A Ten Suns egy kínai mítoszra építkezik: az ősi történet szerint a földnek eredetileg tíz napja volt, melyek egymás után keltek fel és nyugodtak le. Egy alkalommal azonban mind a tíz egyszerre ragyogott az égen, és felperzselte a földet. Ekkor a legendás Yao király felkérte a legnagyobb hőst, Hou Yi-t, hogy győzze le az átkozott Jáde király nappá vált fiait. Yi először tárgyalt, majd fenyegetőzött, végül, mikor semmi sem használt, egymás után lelőtte a napokat, míg végül csak egy maradt az égen. A Ten Suns fordulói során mi magunk az univerzumot megalkotő ősi lények vagyunk, kik energiájukat a napokból nyerik, ám az eseményeket megállítani nem tudjuk, így egymással versengve minél nagyobb befolyásra igyekszünk szert tenni egy licitálós-blöffölős játékban.
Ten Suns
- Hazai partner: Gamerna
- Kiadó: Medieval Lords
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-6 fő
- Játékidő: 30-45 perc
- Korcsoport: 10+
- Nehézség: 2,33/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a Gamernánál 6 990 forint
Az előkészületek során a játékosok választanak egy szimpatikus fogadótáblát, paravánt, játékosjelölőket, ezeken felül pedig további öt hold-energiakockát. Az eseménypaklit összeállítjuk, ennek a felső harmadába három, az alsó kétharamadába pedig kilenc Hou Yi kártya kerül bekeverésre, majd a két részpakliból egyet alkotunk. Ahogy a Hou Yi kártyák sorra kerülnek elő a pakliból, úgy fogynak a napok a Bagua-táblán, ezzel pedig nemcsak a játék vége közelít, hanem a rendelkezésünkre álló erőforrások is megfogyatkoznak. Ugyanis minden kör elején a napok számának megfelelő mennyiségű nap-energiát kapjuk, melyet nem menthetünk át a körök között. A Hold-energiára valamivel nehezebben tehetünk szert, de magunkkal cipelhetjük akár a játék végéigis (bár nem érdemes), így a körök előrehaladtával ez egyre jobban felértékelődik.
Tíztest-probléma
A kezdőjátékos a játékosszámnak megfelelően feltölti az eseménypakliból a fogadás-sort, ezután húz ugyanennyi palota-lapot és két hold-energiát, ez utóbbiakat tetszés szerint szétosztja közöttük, így befolyásolva az eseménylapok értékét. Az eseménykártyák három csoportba sorolhatók: isten-kártyák, melyek változatos azonnali vagy többször használható előnyhöz juttatnak, és egy-egy pontot is érnek; szörny-kártyák, melyek legyőzésével azonnal busás jutalmat szerezhetünk; helyszín-kártyák, melyekből minél több különbözőt birtoklunk, annál több presztízs üti a markunkat a játék végén. Emellett a palota-kártyákból építkezhetünk, kettő-, négy- vagy nyolc lapból álló szettjeinket hold-energiára és újfent győzelmi pontokra válthatjuk.
Felmérve a kiosztott eseménykártya-kínálat értékét, a titokban, a többiektől paravánjukkal eltakart mezőkre helyezzük nap- és hold-energiából álló tétjeinket, és mikor mindenki végzett, egyszerre felfedjük. Alapesetben az viszi az adott mezőnek megfelelő kártyát és a vele járó palota-kártyákat és hold-energiát, aki a legtöbbet tette fel rá; csakhogy ekkor még van lehetőségünk arra, hogy egyes, már megszerzett isten-kártyákkal az eredményeket manipuláljuk. Ezt játékossorrendben hajtjuk végre, ami az utolsó játékosnak roppant előnyös lehet. A kör végeztével a kezdőjátékos-jelölő tovább vándorol, de az egyik istenkártyával bárkihez átkerülhet.
Casino Royale
A Ten Suns egy, a Kickstartert is megjárt projekt, ilyenformán az anyagminőség kiemelkedő és a gyönyörű illusztrációk sem maradnak el. A kártyák vastagok, védőréteget kaptak, a játékos-paravánok ízléses illusztrációval díszítettek, bár lehetnének picit magasabbak is a teljes és biztos takarás érdekében. Az egyetlen komoly gondom mégis a kártyákkal akad, ugyanis ikonográfiájuk sehol sincs összegyűjtve és elmagyarázva, csak a nevezett paravánokon szerepel az istenek képességeinek szöveges leírása. De még így is akad köztük olyan, amelyik egyáltalán nincs leírva sehol az egész dobozban (Eight Immortals), és bár a többi kártya ismeretében megfejtettük a hatását, bizonyosságért az internethez kellett fordulni. Ennél egy fokkal egyszerűbb lett volna a hatást felírni magukra a kártyákra, ha már kis mitológia szösszenetek is szerepelnek az alsó sorban. Persze, így rá lehet fogni, hogy a játék nyelvfüggetlen, még ha ez a fogalom határainak feszegetésével is jár...
A játék kompetitív és konfrontatív jellege ellenére sem túl ellenséges, a kihívást elsősorban nem a szabályok vagy a lehetőségek megismerése és okos kombinálása jelenti, hanem sokkal inkább a többi játékos szokásainak ismerete. Nagyon lecsupaszítva olyan ez, mint egy póker-parti: ismerni kell az ellenfelet és manírjait, és ennek megfelelően licitálva alakítható a meccs a saját ízlésünk szerint. A 30-45 perces játékidőt akár félbe is lehetne vágni, és nem érezném kevesebbnek; számomra így azt a benyomást keltette, hogy egy filler-jellegű játékból szerettek volna valami nagyobbat kihozni, amit csak félig-meddig sikerült. A játékosszám növekedésével viszont hamarabb fogy a pakli, és ezáltal gyorsabb is a meccs, valamint a fogadás is kiszámíthatatlanabb, éppen ezért meglátásom szerint három-négy fővel bontakozik ki igazán a Ten Suns. Kisebb társaságoknak két másik játék közé ékelve, vagy kötetlen, beszélgetős estékre tökéletes választás, és bár nem árt odafigyelni, nem fogja feketére égetni a szürkeállományunkat.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gamernának! A Ten Suns végső soron nyelvfüggetlen, ám szabályainak és ikonográfiájának megértéséhez angol nyelvtudás szükséges, rajongó fordításról nincs tudomásunk.)