Egyáltalán nem nevezhető újdonságnak a közösség által pénzelt projektek ötlete. Az első ilyen, a Kickstarter ugyanis 2009-ben pattant ki Perry Chen, Yancey Strickler és Charles Adler fejéből. Az elképzelés ugyebár az, hogy erre az oldalra feltöltünk egy érdekes projektet, leírjuk, hogy miről szól, majd megmondjuk, hogy mennyi pénzt szeretnénk, s mit adunk az adományokért cserében. Ha az ötlet megtetszik az embereknek, és pénzt is adnak a határidő lejárta előtt, a projekt elkészül, az érintett felek pedig boldogak lehetnek. Az idea nagyon jó, a Time magazin 2010-ben nem véletlenül nevezte az év a legjobb új ötletének -- ám ahhoz, hogy az ilyesfajta finanszírozás bekerüljön a köztudatba, 2012-ig kellett várnunk. A Double Fine ekkor határozott úgy, hogy az óvatos kiadókat megkerülve a rajongókon keresztül érik el a céljukat -- az eredmény azonban még őket is meglepte. A kívánt összeg villámgyorsan összejött a csapat új játékára, sőt annak többszörösét is összehozták az idő lejárta előtt, ám ami a legfontosabb: bebizonyították a világnak, hogy így is lehet finanszírozni a játékokat. Az átütő siker óta nagyon sok hasonló projekt született, melyek közül most az öt legérdekesebbet szedtem össze.
5. Double Fine Adventure
Ha a legérdekesebb játékosok pénzéből tető alá hozott projektekről van szó, egyszerűen nem mehetünk el a Double Fine új ötlete mellett, már csak azért sem, hiszen ez indította be ezt az egész őrületet, ami nélkül az alábbiakban felsorolt játékok, és az egyéb, a játékvilághoz köthető termékek (konzolok és perifériák egyaránt) nem jöhettek volna létre. Nagy kár azonban, hogy a csapat teljes és totális titokban készíti a művet, amiről nem sok, de még egy kép sem szivárgott ki, pedig már mindannyian nagyon kíváncsiak vagyunk arra, hogy a kalandjátékok nagyapái épp min dolgoznak.
Pontosan a nagy titkolózás miatt nem kerülhetett feljebb a listámban a Double Fine Adventure. Persze azt nagyon jól tudom, hogy a csapat tele van érdekes és szórakoztató ötletekkel (elég csak megnézni a nemrégiben megjelent The Cave-et), s most, hogy nem kell egy nagy kiadó füttyére táncolniuk, Tim Schafer és Ron Gilbert párosának közreműködésével a lehetőségek szinte végtelenek, ám ameddig a stúdió meg nem szólal, nem tudok nagyon izgatott lenni.
A Double Fine 400 ezer dollárt kért, de 3,3 milliót kapott
4. Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards HD
A 2009-es, találóan elnevezett Leisure Suit Larry: Box Office Bust óriási bukása után senki sem gondolta volna azt, hogy a 80-as években fénykorát élt sorozat egyszer visszatérhet -- a klasszikusok rajongóinak szeme azonban tavaly felcsillant. Ekkor történt az, hogy a játék kitalálója, Al Lowe volt csapatát összeverbuválva egy új cég alatt próbálta tető alá hozni a ma már őskövületnek számító első rész felújított változatát, s noha első nekifutásra ez nem sikerült, Kickstarteren már célba értek, még ha kasszát nem is robbantottak úgy, mint a lista többi tagja.
A Replay Gamesben Al Lowe-on kívül számos olyan alak található meg, akiknek annak idején a Sierra Games keretében komolyabb köze volt a kalandjátékokhoz, de minimum több éves tapasztalattal rendelkeznek a fejlesztés valamilyen területén. A stábban többek között Josh Mandelt, Sabine Duvallt és Leslie Balfourt találjuk, akik mind Lowe munkatársai voltak egy bizonyos ponton, így attól azt hiszem, nem kell tartanunk, hogy egy amatőr banda fércmunkáját kapjuk a pénzünkért.
És, hogy mégis mire számíthatunk? Nos, egyrészt mivel az eredeti játék 1987 derekán jelent meg, teljes mértékben átdolgozott látványvilágot fogunk kapni, megfelelve a kor elvárásainak, de a lehető legnagyobb mértékben igazodva az eredeti műhöz. A humor tehát érintetlen marad, sőt kibővül, ugyanis minden karakter teljes szinkront kap, ezen felül pedig a játékmechanizmusokat kipofozzák, hogy ne csak kényelmesek legyenek, hanem hordozható készülékeken is működjenek. Egy teljes, minden részletre kiterjedő renoválásról van tehát szó, aminek elsősorban az öreg motorosok örülhetnek, de talán a játékosok új generációja is vet majd egy pillantást a kész termékre.
Ha minden jól megy, akkor áprilisban már megjelenik a játék
A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!
Alig tudnak pénz összekaparni? 400 helyett 3,3 millió neked mi? A késések. na látod, Onnan van ez a 84%, hogy már gyakorlatilag ennyinek kellet volna megjelennie. Onnan, hogy már réges rég rengeteg project van, aminek ki kellett volna jönnie, csak még mindig lesik a verebet. "minőségi programot kapsz" - ez a lényeg az egészben, hogy fingod nincs, mit kapsz. Vannak munkák, amikkel te közre tudsz működni és a pénzedért megnézheted, hogy haladnak, mit csinálnak. De a nagyobbakba nem igazán van ez.
Amúgy egy érdekesség még: Van egy programozó, rengeteg iskolával rohadt kemény melóval és kitartással épphogy bekerül egy fejlesztőcéghez. (persze játékkészítés). És akkor jön pár hülyegyerek és leakasztanak 4 millió dollárt egy Double Fine-ra.... Az lehet, hogy ők is bölcs meg tapasztalt programozók voltak, csak azért itt hol az igazság. Már nem tudom a forrást, de valahol olvastam.
De a lényeg, és amiben én sem vitatkozok. Ez a rendszer kell, és én is szeretném, ha legalább 2 nagyobb cím megélné a megjelenést és játszható játék legyen. Egy Star Citizen biztos nem lesz rossz. Én csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy azért hatalmas sumákolás megy azért.
A cikkhez hűen hozzászólva, aki nem tudná, ez egy közösségi projectfinanszírozás, ami abból áll, van pár emberke, fogják magukat kitalálnak valamit, nagy ötletet és a pénzesebb emberektől (ma már a közepes is adja, mert miért ne, nincs jobb dolga), adja nekik a pénz dögivel. Garancia nincs rá, hogy abból lesz is valami, de a mozfilmtől kezdve, a halál csillagon át mindenre lehet gyűjteni.
És a videojátékokat pont ez a 400-3,3millió indította meg, és mindenki elkezdte csinálni, és ez már azóta rég nem arról szól, hogy te most támogatod a fejlesztőket és akkor te milyen angyal vagy és ez szuper. Itt már gyakorlatilag ugyanúgy üzletről van szó, mint, ha te normálisan, jogtiszta cégtől vásárolnál.
Pl, amint az előző hsz-omból kiragadtam, adjátok nekik a pénzt, és az Double Fine 3.3 milliót kapott, mi a garancia ara, hogy jó is lesz? Eric Migicovsky képernyőként működő karórája, amire tízmilli dollárt kapott, mi a garancia, hogy nem lesz szar?
Mi a garancia arra, hogy a Star Citizen nem lesz szar? Láttatok videókat meg elképzelést. De arról nem hallottatok, hogy szemvényvesztés? Láttatok két éve Alines CM demót? És 2013-ban? A sok kis buta adja a pénzt, de gyakorlatilag még csak zsákbamacskára. Mert konkrétum nincs, de tessék egy adat:
"tavaly több mint 300 millió dollárt adott össze a közösség 18 ezer projektre, Az igazi nagy kiugrás azonban még mindig várat magára, egyetlen igazi kommersz világsikert sem tud felmutatni az oldal" - ez gondolom nem TÉNY?
A projectek 84%-a lekési az előre bejelentett dátumot. 75 százalékos késési arányt mértek véletlen kiválasztott projecteknél.
Tehát, ez egy snob pénzgyűjtési módszer, amire "művészeknek" adsz pénzt, akik beígérnek valamit, aztán 10 forint helyett 2 milliót kapnak és lesnek ki az ablakon, hogy most menjünk-e nyaralni, vagy csináljuk már meg, amit beígértünk. És ha csúsztatunk, úgy is lenyelik, mást nem tudnak. Csak magatokból induljatok ki, ha ti kapnátok ennyi pénzt, mert előállsz egy villogó vécé-ülőkével és divat lesz belőle.
" ez egy közösségi projectfinanszírozás, ami abból áll, van pár emberke, fogják magukat kitalálnak valamit, nagy ötletet és a pénzesebb emberektől (ma már a közepes is adja, mert miért ne, nincs jobb dolga), adja nekik a pénz dögivel."
Ha csak úgy összeáll pár névtelen emberke, azok alig tudnak egy kis aprópénzt összekaparni. Néha még a nagy neveknek sem sikerül összekaparni a kívánt összeget. Nem tűnt fel, hogy a nagy pénzeket azok akasztották le az esetek 95%-ban, akik az elmúlt években, évtizedekben megbízhatóan "szolgálták" a játékosokat a játékakkal?
""tavaly több mint 300 millió dollárt adott össze a közösség 18 ezer projektre, Az igazi nagy kiugrás azonban még mindig várat magára, egyetlen igazi kommersz világsikert sem tud felmutatni az oldal" - ez gondolom nem TÉNY? "
Te miről beszélsz? Megfájdul a fejem a hülyeségedtől. Kommersz világsiker? Tudod mire gyűjtenek ezek a fejlesztők? Olyan játékokra, amire nincs hatalmas piac (hiszen ezért nem gyártják a nagy kiadók), de azért még mindig elég sokan érdeklődnek utána. Egyik kickstarteres játék sem lesz kommersz világsiker.
"A projectek 84%-a lekési az előre bejelentett dátumot. 75 százalékos késési arányt mértek véletlen kiválasztott projecteknél."
Ezt honnan vetted? A videójátékos kickstarteres projektek közül alig egy-kettő jelent meg eddig, ebből hogy számolták ki a 84 meg 75%-ot. És most akkor 84 vagy 75? Mert a két mondatod ugyanazt jelenti. Amúgy igen, lesznek késések, de miért is baj ez, ha a végén elkészül a játék és egy minőségi programot kapsz?
"Tehát, ez egy snob pénzgyűjtési módszer, amire "művészeknek" adsz pénzt, akik beígérnek valamit, aztán 10 forint helyett 2 milliót kapnak és lesnek ki az ablakon, hogy most menjünk-e nyaralni, vagy csináljuk már meg, amit beígértünk."
Ilyen rosszindulatú embert... Tudod, ha lenyúlnák ezt a pénzt, akkor az azt jelentené, hogy az a stúdió soha a büdös életbe nem kapna se pénzt, rosszabb esetben se megbízást más cégektől. Azaz az utcára kerülnek. Igen, bizonyára ezt szeretnék elérni, biztos megérné nekik.
Te amúgy az EA meg az Activision beépített ügynöke vagy, hogy ezzel a kamu dumával ágálsz a Kickstarter ellen? Az agymenésed mélyén el van rejtve pár értelmes dolog a kickstarterről, mert tényleg figyelni kell arra, hogy mit támogat az ember. Hiszen nincs garancia semmire. De annyi hülyeséget hordasz össze azok mellett, hogy én a helyedben inkább csendben maradnék.
Pár napig "hűha, ez igen" ... majd: "Bukta lett egy kickstarter RPG projekt"
Ki kéri számon, hogy mire költik pontosan? Senki. De amíg egy jó játékot produkálnak, addig nem érdekel.
Pár napig "hűha, ez igen" ... majd: "Bukta lett egy kickstarter RPG projekt"
Pár napig "hűha, ez igen" ... majd: "Bukta lett egy kickstarter RPG projekt"
Wiktoryyy: "adjátok nekik a pénzt, és az Double Fine 3.3 milliót kapott, mi a garancia ara, hogy jó is lesz? Eric Migicovsky képernyőként működő karórája, amire tízmilli dollárt kapott, mi a garancia, hogy nem lesz szar?
Mi a garancia arra, hogy a Star Citizen nem lesz szar? Láttatok videókat meg elképzelést. De arról nem hallottatok, hogy szemvényvesztés? Láttatok két éve Alines CM demót? És 2013-ban? A sok kis buta adja a pénzt, de gyakorlatilag még csak zsákbamacskára."
Semmi garancia nincs rá, hogy nem lesz szar, viszont ha nem ad rá senki pénzt, akkor ezek a projektek nem készülnek el, ilyen egyszerű. Szerintem az még túlélhető, ha mondjuk 5-ből 1 szar lesz (és még sokat mondtam, ennél sokkal kisebb a ráta szvsz), ez azt jelenti, hogy elkészült 4 jó minőségű játék (ha csak játékoknál maradunk), ami nem jött volna össze, ha a fejlesztők kiadót keresnek mögé, és nem a játékosoktól kérnek segítséget.
Ha már itt tartunk, jobb helyeken áll még az a tézis, hogy több pénzért jobban dolgozik az ember. Például óránként 2 dollárért nem öl annyi energiát a munkájába a dolgozó, mint óránként 5 dollárért.
Én nem minősítek semmilyen játékosközösséget, de ez is egy érdekes fogalom, de ebbe bele sem megyek már.
Örülök neki, hogy elismered ennek a rendszernek a hátulütőjét és nem szivárványfelhőnek kell beállítani ,mert nem az.
Amúgy én is szeretném, ha ezen a rendszeren keresztül jönne ki érdemes cím. De eddig a statisztika nem ezt mutatja.
Én nem minősítek semmilyen játékosközösséget, de ez is egy érdekes fogalom, de ebbe bele sem megyek már.
Örülök neki, hogy elismered ennek a rendszernek a hátulütőjét és nem szivárványfelhőnek kell beállítani ,mert nem az.
Amúgy én is szeretném, ha ezen a rendszeren keresztül jönne ki érdemes cím. De eddig a statisztika nem ezt mutatja.
Én nem minősítek semmilyen játékosközösséget, de ez is egy érdekes fogalom, de ebbe bele sem megyek már.
Örülök neki, hogy elismered ennek a rendszernek a hátulütőjét és nem szivárványfelhőnek kell beállítani ,mert nem az.
Amúgy én is szeretném, ha ezen a rendszeren keresztül jönne ki érdemes cím. De eddig a statisztika nem ezt mutatja.
Feltételezem, hogy ezek szerint te nem támogatsz egy projektet sem. Abba most nem mennék bele, hogy az elábbi kommentjeiddel milyen képet festesz a játékosközösségről. Inkább azt feszegetném, hogy mit csinálsz egy videojátékokkal foglalkozó honlapon? Nagyon úgy tűnik, hogy számodra az egész játékipar ellenség. Amit a kickstarter hibáiként tüntettél fel, az egytől egyig igaz a bejáratott üzleti modellekre is. Csúszva érkező játékok? Mikor jött ki utoljára időben AAA játék? Ha egynek-egynek mégis sikerül, azt ünnepli a fél világ. Másrészről. A kickstarteres projektek jelentős többségénél nyomon tudod követni a program alakulását. Fejlesztői napló, livestream, akár non-stop kapcsolattartás a fejlesztőkkel (pl. Star Citizen). A mainstream játékiparból hébehóba jön ki demó, az is Aliens CM. Azért az alfatesztbe beleszólni szerintem több hatalmat ad a játékos kezébe. Arról nem is beszélve, hogy a kickstarteren akár 10-20 dollártól meg lehet venni a játékot. 100, 1000, meg 10000 dollárt az ad érte, aki mint mondtad, nem tudja mire költeni a sok pénzét.
Arra meg, hogy mert elég lenne 200 000 dollár a játékhoz, akkor miért kell nekik 3 milla, csak annyit, hogy egyrészt menet közben felmerülhetnek plusz költségek. Olyat gondolom hallottál már, hogy egy játék, film vagy akármi túllépi a költségvetést mindenféle váratlan kiadás miatt. Másrészt mint már elhangzott, több pénz egyenlő több tartalom. Ha több pénzből tudnak gazdálkodni, akkor több dolog leprogramozására van keret. Harmadrészt pedig urambocsá mi van, ha nyereséget szeretnének elérni a programmal. Szerinted egy AAA cím eladásai a költségek hányszorosát hozzák be?
Minden fent leírt dolog mellett elismerem, ad visszaélési lehetőséget ez a rendszer, de akkor is úgy gondolom, hogy jobb előre tudni, kb miért adsz pénzt, mint utólag sírni. Természetesen senki nem mondta, hogy kötelező bármiért is pénzt kiadni. Akkor viszont kár azok nyakán ugrálni, akik mégis beruháznak.
A cikk kérdésére pedig a válasz: a Star Citizen és a Planetary Annihilation játékokat támogattam.