pont olyan szép nagyra nőjön, mint egy fa a Faművesekben.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gémklubnak!)