A leírás – és hogy mentegessem magam, egyes kritikák – alapján egy Papers, Please-szerű játékra számítottam, vagy még inkább a toplistámban is emlegetett The Westport Independentre, netán a neten kipróbált álhírterjesztő oktatójáték dögösebb verziójára. Igazából ezek sem állnak annyira távol a Not for Broadcasttól, azonban az alapja mégis más: egy interaktív film, pörgős adásrendezés-szimulációval. Igen, már ilyen is van.
Five Night at Aczél elvtárs
Réges-régen (1980-ban), egy messzi-messzi alternatív univerzumban főhősünk belép a Nemzeti Esti Híradó irányítószobájába – hogy kitakarítsa. Azonban megcsörren a telefon, és az eddigi főnök közli velünk, hogy mivel sürgős inni- és emigrálnivalója akadt az éppen zajló választások miatt, nekünk kell átvenni a helyét. Végtére is az év legfontosabb estéjén miért ne az első arra járótól függjön az egész ország objektív hírszolgáltatása?

Azért azt még hajlandó elmagyarázni, hogy egyáltalán mit kell tennünk. Hogyan dönthetjük el, hogy éppen melyik kamera képét látja majd a néző, milyen gyakran kell kamerát váltani, hogy növeljük az unalmasabb beszélgetések alatt is a nézőszámot, hogyan indíthatjuk el a reklámszünetet, sípolhatjuk ki a káromkodásokat, és változtathatjuk a frekvenciát, hogy kikerüljük az interferenciát, mert valamiért ez létezik, és személyesen nekünk kell küzdeni ellene. Magyarán, már az első adásban lesz mire figyelnünk. Annyira, hogy a híradót nem árt később visszanézni, hogy egyáltalán tudjuk, mi történt. Pontosabban, hogy abból mit láttak a nézők, ami a stúdióban lezajlott, és mi történt a kulisszák mögött, amiről csak mi tudunk.

Egyrészről persze, fúj, aljas húzás a játékidő pumpálása azzal, hogy egyszer végigmegyünk az adáson, aztán visszanézzük, és utána esetleg nekifutunk még egyszer, hogy jobb értékelést kapjunk, de itt kivételesen megéri. A szegmensek (és reklámok) ugyanis mind élőszereplős videók, erős abszurd humorral megírva, és az előadók is kellő, de nem túlzott komolysággal hozzák a fura figurákat.
Glory to tévéstotzka
Az első napon éppen a választási eseményekről szól a műsor. Az új kormány pedig keményvonalas intézkedéseket hoz, amik kihatnak mindenkire. Az adások között ezzel szöveges formában szembesülünk, és így kell döntéseket hoznunk komoly létkérdésekben, látszólag jelentéktelen családi problémákban.

De természetesen a politikai változások nagyon komoly hírértékkel is bírnak, így hamarosan azt is el kell döntenünk (egyelőre igen szűk keretek között), hogy milyen szemszögből mutatunk be eseményeket. A második adásban például a főbb híreknél két erősen eltérő vágókép közül választhatunk, ez alapján változik a műsorvezetők szövege, de elméletben akár a kameraállások megválasztásával is befolyásolhatjuk a közönséget.

A korai hozzáférés egyelőre csupán három adásnapot tartalmaz, így mindössze sejthető a történet, főként a jelenlegi verziót lezáró kis kedvcsináló videókból, amik komoly konfliktusokat sejtetnek. Ami valahol furcsa, mert az első napok adásai kifejezetten mulattatók, még ha el is hangzik egy-két olyan mondat, amitől megszólalna a vészcsengő a fejünkben, ha lenne időnk figyelni holmi mondanivalókra. A szöveges kaland rész viszont végig komoly, sőt kissé baljós, és már ennek a két elemnek az egyensúlyozása sem az igazi. Nagy kérdés tehát, hogy vajon sikerül-e megtalálni a vékony határvonalat a humor és a létkérdések között – a válasszal most még a reklám után jövünk.
A következő forradalom tartalmából
A harmadik szintet lezáró előzetes a bizonyítéka, hogy a készítőknek nemcsak a történet ívét sikerült megírniuk, de a folytatáshoz szükséges felvételek egy része is elkészült. A játékbeli bolt kínálatából pedig sejthető, hogy lesznek még újabb játékelemek (lerobbanó alkatrészek, hőség, energiagazdálkodási gondok). Emellett a kezelőfelületet is csiszolják még, beígérték például az előre- és visszatekerést az adások visszanézésekor, amire tényleg nagy szükség van. Nem lennék meglepve, ha idővel nehézségi szintek is kerülnének a játékba, azok kedvéért, akik csak a történetet és a jó kis videókat néznék végig, vagy éppen azoknak, akik máris nehezítésekért könyörögnek.
Azonban még hátra van (remélhetően) a videók és a történet hangulatának jobb összehangolása, ami hatalmas kihívás, viszont elengedhetetlen a sikerhez. Ahogy a kezdeti minőséget tartva még több (tíz)órányi forgatásra is szükség lehet. De egyelőre a csapattagok derülátóak és lelkesek, a Steam fórumán is szívesen válaszolnak a kérdésekre, így én is optimista vagyok. Ráadásul a játék jelenlegi ára kedvező, így aki kíváncsi vagy csak egy kis szórakozásra vágyik, akár már most is belevághat a Not for Broadcast fejlesztésének támogatásába, mert nem vállal vele nagy kockázatot.