Ennek fényében kb. olyan 14-15 éves koromra "kinőttem" a Transforemrs játékaimból (ahogy majdnem mindegyik, nem virtuálisból - bár még ma is szívesen LEGO-znék, csak lusta vagyok összeszedni minden szirszart a padlásról, és megtisztítani 8D), s értelemszerűen mára már, huszonéves fejjel ebbe nem esek vissza. Majd öreg, infantilis koromban 8D. Szóval nálam alább hagyott ez az egész, sőt, a robotokra már csak úgy tekintek, mint "lézerkardtöltelékre". Főleg a Star Wars Ep 1 óta, ahol "derék jedijeink" már a film első perceiben is egy egész vastelepet megtöltöttek droidhulladékkal. Meg volt egy jóval realistább Terminator is azóta, szóval a robotok a Transformers formájáBAN nem jönnek már be nekem. Persze ez nem azt jelenti, hogy ez egy gyerekes dolog, vagy annak tartanám, csupán azt mondom, hogy nekem gyerekkoromban jelentettek sokat, ma már nem foglalkozok ilyenekkel.

Ezért is elég szkeptikusan álltam hozzá a filmhez. Eleve a jó emlékek, mikor ÉN alakítgattam át, saját kezemmel a robotokat autóvá, vagy vissza. Ez volt benne az élvezet! Én a rajzfilmet sem szerettem nézni akkoriban, mert nem nyúlhattam bele a képernyőbe, és nem alakíthattam át őket 8D. S úgy gondoltam, ezt filmre vinni nem túl jó ötlet, mert ez is tipikusan olyn dolog, ami csak bizonyos körökben jó. Az, hogy passzívan lesed, hogy átalakulnak, korántsem olyan felemelő, mikor te csinálsz egy tankból óriásrobotot. Ebből történetet összerakni sem szerencsés, csakis akkor, ha te magad játszod le élőben, figurákkal. Nincs is annál jobb, mikor egymásnak ereszted a tankból átalakult robotot és egy kis terepjárót. AH! De ezt filmen... Hááát... Már képregényen is necces volt. Meg erre amúgy sem lehet jó magyarázatot találni, miért léteznek ilyen entitások. Egyszerűen azért volt jó, amíg nem lettek ezek történetbe ültetve, mert nem kellett értelmét keresni annak, hogy miért. Egyszerűen csak faszán néztek ki, és egy kisgyereknek még kihívást is jelentett a játékok tekergetése.

A másik félelmet a mai hollywood-i trend adta. Mégpedig az, hogy ebből is egy agyatlan CGI mozit csinálnak, mint ahogy az Alien vs. Predator nevű borzalmakból.

A harmadik félelmem Michael Bay személye volt, aki bár nagyon jó filmeket is tudott csinálni (pl.: The Rock - Szikla), viszont nagy hülyeségeket is (pl.: Bad Boys - ezt nagyon nem szerettem). Meg azért ilyen Sziget, meg Pearl Harbor is kétes értékűek. Jó, hogy látványosak, meg izgalmasak, de hemzsegnek a hibáktól, és  propaganda-szagtól (ahogy sajnos a Szikla is).


Félelmeim nagyrészt beigazolódtak, de leszögezem: nekem kellemes csalódás volt a film, mert nem untam szét az agyam rajta! Volt benne rengeteg jó ötlet is (pl.: nekem ez a poénkodós - loser gyerekes szál is tetszett - sőt, ez dobta fel a filmet, nem az eléggé kidolgozatlan személyiségű robotok), de sajnos amiket előbb felsoroltam, beigazolódtak - ha csak részben is.

Először is: a film nézése közben erős késztetést éreztem arra, hogy benyúljak a monitorba XD. Ez valószínűleg a régi ösztönök előjövetelét jelentette. Számomra elég hülye érzés volt, hogy akiket hajlítgattam, azok most nem az én történetemben vannak benne, és nem én irányítom őket. Pedig az enyémek voltak! De ez kisebb gond lenne, a nagyobb az a történet. Nekem nem tetszett. Mármint a puszta, nyers történet, cselekmény nélkül. Ez, hogy a robotoknak van egy külön bolygója, meg van egy "Cube", ami kulcsa a "mittoménmármegintmilyen" hatalomhoz... Hááát... Nem éppen a legeredetibb. Már megint van egy tudós, aki régen rátalál valamire, hol máshol, mint a Sarkvidéken (ha jól emlékszem, Északon, legalábbis a filmben Arctic-ot emlegetnek, nem Antarctic-ot). S ennek az öregnek van egy leszármazottja, aki kulcsa robotok által keresett Cube-hoz, ami a robotok közt dúló háborút eldöntheti. Ha rossz kezekbe kerül (ez most ugye Megatron), akkor az emberiségnek is annyi. S a "jó" robotok, az Autobotok hogy is engedhetnék, hogy az embereknek baja essen? Áááh! Banális. Persze értem: ez egy hollywood-i akciófilm, ebben nem lehetnek Tarantino-féle torzítások, görbetükör, vagy nem lehet egy Coppola-féle mély történet, de azért ez már egy átlagnézőnek is lejöhet, hogy mekkora kliséhalmaz, s "hmmm, ezt már láttam valahol".  Számomra így a film olyan volt, mintha a Godzilla-t egyesítettük volna az Armageddon-nal és a Függetlenség napjával. Kb. ezeknek a kliséiből táplálkozott sztori szinten és cselekmény szinten is a film (bár érdekes módon itt nem lett szarrá alázva a város).
Szerencsére a cselekményt jól megoldotta Bay, ez mindig is az erőssége volt. Még a nagyon harmatos Bad Boys-t is azért bírtam végignézni, mert a két ökör néger és megalkotott karakterük tényleg hangulatos, és poénos is volt itt-ott. Itt is volt élet legalább a főszereplő emberben. Igaz, a szokásos "el nem fogadott tudós-lelkületű, de csajozni akaró" tinédzser (? - érdekes mondjuk ez, mert a film első felében inkább úgy tűnik, mintha egyetemen tartana előadást a gyerek, de a film második felében meg azzal mentegetőzik anyjáéknak, hogy ő még csak egy kamasz. Akkor most mi van?).  De tényleg tetszett a karakter, jól feldobták vele az egészet, és ezúttal bejött, hogy egy "egyszerű ember" szemszögéből (is) látjuk az eseményeket. Az már kevésbé, hogy ismét ő menti meg a Világot :S. Bár nem is Michael Bay lenne, ha nem lőtte el volna ezt a klisét is.
A többi szereplő viszont nagyon vérszegény volt. Ok, volt az a hacker nigga, aki rinyált, azon lehetett is röhögni. Meg végülis az is tetszett, hogy Amaury Nolasco, a Prison Break Sucre-ja is tiszteletét tette a filmben (csodálkoztam amúgy, hogy Robert Knepper, alias T-Bag ebben a filmben nem szerepelt - pedig mostanában szokás látni hollywood-i filmekben, mint mondjuk legutóbb a Hitman-ben is), s itt is süketelt spanyolul, de ezen csak azok mosolyogtak, akik ismerik a Prison Break-t. A többi karakter elég sótlan, kidolgozatlan volt - beleértve a robotokat is. Megatron egy idióta, nem főgonosz. A kis robot, aki feltörte a védelmet, még rendben lett volna, bár az sem valami emlékezetes. De az Autobotok oldalán szinte senki nem jött be. A kölyök autója még talán, meg az a robot is, akik állandóan ki akarta nyírni a szüleit Sam-nek, de a többi elég elidegenítő volt. Optimus Prime egy hülye jedi, tipikus "jó". Le kellene már szállni az ilyen karakterekről 2008-ban, főleg, ha egy robot az illető. Bár ez is érthető, mert ez nem az a film, amiben árnyalják a karaktereket. Itt az elejétől kezdve látszott, ki a "jó" és ki a "rossz". Bár a gonosz itt még elhanyagoltabb volt, mint más filmben. Bár Bay-hez képest még itt volt a legkidolgozottabb, hiszen nála általában nincs is gonosz, sőt, araca sincs. A Sziklában Hummel tábornok igazából nem gonosz, csak a körülmények nyújtják ezt a látszatot. De a többi katonája sem az. Ők zsoldosok, akik ígéretet kaptak valamire. S jogos, ha fellázadnak, mikor ezt az ígéretet nem váltják be. Vagy ott a Pearl Harbor: az ellenségnek nem volt arca általában. Vagy ott van a Bad Boys is: szinte csak a két főszereplőt látjuk egész végig. Az Armageddon-nál meg aztán az egész emberiség végképp "jó" és megmentésre méltó. Olyan tömeg, akiknek bűnei nem számítanak, s érdemes értük feláldozni a főszereplőknek magukat (vagy az a Deep Impact? 8D Ez gonosz volt, tudom...). Az üstökös meg nem rossz, mert az csak egy égitest, nem rendelkezik személysiéggel.
Itt azért volt gonosz, de Megatron kb. a film utolsó 20 percében tűnik fel, mint a "jók" opponense.
Kérdezem én: nem unalmas-e már ez? Egy ilyen "mítosz", amit a Transformers játékok köré csináltak, szerintem adja, hogy két nagyon ellentétes fél összefeszüljön. Ehelyett itt azt látjuk, hogy a végén kicsit símogatják egymást. Ennyi. 2,5 órát ezért ültem végig... Apropó, ha már az időről van szó: szerintem Bay kicsit most időzavarban volt. Valahogy túl sok idő ment el arra, hogy Sam-et bemutassa, és végre megérkezzenek a robotok is, elkezdődjön a történet. Mintha a film kétharmada még tele lenne ötlettel, s az utolsó harmadba vagy 2 óra cselekményei lennének belesűrítve. Persze egyáltalán nem baj, hogy nem agyatlan csapkodást látunk egész végig, de azért eléggé LOL ez így, hogy a végét ennyire összecsapták.


A másik félelmem ugye az volt, hogy látványmozi lesz. Az lett. De szerencsére ez nem ment a történet rovására annyira, amennyire számítottam. Hiszen előbb írtam, hogy erre a látványos hentelésre alig jutott idő, szinte kapkodás érződik a rendező részéről. Így talán egy fokkal kevesebb CGI agymenés van benne, mint vártam. Ami jó! Végre valaki, aki ezt nem azért teszi a filmbe, hogy a naivabb nézőt a moziba csalja. Persze ilyen szándék is volt benne, kétségtelen, s ezzel legalább feledteti, hogy a háttérsztori egy nagy baromság. S itt még abba a hibába sem estek bele, mint a 300-ban, hogy 20 percen keresztül csak ment a bullet time-os, vérgőzös akció. Itt jól voltak megválasztva a cezúrák, s nem volt zavaróan hosszú egyik küzdelem sem. Ami nagyon zavart, az a lezárás, és annak abszolút látványtalansága. Persze senki nem vár olyan banális giccshalmazt, mint a Matrix 3 fináléjában, de azért valami látványos városszétgyakást elvártam volna, ha már 2,5 órát végigültem azt lesve, hogyan készítik elő a végső küzdelmet. A végső nagy csata azonban elmaradt. Azt láttuk, ahogy Sam szalad, meg a vadászpilóták-katonák szerencsétlenkednek. Most akkor ez a Transformers, vagy a CyberGodzilla? Mert egy Godzilla-ban ott kövesse a kamera az embereket, hiszen hülyén is nézne ki, ha azt látnánk, szubjektív kamerában, ahogy a Godzilla dicsőségesen, hős, amerikai zene alatt felzabálja az embereket. Viszont egy Transformers-nél elvártam volna, hogy sokkal-sokkal többet lássunk Optimus "nyál" Prime és Megatron küzdelméből. De nem, ehelyett az embereken volt a hangsúly. Ezzel pedig aláfűtöttek rendesen a koncepciónak. Így ez volt a legfájóbb, hogy a Transformerek pont, hogy kevés szerepet kaptak. Bár lehet, emiatt nem lett az egész egy látványra építő giccshalmaz. De ennél pocsékabb és összecsapottabb végső harcot még filmben nem nagyon láttam.

A harmadik maga Michael Bay volt és az ő módszerei. Nos, részben bejött ez is, mert mit láttunk sokszor? Amerikai zászlót lobogni, hatalmas technológiai demonstrációt, dicsőséges amerikai zene is felhangzott, meg a Naplementében szálló 3 helikopter is meg volt, illetve itt is volt ugye "jelzőfáklya", mint a Sziklában. Szóval erően csöpögött ez is az amcsi hatalomdemonstrációtól, ahogy az Armageddon, a Pearl Harbor és a Szikla is. De azért Bay ért az akcióhoz, jól tudta adagolni és váltakoztatni az akció- és poénkodós részeket is. Tehát összességében rendben volt a rendezése, szerencsére filmje inkább a Sziklához áll közelebb, mint a Bad Boys-hoz.

Végül had említsem meg a zenét is, mert ez a film egyik "legérdekesebb" pontja. Arról nem olyan rég oktattak ki, hogy "ugyanolyan zenét hallani egy filmben még nem lopás, mert megvásárolhatják mások is a licenc-t, bazeg". Ok, bár szerintem akkor is "lopás", mert én egy filmnél az egyedibb, filmhez komponált dallamokat szeretem, nem pedig azt, amit már több filmben is hallottam. A Transformers-nél szinte mindvégig az az érzésem volt, hogy Bay-ék a filmhez eddig alkotásokból ollóztak össze zenei anyagot. Az Armageddon egyik dallama is felcsendült, mixelve persze, illetve a Sziklából is, bár ez majdnem minden amcsi porpagandafilmben benne van (tudjátok, a dicsőséges, dübörgős, amcsitechdemos szütymögés). A fő dallamok azonban a Batman: Begins-ből voltak, ami igencsak LOL-ként jött át nekem. Olyan részek alá is simán bevágták a kicsit megváltoztatott Batman-es zenét, ahol elvileg adrenalinpumpáló kellene. De nem, nekik ez így jobban tetszett. Biztos értékelhető - nekem nem volt az. Akkor már a "Molossus"-t rakták volna be, az ment a Begins-ben a pörgős részek alatt. Illetve a Kill Bill-ből is beköszönt egy zene egy az egyben. Eredetiség e téren tehát nem nagyon volt. Kétségtelen, hogy mind megállja a helyét az adott, original filmnél, de így, hogy ebbe össze voltak vagdosva, nem nagyon értékelhető.

Összességében elmondhatom, hogy nem volt olyan rossz film, mint amilyennek vártam. Látványos, de nem öncélúan, jól adagolják benne az akciót, ami nem válik unalmassá, illetve a loser főhősös vonal is bejött. De eléggé sok benne a torzulás, a kihagyott lehetőség, elég béna a történet és a film végének összecsapottságát sem bocsátom meg. Kétségtelenül jó kis akciófilm, s talán a 300-at is meg tudja előzni, de azért én 2007 Év filmjének nem nevezném (hallottam már ilyet). Sőt... Ne ilyen legyen már az év filmje, hanem szülessenek tényleg olyan alkotások, mint a Jesse James meggyilkolása. Próbáljon már kitörni Hollywood ebből az akció-látvány béklyóból.

7/10