Most, hogy már több mint egy hónapja kapható a FIFA 14, úgy gondoltam, retrospektív rovatunk hasábjain ismét ideje megemlékezni e népszerű szériáról, melynek új része mindig az angol eladási listák élére kerül már a premier napján, hogy aztán 8-9 hónappal később a 3. vagy 4. helyről átadja a koronát az újabb szezonális felvonásnak. Mivel pedig kerek tíz éve is volt FIFA, logikusnak tűnt a FIFA Football 2004 felemlegetése -- mely egyébként önmagában is jubileumi játék, lévén az EA Sports-sorozatának tizedik évfordulóján adták ki. Ez ám a kapcsolódási halmaz, nemde? A FIFA-játékok előtti tisztelgés kedvéért újra elővettem a program PC-s változatát, és elkönyveltem, hogy talán a FIFA-k nem változnak olyan sokat évről évre, de azért tény, hogy hatalmas utat tettünk meg.

Briliáns születik

A FIFA Football 2004 egy olyan kor gyermeke, amelyet meghatározott a PC, mint kiemelkedően erős platform, hisz 2004-ben már csak másfél év választott el bennünket a mostani konzolgenerációtól (ami nyolc éve húzza, nem véletlenül). Az EA Canadánál a célhardver a népszerűségi listát vezető PlayStation 2 volt, és ez meglátszott a sorozat akkori részein, hisz akárcsak a FIFA 13 és FIFA 14 között, ránézésre a 2003-as és 2004-es felvonások közt sem lehet észrevenni számottevő technikai fejlődést. Hiába, a hardverkorlátok egyszerűen megugorhatatlanok -- bár való igaz, hogy aki PC-re vette meg a FIFA Football 2004-et, magasabb felbontásban játszhatta a programot, sőt, még a textúrák is jobban néztek ki kicsit. Ez a két tényező pedig bőven elég volt hozzá, hogy fancsali fintort csikarjunk ki az áthívott konzolos haverjainkból, akik erre mindig rávágták, hogy „majd a nextgenen”.

Ez persze akkor csak silány mentegetőzés volt, pedig mai szemmel azért a FIFA Football 2004 elég fapados és csúnya játék, szinte elhinni is nehéz, hogy tíz éve hogy oda voltak érte a rajongók. A grafikát fakó színek, alacsony poligonszámú karaktermodellek és általános lassúság jellemzi; nem tudok rá jobb szót, egyszerűen fájóan lagymatag az egész, ezer évnek érződik, mire a játékos robotikus mozdulatsorokkal megszerzi és kapura vezeti a labdát. A FIFA Football 2004-ből hiányzik az a fajta dinamizmus, amit most annyira szeretünk a FIFA-ban, s amit még vissza is kellett venni pöttyet, mert a FIFA 13-ban túlpörgette a passzokra és finom cselekre kihegyezett játékmenetet.

Múltba rúgott labda

A FIFA Football 2004 persze nem csak a tíz évvel ezelőtt elfogadott technikai minőség miatt érdekes relikvia. Egy focirajongónak hatalmas szívdobbanás lehet ránézni a lemezt rejtő tokra, amin a kor sztárjátékosai, Alessandro Del Piero, Thierry Henry és Ronaldinho pózolnak. A játék adatbázisa 350-nél is több csapatot számlál, amik az akkori statisztikáik szerint rendeződnek sorrendbe, szóval olyan az egész, mint valami sporttörténeti időutazás. Igaz ez a menürendszerre is, ami kész katasztrófa. A FIFA 14-ben az egész interfészt újraalakították, mert olyan elavult volt már évek óta -- képzelhetitek, milyen kusza, csúnya és nehezen navigálható a PC-s FIFA Football 2004. Azért emelem ki, hogy PC-s, mert lehet, hogy ez a menü a kor kontrollerei és hasonló játékai birtokában kézre állt, ezt nem tudom megítélni, az viszont biztos, hogy a billentyűzethez és egérhez szokott mancsoknak ez sosem lehetett jó.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

S hogy volt-e olyan tulajdonsága a FIFA Football 2004-nek, ami miatt tényleg megérdemli, hogy a sorozat első X-ét ünneplő játéka legyen? Nos, akadt, bár a menü „What’s new?” opciója nem ezt sugallja. A FIFA-sorozatot sok kritika érte ama, mára már levetkőzött tulajdonsága miatt, hogy nem kell túlságosan beletanulni, elég pár lebirkózott meccs és már profi szinten rúghatjuk a bőrt a csak csalással versenyképes mesterséges intelligencia ellen. Ez azonban a FIFA Football 2004 óta nem így van, így a játék tíz év elteltével komoly vízválasztónak bizonyult. Az újonnan bevezetett, „Off-the-ball” nevű irányítórendszer lehetővé teszi, hogy egy másik játékost is irányítsunk a labdavezetőn kívül, ezzel újabb dimenziót adva a taktikai lehetőségekhez, illetve a védők végre képesek üldözni az ellenfél játékosait. Ezek ugyan apróságoknak tűnnek, de sokat segítettek a FIFA Football 2004-en -- arról nem is beszélve, hogy a 2005-ös változat ennek köszönhetően még kiforrottabbá válhatott.