A Gamescom vége felé került sor az egyik legérdekesebb játékpróbámra a Capes formájában, mely lényegében a zseniális Hand of Fate fejlesztői által készített szuperhősös XCOM egy olyan világban, amit egy ponton leigáztak és irányításuk alá vontak a szupergonoszok. A játék újításai közé tartozik majd a kombó rendszer, ugyanis bizonyos hősök elláthatják egymást különösen hatékony extra harcmozdulatokkal, ha közösen lépnek a csatatérre. Más taktikai játékokhoz képest azonban jóval karaktercentrikusabb darab lesz, a műfajtól megszokott permadeath nélkül, az elesett hősök ugyanis a következő csatában ismét rendelkezésünkre állnak, ha pedig minden hősünk elbukik, elölről kell kezdenünk az adott fő- vagy mellékküldetést.
A körökre osztott taktikai játékok sorát gazdagította a Homicidal All-Stars is az Artificertől, melyet olyan ikonikus címek inspiráltak, mint A menekülő ember és a Super Smash TV. A játékosnak egy bosszúszomjas újonc bőrében kell végigküzdenie magát csapata élén az élő tévéadásban közvetített brutális arénaharcokon, miközben a szadista producer kénye-kedve szerint formálhatja a csatateret, és dobhat le robbanó hordókat a pályára, vagy engedhet ellenfeleket a játékosok hátába. A hangulat a '90-es éveket idézi, brutalitásban és vérben pedig a kipróbált pálya alapján nem lesz hiány benne.
Új címek
A Warpaws a Slipgate Ironworks egyik titkos, Gamescomon zárt falak között leleplezett projektje volt, melyről egészen szeptember közepéig nem írhattunk. Egy kutyák kontra macskák RTS-ről van szó, világháborúra emlékeztető környezetben, elborult, poénos stílusban, melynek zónafoglalós játékmenetét a Z: Steel Soldiers, hangulatát pedig a magyar S.W.I.N.E. inspirálta. A két fél hasonló esélyekkel, de pár egyedi egységgel fog indulni, az egyes pályák pedig rendelkeznek különböző vonásokkal és akadályokkal is. A fejlesztők emellett egy ügyes újítással próbálják megakadályozni azt, hogy a játék végére az egyik fél túlságosan könnyen eluralja a csatateret. Ennek részeként minél több területet foglal el és minél több egységgel rendelkezik egy játékos, annál lassabban készülnek el új egységei, míg a vesztésre álló fél egyre gyorsabban tudja bevetni a még legyártható utánpótlást.
Szintén új bejelentés volt a Plaion standjánál a Warlander, egy free-to-play multiplayer TPS, mely fantasy környezetet kever olyan sci-fi elemekkel, mint például a hatalmas robotok. A játékosok egy saját pakkot állíthatnak össze a számukra kedvező, különböző feltételekkel használható kasztokból a csaták előtt. Az alap a mezei gyalog, majd ahogy gyűjtjük a pontokat a csatatéren az ellenfelek likvidálásáért, a MOBA-kat idéző célok teljesítéséért, úgy léphetünk harcba egyre erősebb kasztjainkkal. Az erősebb egységek azonban nem csak komolyabb követelménnyel rendelkeznek majd, de elvesztésük esetén a következő bevetésükig szükséges várakozási idő is hosszadalmasabb lehet. A csata menetét azonban ezeken kívül megfordíthatjuk a pályákon véletlenszerűen felbukkanó hatalmas robotpáncélok elfoglalásával, illetve kataklizmikus varázslatok megszerzésével és bevetésével.
A cseh fejlesztőcsapatokat összefogó standnál próbálhattam ki a Matcho-t, egy kissé rajzfilmes hatású ügyességi FPS-t, melyben főhősünk egy megszálló, gépbogarakra emlékeztető fajjal veheti fel a harcot úgy, hogy hármasával képes az azonos színű ellenfeleket megjelölni, majd azokat egyszerre megsemmisíteni. A bemutató során a kampány elejébe nyerhettem bepillantást, illetve láthattam futás közben a Survival módot is. Bár maga a történet nem tűnt túl erősnek, a koncepció meglepően izgalmasnak tűnik. A stand másik oldalán az Immersive Division csapata várt Blockstar VR című játékukkal, mely játékmenetetét tekintve a Beat Saber és egy FPS keveréke, hangulat és történet terén pedig a Squid Game nyomdokait követi. A játék kimondottan látványos volt, ami nem véletlen, a csapat ugyanis játékok előtt számos hollywoodi film és sorozat CGI effektjeivel foglalkozott. A várhatóan idén megjelenő Blockstar VR mellett előkészületek alatt áll két további VR projektjük is: a Desert Raider egy nyílt világú túlélő FPS lesz, a The Pulsar pedig egy aszimmetrikus többszemélyes horrorjáték.
Nagy visszatérők
A THQ Nordic berkeiben vethettem egy pillantást a készülődő Outcast 2: A New Beginningre. Az egyik első igazán nyílt világú 3D-s játék folytatásával a fejlesztő Appeal Studios eléggé komoly kihívással nézett szembe, melyhez egy korábban nem látott, nemlineáris település- és küldetéshálóval próbál felnőni. A modell lényege, hogy teljes mértékben hősünkre van bízva, milyen sorrendben próbálja megnyerni Adelpha különböző településeinek támogatását saját hazajutása és az idegen invázió visszaverése érdekében. A már teljesített település-küldetésláncok eredményei azonban hatással lehetnek egymásra, például ha az egyik faluban elnyertük egy hatalmas repülő lény bizalmát, azt segítségül hívhatjuk közeli légi támadások visszaveréséhez. Hogy ez elég lesz-e ahhoz, hogy akkora kultjátékká váljon, mind az elődje, még kérdéses, mindenesetre a fejlesztők lelkesedéséhez kétség sem férhet.
A visszatérő régi klasszikusok listáját erősíti a Pharaoh: A New Era is, mely a klasszikus Pharaoh városépítős játékot és annak Cleopatra kiegészítőjét gyúrja össze és látja el egy rakás kiegészítéssel és finomítással, hogy régi pompáját idézze modern rendszereken is. Bár a demó során a tűzvészekkel rendszeresen meggyűlt a bajom, egy ponton pedig sikeresen csődbe is vittem királyságomat, a városépítős játékok rajongói, illetve a régi változat kedvelői nem fognak csalódni.
Már jóval a Gamescom kezdete előtt megérkezett a bejelentés, hogy Ken és Roberta Williams, a Sierra On-Line alapítói és számos ikonikus kalandjáték alkotói visszatérnek a játékkészítéshez. Roberta a Cygnus Entertainment élén egy 3D-s VR kalandjátékként újítja fel a Colossal Cave Adventure-t, Will Crowther és Don Woods a '70-es években megjelent játékát, mely gyakorlatilag a kalandjátékok őse volt. A modern külcsín mögött a logika és a dizájn jelentős része egy-az-egyben az eredeti változatot követi majd, a tárgyak helye, a fejtörők megoldása is ismerős lesz azoknak, akiknek volt szerencséjük az eredetihez.
Ezzel a Gamescom beszámolóm végére értem. Ha a bejelentett, kipróbált játékok során túl érdekelnek titeket személyes kedvenceink, általános tapasztalataink is, a PC Guru Youtube csatornáján hallgassátok meg a rendezvényről szóló podcast adásunkat is.