Kapva kaptam az alkalmon, hogy én tesztelhessem a Monster Hunter Wilds-ot. Egyrészt mert szintén én teszteltem február másik nagy szerepjátékát az Avowedot, másrészt pedig azért, mert PS2-ről és Nintendo 3DS-ről vannak élénk emlékeim a szériáról, de a Wilds-ot megelőző modern epizódokkal csak streamereken keresztül találkoztam, így egyszerre tudtam két szemszögből is megnézni az új felvonást. Kezdőként, aki most ismerkedik a modern MH-élménnyel és régi motorosként is, aki még ismeri a széria gyökereit. Aztán lehet, hogy épp ezzel vétettem a legnagyobb hibát, lehet, hogy túl sokat vártam a játéktól, ami így bennem nem tudta feléleszteni a gigászi szörnyek után szaladgáló vadászt.
Annyit már most elárulok, hogy a Monster Hunter a világ egyik leginkább megtévesztő játékszériája, a megfogalmazás minden pozitív és negatív értelmében is. A Wilds is ugyanarra a rém egyszerű receptre épít, mint amire már az első rész épített 2004-ben. Vedd fel az adott questet, gyűjtögess alapanyagokat, fejleszd felszerelésed annak érdekében, hogy neki mehess az adott monsternek, győzd le a szörnyet és a belőle szerzett nyersanyagokkal szerezz még jobb felszerelést magadnak a következő szörnyhöz. Ez így rettentő egyszerűen és unalmasan hangzik, szerencsére a valóság jóval összetettebb ennél. Karakterünk tápolása, felszereléseink fejlesztése, fegyvereink megismerése és az azokhoz köthető harcstílus kitanulása, a szörnyek viselkedésének, élőhelyeinek megismerése, a felkészülés a harcokra, ezek egyedül és együttes erővel is mind-mind egy olyan izgalmas, látványos és embert próbáló elegyet alkotnak, ami mindig is kiemelte a tömegből a Monster Hunter szériát. A gond az - és esetemben erre a gondra világított most rá a legjobban a Wilds - hogy ez a recept 2004 óta létezik, a Monster Hunter pedig bár minden játéknál csiszolt egy picit egy formulán, lényegesen megújulni nem tudott.
Kell-e egyáltalán, hogy a Monster Hunter megújuljon? Ez egy olyan kérdés, amit mindenkinek magának kell eldönteni, én mint pártatlan és objektív tesztelő abból tudok kiindulni, amit a piac mutat és megkövetel, illetve amit a fejlesztők maguk elmondanak. Ezek alapján pedig igen, a Monster Hunter Wilds célja, hogy megújuljon, hogy olyan játékosokat szerezzen magának, akiket korábban nem tudott megszólítani és, hogy az új játékosok érdekében a játék kezdő- és felhasználóbarát legyen. Hát… sok minden összejött a Wilds-ban, csak pont ezek nem.

A recept alapjain most sem változtattak, csak a körítés más. Végre “open world” lett a játék. Eltűntek az unalmas, egyirányú járatokkal és töltőképernyőkkel összekötött pici régiók, helyüket távették a nagy, töltőképernyő nélküli régiók. Azért merész lenne kijelenti, hogy a Wilds egy teljesen open world játék, hiszen egyértelműen nem az, hála a több egymástól jól elkülönített régióknak, amik önmagukban tényleg hatalmasak, nyitottak és végre a hunter village is szerves része az adott régiónak, de azért mégsem egy összefüggő és hatalmas nyílt világ. Nagyon régóta vártunk már erre a lépésre és most végre meglépte a Capcom, de nem teljes az örömünk, mi játékosok nem igazán erre gondoltunk open world címszó alatt. Szintén fájó hiány, hogy a területek felépítése mit sem változott. Jó ideje várjuk már azt is, hogy nagyobb szerephez jusson a vertikális mozgás és harc, hogy meg lehessen mászni a hegyeket, hogy a harcok túllépjenek a talajszinten, de ez a Wilds-ban sem történt meg. Van azért némi szabadságunk és el tudunk érni némi magasságát a területeken, de zömében még mindig horizontális területekre koncentrálódik a játék.
Aminek viszont kifejezetten örültem, az a hordákban, csordákban élő szörnyek megjelenése. Kisebb csoportok, amikkel kiválóan lehet farmolni adott nyersanyagot és végre valami újdonságot hoznak a harcokba, hiszen a csordák egyszerre támadnak, segítik egymást, támaszkodnak egymásra, nekünk pedig ezekben a harcokban nem egyetlen óriási szörnyre kell fókuszálnunk, hanem több kisebbre, ami teljesen más megközelítést és stratégiát igényel. Ráadásul immár arra is figyelnünk kell, hogy milyen az aktuális időjárás, az ugyanis befolyásolhatja a szörnyek viselkedését és bizonyos esetekben még támadásaikat is.

A gigászi területeket szerencsére nem kell gyalog bejárnunk, bármikor a segítségünkre jön új mountunk, egy Seikret, akivel még a történet legelső perceiben hoz össze minket a sors. Vele gyorsan és könnyedén szelhetjük át a vidékeket, akár auto move-ot használva is. Ha úgy tartja kedvünk, akkor ugyanis mountunk automatikusan elcipel minket küldetésünk következő pontjáig, amire egyszerűen nem tudtam rájönni, hogy miért jó. Jóval nagyobbak a területek, mint korábban, sokkal több felfedeznivalóval, sokkal izgalmasabb akár gyalog is bejárni a régiókat, erre beraknak egy mountot, ami automatán megy a quest felé… Persze, oké, ki lehet kapcsolni az autorun-t, de ez semmit nem javít azon a helyzeten, hogy egy teljesen felesleges játékelemről beszélünk.
Ami sokkal nagyobb figyelmet érdemel, az egyrészt a mountról megindított kombók, amikkel jókora sebzéseket oszthatunk ki, másrészt pedig a másodlagos fegyverünk. Bizony! Végre ilyet is tud a Monster Hunter, nem vagyunk lekorlátozva egy fegyverre, kettőt is magunkkal vihetünk a harcokba, amik tényleges újdonságot, új ízt, új taktikákat visznek a harcokba. Végre! Köszi Capcom, ez tényleg király! Az már sajnos kevésbé, hogy a fegyverek között nem kapunk semmi újat. Persze mindegyiket újrarajzolták, szebbek és menőbbek, mint valaha, kombóik is kaptak egy kis ráncfelvarrást, de új fegyvert nem ad a játék, pont az a 14 van, amik már a 2018-as Worldben is voltak.
Persze ennek megvan a maga előnye is, hiszen mind a 14 pontosan ugyanolyan egyedi és élvezetes velük a játék, mint korábban is, ami meg működik, azon minek változtassunk, ugye?!
Bárcsak így gondolta volna ezt a Capcom, akkor most nem kéne a harcok legidegesítőbb eleméről beszélnem, a Focus Mode-ról. Az ötlet nem rossz, hiszen az volt a fejlesztők célja, hogy valami új elemmel dobják fel a harcokat, ami látványos, ami új kombókat eredményez. A gond csak az, hogy ez nagyon ritkán működik kényelmesen, a legtöbbször csak bosszúságot okoz.

A Focus Mode célja ugyanis, hogy ha sokszor ugyanazon a helyen csapjuk meg a szörnyeket, akkor nagy nyílt sebeket üthetünk rajtuk, amiket aztán eltalálva extra sebzést oszthatunk ki. Tök jó. Az már kevésbé tök jó, hogy mindezt egy furcsa, a TPS shootereket idéző célzásmechanikával kell megtennünk, ami… Tudtam volna most ide valamit szép cifrát írni, de maradjunk kulturáltak. Legyen elég annyi, hogy gyötrelmesen hasznavehetetlen a rendszer, vagy csak én voltam kegyetlen béna. Megvan benne a potenciál és néha tök jól működik, de 10-ből 9 alkalommal inkább az agyvérzés kerülgetett, annyira idegen és kényelmetlen a közelharci fegyverekkel való precíz, TPS-célzás. Fúj! Ez rossz, ez lassú, egy átgondolatlan, ez kényelmetlen.
És sajnos ez igaz a játék nagyrészére is, kényelmetlen. Persze ezzel aligha mondok újat, a Monster Hunter mindigis egy hardcore élmény volt, amit igazán jól elsajátítani talán nem is lehet egyetlen játék alatt. Most azonban többször elhangzott a fejlesztők szájából, hogy sokkal barátságosabbá, kezdőbarátabbá akarják tenni a játékok, hogy olyan is kedvet kaphasson hozzá, akit eddig elriasztott a széria. Hát, ebből a tekintetből teljes csőd a játék.
A jó hír viszont az, hogy ha te nem most kezdesz megismerkedni a játékkal, akkor a Monster Hunter: Wilds egy remek program. Nem mondom, hogy többet nyújt, mint a World, inkább csak más irányból támad, más körítéssel nyeri el a szíved. Nem sokat változott a kampány, a sztori továbbra is csak egy elhanyagolható, összedobott valami, ami összeköti az egyes régiókat, de semmi komoly. A multi sem kapott semmi reformot, bár az, aki írtózik a többi játékostól a Wilds-ban az SOS flare-rel már NPC-ket is segítségül hívhat. A kraftolás, gyűjtögetés,a főzés, a felfedezés és a harcok pedig továbbra is hozzák a szintet, csak ennél a játéknál nagyobb újdonságokat ígértek a fejlesztők, amiket nem sikerült betartani.
Monster Hunter veteránoknak és rajongóknak kötelező a Wilds! Még ha nem is tetszik majd minden eleme (például a Focus Mode) de hozza azt, amit egy MH játéktól elvárhatunk. Ha viszont felültél a fejlesztők hintájára és azt hitted, hogy ez most valami új, valami más, valami barátságosabb, valami forradalmibb lesz, akkor bizony csalódnod kell majd.
A tesztpéldányt köszönjük a CENEGA Hungary Kft-nek!
A Monster Hunter Wilds február 28-án érkezik meg a játékosokhoz PC-n, Xbox Series X/S-en és PS5-ön, utóbbin PS5 Pro támogatással is. Az igazán nagy rajongók pedig dobozos kiadásban is megszerezhetik Magyarországon a játékot, ha szerencsétek van és még tart a készlet, akkor egyes boltokban akár ajándék fémtokkal is!