A FIFA-sorozat a 12-es rész óta nem a PES, hanem önmaga ellenfele, hisz gyakorlatilag a piac egyedüli profi futballszimulátoraként nincs más dolga, mint kicsivel többet nyújtani az előző évi résznél. Technikailag nagyon nem fejlődhet, mert míg nincsenek új konzolok, addig a technikai lehetőségek limitáltak, és mivel a foci, mint sport, már nagyon-nagyon régóta ugyanolyan, maximum apró finomításokra telik az EA Canada több száz fős gigacsapatától. Tavaly az egekbe dicsértük a FIFA 12-t, de elmondtuk azt is, hogy a 11-es rész vásárlóinak nincs sok értelme a boltba rohanni a premierkor. Nos, utáljuk ismételni magunkat, de idén sem tudunk jobb tanácsot adni: ha rajongtál a FIFA 12-ért, és valamiért hatalmas forradalomnak élted meg (tehát előtte nem, vagy csak réges-régen játszottál FIFA-t), akkor a FIFA 13 nem a te játékod. Még úgy sem, hogy az EA azért próbálkozott, s a játék persze idén is csaknem tökéletesre sikeredett.
Könnyű gól
Mielőtt rátérnénk az újdonságokra, gyorsan daráljuk el, hogy mi az, ami nem változott, és így legalább képet kaptok róla, miért írtuk fent, hogy a FIFA 12 rajongóinak ez a játék gyakorlatilag pénzkidobás. Mivel a tavalyi évben a végletekig csiszolt Impact Engine-nek nevezett fizikai motort már nem igazán lehet javítani (legalábbis a most megvehető hardvereken biztos nem), ezért csak pár új animációt kapunk, na meg persze sok-sok ráközelítéses visszajátszást, hogy lássuk, itt bizony tényleg mellkason találta Zidane a pofátlan Materazzit. A grafika is majdnem ugyanolyan maradt, igaz, az arcokon sokat dolgoztak, mert most már a legutolsó gyeptégla-rakó szakmunkás is emberszerű fizimiskát kapott. Jó látni, ahogy a döbbenetesen sok poligonból felépített játékosok egymásnak esnek a pályán, futnak, ahogy a lábuk bírja, és hála a kiváló animációknak, olyan gólörömöt lejtenek, hogy abba még Balotelli is belepirul. Ennek ellenére az arcukat mintha betonból öntötték volna ki – az hagyján, hogy képtelenek a botoxmentesnek ható mosolyra, de a merev, bamba tekintet még az említett olasz csatárnak sem áll jól. Nincs mese, a FIFA 13 szép, de hasra esni nem fogunk tőle, és ez még csak az érem egyik oldala. Igaz ugyan, hogy az élsimítást sikerült feljebb tornászni (láttuk az Xbox 360-as verziót, és fogalmunk sincs, hogy csinálták, de a kép tényleg tű éles még egy Full HD tévén is), de ennek „hála” a háttérben csak gumibabaként rángatózó közönség is sokkal szembetűnőbb, egyszersmind nevetségesebb lett. Tudom-tudom, PC-s cikk, de akkor is ki kell mondanom: ha jövőre sem jönnek ki az új konzolok, és helyenként ugyanilyen rusnya lesz a FIFA 14, inkább áttérek a gombfocira!
Lábgörcs
A játékmenet alapjai tehát ugyanazok, mint a FIFA 12-ben… na meg a FIFA 11-ben. Mivel azonban az EA is rájött, hogy ennyi nem lesz elég a sikerhez, inkább a téren fejlesztették a játékot, amelyiken a konkurens PES már régóta élen jár. A sok felesleges technikai bénázást több játékmód váltja fel, melyek egy része persze alapkövetelményként támasztja elénk az internetelérés még ma sem mindenütt áthatolható betonfalát. Könnyű lenne most heherészni, mondván, hogy „ez már a XXI. század, a kishúgi mobiljából is szélessáv folyik”, de más az, ha egy játék opcionálisan kínálja fel az online lehetőségeket, és más, ha már csak ezekre koncentrál. És itt bizony utóbbi eset áll fenn. A FIFA 13-at semmi értelme egyedül, állandó internetkapcsolat nélkül játszani, sőt, megkockáztatjuk, hogy az amúgy gazdag (erről később) karriermódot is nyugodtan el lehet felejteni, ha nem jár mellé egy kis netes picsipacsi. Ez elsősorban a tavaly bemutatkozott EA Sports Football Club átalakításának köszönhető. A klubot eddig sem kerülhettük meg, most viszont a valódi futball összes eseménye implementálódik a játékban, ami azt jelenti, hogy a program online letölti az eredményeket, infókat, majd ezeket elérhetővé teszi az EASFC felületén, mely így már teljesen olyan, mint egy szabadon fejlesztett közösségi oldal. Az igazi focihoz köthető meccsek mind újrajátszhatók, de az épp zajló mérkőzésekhez is kapcsolódnak aktív, időszakos kihívások. Így aztán a játékosprofilnak nagyobb szerep jut, mi több, a FIFA 12-ben szerzett tapasztalati pontok áthozhatók a 13-ba, hogy veteránként komoly előnyökkel kezdjük az idényt. Ez egy remek funkció, ilyen már korábban is kellett volna, igaz, ennek is van hátránya, mégpedig az, hogy az újoncok nem tudják majd beérni a többieket, és bár az oktatómód és a menedzseri segítség igyekszik ezen változtatni, a gyakorlatban nem úgy tűnik, hogy összejöhet a dolog. Érdekesség, hogy az immár az ötosztályú FIFA Ultimate Team is közelebb került az EASFC-hoz. Az online felületen exkluzív extrákat szerezhetünk, mondjuk olcsóbban igazolhatunk le tehetséges játékosokat, vagy akár egynél több csapatot is irányíthatunk. Visszatértek a tapasztalati pontok alapján versengő rajongói klubok is, és most már a hét legjobb csapatát is kihívhatod, ha különleges játékra és speckó jutalmakra vágysz. Csak egy a gond: mindennek egyedül a monitor előtt az égvilágon semmi értelme. Ezért jelent meg a…
A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!
(XBOX 360)