Már-már kriminális, hogy a Társalgó rovat eddig alapvetően csak két játék kapcsán tudott értekezni Alexander Pfister munkásságáról: a felemásra sikeredett CloudAge semmiképp sem tekinthető a karrierje csúcsának, ellenben a több évnyi aszály után ismét elérhetővé tett Királyú áru kiválóan bemutatja, hogy mennyire elegánsan tud alapvetően egyszerű eszközökből pörgős, mégis mélységgel rendelkező társast készíteni.  A mélységről viszont az egy évtizedes múlttal rendelkező A nagy western utazás tud igazán sokat mesélni, amely 2016-os eredeti kiadása után 2021-re teljesen megújult külsővel tért vissza (amely az első kiegészítőjét is megkapta), hogy aztán egy komplett trilógiává fejlődjön – ennek érkezett meg most a második felvonása magyar nyelven.

A nagy western utazás: Argentína

  • Hazai partner/kiadó: Delta Vision
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: 75-150 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 3,88/5
  • Ajánlott ár: a kiadó webshopjából 25 990 forint

A nagy western utazás: Argentína így a legkönnyebben úgy írható körül, mint A nagy western utazás egy önállóan játszható, néhány ponton újragondolt verziója, amely nem csupán a helyszínt cseréli le az Egyesült Államokról Argentína vidékére, de tematikusan is hozzáigazítja ehhez főbb alkotóelemeit, mindezt megfejelve egy-két újdonsággal. A narratívával kapcsolatos finomhangolások ugyanakkor nem formálják át gyökerestül a koncepciót, így az Argentína továbbra is egy kifejezetten komplex, a szettgyűjtögetésre, a kézmenedzsmentre, engine építésre kihegyezett stratégia, ahol a 19. század végének Argentínájában kell felcsapni egy marhafarm birtokosának, csordákat terelve Buenos Airesbe, hogy onnét elhajózzanak távoli kikötőkbe, így juttatva bevételhez annak tulajdonosát. Ehhez pedig egy hatalmas világ áll rendelkezésre: a központi játéktáblán található ösvényt követve kell munkásokat felbérelni a horda méretének növeléséhez, építészeket az üresen álló épülethelyek feltöltéséhez, valamint gépészeket a marhák szállítását optimalizáló vasúti teherszállítás karbantartásához és optimalizálásához.

Ezek kézben tartásához pedig rendkívül sok dologra kell odafigyelni, melyhez az új, kétrétegű saját játéktábla asszisztál, ami továbbra is könnyen értelmezhető és megtanulható ikonográfiával vezet végig az egyes fázisokon és az ott elérhető lehetőségeken. Ezen a téren lényegében nincs változás az alapjátékhoz képest, azaz a saját marhapásztor mozgatásával kell haladni az útvonalon, amit egy akciófázis követ, melynek végeztével a lapok felhúzása következik az aktuális kézlimitig. Utóbbi, illetve az elérhető akció pontos típusa és mennyisége pedig továbbra is a saját játéktábla fejlesztésén múlik: a csorda leszállításával az alapesetben letakart mezők fedhetők fel, ezzel nyitva meg vagy erősítve korábban már megnyitott akciókat.

Az Argentína pedig a fő cél kivitelezésében, azaz a marhák leszállításában implementálja az egyik legnagyobb változtatást, itt ugyanis már kereskedőhajókra kell őket felterelni. A kikötőben mindig rengeteg áll belőlük rendelkezésre, specifikus értékkel, melyek a leszállított marhacsorda értékéhez igazodnak: a magasabb érték értelemszerűen jóval nagyobb bevétellel kecsegtet, ezen hajók esetében ugyanakkor az egyik új játékelem, a gabona is szerephez jut, amely a felpakolt állatok etetéséhez szükséges. A hajók csak egy kis része érhető el szinte állandó jelleggel, néhány specifikus kikötőbe tart, amely a játék egy-egy adott pontján indul el, így még azelőtt ajánlott feltölteni, mielőtt elúszna e lehetőség. Liverpool, Le Havre és Rotterdam ugyanakkor máskor is szerephez jut, ezekre a helyekre ugyanis saját játékoskorongok pakolhatók fel, melyek a játék végén – az elfoglalt helyzetüktől függően – rengeteg győzelmi pontot biztosíthatnak, menet közben pedig akár pénzt is. Ezen minitérképek négy szekcióra oszlanak és korlátozott a rajtuk található helymennyiség, így itt valóságos versenyfutás indulhat a legértékesebb területekért.

Ez pedig korlátozott mértékben elmondható a térkép szélen körbefutó vasútról is, ahol az egyes állomások fejlesztésével lehetőség nyílik megszerezni az azokon található különleges lapkákat, melyek a játék végi pontszámítás során adhatnak brutális mennyiségű győzelmi pontot, valamint azonnali extrát is. Az előrehaladás pedig olyan kerülőutakat tud megnyitni, melyekkel azonnal el lehet jutni Buenos Aires-be, lerövidítve az oda vezető utat, mind a távolságot, mind az esetleges költségeket tekintve. Hiszen az útvonal bizonyos szakaszain – például az ellenfélhez tartozó épületek esetében – áthaladási díjat kell fizetni, amely idővel egyre nagyobb terhet róhat a saját kasszára, így érdemes a lehető legoptimálisabban megtervezni az előrehaladást. Az alapjátéktól eltérően további akadályt itt már nem banditák jelentenek, hanem olyan földművesek, akik felbérelhetők, tovább gazdagítva a saját repertoárt, ez azonban egy rendkívül költséges vállalkozás, melyhez egyfajta új valutára van szükség. A kasza olyan, mint egy támadóérték: megtalálható a marhalapkákon és bizonyos munkásokon is, ezek összértéke pedig meghatározza, sikerül-e felbérelni a kiszemelt célpontokat. Ez nem minden esetben felhőtlen, az ehhez felhasznált marhakártyák mennyisége alapján ugyanis 0-s értékű lapok is bekerülhetnek a saját pakliba, melyeket ha nem sikerül kidobni a játék végéig, darabonként 2 győzelmi pontveszteséggel büntetnek a sikertelenségért.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Mindezt egy, az eredeti kiadáshoz képest kategóriákkal jobb tálalás koronázza meg. A teljesen újragondolt rajzstílus egy sokkal tetszetősebb játékot eredményez, amit teljesen átlátni ugyanakkor továbbra sem könnyű: a sokszor egymásba olvadó színek mellett kezdetben a zsúfoltság is okozhat némi fejtörést (a kikötők érthetetlenül gyatra, szinte teljesen azonos ikondizájnjával egyetemben), de ez már inkább a szabályrendszer komplexitásából ered. Ugyanakkor a kétrétegű játékostáblák, a mutatós és jó anyagból készült kártyák, az egyszerű, de jól funkcionáló korongok kiváló asztalképet eredményeznek, amit a komponensek zömének remek otthont biztosító inzert tud igazán megkoronázni. Összességében véve A nagy western utazás: Argentína egy kiváló továbbgondolása egy modern klasszikusnak, amely áramvonalasított szabályokkal és néhány friss ötlettel igyekszik új, de az eredetitől csak minimálisan eltérő irányba terelni egy egészen komplex, agyégető stratégiát, ahol nem árt marha jól gondolkodni – és nem marha döntéseket hozni.

(A játékot partnerünk, a Delta Vision biztosította – köszönjük!)