A 2009-ben, San Franciscóban alapított Supergiant Games már első játékával, a Bastionnel nagyot robbantott, legújabb alkotásával, a Hadesszel pedig folytatja sikerszériáját. Ez a siker az elmúlt években hangos és anyagilag megtérülő volt, méghozzá teljesen megérdemelten. A Bastion jó néhány díjat nyert, elment belőle több millió darab, így a csapat tagjai nem túl meglepő módon a későbbiekben is az akció/RPG műfajt helyezték előtérbe. Igen ám, de míg a 2017-es Pyre akció/szerep- és sportjáték lett, addig a Steamre most felkerült Hades a roguelike dungeon crawlerek műfaját erősíti, nem is akárhogyan!
Megszökni az alvilágból
A Hades nem teljesen új játék, hiszen az Epic Games Store-ba annak megnyitásával együtt került fel, viszont Steamen már most sokkal nagyobb közönséghez jutott el, és az embereknek tetszik az alvilági kaland: elég csak az értékelésekre pillantani. És hogy miről szól a Hades? A cím alapján talán már sejtitek, itt a görög mitológia alvilágába látogatunk el. A főhős Zagreusz, az alvilág hercege, nem mellesleg Hadész fia, aki nem akarja apja munkáját folytatni, helyette az istenek lakhelyére vágyik, az Olümposz tetejére, hogy napjait az istenek istenével, Zeusszal töltse. Mit kell ehhez tenni? Meg kell szöknie, amihez azonban a kedves apukának is lesz néhány szava…
A Hades le sem tagadhatná, hogy melyik csapat alkotása, felismerhetők benne a társaságra jellemző egyedi stílusjegyek: izometrikus nézet, színes, élettel teli pályák, kemény harcok… Igen, a Hadesben ezen van a lényeg, a küzdelmek közben/alatt pedig egy érdekes világ/történet tárul az ember szeme elé, melyben a görög istenek szinte mindegyikével összefuthatunk. Bizony, találkozunk Afroditével, Artemisszel, Prométheusszal és így tovább. Szobáról szobára járunk, leverjük az ellenfeleket, és megyünk tovább, egészen a bossokig.
De mivel ez egy rogulike játék, gyakran fogunk meghalni, ilyenkor pedig Hadész házában támadunk föl, hogy újabb és újabb kísérletet tegyünk a szökésre. A játék fényét, az élményt nagyban emeli a környezet kidolgozottsága: Hadész palotájában a lelkek az alvilág istene előtt sorakoznak, hogy ítélkezzen felettük, lábánál ott pihen a hatalmas háromfejű kutya, Kerberosz, és ez csak néhány példa a fantasztikus tervezői döntésekből. Hadész házát elhagyva pedig újra kísérletet tehetünk a szabadulásra.
Véletlenszerűen kapunk egy képességet valamelyik istentől, ezzel és a választott fegyverrel pedig újra nekiindulunk. A harcok hack ’n slash módon zajlanak, hihetetlenül pörgősek, de végkimenetelük függ attól is, hogy mivel áldottak meg segítőink. Vannak ugyanis teljesen felesleges és haszontalan dolgok, és erős, pusztító skillek is, amelyek időről időre bővülnek. Ehhez járulnak hozzá az egyes szobák teljesítése után szerzett jutalmak, melyek a szokott módon elvesznek/megmaradnak. A kapott és felszedett képességekkel, valamint a kiválasztott fegyverekkel minden egyes menetben új küzdőstílust lehet kialakítani, nem beszélve a boltokban megvásárolható extrákról. És hogy miből fejlesztjük Zagreuszt, hogy eljusson a vágyott lakhelyére? Úgynevezett sötétség pontokkal, melyek megmaradnak halálunk után is: Zagreusz lakosztályában, a tükörbe pillantva lehet megtekinteni a lehetőségeket, ugyanakkor ezek a sötétség pontok nem fognak tömegével az ölünkbe hullani. Minden szoba egy-egy jutalmat rejt, de Zagreusz maga dönthet arról, hogy merre folytatja útját, és ezáltal mit szerez meg a sikeres harcok után.
Sötétségből a fénybe
A Hades már most egy pokoli szórakoztató, gyönyörűen tálalt, kihívással teli játék, ami hibamentesen nyújtja azt, amire vállalkozik. Igaz, vannak benne idegesítő dolgok, így a világba annyira nem illő ellenfelek (lézert lövő kristályokat hol említ a görög mitológia?), de ezenkívül nem nagyon lehet másba belekötni. A fejlesztők folyamatosan frissítik a játékot, meghallgatják a felhasználókat, a végleges megjelenéskor nem akarnak emelni az áron, szóval a mérleg pozitív serpenyőjébe sokkal több minden került, mint a negatívba. 21 eurót (nagyjából 7000 forint) ennél jobban nem lehet elkölteni, ezt pedig bizonyítja a majdnem 5000 vásárló visszajelzése, akik "rendkívül pozitívra" értékelték a Supergiant Games alkotását.