Aki gamerként tekint önmagára, de valamiért nem ismeri a Two Point Studios munkásságát, annak nem teljes az élete. Elég merész kijelentés ez, azonban a Cenega jóvoltából (köszi!) volt alkalmam kipróbálni korábban a Two Point Hospitalt és Campust, valamint az elmúlt hetekben a Museumot, a legújabb TP-játékot. A változatlan alapokra felhúzott felépítmény ezúttal jóval összetettebb játékmenettel csábítja a menedzselős alkotások szerelmeseit, ami remekül áll neki. De pontosan miért lehet úgy tekinteni a Two Point Museumra (továbbiakban csak TPM), mint 2025 egyik legnagyobb meglepetésére? Ez is kiderül az alábbi sorokból!

Ami egyszer bevált, azon ne változtass

A britek nem igazán akarnak elszakadni attól, ami már több, mint fél évtizede, a TP Hospital megjelenésével a védjegyükké vált. Egyszerű építési mód, groteszk, eltúlzott és szörnyen szórakoztató karaktermodellek, hisztis alkalmazottak, valamint a humor hatalmas dózisokban történő adagolása. Nem lehet és nem is szabad komolyan venni azt, ami a képernyőn történik, de mégis van annyi mélység benne, ami hosszú órákra is képes lekötni. A TPM első ránézésére láttatja, hogy ő bizony a TPH és TPC örököse, annak bájával és sokak számára elrettentő tulajdonságaival.

Amiben jóval több, mint az elődök

A grafikai fejlődés megkérdőjelezhetetlen, azonban nem annyira látványos, hogy hosszú sorokat kéne rá pazarolni. Minden gördülékeny, nincsenek vizuális bugok, pontosan lehet látni, hogy hol kezdődik és hol végződik egy-egy tárgy és épületrész. A legnagyobb változás a játékmenetet érte, ami le sem tagadhatná, hogy merített a Jurassic World Evolutionből. Alapból egy korlátozott térben kell megszervezni a világ legszórakoztatóbb, leginformatívabb és legnyitottabb kiállítását, azonban a bemutatott tárgyak beszerzésére expedíciókat kell indítani. Ez azt jelenti, hogy két fronton kell menedzselni az állandóan wc-re igyekvő, kimerült és alulfizetett munkavállalókat. Először is magát a múzeumot kell a lehető leghatékonyabban üzemeltetni, azaz ismét figyelni kell a látogatói igények kielégítésére. Ők termelik a bevételt, ami fontos ahhoz, hogy bővülni tudjon minden irányba a játszótér. Másodsorban ott vannak az expedíciók, amelyek során meg lehet szerezni a kiállítási tárgyakat, legyen szó egy dinoszaurusz csontvázáról, egy antik telefonról vagy néhány bohóchalról.

Itt kell megemlíteni a remekül elkülönülő, mégis egymáshoz szorosan kapcsolódó (fel)kutatási területeket az őskortól a tengeri élővilágon keresztül a természetfeletti jelenségekig. A tematikákkal való feladatok teljesítése lesz az egyik legizgalmasabb terület, ahol kibontakozhat az alkotói kreativitás. Nem egyszerű ugyanis úgy megszervezni egy minden tekintetben tökéletes kiállítást, hogy a betévedő tökéletes elégedettséggel távozzon, miközben gyönyörködik vagy épp elborzad a bemutatott elemeken.

Negatívumokat nagyítóval kell keresni

Természetesen nem lehet egy TPM-et összehasonlítani egy Kingdom Come Deliverance 2-vel vagy Civilization VII-tel, de a saját maga kategóriájában (üzleti menedzselgetés a humor és túlzó túlzások keretei között) véleményem szerint jelenleg az abszolút csúcsot jelenti. Lehet nem annyira elrugaszkodottak a talajtól a viccesnek szánt elemek, lehet sokak számára nem lesz nyerő az, hogy megújult az elődökhöz képest a játékmenet, de a nagy egész hozza azt, amit 2025-ben valaki elvár egy 29,99 eurós, azaz egy lépcsőfokkal az indie kategória feletti videójátéktól. Ha a Campusnak 84/100-at adtam 2022-ben, akkor a Museum megérdemel egy 92/100-at.

Még frappánsabb humorral, több elérhető kutatási területtel (biztos, hogy itt a DLC-k majd segítenek) még magasabbra lehetne értékelni, azonban így is kötelező vétel mindenkinek, aki fogékony a TP-stílusra.

A tesztpéldányt a Cenega Hungary biztosította. Köszönjük!