A Need for Speed-sorozat 1994 óta rendszeresen jelenik meg újabb és újabb részekkel, a több mint 20 év alatt pedig sok változást láthattuk, amiről most igyekszünk egy rövid áttekintést adni, elvégre az EA holnap jelenti be a legújabb részt, és nem árthat egy kis emlékeztető arról, honnan indult és holt tart éppen a játékipar egy legnépszerűbb szériája.
A legelső, 1994-ben megjelent rész, a The Need for Speed még egészen komoly, a realitáshoz jobban ragaszkodó játék volt, ami a patinás Road & Track magazin közreműködésével készült el, ám a folytatások már fokozatosan és nagy lépésekkel eltávolodtak a szimulátoros vonaltól az arcade kedvéért. A három évvel később, 1997-ben megjelent Need for Speed 2-t kritizálták is azért, mert könnyítéseket hozott az elődhöz képest, ám az ezt követő, rendőri üldözéseket hozó Need for Speed 3: Hot Pursuit (1998) már világossá tette, hol helyezkedik el a sorozat az autóversenyek palettáján. Ezt az irányvonalat folytatta a Need for Speed: High Stakes (1999) és a Hot Pursuit 2 (2002) is, egyedül csak a Need for Speed: Porsche 2000 (2000) nevezhető különcnek, ez ugyanis visszalépett a realizmushoz, ráadásul egyetlen gyártó termékcsaládjára koncentrált.
A sorozat életében nagy változást hozott 2003, amikor bemutatkozott az illegális versenyzések és a tuningolás egzotikus világa, ami aztán évekig meghatározó motívum is maradt. A sorban az első a Need for Speed: Underground volt, amit a közkedvelt Underground 2 (2004) követett, majd jött a már-már kultstátuszba emelkedett Need for Speed: Most Wanted (2005), aztán a Carbon (2006), a keservesen rossz rendőrös sztori, az Undercover (2008) és a free-to-play Need for Speed: World (2010), ami idén júliusban vonul be örökre a garázsba.
A csúcsot sokak szerint a Most Wanted jelentette, ami tökélyre fejlesztette az addig látottakat (nyílt világ, tuningolás, kezelés, zsaruk), de sokak kedvence az Underground-vonulat is, főleg a második rész, ami akkor elkápráztatott a városával és tömérdek lehetőségeivel. Nem véletlenül visszatérő kívánság az Underground 3.
Ebben a periódusban is volt furcsaság, a Carbon és az Undercover között ugyanis megjelent a Need for Speed: ProStreet (2007), amiben az EA Black Box realisztikusabb kezeléssel és törésmodellel próbálkozott, kevés sikerrel, valamint ott van még a Nintendo Wii és DS konzolra kiadott Need for Speed: Nitro (2009), ami egy gyerekbarát száguldozást kínált.
Az illegális versenyek népszerűségének lefutása után a váltakozó fejlesztők és ötletek időszaka köszöntött be. Elsőként a Slightly Mad Studios próbálkozott a Need for Speed: Shifttel (2009), ami nagy eltérés volt az addigiakhoz képest: pályaversenyek és szimulációs elemek jöttek, amik eléggé idegennek hatottak a közönség számára. Ezután a Criterion Games gárdája kapott lehetőséget, akik a klasszikus Need for Speed: Hot Pursuitot (2010) modernizálták és keverték azt a saját sorozatuk, a Burnout elemeivel. Ezt követte megint a Slightly Mad, amely a Need for Speed nevet elhagyó Shift 2: Unleasheddel (2011) jelentkezett, majd az Undercoverrel leszereplő EA Black Box próbálkozott a mozifilmszerű élményt kínáló Need for Speed: The Runnal (2011), amiben még futkározós QTE-jelenetek is voltak, megszakítva az egyébként nagyon rövid kampányt.
2012-ben újra a Criterion Games kapta meg a slusszkulcsot, amely ekkor az imádott Need for Speed: Most Wantedet vette kezelés alá, ám ezzel már nem ért el nagy sikereket, menet közbeni tuningolás ide vagy oda, a kormányt így átvette a Ghost Games, amely a rákövetkezendő évben a Need for Speed Rivalst tette le az asztalra. Ebben, a Hot Pursuithoz hasonlóan, rendőröket és illegális versenyzőket állítottak szembe egymással, csak sokkal jobban kidomborítva a kettő közötti harcot, a tuningolást pedig a minimumra tekerték.
Az EA 2013-ban szünetet rendelt el, hogy újult erővel egy tényleg innovatív alkotást tudjon készíteni a Ghost Games csapata, ezt az új játékot pedig holnap jelentik be. Egyelőre semmi biztosat nem tudunk, de a kedvcsináló alapján nagyon úgy néz ki, hogy visszatérünk a tuningolós érához, amit már sokan régóta szeretnénk, ám az még kérdés, hogy elégedettek lesznek-e a rajongók azzal, amit a kiadó kínálni tud. Hamarosan kiderül!
Szokásos módon egy kérdéssel zárjuk a cikket. Most arra vagyunk kíváncsiak: SZERINTED MELYIK VOLT A LEGJOBB NEED FOR SPEED? Várjuk a válaszokat!
2. Need for Speed 2 SE. Ezzel kezdődött számomra a sorozat. Az egyel csak később játszottam. Legszebb dolog osztott képernyőben egymás ellen döngetni, vagy kódal egy dínó/talicska/árnyékszék(*****aróka) "volánja" mögött 290el döngetni.
3. Need for Speed Pro Street. Fura mód nekem bejött ez a darab. Szép grafika (ez után lett szép a grafika, mert valljuk be a most wanted se és a carbon se volt még az a nagyon haj de modern engines, bár legalább menntek még a p4-emen ), tuning-versenyzés, végre rendes gyorsulási verseny (asszem mai napig a legélethűbb módon adta elő a sorozat összes része közül) és drift verseny ismét.
4. Carbon. Valamiért én ezt többet játszottam és jobban élveztem, mint a minduntalan muszáj rendőrt szívatni Most Wanted-ot. Legnagyobb baja, hogy rövid volt a karrier mód (még érzésre az underground 1nél is rövidebb).
5. Need for Speed Underground 2. Valamiért (általában meg szoktak érte kövezni) de nekem ez a rész nem tetszett annyira, mint az 1. Nem volt meg az újdonság varázsa, untam néha, hogy a város másik felére el kellett menni akár 10 perc játékkal, hogy a következő versenyt lejátszhasd, a zene unalmas volt, az ellenfeleket, ha leelőztem és eléggé belejöttél a játékba még a legnehezebb módon stability control off állapotban is sokkal-sokkal lehagytad, meg kihagytak 1-2 nagyon klassz verdát az 1ből (asszem már a honda s2000 sincs benne, pedig az egyik alap a tuning világban). Viszont tesztett, hogy lehetet több mindent állítani, mindig sikerült a "dínópadon" 1-2 lóerőt és 5-10 Nm-t kipréselni a kocsiból és jó volt, hogy végre kellő hosszú volt a karriermód.
6. Need for Speed: Hot Pursuit 2. Nem volt még benne tuning, nem nagyon törtek még a kocsik(kicsit a motorháztető gyűrődött), de nagyon tetszett igazi arcad-os irányítással. Mikor felraktam az új Hot Pursuitot visszasírtam az akkor még gagyinak hitt fizikáját!
7. Most Wanted Ez az, amit sose vittem végig carriermódban! Pedig eléggé nagy fan vagyok és a pro street utáni nagyon megváltozott NFSeken kívül a Hot Puirsuit-tól errefelé mindet végigjátszottam nem is 1x, de ez a rendőrök miatt sosem! Eluntam, hogy ők leblokkolnak, a nagy kocsikakal beállnak, amit én nem tudok átt9rni jól blokádot és nem azért fognak el, mert rossz vagyok, hanem azért, mert feldonja a verdát az égbe, az leesik és ráesik és nem lehe gázzal se lejönni könnyen róluk, vagy a levegpben már "ki busted-ol".
7. Need for Speed 3: Hot Pursuit A 2 SE után egészen méltó folytatás volt és sok jó újjítást hozott, de annak a hatását azért nem adta vissza
8. Porsche. Nagyon jó fizikája volt (utána a hot pursuit 2 gagyibb volt) volt törés, de "csak" Porschék voltak benne.
9. Need for speed: Az első rész SE (Second Edition)változatával játszottam már és mai napig nem feledem el, hogy a Night Riderből kittet is vertem sebesslgben, mert Mph-ban nem kevesebb, mint 400 felett tudott a leggyorsabb autó benne, amit p1en nézve a 9-es évek közepén gyerekként ép ésszel fel se tudtam érni
10. Shift1. A mai napig azt vallom, hogy ezt a részt megérte megcsinálni és bevállani mindennel az EA-nek, mivel ezzel megmutatták, hogy ha az kellene tudnak ők is szimulátort csinélni! De még miet! A 300 felett menni tudó autókkal a Nord Schlife-én ha kívülre sodródtál a rossz, hepe-hupás aszfaltos részre elugrált a fara és amíg le nem lassítottál gyakorlatilag alig tudtad a pályán, vagy legalább irányban tartani a kocsit! Minden résszel eddig játszottam, a legtöbbet végig is vittem erre az első tesztkör az E90es M3-assal után azt dobta ki a gp, hogy jobb, ha minden segédeszközt bekapcsolva hagyok és úgy játszom! Ehhez már kevés volt a billentyűzet, nekem hiányzott a kormány.
A többi rész közül csak a 4-el és az Undercoverrel volt szerencsém játszani, meg a legutolsó Hot Pursuittal (2010 asszem). Egyik se tett rám mély benyomást és a többi se sikerült felkeltse az érdeklődésem. Kivéve a Shift 2, de mivel még mindig nincs kormányom inkább nem erölködtem.
2. NFS: Underground Indok: Ez volt az első. Akármikor elővenném!
3. NFS: Rivals Indok: Visszatért a tunningolás. Igaz csak egy kicsit de jó úton haladnak. Nekem tetszett mindig is az ötlet hogy rendőr kampány is legyen. (A hot pursuitokban nem volt sztori)
4. NFS: The RUN Indok: Rohadtul tetszett a sztori,
2. Carbon (ezt már asszem össze tudnám számolni a két kezemen :D)
3. Underground 2 (nem játszottam annyiszor, mint az előző kettőt, de ez volt az első NFS amit játszottam, szóval ez mindig kedvenc marad)
Nekem egy jó NFS-hez kell:
1. Illegális utcai versenyek
2. Tuning minden mennyiségben
3. Freeroam
(4.) A rendőrök csak hab a tortán :D
P.S.: Szóval most már én is nagyon várom az újat :D
2. Underground
3. NFS 2 Special Edition
Tudom, hogy ez a játék nem a sorozat aranykorában élt, de attól még eszméletlen jó lett. 8 év után, ismét lehetett rendőrökkel is játszani, valamint végre komolyak lettek az üldözések. A Hot Pursuit 2 gagyisága után nagyon jól esett újra rendőrnek lenni.
2. Underground/Underground 2 holtverseny
A világ legjobb illegális versenyzős játékai! Neonfény, bandák, éjszaka, nyeremények, hírnév, stb. Nagyon jól tükrözte vissza a valóságos illegális versenyek hangulatát.
3. Most Wanted
Máig a legszórakoztatóbb tagja a sorozatnak. Nevetséges fizika, nevetséges rendőrök, izgalmas üldözések és versenyek, jó sztori, minden, ami kell.
+1: Shift
Ezt is ideraknám, mert a legjobb versenyjátlkok között van. Realisztikus szimulátor, belső nézet visszatért, eszméletlen jó grafika, minden, ami egy jó versenyszimulátorhoz kell. Viszont valahogy mégsem illik bele a Need for Speed bűnözős világába. Ismétlem, nagyszerű játék, de NFS-nek nem nevezhető.
Lehet csak azért mert nekem ez volt az első NFS, lehet azért mert akkoriban nem 1 haverral játszottunk vele órákig nem tudom :) de az osztott képernyős, egyikünk rendőr másikunk versenyző fogócska azóta is a szívem csücske
2: Need for Speed Underground 2
Már az 1 is nagyon jó volt azzal is rengeteget játszottam, de az a hihetetlen tuningmennyiség ami a 2-ben volt(tükrök, hangrendszerek, nitrófüst stb) illetve a szabad kóborlás a városban nálam már elég indok, jah és még az UG2-ben nem volt végtelen, magától visszatöltődő nitró, ha csináltál trükööket, akkor kaptál vissza valamennyi nitrót(tiszta szakasz, leggyorsabb kör, ütközés elkerülése, szélárnyék, drift....)
3: Need for Speed Carbon
Kövezzetek meg de nálam a "szénszál" kapja a dobogó 3ik fokát, talán a classokra osztott kibővül járműpark miatt, talán szebbé vált grafika miatt, talán a kicseszett gyors utcai drift, és a baromi canyon drift, talán segghülye retard gyökér idióta, de pont ezért magad alá csinálsz a nevetéstől miattuk rendőrök miatt, akik azé eléggé el tudjék kenni a szádat, talán azért mert spike strip-en való áthaladás után elvesztve mind a 4 kerekemet még vagy 30 percig nem tudtak elkapni miközben fordultam le a székről a nevetéstől.... nem, tudom :) nekem a Carbon egy nagyon fun és hangulatos NFS lett :)
4: Need for Speed Most Wanted
Sajna csak a 4ik lett, de így is nagy favorit :)
5:Need for Speed Porsche 2000/Porsche Unleashed
5ödik helyre meg nálam pont az 5ik NFS kerül :) annak ellenére, hogy már win XP-sem igazán lehetett vele mit kezdeni, nagyon ragaszkodott a 98-hoz, ma meg már win7-el is tudom tolni xd Kicsit más mint a többi kicsit kilóg de nálam akkor is megkapja az 5ik helyet :)
autós játékok közül azzal töltöttem el a 2. legtöbb időt :) (az első a dirt 2 volt)
mivel az NFS sorozatra koncentrálunk ezért a sorrendem:
1) pro street
2) carbon
3) the run
a most wanted is csak azért maradt le a listáról, mert sajnos a játék végét nagyo eltolták a készítők...
(ez alatt értem, h kb. a játék közepe volt a legjobb, ott amikor üldöztek a rendőrök még eléggé szórakoztató volt, de amikor a vége felé már vagy fél órája menekültél előlük és nem tudtal lerázni őket, az már inkább csak idegesitő volt...)
Illetve, miért csak az intro látható a Hot Pursuit 2-ről a cikkben? :/
2. Most wanted (2005)
3. Hot pursuit (2010)
4. Carbon
5. The run
5. Underground
Szerintem sokkal erősebb a hangulata, mint a második résznek. Nekem valahogy még szebbnek is hatott, annak ellenére, hogy nem volt az, az autók kezelése is jobban bejött.
4. Hot Pursuit 2
Ezzel már elég későn találkoztam, így a sok nosztalgikus élmény nem tudja feljebb húzni. Ha nem idézné fel olyan jól a kedvencem, talán nem is szerepelne a listán.
3. Carbon
Az egyetlen, amiből gyűjtői kiadást vettem. És sosem játszottam végig. Megvolt és van a mai napig az a perverziója, hogy random kivágott az asztalra az átvezető animációk helyett vagy után. Ráadásul a mentései nem voltak hordozhatók így egy új gép vagy újratelepített Windows mindig azt jelentette, elölről kellett kezdenem. Pedig 2-3 alkalommal már majdnem a végéig eljutottam.
2. Most Wanted (az eredeti)
A játék valami gyönyörű volt. Generációs különbséget mutatott az elődeihez képest (amik akkor már 3 rész óta szinte ugyanúgy néztek ki). Pedig, ha jól rémlik, az U2 motorját tuningolták fel hozzá. Ami viszont tényleg magasra emelte, hogy végre visszatértek a nappali versenyek, rendőrök, európai szuperautók, és ez volt az első rész, ahol a fülsértő zúgás helyett igazi motorhangokat kapott a játék.
1. High Stakes 2
Lehet-e első más, mint ami megismertette velem a sorozatot és megalapozta az elvárásaimat azzal szemben? Remek játék és számomra igazi klasszikus. Egy ilyen NFS visszatérésére várok már egy évtizede.
Említésre méltó még a Shift és a Porsche Unleashed, bár mindkettő csak a nevében Need for Speed (nem mintha az Undergroundtól megkezdve kimondottan hűek maradtak volna a hagyományokhoz).
Nagy kedvenceim még a Hot Pursuit 2, meg az Underground-ok. A Carbon-t, a Pro Street-et és a Shift részeket is bírtam, meg a Criterion féle rebootok is erősen játszhatók voltak számomra. :) Az Undercover, meg a The Run voltak a leggyengébbek.
2. Underground I.
3. Hot Pursuit (1998)
Am számomra az mw volt az igazi, a fekete listával, a csaló rendőrökkel és razorral :D