A Doom Eternal kapcsán már felidéztük az id Software nem mindennapi történetét (méghozzá egy teljes cikksorozatban, amiből az elsőt itt, a másodikat itt, a harmadikat itt találjátok), most pedig itt az idő, hogy az alapítók karrierjének is utánajárjunk egy kicsit. A stúdiót még 1991. február 1-én alapította a Softdisk négy egykori alkalmazottja: John Carmack, John Romero, Tom Hall és Adrian Carmack, és bár az id Software a mai napig működik, ebből a négy emberből már senki sem dolgozik ott.
De mi történt velük a továbbiakban? Merre vitte őket az élet? Maradtak a játékiparon belül (és ha igen, milyen címeket köszönhetünk még nekik), vagy más területen próbáltak szerencsét? Jelen cikkünkben ennek járunk utána, miközben bemutatjuk, hogyan alakult az id Software alapítóinak az élete, miután távoztak a legendás stúdiótól.
Tom Hall
A négy alapító közül a dizájnerként dolgozó Tom Hall távozott először, egész pontosan 1993 augusztusában, a Doom fejlesztésének kellős közepén. Hall alapvetően kreatív okok miatt hagyta ott a stúdiót: szerinte a játékoknak könnyednek és humorosnak kellett volna lenniük (mint például a szintén az id Software által jegyzett Commander Keen-sorozatnak), így a Wolfenstein 3D és a Doom véres és brutális látványvilága már egyáltalán nem tetszett neki.
A játékipart azonban nem hagyta maga mögött: először az id Software kiadójához, az Apogee-hez került, majd 1996-ban John Romeróval közösen megalapították az Ion Storm stúdiót. Itt Hallt elsősorban az Anarchronox című játék producereként ismerhetjük, de például a Deus Ex fejlesztésében is jutott neki némi szerep, egész pontosan ő adja az egyik szereplő hangját. Később is megmaradt az iparon belül, azonban a PC helyett egyre inkább a mobiljátékok felé fordult a figyelme, végül pedig 2013-ban csatlakozott az ilyen címeket fejlesztő PlayFirsthöz, ahol jelenleg is dolgozik.
John Romero
A szintén dizájnerként dolgozó John Romero távozott másodikként az id Software-től. Ő 1996-ban hagyta ott a csapatot, miután összekülönbözött John Carmackkel, mert úgy érezte, a stúdió játékaiból kifogyott az az újító lendület, mely egykor annyira jellemző volt rájuk. Távozása után, Tom Hall segítségével megalapította az Ion Stormot, a stúdiónál végzett munkája viszont elég felemásra sikeredett. Gondoljunk például a Daikatana esetére, melyet óriási önbizalommal jelentettek be és reklámoztak, és ami végül hatalmasat bukott a kritikusoknál és a pénztáraknál.
Ez a bukás azonban korántsem vette el Romero kedvét a játékipartól, sőt, épp ellenkezőleg. Továbbra is Hallal együttműködve megalapították a mobiljátékokkal foglalkozó Monkeystone Gamest, majd 2003-ban együtt csatlakoztak a Midway Games csapatához is. Később több önálló stúdiót alapított, hozzá köthető például a Slipgate Ironworks vagy a Loot Drop, közben pedig tíz éven át a Cyberathlete Professional League (röviden csak CPL) vezetői között is szerepelt. 2015-ben végül megalapította a Romero Gamest, melynek jelenleg is vezetője. A stúdió jegyzi a 2017-es Gunman Taco Truckot és a 2019-es SIGIL-t, jelenleg pedig az Empire of Sin című gengszterjátékon dolgoznak.
Adrian Carmack
Adrian Carmack egészen 2005-ig dolgozott művészként az id Software csapatánál, neki köszönhetjük többek közt a Doom, a Quake vagy épp a Hexen: Beyond Heretic markáns kinézetét, azonban a 2000-es évek elején, a Doom 3 kapcsán ő is összekülönbözött John Carmackkel, és végül ezért távozott is a csapattól. Érdekesség, hogy ezután még beperelte az id Software-t, mondván, azért rúgták ki, hogy így kényszerítsék a stúdióban szerzett 41%-os tulajdonjoga eladására, azonban ebből a perből végül nem lett semmi, szép csöndben elengedték a felek.
Az elmúlt években a négy alapító közül alighanem ő sodródott a legtávolabb a játékipartól. Sokáig nem lehetett róla hallani semmit, aztán 2014-ben kiderült, hogy felvásárolt egy ötcsillagos hotelkomplexumot Írországban. Később azért megpróbált visszatérni a játékok világába, elég kevés sikerrel. John Romeróval közösen 2016-ban próbáltak a Kickstarter segítségével tető alá hozni egy Blackroom című FPS-t, azonban a kampányt négy nappal az indulása után leállították, a játékról pedig azóta sincs semmi hír.
John Carmack
Az alapítók közül John Carmack maradt a legtovább az id Software kötelékében. Romero 1996-os távozása után a stúdió irányítása lényegében az ő kezébe került (erről bővebben az írás elején linkelt cikksorozatunkban olvashattok), és végül egészen 2013-ig vezette a csapatot. A játékfejlesztés mellett azonban egyre inkább elkezdte érdekelni a virtuális valóság világa is. Már a kezdetektől fogva nagy támogatója volt a technológiának, 2013 augusztusában pedig az Oculus technológiai vezetője is lett.
Innentől kezdve már nem kellett sok, hogy végleg maga mögött hagyja az id Software-t: 2013 novemberében jelentette be a távozását, mondván, egyszerre két állást egyszerűen nem tud betölteni. Carmack ezek után egészen 2019-ig az Oculus technológiai vezetőjeként tevékenykedett, tavaly novemberben viszont lemondott posztjáról és egyszerű konzulensként maradt csak a cégnél, hogy több figyelmet tudjon szentelni a mesterséges intelligenciáknak, melyek újabban felkeltették az érdeklődését.