Félni jó – tartja a mondás, de ez persze csak abban az esetben igaz, ha a rettegés a képernyők előtt vagy a könyvek lapjait bújva történik, hiszen a valóságban már közel sem olyan szórakoztató a szapora szívverés és az izzadtságban fürdő tenyér. Ebből kiindulva nem meglepő, hogy a szórakoztatóipar és a művészet minden egyes szegletében elég nagy a kereslet a vérfagyasztó, vagy épp undort keltő horrorokra, melynek köszönhetően számos franchise indult virágzásnak az elmúlt években, évtizedekben, legyen szó filmekről, könyvekről vagy videójátékokról. Ez utóbbi kapcsán leginkább az Alone in the Dark-Silent Hill-Resident Evil trió juthat az eszébe az embernek (legalábbis a régi iskola képviselői közül), hiszen mindhárom franchise betonbiztos alapokkal rendelkezik – kár, hogy az Alone in the Dark végül nem tudott gyökeret ereszteni a modern korban, és a rebootot jegyző stúdió bezárásával elég kevés rá az esély, hogy ez valaha is megtörténik. A másik két széria ellenben nagyon is jó egészségnek örvend, hiszen a Silent Hill épp tavaly ébredt fel hosszúra nyúló téli álmából, a Resident Evilnek pedig esélye sem volt arra, hogy feledésbe merüljön, bár ennek kapcsán nem árt megjegyezni, hogy kudarcos próbálkozások és félresikerült kísérletek is szép számmal akadnak a sorban.
A kép forrása: PC Gamer
Az egyik ilyen szégyenfolt a 2012-ben született Resident Evil 6, ami egy több főszereplőt mozgató, eseménydús blockbusterbe ültette át a formabontó 4. részben bevezetett formulát, a Capcomnak azonban sikerült átesnie a ló túloldalára, így a produkcióból teljesen kiveszett a sorozat esszenciája, nem mellesleg ritmus és hangulat terén is rendkívül csapongó lett az opusz. Bár a kasszáknál kimondottan jól teljesített a lövölde (2024 szeptemberéig 13,8 millió példány talált belőle gazdára), a stúdió érezte, hogy ez a recept nem igazán talált be a rajongók körében, éppen ezért úgy döntött, vesz egy hajtűkanyart, és megváltozott perspektíva kíséretében, de visszakanyarodik a korszakalkotó első részhez. Ennek az elgondolásnak lett az eredménye a 2024. január 24-én megjelent Resident Evil 7, ami épp a mai napon ünnepli a 8. születésnapját – na, ki szeretne tortát sütni a kifinomult ízléséről híres Baker családnak?
A kép forrása: Steam
Ünnepeltünk a 2015-ös E3 során mutatta meg magát először a nagyközönség előtt, igaz, nem sok embernek esett le akkoriban, hogy a házon belül fejlesztett RE Engine-t demonstráló VR demo, a KI7CHEN valójában a franchise 7. részét takarja – a címben elrejtett hetes nem bizonyult eléggé egyértelműnek. 2016-ban aztán több fokozattal is feljebb kapcsolt a marketinggépezet, a Capcom ugyanis egy 10 részes videósorozat keretében mutatta be a Resident Evil 7 világát, nem sokkal a játék leleplezését követően pedig egy játszható betekintés is megjelent a PlayStation Store kínálatában Resident Evil 7 Teaser: Beginning Hour címen – a rövidke demót egyébként több mint kétmillióan töltötték le 2016 júliusáig. Noha a csapat aláhúzta, hogy a Beginning Hournek semmi köze magához a programhoz, később több frissítést (Twilight Version, Midnight Version) is kapott annak érdekében, hogy a rajongók felkészülhessenek a rájuk váró borzalmakra, amik még a veterán rajongókat is könnyedén meglephették.
A kép forrása: Polygon
A Nakanisi Kousi (Resident Evil: Revelations) rendezői felügyelete alatt készült Resident Evil 7 ugyanis minden elemében az instant klasszikussá avanzsált első részt idézte (mindezt úgy, hogy a narratív vezető szerepét egy nyugati alkotó, a F.E.A.R. első két expanziójának szkripjét jegyző Richard Pearsey töltötte be), csak épp belső nézetből kellett átélnünk az új főszereplő, a feleségét, Miát kereső Ethan Winters kálváriáját. Már a Baker família cseppet sem hívogató louisianai otthonának (amit bevallottan a Gonosz halott házikója ihletett) első megpillantásakor sejthették a fanok, hogy ezúttal bizony nyoma sem lesz a hollywoodi akciózásnak és a másodpercenként leadott fejlövéseknek, a nyikorgó ajtó mögött rejtőző rémálomra azonban egyetlen előzetes sem tudta felkészíteni a játékosokat. Én például valósággal rettegtem a bujkálással töltött prológus során, de a felfegyverkezést követően sem nagyon találtam a bátorságomat, holott mire a játék megjelent, már túl voltam az olyan klasszikus horrorokon, mint az Amnesia: The Dark Descent, a Condemned: Criminal Origins vagy a Dead Space. Cikkünk alanya a megváltozott perspektíva ellenére is képes volt reprodukálni az első etapban látott feszültséget, klausztrofóbiát és magányt, miközben a puzzle feladatokat, valamint a korábbi helyek újbóli meglátogatására alapozó felfedezést is sikeresen öltöztette modern köntösbe a körülbelül 120 főt számláló csapat, így a Resident Evil 7 egyfajta gyöngybetűkkel írt szerelmeslevél lett az őszülő halántékú fanok számára.
A kép forrása: Eurogamer
A régi idők dalait fütyörésző dizájn végül meg is hozta a gyümölcsét, az első körben PC-re, PlayStation 4-re és Xbox One-ra napvilágot látott Resident Evil 7-et ugyanis csillagászati (vagy legalábbis ahhoz közelítő) pontszámokkal jutalmazta a szakma, ami 86 pontos Metacritic átlagot eredményezett a PS4-es és az Xbox One-os verzió esetében. Az újságírók többsége az egekig magasztalta a RE Engine által nyújtott lenyűgöző grafikát, a valóban félelmetes hangulatot, a páratlanul megalkotott pályákat és az ügyesen felépített sztorit, többen is felvetették viszont (véleményem szerint teljes joggal), hogy az utolsó szakaszokon kicsit töményre sikeredett az akció, nem mellesleg a finálé sem hozta el a várt katarzist – bár meg kell hagyni, látvány terén azért odatették magukat a szakik. Az élményt a négyzetre emelő (a szívinfarktus veszélyét pedig megkétszerező) VR módot is szép szavakkal illették a szakmabeliek, bár értelemszerűen kisebbségben voltak azok, akik szemüveg társaságában vágtak neki a rémségekkel teli ház felfedezésének – inkább bele sem gondolok, hogy mekkora lehet a parafaktor, ha közvetlenül a szemünk előtt rontanak ránk a Moldedek.
A kép forrása: UploadVR
2022 júniusában egyébként a modern konzolokat (PlayStation 5, Xbox Series X/S) is meglátogatták Bakerék, méghozzá ray tracinggel és extra képkockákkal a hónuk alatt – a PS5 tulajok ráadásul a DualSense kontroller finomságait (adaptív ravaszok, haptikus visszajelzés) is kihasználhatták, hogy még jobban beleélhessék magukat a történésekbe. 2024. július 2-án aztán bezárult a kör, hiszen az Apple prémium kategóriás kütyüire (iPhone 15 Pro vagy későbbi telefonok, illetve a legalább Apple M1 chippel felszerelt iPadek és Macek) is ellátogatott a gonosz, bár ennek a portnak a sikertelensége még a Holdról is látszik – hiába na, a AAA címeknek nem kisképernyőn van a helyük.
Jól mutatja a Resident Evil 7 népszerűségét, hogy később több, nagyobb lélegzetvételű DLC-t (Banned Footage, Not a Hero, End of Zoe) is kapott, 2024 novemberére pedig már 14 millió eladott kópiával büszkélkedett, szóval bátran kijelenthetjük, hogy zajos sikert aratott a modernizált múltidézés. Ezt a kijelentést erősítit továbbá, hogy a Village alcímmel ellátott folytatás is a 7. fejezet nyomvonalán haladt, bár a Capcom egy picit megemelte az egy percre jutó lövöldözés számát, mivel úgy gondolta, hogy az előd túl félelmetesre sikeredett – ez amúgy miért is probléma egy túlélőhorror esetében? Több mint valószínű, hogy a továbbra is bejelentés előtt álló Resident Evil 9 sem szakít a belső nézettel és a valamivel lassabb tempóval, mi pedig már most tűkön ülve várjuk, hogy mivel rukkol elő a rendezői székhez visszatérő Nakanisi Kousi. Boldog születésnapot, Resident Evil 7, és köszönjük a rengeteg felejthetetlen pillanatot, valamint a nagyra nőtt ízeltlábúakat!
A borítóképek forrása: CNET, PlayStation Store