3. Project Eternity
Az Obsidian Entertainment az Interplay Productions istállójába tartozó Black Isle Studios megrogyása után alakult meg 2003-ban; a cég fontosabb pozícióit betöltő, tehetséges tagjai volt munkahelyük számos problémáját felejtve tiszta lappal kívánták folytatni a karrierjüket. Természetesen testhez állóan maradtak a szerepjátékok világánál: a jobb munkáik közé tartozik a Knights of the Old Republic II, a Neverwinter Nights 2 és a Fallout: New Vegas.
A folytatások és mellékszálak mellett azonban úgy látszik, a csapat szeretett volna egy kicsit visszatérni a gyökerekhez, amire bizonyíték az, hogy készségesen besegítenek a Wasteland 2 munkálataiba -- na meg az, hogy egy saját, szintén a régi szép időket idéző projektet is útjára indítottak. Ez a Project Eternity nevet kapta, s egy teljesen egyedi, nem meglévő, már ismert licencre alapuló játék lesz, ellentétben az eddigi szinte összes munkájukkal.
A feladatuk nem egyszerű, hiszen a nulláról indulva egy új világot kell megálmodniuk, annak egy meggyőző történetet kanyarintaniuk, és szereplőkkel megtölteniük. Ezen felül még egy szabályrendszert is készíteni kell, ám ebben szerencsére segítséget nyújt az, hogy a fejlesztők korábbi munkái közt a Baldur's Gate- és az Icewind Dale-sorozatot találjuk, ezekre a kipróbált és szeretett rendszerekre pedig nyugodtan lehet alapozni a játékmechanizmusokat -- az érdeklődők ennek a két említett programnak a szellemiségében készült csapatalapú szerepjátékra számíthatnak egy gazdagon megépített, szabadon bejárható világgal.
A fejlesztők hivatalos oldalán a rendszeres frissítéseknek köszönhetően betekinthetünk a kulisszák mögé
2. Wasteland 2
Az eredeti Fallout elődjének is tekinthető Wasteland nagyon hosszú idő után, gyakorlatilag a sírból feltámadva tért vissza a Kickstarter-láznak köszönhetően. Az ötlettel a híres tervező, az Interplay Productions alapítója, jelenleg a szintén semmiből saját kézzel felhúzott inXile Entertainment vezetője, Brian Fargo állt elő, aki nagyon szerette volna feltámasztani a karrierjének kezdetén, még a 80-as évek derekán készült Wasteland IP-t.
Ahhoz persze, hogy egy ilyen ötletet meg lehessen valósítani, szóba sem jöhetett az, hogy valamelyik nagy kiadó támogassa őket; csak a Kickstarter volt a járható út. A csapat mindösszesen 900 ezer dollárt szeretett volna, ám a régi időket idéző klasszikus szerepjátékokra a vártnál nagyobb a kereslet, hiszen, mire a számláló lejárt, közel hárommillió dollár csücsült a számlájukon, s találtak egy partnert is, aki segíteni tud nekik. Ez a társ az Obsidian Entertainment.
A két, tapasztalt öreg motorosokból álló csapat (az Obsidiant az egykori Black Isle Studios tagjai alapították, nekik pedig ugyebár többek között az Planescape-sorozatot és a Fallout 2-t köszönhetjük) egy igazi, az eredetihez maximálisan hű folytatást kíván készíteni. Marad tehát az izometrikus nézet és a körökre osztott harcrendszer, illetve ismét hét központi karakterrel kerülhetünk majd közelebbi kapcsolatba, miközben a nukleáris katasztrófa után romokban hagyott, mutánsoktól és banditáktól hemzsegő világon vágunk keresztül.
A teljesség kedvéért a Wasteland 2 mellé a fejlesztők bedobják az eredeti játékot is
1. Star Citizen
Chris Roberts sokáig, közel egy évtizeden át kerülte eredeti foglalkozását, vagyis a játékfejlesztést, hogy egyéb projektekkel foglalkozzon. Távolléte során azért nem ment messze a szórakoztatóipartól, de pár megvalósulatlanul maradt ötlet és váltakozó sikereket elért filmek után (többek között gyártásvezetői szerepkörben köze volt a Fegyvernepper és A fiók című filmekhez) a szíve végül csak visszahúzta a játékfejlesztéshez -- és nem is akármilyen projekthez látott hozzá.
Roberts 2011-ben alapította meg az új cégét, a Cloud Imperium Games Corporation, majd egy év múlva be is jelentette: következő játéka az 1990-ben elindult, az ő keze munkáját dicsérő Wing Commander-széria hagyatékára építkezik. A címe Star Citizen lett, s az a cél hogy az eddigi próbálkozásokat beárnyékoló, óriási univerzumot alkossanak meg, melyben a vadászpilóták az urak.
A játékra való gyűjtés során a csapat a saját oldala mellett a Kickstartert is bevetette: a portálon csupán félmillió dollárt kértek, de a zárásra több mint kétmillió gyűlt össze, ami a hivatalos oldalon jelenleg is zajló gyűjtéssel együtt már nyolcmillió dollárra rúg. Ebből már igazán valóra lehet váltani az álmot, mely első sorban egy részletes, sok-sok küldetéssel megtömött szólista módból, óriási világból, kooperatív lehetőségből és egy robosztus multiplayer módból áll. Arról nem is beszélve, hogy gyönyörű, a gépeinket alaposan megizzasztó grafikát fogunk kapni, illetve egy versenyképes MI-n is dolgoznak, hogy az egyes pilóták egyéniséggel rendelkezzenek, s tanuljanak harc közben. Minden adott tehát ahhoz, hogy a Wing Commander szerelmesei otthon érezhessék magukat a Star Citizen világában.
Chris Roberts szerint a jelenlegi konzolok nagyon gyengék a játékhoz, sőt a következő generáció gépei sem bírnak majd vele
Amint látható, a közösségi finanszírozás egyik legnagyobb érdeme, hogy lehetőséget biztosított arra, hogy a szakma nagy öregei új életet leheljenek a régi sorozataikba; egy megfelelő platform és a közösség hozzájárulása nélkül egyik felsorolt program sem kaphatott volna zöld utat. De nem csak a nagy figuráknak ad teret a Kickstarter és az ehhez hasonló megoldások, hanem a kezdő csapatoknak is, akiknek így már nagyobb esélyük van arra, hogy valóra váltsák álmaikat. Én tehát támogatom az ötletet, és azt kívánom, hogy minél több így finanszírozott játék lásson napvilágot -- de kíváncsi vagyok arra, hogy te, kedves olvasó, hogyan vélekedsz erről. Szerintetek életképes mindez, vagy csak egy múlandó divat? Te támogattál már egy projektet? És ha igen, mit? Várom a válaszokat!
Alig tudnak pénz összekaparni? 400 helyett 3,3 millió neked mi? A késések. na látod, Onnan van ez a 84%, hogy már gyakorlatilag ennyinek kellet volna megjelennie. Onnan, hogy már réges rég rengeteg project van, aminek ki kellett volna jönnie, csak még mindig lesik a verebet. "minőségi programot kapsz" - ez a lényeg az egészben, hogy fingod nincs, mit kapsz. Vannak munkák, amikkel te közre tudsz működni és a pénzedért megnézheted, hogy haladnak, mit csinálnak. De a nagyobbakba nem igazán van ez.
Amúgy egy érdekesség még: Van egy programozó, rengeteg iskolával rohadt kemény melóval és kitartással épphogy bekerül egy fejlesztőcéghez. (persze játékkészítés). És akkor jön pár hülyegyerek és leakasztanak 4 millió dollárt egy Double Fine-ra.... Az lehet, hogy ők is bölcs meg tapasztalt programozók voltak, csak azért itt hol az igazság. Már nem tudom a forrást, de valahol olvastam.
De a lényeg, és amiben én sem vitatkozok. Ez a rendszer kell, és én is szeretném, ha legalább 2 nagyobb cím megélné a megjelenést és játszható játék legyen. Egy Star Citizen biztos nem lesz rossz. Én csak arra akartam felhívni a figyelmet, hogy azért hatalmas sumákolás megy azért.
A cikkhez hűen hozzászólva, aki nem tudná, ez egy közösségi projectfinanszírozás, ami abból áll, van pár emberke, fogják magukat kitalálnak valamit, nagy ötletet és a pénzesebb emberektől (ma már a közepes is adja, mert miért ne, nincs jobb dolga), adja nekik a pénz dögivel. Garancia nincs rá, hogy abból lesz is valami, de a mozfilmtől kezdve, a halál csillagon át mindenre lehet gyűjteni.
És a videojátékokat pont ez a 400-3,3millió indította meg, és mindenki elkezdte csinálni, és ez már azóta rég nem arról szól, hogy te most támogatod a fejlesztőket és akkor te milyen angyal vagy és ez szuper. Itt már gyakorlatilag ugyanúgy üzletről van szó, mint, ha te normálisan, jogtiszta cégtől vásárolnál.
Pl, amint az előző hsz-omból kiragadtam, adjátok nekik a pénzt, és az Double Fine 3.3 milliót kapott, mi a garancia ara, hogy jó is lesz? Eric Migicovsky képernyőként működő karórája, amire tízmilli dollárt kapott, mi a garancia, hogy nem lesz szar?
Mi a garancia arra, hogy a Star Citizen nem lesz szar? Láttatok videókat meg elképzelést. De arról nem hallottatok, hogy szemvényvesztés? Láttatok két éve Alines CM demót? És 2013-ban? A sok kis buta adja a pénzt, de gyakorlatilag még csak zsákbamacskára. Mert konkrétum nincs, de tessék egy adat:
"tavaly több mint 300 millió dollárt adott össze a közösség 18 ezer projektre, Az igazi nagy kiugrás azonban még mindig várat magára, egyetlen igazi kommersz világsikert sem tud felmutatni az oldal" - ez gondolom nem TÉNY?
A projectek 84%-a lekési az előre bejelentett dátumot. 75 százalékos késési arányt mértek véletlen kiválasztott projecteknél.
Tehát, ez egy snob pénzgyűjtési módszer, amire "művészeknek" adsz pénzt, akik beígérnek valamit, aztán 10 forint helyett 2 milliót kapnak és lesnek ki az ablakon, hogy most menjünk-e nyaralni, vagy csináljuk már meg, amit beígértünk. És ha csúsztatunk, úgy is lenyelik, mást nem tudnak. Csak magatokból induljatok ki, ha ti kapnátok ennyi pénzt, mert előállsz egy villogó vécé-ülőkével és divat lesz belőle.
" ez egy közösségi projectfinanszírozás, ami abból áll, van pár emberke, fogják magukat kitalálnak valamit, nagy ötletet és a pénzesebb emberektől (ma már a közepes is adja, mert miért ne, nincs jobb dolga), adja nekik a pénz dögivel."
Ha csak úgy összeáll pár névtelen emberke, azok alig tudnak egy kis aprópénzt összekaparni. Néha még a nagy neveknek sem sikerül összekaparni a kívánt összeget. Nem tűnt fel, hogy a nagy pénzeket azok akasztották le az esetek 95%-ban, akik az elmúlt években, évtizedekben megbízhatóan "szolgálták" a játékosokat a játékakkal?
""tavaly több mint 300 millió dollárt adott össze a közösség 18 ezer projektre, Az igazi nagy kiugrás azonban még mindig várat magára, egyetlen igazi kommersz világsikert sem tud felmutatni az oldal" - ez gondolom nem TÉNY? "
Te miről beszélsz? Megfájdul a fejem a hülyeségedtől. Kommersz világsiker? Tudod mire gyűjtenek ezek a fejlesztők? Olyan játékokra, amire nincs hatalmas piac (hiszen ezért nem gyártják a nagy kiadók), de azért még mindig elég sokan érdeklődnek utána. Egyik kickstarteres játék sem lesz kommersz világsiker.
"A projectek 84%-a lekési az előre bejelentett dátumot. 75 százalékos késési arányt mértek véletlen kiválasztott projecteknél."
Ezt honnan vetted? A videójátékos kickstarteres projektek közül alig egy-kettő jelent meg eddig, ebből hogy számolták ki a 84 meg 75%-ot. És most akkor 84 vagy 75? Mert a két mondatod ugyanazt jelenti. Amúgy igen, lesznek késések, de miért is baj ez, ha a végén elkészül a játék és egy minőségi programot kapsz?
"Tehát, ez egy snob pénzgyűjtési módszer, amire "művészeknek" adsz pénzt, akik beígérnek valamit, aztán 10 forint helyett 2 milliót kapnak és lesnek ki az ablakon, hogy most menjünk-e nyaralni, vagy csináljuk már meg, amit beígértünk."
Ilyen rosszindulatú embert... Tudod, ha lenyúlnák ezt a pénzt, akkor az azt jelentené, hogy az a stúdió soha a büdös életbe nem kapna se pénzt, rosszabb esetben se megbízást más cégektől. Azaz az utcára kerülnek. Igen, bizonyára ezt szeretnék elérni, biztos megérné nekik.
Te amúgy az EA meg az Activision beépített ügynöke vagy, hogy ezzel a kamu dumával ágálsz a Kickstarter ellen? Az agymenésed mélyén el van rejtve pár értelmes dolog a kickstarterről, mert tényleg figyelni kell arra, hogy mit támogat az ember. Hiszen nincs garancia semmire. De annyi hülyeséget hordasz össze azok mellett, hogy én a helyedben inkább csendben maradnék.
Pár napig "hűha, ez igen" ... majd: "Bukta lett egy kickstarter RPG projekt"
Ki kéri számon, hogy mire költik pontosan? Senki. De amíg egy jó játékot produkálnak, addig nem érdekel.
Pár napig "hűha, ez igen" ... majd: "Bukta lett egy kickstarter RPG projekt"
Pár napig "hűha, ez igen" ... majd: "Bukta lett egy kickstarter RPG projekt"
Wiktoryyy: "adjátok nekik a pénzt, és az Double Fine 3.3 milliót kapott, mi a garancia ara, hogy jó is lesz? Eric Migicovsky képernyőként működő karórája, amire tízmilli dollárt kapott, mi a garancia, hogy nem lesz szar?
Mi a garancia arra, hogy a Star Citizen nem lesz szar? Láttatok videókat meg elképzelést. De arról nem hallottatok, hogy szemvényvesztés? Láttatok két éve Alines CM demót? És 2013-ban? A sok kis buta adja a pénzt, de gyakorlatilag még csak zsákbamacskára."
Semmi garancia nincs rá, hogy nem lesz szar, viszont ha nem ad rá senki pénzt, akkor ezek a projektek nem készülnek el, ilyen egyszerű. Szerintem az még túlélhető, ha mondjuk 5-ből 1 szar lesz (és még sokat mondtam, ennél sokkal kisebb a ráta szvsz), ez azt jelenti, hogy elkészült 4 jó minőségű játék (ha csak játékoknál maradunk), ami nem jött volna össze, ha a fejlesztők kiadót keresnek mögé, és nem a játékosoktól kérnek segítséget.
Ha már itt tartunk, jobb helyeken áll még az a tézis, hogy több pénzért jobban dolgozik az ember. Például óránként 2 dollárért nem öl annyi energiát a munkájába a dolgozó, mint óránként 5 dollárért.
Én nem minősítek semmilyen játékosközösséget, de ez is egy érdekes fogalom, de ebbe bele sem megyek már.
Örülök neki, hogy elismered ennek a rendszernek a hátulütőjét és nem szivárványfelhőnek kell beállítani ,mert nem az.
Amúgy én is szeretném, ha ezen a rendszeren keresztül jönne ki érdemes cím. De eddig a statisztika nem ezt mutatja.
Én nem minősítek semmilyen játékosközösséget, de ez is egy érdekes fogalom, de ebbe bele sem megyek már.
Örülök neki, hogy elismered ennek a rendszernek a hátulütőjét és nem szivárványfelhőnek kell beállítani ,mert nem az.
Amúgy én is szeretném, ha ezen a rendszeren keresztül jönne ki érdemes cím. De eddig a statisztika nem ezt mutatja.
Én nem minősítek semmilyen játékosközösséget, de ez is egy érdekes fogalom, de ebbe bele sem megyek már.
Örülök neki, hogy elismered ennek a rendszernek a hátulütőjét és nem szivárványfelhőnek kell beállítani ,mert nem az.
Amúgy én is szeretném, ha ezen a rendszeren keresztül jönne ki érdemes cím. De eddig a statisztika nem ezt mutatja.
Feltételezem, hogy ezek szerint te nem támogatsz egy projektet sem. Abba most nem mennék bele, hogy az elábbi kommentjeiddel milyen képet festesz a játékosközösségről. Inkább azt feszegetném, hogy mit csinálsz egy videojátékokkal foglalkozó honlapon? Nagyon úgy tűnik, hogy számodra az egész játékipar ellenség. Amit a kickstarter hibáiként tüntettél fel, az egytől egyig igaz a bejáratott üzleti modellekre is. Csúszva érkező játékok? Mikor jött ki utoljára időben AAA játék? Ha egynek-egynek mégis sikerül, azt ünnepli a fél világ. Másrészről. A kickstarteres projektek jelentős többségénél nyomon tudod követni a program alakulását. Fejlesztői napló, livestream, akár non-stop kapcsolattartás a fejlesztőkkel (pl. Star Citizen). A mainstream játékiparból hébehóba jön ki demó, az is Aliens CM. Azért az alfatesztbe beleszólni szerintem több hatalmat ad a játékos kezébe. Arról nem is beszélve, hogy a kickstarteren akár 10-20 dollártól meg lehet venni a játékot. 100, 1000, meg 10000 dollárt az ad érte, aki mint mondtad, nem tudja mire költeni a sok pénzét.
Arra meg, hogy mert elég lenne 200 000 dollár a játékhoz, akkor miért kell nekik 3 milla, csak annyit, hogy egyrészt menet közben felmerülhetnek plusz költségek. Olyat gondolom hallottál már, hogy egy játék, film vagy akármi túllépi a költségvetést mindenféle váratlan kiadás miatt. Másrészt mint már elhangzott, több pénz egyenlő több tartalom. Ha több pénzből tudnak gazdálkodni, akkor több dolog leprogramozására van keret. Harmadrészt pedig urambocsá mi van, ha nyereséget szeretnének elérni a programmal. Szerinted egy AAA cím eladásai a költségek hányszorosát hozzák be?
Minden fent leírt dolog mellett elismerem, ad visszaélési lehetőséget ez a rendszer, de akkor is úgy gondolom, hogy jobb előre tudni, kb miért adsz pénzt, mint utólag sírni. Természetesen senki nem mondta, hogy kötelező bármiért is pénzt kiadni. Akkor viszont kár azok nyakán ugrálni, akik mégis beruháznak.
A cikk kérdésére pedig a válasz: a Star Citizen és a Planetary Annihilation játékokat támogattam.