Már a Gamernától is járt nálunk néhány különlegesség (például a Kleos), és bizony a Glow már első ránézésre is az egyedi, valamiért/valamiben kiemelkedő társasjátékok felhozatalát erősíti. Ez leginkább a külsőnek köszönhető, hiszen az alapvetően fekete-fehér környezetből mind az illusztrációk, mind a színes kockák toronymagasan kiemelkednek, ezzel igen sajátos ízt adva a kockadraftolós játéknak. Mindez persze kevés az üdvösséghez, pláne egy olyan dömpingben, amely csak úgy ontja a kocka- és kártyadraftolós játékokat, elég csak a Brew-ra gondolni, ami lényegében hasonló koncepcióra épített, mégis kicsit más. Mindenesetre utánajártunk, hogy a játékmenet képes-e felnőni a külsőhöz, és hogy élménynek milyen a Glow, melyben 8 napon át toborozzuk társainkat, kockákat dobálunk és közben kalandozzunk, hogy a birodalomba visszatérjen a fény, visszatérjenek az elemek.

Glow

  • Hazai partner: Gamerna
  • Kiadó: Bombyx
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 45 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 2,04/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a Gamernánál 14 790 forint

A Glow során tehát mindenki egy 11. generációs kalandort alakít, amihez egy jó kis naplószerű felvezetést is kapunk, Pocana tolmácsolásában, aki felvázolja, hogy mi történt, hogyan terjedt el a sötétség, mi is a feladata, majd 8 napon át levezeti, mi történik a kalandok során, melyek közül kettő érhető el, méghozzá Az árnyak tartománya és A sötétség szigetei címen, amik a fő játéktábla két oldalát jelentik. Ezt választás szerint helyezzük a játékterületre, alá odatéve a találkozó táblát, aminél az alul a B, felül az A társkártyákat tartalmazó pakliból minden elemhez húzunk egy-egy társat, így összesen öt főt. A fő játéktáblára egyébként kalandtól függően, játékosonként egy-egy meeple és házikó (tábor), vagy éppen 4-4 hajó kerül, a kis kockákkal mind dobunk, amiket szintén az elemek szerint, a találkozó táblára rakunk (ha például három levelet kapunk, akkor mindhárom a levél szimbólumhoz kerül), ha pedig valahova nem jut kocka, oda egy lábnyom-tokent helyezünk. A tokeneket mindenki számára elérhető közelségbe rakjuk, majd mindenki választ egy-egy kalandort, megkapja a hozzá tartozó nagyobb kockákat, és kezdődhet is a nagy kaland, mely 8 fordulón át zajlik, és melynek végére a lehető legtöbb fényszikrát kell begyűjteni. 

Fényhozók

Mindez rendkívül egyszerű módon zajlik, hiszen a játékmenet 8 fordulóra, azon belül minden esetben 4 akcióra oszlik. Először is a körsorrend szerint mindenki választ egy társat, a felette, avagy a hozzá tartozó elemhez letett kockákat is eltulajdonítva. A második, hogy mindenki dob az összes kockájával, avagy a kalandorhoz és egy-egy esetben valamelyik társhoz tartozó tartozó nagyokkal, illetve az aktuális társ hozta kisebb kockákkal, majd ha nem tetszik az eredmény, újradobhatunk a tokenek, kártyaképességek segítségével, vagy éppen a pontsávon visszalépve, amivel ugye pontot veszítünk, viszont egy kockával új esélyt kapunk. Sőt, három újradobási segítség beváltásakor egy kockát a tetszőleges oldalára fordíthatunk. 

Ha a kockadobásokat véglegesítettük, az eredményeket ellenőrizzük a kalandorok és társak képességeinél. Van olyan képesség, ami megkövetel egy adott elemet, a másik direktben tiltja az elem jelenlétét (akkor kapsz x számú pontot, ha mondjuk, nincs felhő a dobott eredmények között), míg a harmadik azt mondja, hogy három egyforma elemmel kell rendelkezni, de tök mindegy, hogy az melyik. Az, hogy mit aktiválunk, teljességgel változó, és emiatt kell odafigyelni, hogy kit választunk társnak. Mert van, aki alap képességként egyből hoz egy nagy kockát, ami marad is, amíg a társ velünk tart. Más csak a játék végén hoz győzelmi pontokat, míg valaki minden körben egy újradobást engedélyez. De még ennél is több a lehetőség, elvégre ezek csak az alap képességek, emellé a kockadobásnak megfelelően szentjánosbogarakat, talp tokeneket, győzelmi pontokat kaphatunk, vagy akár levonást is, sőt egy-egy kocka-kombináció esetén akár temetőbe kerülhet a társ, amivel végleg búcsút intünk neki. És ideális esetben az a lényeg, hogy kalandorunk mellett, a játék végére 8 társsal rendelkezzünk, ami persze nem minden esetben jön össze, elvégre egy-egy rosszabb dobás vagy éppen mérlegelés után lehet, hogy valakit mindenképpen temetőbe kell küldeni.

Ha ezzel az akcióval is végeztünk, kalandtól függően újrahasználjuk a kártyáknál is aktivált kockadobásainkat, vagyis két szempontból is figyelni kell, hogy jó eredményeket kapjunk a kockadobás során. Az árnyak tartománya esetén egy meeple az, akivel haladunk előre az ösvényeken, néha eljutva egy városba, és minden egyes utazási ponthoz egy elemet, avagy egy kockát kell elhasználni, vagy éppen egy talp tokent. Városba csak utóbbival léphetünk be, viszont minél messzebb jutunk, annál több győzelmi pontot kaphatunk a játék végén – csak ne felejtsük el letenni a táborunkat, ugyanis az után a város után kapunk győzelmi pontot, ahol éppen táborunk áll. A sötétség szigeteinél már más a helyzet, hiszen ott a központi szigetről mindenki négy hajót indít, a játék során pedig azokat mozgathatja, de úgy, hogy egy szigetre csak egy saját hajót vihetnek, illetve a szigetekhez az út megköveteli, hogy hány elem lehet jelen az aktuális kockadobásnál. Itt pedig minden hajó után pontot kapunk, attól függően, melyik szigetnél állomásoznak a játék legvégén. Aztán, ha a nyolc forduló lezajlott, lényegében a kártyáinkon lévő, valamint a kalandok során szerzett pontokat kapjuk meg, illetve minden talp tokenért jár egy, sőt ha összeszámoljuk, hogy hány társunk van, és hány szentjánosbogarat gyűjtöttünk be (kártyán és token formájában), utóbbi pedig egyenlő vagy több, mint a társak száma, akkor további 10 pont üti a markunkat. És természetesen az nyer, aki így a legtöbb pontot, avagy fényszikrát szerezte meg.

Könnyed, szép, szeretem!

Az Aqua Garden után ismét egy olyan társasjátékba sikerült belefutni, aminél azt érzem, hogy hiába szeretem már inkább az összetettebb játékokat, hiába egyszerű nagyon a Glow alapja, abszolút nem tudok belekötni az egyszerűségébe, sőt nem is akarok, mert a végeredmény egy nagyon jól felépített, nagyon szórakoztató és kifejezetten szép, itt-ott egyedi társas, amit vétek kihagyni. Legalább egy próba erejéig érdemes leülni elé, hogy kiderüljön, mennyire alakul ki kapcsolat, de én azt gondolom, hogy nagyon nem lehet mellélőni vele. A kockadobás természetesen hazárdírozás, ahogy mindig, sokszor nagyon szerencsétlen végeredménnyel, de azért minimálisan tudjuk befolyásolni az eredményeket, miközben a csapatépítés nagyon jól működik, már-már engine builder mechanikával díszítve az alapokat. A hab a tortán a két kaland, amik pont annyira különböznek egymástól, hogy ne legyen átverés érzete a dolognak, pedig a mechanika alapja ugyanaz. És mégis, más lehetőségeket szül a hajózás és a zarándoklat, miközben máshogy állunk hozzá az elérendő célokhoz.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Mindehhez pedig vegyük hozzá a fantasztikus külsőt, ami egyből simogatja és kényezteti a szemet, sőt a lelket! Bár az alap fekete-fehér, mégis, annyira tele van élettel, annyira különleges, hogy az elképesztő, az itt-ott megjelenő színek pedig elképesztő kontrasztot teremtenek. A kártyalapokon az illusztrációk ritkán ismétlődnek, de sok az egyedi, egészen különleges állatokkal és formákkal, miközben az összkép, az asztalkép megragadja az ember figyelmét. A kockák és a kártyák nagyon igényesek, jó minőségűek. Utóbbiak hátoldala itt-ott lakkozott, ami még hozzátesz az élményhez, a tokenek és táblák azonban kicsit egyszerűek, bár ez sem kifejezetten negatívum. Ha a játék árát is figyelembe vesszük, teljesen jó áron szerezhetünk egy nagyon jó kis draftolós, kockás társasjátékot, ami képes annyi újat, de legalábbis egyéniséget felmutatni, ami miatt újra és újra szeretnénk leülni elé, változó játékosszámmal, változó kalanddal, és lényegében ez jelzi leginkább, ha egy játék jól sikerült. Mert ha visszahoztuk az elemeket és színeket, elkergettük a sötétséget, néha azért ismét teret engedhetünk neki, de csak egy kicsit, hogy aztán újabb hősökre, kalandorokra legyen szükség, akikkel ismételten útra kelhetünk.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gamernának! A Glow alapvetően ikonokkal kommunikál, teljesen nyelvfüggetlen, egyedül szabályfüzetéhez igényel német nyelvtudást, de a Gamerna minden rendelés mellé nyomtatott, saját, magyar szabályfüzetet is mellékel.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát