Bár az előzménytrilógia első két felvonása finoman fogalmazva sem talált be a műértő közönségnél, a 2000-es évek elején azért mindig volt miért vágniuk a centit azoknak, akik odáig voltak George Lucas sugárvetőktől hangos univerzumáért, hiszen kis túlzással nyakig merülhettek a jobbnál jobb videójátékokban. Természetesen ahány ember, annyi ízlés, éppen ezért botorság lenne kijelenteni, hogy ez vagy az a program áll a lista élén, ám abban szinte mindenki egyetért, hogy a Jedi Knight-széria, a két Knights of the Old Republic, a Battlefront és az Empire at War ott van az élvonalban. Ehhez az illusztris társasághoz nyugodt szívvel odatehetjük a tengerentúlon 2005. március 1-én, Európában pedig március 4-én, tehát kereken húsz évvel ezelőtt megjelent Republic Commandót, amely látványos fénykardpárbajok, sokrétű dialógusok és monumentális többjátékos összecsapások helyett Rainbow Six-et idéző taktikázást kínált a rajongóknak, méghozzá a Star Wars történelmének egyik legizgalmasabb időszakába kalauzolva a nagyérdeműt. Ahogy azt a 78 pontos Metacritic átlag is mutatja, a LucasArts PC-re és Xboxra megjelent FPS-e nem aratott osztatlan sikert az újságírók körében, a felhasználók azonban pillanatok alatt megszerették a szokásosnál némileg sötétebb árnyalatokkal festett lövöldét, amely hónapokkal A Sith-ek bosszúja előtt megmutatta, hogy mi fán terem a Klónok Háborúja. Aktuális ünnepeltünk viszonylag hamar klasszikussá érett, 2021 áprilisában pedig PlayStation 4-re és Nintendo Switch-re is befutott, ám így is akadnak olyan érdekességek a programmal kapcsolatban, amik még a legnagyobb fanok figyelmét is elkerülhették, ezek közül gyűjtöttünk össze néhányat a kerek évforduló alkalmából.
A kép forrása: IGDB
A fiókba került folytatás
Nem mindenki tudja például, hogy már a Republic Commando fejlesztésének idején felvetődött az esetleges folytatás gondolata, amely az Imperial Commando alcímmel került volna fel a boltok polcaira, a Delta Squad hosszú éveket felölelő históriája azonban a vártnál rosszabbul teljesített a kasszáknál, így végül soha nem kapott zöld utat az idézőjeles második rész. A törlés miatt értelemszerűen nem sokat tudni arról, hogy a fejlesztők milyen események köré kívánták szőni a cselekményt, ám a névből kiindulva elég könnyű kikövetkeztetni, hogy a Birodalom többször is felmerült az ötletelés során. Rob Smith 2008-as könyvének, a Rogue Leaders: The Story of LucasArts-nak köszönhetően pedig az is kiderült, hogy az egyik lehetséges forgatókönyv szerint a sokat látott osztag tagjai csatlakoztak volna a Lázadókhoz, ami már így kimondva is elég izgalmasan hangzik. Nagy kár, hogy a pénzügyi bukás miatt nem szökkenhettek szárba ezek az elképzelések, bár itt azért megjegyeznénk, hogy a LucasArts saját magával szúrt ki anyagi szempontból, hiszen a trilógiát lezáró filmhez készült, 2005. május 5-én debütált Revenge of the Sith hamar elorozta a reflektorfényt a derekasan küzdő klónoktól, akiknek így nem sok esélyük volt a sikerre.
A kép forrása: IGDB
Fan service mindenek felett
A Disney idézőjeles hatalomátvétele óta még a címkézés ellenére is egyre nehezebb eldönteni, hogy mi számít kánonnak a Star Wars világában, hiszen a kreatívok rendszeresen vesznek át történéseket és karaktereket a Legendákból, ami egyébként jól mutatja, hogy kár volt egyből megnyomni a piros gombot a 2012-es felvásárlás után. Ilyen esetre azonban már a szóban forgó akvizíció előtt is akadt példa, ráadásul épp a Republic Commandóhoz kapcsolódóan, a nagy megbecsülésnek örvendő animációs sorozat, a hét évadot megélt A klónok háborúja ugyanis kölcsönvette a Delta osztagot, hogy áldozzon picit a Dave Filonira egyébként is jellemző fan service oltárán. Születésnaposunk főszereplői a harmadik szezon 14. részében, a Witches of the Mistben tűntek fel néhány képkocka erejéig, mivel néhány alkotó annyira szerette ezt a csapatot, hogy mindenképp bele akarta csempészni a szériába. Ahogy azt a mellékelt ábra is mutatja, végül megvalósulhatott ötlet, mi pedig nem lehetünk eléggé hálásak, amiért ily módon is megemlékeztek a négyes fogatról.
A kép forrása: IMDb
Release the LucasArts Cut
Mint minden videójáték esetében, természetesen a Republic Commando fejlesztése során is voltak olyan elemek és mechanikák, melyek végül a vágóasztalon végezték. A kukázott tartalmak közül talán a Blurrgök számítanak a legfontosabbnak, nem elég ugyanis, hogy ezek a két lábon járó, hüllőszerű lények majdnem a tiszteletüket tették a programban, a tervek szerint fel is pattanhattunk volna rájuk, hogy ne csupán biodíszletként funkcionáljanak. A Mandalóriból, A klónok háborújából és a Rossz osztagból kiindulva bőven volt potenciál ebben az ötletben, éppen ezért furcsa, hogy végül a fiók mélyén landolt. Szintén az enyészeté lett egy távirányítós droid, a kódfoszlányoknak hála pedig megtudhattuk, hogy egy alternatív befejezéssel és egy szomorú halálesettel is készült a LucasArts, szóval elég sokszor előkerült az olló – a rajongók legnagyobb bánatára.
A kép forrása: StarWars.com
Éljenek a tehetséges rajongók!
A PC egyik nagy előnye, hogy szinte az összes alkotást feldobhatunk különféle modokkal, ezzel is meghosszabbítva az adott mű szavatosságát. A nem hivatalos toldalékok hallatán a többségnek bizonyára a máig kiváló egészségnek örvendő Skyrim, a S.T.A.L.K.E.R., vagy épp a Valve valamelyik mesterműve jut az eszébe, ám ezeken túlmenően is szép számmal akadnak olyan produktumok, amik aktív modding közösséggel bírnak. Ilyen például a lootboxok miatt méretes botrányt okozó Star Wars: Battlefront 2, a DICE 2017-es multiplayer lövöldéjét ugyanis rengeteg rajongói extrával dobhatják fel azok, akik esetleg megunták a hivatalos karaktereket, fegyvereket és modelleket. Talán senkit sem ér meglepetésként, hogy a szó szerint több ezer mod között a Republic Commando szupercsapatát is megtalálhatjuk, akik a Frostbite motor erejének köszönhetően sokkalta jobban festenek, mint cikkünk főszereplőjében, mivel még az utolsó karcolás is látszik a csillogó páncéljukon. Tekintve, hogy ennél közelebb valószínűleg már soha nem kerülünk a Delták visszatéréséhez, erősen ajánljuk KingWarrior5000 2019-es munkáját, amit a Nexus Mods oldalán tudtok megtalálni Delta Squad néven.
A kép forrása: Nexus Mods
Az eredeti terv
Amit viszont sehonnan nem lehet elérni, az a játék eredeti koncepciója, mert bár a kereskedelmi forgalomba került változatban több helyszínt is meglátogathattunk, kezdetben kizárólag a Klónháborúk kanócát meggyújtó planétára, Geonosisra koncentráltak a fejlesztők. Erről az ötletről vélhetően azért mondtak le a szakik, mert a Republic Commando hónapokkal A Sith-ek bosszúja előtt került a rajongók asztalára, így aztán logikusnak tűnt, hogy mintegy felvezetés gyanánt bemutassák a Kashyyykon zajló eseményeket, ahogy Grievous tábornok cameója is csak 2005 májusában vált igazán jelentőssé.
Talán mondanunk sem kell, hogy az imént felsorolt érdekességeken túl is lenne miről beszélni a születésnaposunk kapcsán, elég csak a Republic Commando regényekre, a Leia hercegnő cellájához kapcsolódó easter eggre, vagy az alagútban elrejtett fénykardra gondolni. Mi azonban ezzel az öt aprósággal szerettünk volna megemlékezni az egyik legtöbbre tartott Star Wars-játékáról, ami ugyan nem minden szempontból öregedett úgy, mint a jó bor, de azért így is bármikor szívesen elővesszük, ha taktikázni szeretnénk egy kicsit a messzi-messzi galaxisban.
A borítóképek forrása: PlayStation Store