Érdekes belegondolni, hogy a Tomb Raider-széria lassan a valóságban is annyi idős lesz, mint Lara Croft volt az 1996-ban megjelent eredeti játékban. Már csak három év. Larát ugyanis 28 évesen ismerhettük meg, míg a játék, amiben debütált, immár 25 éves. Bizony, negyed évszázaddal ezelőtt jelent meg, először október 25-én, bár ekkor még egy kisebb közönség előtt. A Tomb Raider ugyanis ekkor csak Sega Saturnra jött ki, és kizárólag Európában. Ám majdnem egy hónappal később, november 14-én Lara elhagyta az öreg kontinenst és a Sega platformját, és megjelent a Sony PlayStationjére és MS-DOS-ra. Sokan (így én is) ez utóbbi platformokon ismerkedhettünk meg a régészkisasszonnyal.
Az eredeti kalandok
Lara Croft hatalmas sikernek örvendett, amihez valószínűleg rengeteg dolog hozzájárult, köztük szemrevaló (bár ekkor még meglehetősen szögletes) alakja. De mindez valószínűleg csak pár perc dicsfényt hozott volna, ha a fejtörők és az akciózás, na meg a remek sztori nem működik. És bizony a puzzle elemek nem is voltak egyszerűek. Az első Tomb Raiderek ügyességi részeiben szinte pixelpontosan kellett időzíteni az ugrásokat, ha nem akartuk, hogy Lady Croft csúf halált haljon.
Ráadásul az első epizódok még a misztika terén is eléggé érdekesen festettek. Hiszen hősnőnknek nemcsak az ősi hitvilágok hívőivel és megtestesült entitásaival, a vadonban élő különféle állatokkal, valamint a kincsekre vadászó riválisokkal kellett megküzdenie, de bizony egy Tyrannosaurus Rex-szel és velociraptorokkal is összehozta a sors. Szóval Lara nemcsak Indiana Jones nyomában járt, de az akkoriban tomboló Jurassic Park-mániát is igyekezett meglovagolni.
Hősnőnk eredeti története, azaz az Original Timeline hat játékot ölelt fel (Tomb Raider, Tomb Raider 2, Tomb Raider 3, Tomb Raider: The Last Revelation, Tomb Raider: Chronicles és Tomb Raider: The Angel of Darkness). Mindegyiket a Core Design fejlesztette és az Eidos Interactive adta ki. Érdekesség, hogy a The Last Revelation úgy zárult, hogy Lara látszólag meghalt, ennek hála a Chroniclesben úgyszólván nem is szerepel, abban ugyanis három barátja emlékszik vissza hősnőnk korai kalandjaira, és mi ezeket az emlékeket játszhatjuk végig. Persze Lara nem halt meg, vissza is tért a The Angel of Darknessre.
A Tomb Raider-széria azonban eddigre már mélyrepülésben volt. Egyre rosszabbak lettek a játékok, nem igazán fejlődtek, így grafikájuk és játékmenetük elavult. A 2003-as The Angel of Darknessszel el is érte a mélypontot. Ez ugyanis anyagilag és kritikailag is hatalmas bukás lett, így nem készülhetett el a tervezett új trilógia következő két része, sőt a Core Design kezéből is kikerült a széria.
Legendás kalandok
Az Eidos átadta a fejlesztés lehetőségét a Crystal Dynamicsnek. Ez a csapat 2006-ban, tíz évvel az első Tomb Raider megjelenése után állt elő a Tomb Raider: Legenddel, amivel rebootolta a jobb időket megért szériát. Az újraindítás természetesen a karaktert is érintette, például Lara eme változata 1977-ben, nem 1968-ban született, és az apja is ebben jelent meg először régészként.
A Tomb Raider: Legend a rajongók kezdeti ellenérzése ellenére nagy sikert aratott. A játék nemcsak a háttértörténetet és a karaktereket újította meg, de hatalmas javuláson esett át a csúnyán megkopott grafika és az irányítás. Mindeközben sikerült megtartani Lara báját, akrobatikus mozdulatait és persze a puzzle elemeket.
A Legends Timeline szintén hat játékot ért meg, három fősodorbelit és három spin-off-ot (Tomb Raider: Legend, Tomb Raider: Anniversary, Tomb Raider: Underworld, Lara Croft and the Guardian of Light és Lara Croft and the Temple of Osiris, Lara Croft: Relic Run). Az Anniversary egy évvel a Legend után jelent meg, és valójában az eredeti játék remake-je volt. Illetve a 2014-es Temple of Osiris és a 2015-ös Relic Run már nem az Eidos gondozásában készült, ugyanis a kiadót 2009-ben felvásárolta a Square Enix.
Egy túlélő kalandjai
Ezzel el is érkeztük a legfrisseb érához, a Survivor Timeline-hoz, ami a 2013-as Tomb Raiderrel indult el. A Crystal Dinamic ugyanis a Square Enix égisze alatt újra rebootolta a szériát, ezúttal azonban jóval alaposabban. Larát az első kalandjával indították útjára, ennek hála sokkal fiatalabb volt, mint korábban, mindössze 21 éves. Ahogy fentebb írtam, az eredeti Tomb Raiderben Lady Croft 28, míg a Legendben 29 éves volt.
Bár a Legend Timeline-ból megtartották azt, hogy hősnőnket régész apja inspirálta arra, hogy erre a pályára álljon, a leányzó sokkal földhöz ragadtabb és emberibb lett, mint korábbi változatai. Mi több, mivel az éra három játéka (Tomb Raider, Rise of the Tomb Raider és Shadow of the Tomb Raider) egymástól nem teljesen független kalandokat mesél el, Lara szellemi fejlődése is jobban nyomon követhető. Ami nem a véletlen műve, a Survival-trilógia ugyanis azt próbálta elmesélni, hogyan válik Lara Croft azzá a nővé, akit a korábbi játékokban megismerhettünk.
A kalandok is valóságosabbak, kevesebb a misztikus entitás, és a Tomb Raider a sírhelyekben sem dúskált – az emiatti kritikák hatására a folytatások javítottak ezen a téren. Az ügyességi és fejtörő részek egyszerűsödtek, a hangsúly áttolódott az akcióra, illetve részről részre egyre jelentősebbé vált a nyílt világú felfedezés. Összességében, a Survivor-trilógia már közelebb állt az Uncharted-szériához, mint az eredeti Tomb Raiderekhez, ami ironikus, hiszen annak idején Nathan Drake kalandjait az eredeti Lara-sztorik inspirálták. Ennek ellenére a Legend Timeline-hoz hasonlóan az új trilógia is sikert aratott, noha a 2013-as első felvonás sikerét egyik folytatás sem tudta megismételni. Érdekesség ezzel az érával kapcsolatban, hogy Camilla Luddington a hangját, az arcát és a motion capture technilógiának hála a színészi játékát is adta Larának, míg korábban a színésznők csak megszólaltatták hősnőnket.
Lara, Lara és Lara
Nem lenne teljes egy, a Tomb Raiderről szóló születésnapos cikk, ha nem emlékeznénk meg azokról a nőkről, akik valamilyen formában életre keltették Larát. Főleg azoknak köszönhetünk sokat, akik megszólaltatták Lady Croftot, köztük is elsősorban Shelley Blondnak, aki az eredeti játékban adta a hangját. Őt váltotta a következő két részben Judith Gibbins, hogy a helyére az utolsó három eredeti játékra Jonell Elliott álljon.
A Legend Timeline ehhez képest egységes volt, a Relic Runon kívül minden részben Keeley Hawes adta Lara hangját, míg az utolsó felvonásra Abigail Stahlschmidt ugrott be, gyerekként pedig Charlotte Sparey szólaltatta meg.
A Survivor érás Laráról meg már ejtettünk szót, ugyanakkor még meg kell említeni a Lara modelleket. Merthogy 1996-tól 2010-ig mindig volt valaki, aki Lara Croftként jelent meg a promóciós anyagokon, reklámokban, rádiós műsorokban és különféle rendezvényeken. Összesen 11-en voltak: Nathalie Cook (1996-1997), Vanessa Demouy (1997), Rhona Mitra (1997-1998), Nell McAndrew (1998-1999), Lara Weller (1999-2000), Ellen Rocche (2000), Lucy Clarkson (2000-2002), Jill de Jong (2002-2004), Sofía Vergara (2003), Karima Adebibe (2006-2008) és Alison Carroll (2008-2010).
És persze nem maradhat ki a sorból Angelina Jolie, aki a klasszikushoz közel álló Larát formálta meg a Lara Croft: Tomb Raider című filmben és folytatásában, valamint Alicia Vikander, aki a 2018-as Tomb Raiderben a Survivor Timeline-on alapuló Larát keltette életre. Legközelebb pedig Hayley Atwell vállalja magára a szerepet a Netflixre készülő anime sorozatban.
Itt a vége, de még ne fuss el véle
Ez hát az elmúlt 25 év, amit Lara Croftnak meg kellett élnie. Fent volt a csúcson, ahonnan a gödör mélyére került, ám, ahogy a sírkamrák mélyéről, úgy innen is felkapaszkodott. Persze azóta több ízben átalakult, nemcsak ő maga, de a játéksorozat is. És biztosak lehetünk abban, hogy a Shadow of the Tomb Raiderrel sem zárult még le Lara története. A kérdés csak az, hogy valahogy újra rebootolják a szériát, egy régebbi vonalat vesznek elő, vagy maradunk a Survival érában? Idővel kiderül.