Már egy hét sincs hátra a tavasz egyik legjobbnak ígérkező friss megjelenéséig. A 2016-os Doom a problémás fejlesztése ellenére egy nagyszerű játék lett, mely kellő tisztelettel nyúlt vissza az 1993-as és 1994-es klasszikus részekhez, és ötletesen emelte át a hangulatukat és pörgős játékmenetüket a jelen korba, a március 20-án érkező Doom Eternal pedig az eddigiek szerint csak még jobban ráerősít majd erre a betonbiztos formulára.

De vajon pontosan mit kell a játéktól várnunk? Mennyiben lesz más, mint 2016-os elődje? Hol újítottak az id Software munkatársai, és hol tartották magukat a klasszikus alapokhoz? Jelen cikkünkben erre és még sok minden más kérdésre szedtük össze a válaszokat, miközben elmondjuk, mire érdemes számítani a jövő héten megjelenő Doom Eternal kapcsán. Figyelem, a cikkben akadnak a 2016-os Doom történetére vonatkozó spoilerek (de tényleg), ezt vegyétek figyelembe, mikor tovább olvastok!

doom-eti-elozetes-04.jpg

A Doom Eternal egyjátékos kampánya

A 2016-os Doom története keserédes véget ért: bár az általunk irányított Doom Slayernek sikerült bezárnia a pokolból a Marsra vezető átjárókat, és ezzel megállította a démonok invázióját, a végső jelenetben kiderült, hogy bizony csúnyán átverték. Az UAC marsi kutatásait irányító Samuel Haydennek esze ágába sem volt leállni a pokol tanulmányozásával, így miután elvégeztük a piszkos munkát, elveszi tőlünk azt a legendás kardot, amivel bezártuk az átjárót, minket pedig visszaküld a démonok közé.

Mindez azonban nem lehet akadály a Doom Slayernek, aki  természetesen kiverekszi magát a szorult helyzetéből, csak azért, hogy rádöbbenjen, a démoni fenyegetés sokkal nagyobb, mint valaha. A pokol szolgái a hamarosan megjelenő folytatásban ugyanis már a Földet ostromolják, és a jelek szerint nem is állnak le addig, amíg az utolsó embert ki nem irtják. Vagy amíg nem találkoznak láncfűrészünk szerencsétlenebbik végével.

doom-eti-elozetes-01.jpg

Ami a kampány hosszát illeti, az előzetes információk szerint erre abszolút nem lehet majd panaszunk. A 2016-os Doom történetét nagyjából 10-12 óra alatt lehetett kényelmes tempóban, a titkok felderítésére is ügyelve, befejezni, a Doom Eternal esetében pedig ennek az időnek a kétszeresével kell számolnunk, legalábbis Marty Stratton, a játék producere szerint.

További jó hír lehet, hogy a kampányból a mikrotranzakciók és lootboxok is teljesen kimaradnak. Igaz, különböző skinek helyet kaptak a Doom Eternalban, azonban ezeket játékkal, nem pedig fizetéssel oldhatjuk fel. Ahogy a játék kreatív igazgatója, Hugo Martin, fogalmazott Facebookon, a Doom Eternal egy 60 dolláros játék, nem pedig egy ingyenesen játszható vagy mobilra megjelenő program, így a teljes élményt megkapjuk a pénzünkért, ahogy az el is várható.

doom-eti-elozetes-05.jpg

A Doom Eternal játékmenete

Alapvetően már a 2016-os Doom is sokak szívébe belopta magát gyors, pörgős és kegyetlenül véres játékmenetével, az eddig látottak alapján azonban a Doom Eternal még tovább tudta finomítani a már négy évvel ezelőtt is jól működő receptet. Persze a legfőbb célunk továbbra is az lesz, hogy minél több démont minél rövidebb idő alatt és minél véresebben kicsináljunk, azonban a rendelkezésünkre álló eszközök tárháza jelentősen kibővül az előző részhez képest.

A legfontosabb újítás az arzenálunkban alighanem a vállra szerelhető gránátvetőnk, mely többfajta gránáttal is megtölthető, sőt akár lángszóróként is használható, míg a ruhánk karjába beépített penge főleg a glory killeknél jön majd jól. Ezeken túl javarészt a 2016-os fegyverek térnek vissza ezúttal is, némi csavarral: a géppuskánk például lassabban tüzel, de egyben erőteljesebb is, míg a duplacsövű sörétes egy húskampóval gazdagodik, amivel bárkit elkaphatunk, aki a hatékony lőtávon kívül kószál. Fegyvereink fejlesztésére pedig ugyanúgy lesz mód, mint a 2016-os Doomban.

doom-eti-elozetes-06.jpg

Visszatérnek továbbá az elődben felbukkant véres kivégzések is, sőt, ezúttal sokkal szervesebb részét képezik a játékmenetnek. Mivel a pályán kevesebb lőszert, páncélt és életet találunk szétszórva, kvázi rá leszünk kényszerítve a különböző befejező mozdulatokra: a glory kill életet, a láncfűrészes gyilkosság pedig töltény ad, a lángszórókkal felgyújtott démonokat pedig páncéllal jutalmazza a játék. Jól kiegészíti ezt a brutalitást az új sérülésmodell is: immár lehetőségünk van szó szerint cafatokra lőni a démonokat, csontig lepucolva róluk a húst.

doom-eti-elozetes-07.jpg

Nemcsak a fegyverek és az ellenfelek lettek azonban finomhangulva, hanem maguk a pályák is: a Doom Eternal még az elődnél is nagyobb és összetettebb szintekkel érkezik. Ráadásul ezúttal több a nagy, nyitott tér és a látványos díszlet is, így tényleg egy epikus kaland részeseinek érezhetjük majd magunkat, járjunk akár a démoni invázió sújtotta Földön, akár a pokol kénköves bugyraiban.

Ha pedig már meguntuk a folyamatos vérengzést, és inkább szusszannánk egyet, vagy simán csak elmerülnénk a Doom Slayer múltjában, akkor pont kapóra fog jönni új erődünk, az űrben lebegő Fortress of Doom. Ez lényegében a saját kis lakásunk, ahol felbukkannak a kampány során összegyűjtött mütyürjeink, illetve ahol kicsit részletesebben is megismerhetjük főszereplő eddigi életét, ha épp elegünk van a folyamatos akcióból és vérengzésből.

doom-eti-elozetes-02.jpg

A Doom Eternal multija

A legtöbben egyetértenek abban, hogy a 2016-os Doom leggyengébb pontját a multi jelentette, ami egyszerűen semmilyen lett, főleg tízórányi régimódi darálás után Mick Gordon zenéire. Ezt valószínűleg érezték is a fejlesztők, a Doom Eternalban ugyanis a hagyományos multit lecserélték az úgynevezett Battlemode-ra. Ez egy aszimmetrikus játékmód lesz, ahol hárman csaphatnak össze: két játékos démonokat irányít, míg ellenfelük természetesen a Doom Slayer bőrébe bújhat bele, a leszámolás pedig addig tart, amíg az egyik fél el nem vérzik teljesen.

A Battlemode már önmagában is elég izgalmasnak érződik, azonban ez még nem minden. A fejlesztők szerint ugyanis a játékban lehetőségünk lesz nagyjából a Dark Souls mintájára megszállni más játékosok kampányát (persze csak akkor, ha valaki előzetesen engedélyezi a potenciális megszállásokat), és démonként megkeseríteni az életüket.

doom-eti-elozetes-08.jpg

A Doom Eternal technikai oldala

Végezetül pedig hiba lenne szó nélkül elmenni a Doom Eternal technikai részletei mellett. A játék alatt az id saját motorjának legújabb verziója, az id Tech 7 dübörög, amit egyáltalán nem fogtak vissza a készítők. Ennek hála a Doom Eternal PC-n akár ezer fps-sel is futhat, ha ki tudjuk hajtani, de a konzoltulajdonosoknak sem kell aggódniuk, ugyanis a Nintendo Switch kivételével ezeken a platformokon is meglesz a stabil 60 fps.

Érdekesség (bár minket itt Magyarországon annyira nem érint), hogy a Doom Eternal annak idején ott szerepelt a Google jobb sorsra érdemes streaming szolgáltatása, a Stadia, húzócímei között is. Az illetékesek akkor még 60 fps-t és valódi 4K élményt ígértek, erről azonban a napokban kiderült, hogy bizony kacsa: a Doom Eternal Stadián „csak” 1080p-ről felskálázott 2160p-ben fog futni. Igaz, a hírek szerint legalább a 60 fps meglesz.