Még tavasszal volt szerencsém végigolvasni a várva várt és bombasztikusan jó Watchmen képregényt, mely csak tetézte amúgy is nagy rajongásomat e médiumok iránt. Aki nem hiszi, járjon utána: a Watchmen valóban művészi igényességgel megkomponált, bonyolult vizuális és elbeszélői struktúrával rendelkező alkotás. Persze illúzióim nincsenek: a képregényeket elvből ócsárló sznob népség valószínűleg a Watchment is olcsó fércmunkának, s elnyert díjait spekulációnak nevezi. Tegyenek bár úgy, számomra e vizuális médium örökre beírta magát a nagy művészeti alkotások mellé. Persze mi, rajongók azért koránt sem lehettünk nyugodtak ezzel az állásponttal, hiszen mint sok más, populárisabb (és kommerszebb) képregény, így a Watchmen is a vágóasztalra került: CGI-szuperprodukcióként próbálják emészthetővé tenni a mozifanok számára. Az utóbbi időkben ugyan elég jó képregényadaptációk készültek (pl. Batman: Begins és The Dark Knight, Sin City, 300, Iron Man, Spiderman 1-2, s nálam a 3 is még e kategória, messze veri még önmagában is a harmatgyenge próbálkozásokat), viszont a Macskanőt, a két Hulk-filmet, a Fantasztikus (vagy inkább: gyalázatos) Négyest, na és persze az annyira nem rossz, de elég gyengus Superman: Returnst (igaz, ezt még nem láttam, de hiszek a negatív visszajelzéseknek) aligha tudjuk feledni. Így, akár a 300 rendezőjéről van szó, akár az ő mérhetetlen rajongásáról, mégis féltem, hogy mi lesz ezzel a zseniális képregénnyel, ha esetleg ugyanúgy megerőszakolják a stúdiók egy rejtett zugában, ahogy az egyik szuperhősnőt. Főleg egy olyan rajongó legutóbbi bukása után, mint Frank Miller (The Spirit)…
Ugyebár még tavasz vége felé szenteltem egy hosszabb bejegyzést a Watchmennek.
Itt az egekig magasztaltam eme tényleg zseniális képregényt, melyet a
bevezetőben említettek mellett azért is megérdemelt, mert úgy általában
összegezni tudta az összes hasonló alkotás pozitív tulajdonságait,
jellegzetességeit. Tehát egy komplex, rendkívül bonyolult szálakból építkező
művet tehettem magamévá, melyről úgy gondoltam, csakis magasztosan lehet
beszélni. Nem lehet csak úgy beöltözni Rorschachnak és ütlegelni egymást
játszásiból, mint ahogy azt a Batman kapcsán tettük gyerekkorunkban. Épp a
lényegét vétjük el az egész képregénynek, ha csupán az jut eszünkbe róla,
milyen fasza is a Komédiás bőrpáncélja, jelmeze, vagy milyen gyönyörű is lehet
a Marson a Napfelkelte Dr. Manhattan számára. E momentumokat megragadni:
badarság, elvétjük az egész mondanivalót. Látni kell, hogy a figurák, az
esetleges harcok, vagy látványelemek mind csak jelzésértékűek, szimbólumok,
lenyomatai korábbi képregényszereplőknek. Aki még nem vette volna észre pl. Dr.
Manhattan Superman, Nite Owl Batman stb. Viszont ez nem egy szuperhős-sztori! A
képregényhősök idézőjelbe vannak téve, melyet az is jelez, hogy a Watchmen
során nem az jelenik meg extremitásként, ha magánéleti szerepkörben látjuk
őket, hanem az, ha éppen „hősködnek”. Ez egy nagyon is drámai történet,
mindenféle csillogástól, vagy heroizmustól mentesen, mely nem azt mutatja be,
milyen a szuperhős-lét, hanem azt, hogy milyen azoknak az embereknek az élete,
akik a Világ jobbá tétele érdekében megpróbálnak maszkos hőst játszani. E
karakterek maguk is képregényolvasók (pl. Hollis Mason említi is
emlékirataiban, hogy sok ilyen sztorit olvasott), s ez ihleti őket - de nem
többek, mint azok, akiket megmentenek, ugyanolyan emberek. Dr. Manhattan lóg ki
kissé a sorból, de ő sem felel meg a szuperhős eszménynek. Míg Supermanben ott
vannak az érzelmek, s valóban képes átérezni az emberek fájdalmait/boldogságát,
az emberi élet fontosságát, addig Dr. Manhattanből kiveszett minden emberi
érzés, s csupán racionálisan tudja valahogy megérteni a képregény III.
kötetében szerelmét és azt, hogy miért fontos neki az emberek élete. Dr.
Manhattan nem azért cselekszik, mert látja, hogy ez hasznos, hanem mert így
látja logikusnak. Rideg számítások, jövőbe látása, tiszta racionalitás miatt
segít az USA-nak. Tulajdonképpen ugyanúgy állhatna az ellenséges oldalon, ha
éppen az tűnne logikusabbnak. Tehát abszolút érzelemmentes lénnyel állunk
szemben (habár azt mondja, hogy Laurie miatt cselekedett, ő jelentette a
kapcsolatot az emberi faj és közte).
Lehetne még sorolni, hogy mitől más, több ez, mint egy felszínes szuperhős-történet,
de ezt már megtettem néhány bejegyzéssel ezelőtt. A lényeg az, hogy félő volt
számomra, a filmesek megint elkövetik azt a baklövést, amit már sokszor
megtettek: kiemelik az akciórészeket, ezt telebasszák CGI-jal, meg szereznek
hozzá néhány mondvacsinált „sztárt”, s „had szóljon!”. A kritikák a földbe
döngölik, a rajongók máglyára vetnék a készítőket, de a bevétel hatalmas - így
semmi baj sincs, újabb sikerporukció, melynek szar a minősége, de legalább
tejelt. Hollywoodi recept.
Még Zack Snyder személye sem adott nekem túl sok okot a bizakodásra. Ugyan én
imádom a 300-at, hatására a mai napig „spártainak érzem magam”, tehát sikerült
megfognia, azonban ezt inkább Frank Miller érdemének tudtam be, nem Synderének.
E rendező előző munkája, a Dawn of the Dead még számomra ismeretlen alkotás, de
sokan fintorogtak, hogy Romero fantasztikus zombifilmjéből csupán a
trancsírozást tartotta meg, tehát a felszínt sikerült megragadnia, mást nem.
Habár a 300-ra ez már nem volt igaz, sőt, sikerült is némileg kibővítenie a
képregényt a filmben (azt már hagyjuk, hogy ez jó volt-e), de az ember a
negatív dolgokat jobban megjegyzi, mint a pozitívakat, hiszen az utóbbiak a
fontosabbak, minthogy azokon kell javítani mielőbb. Ezért a Watchmennel szemben
kezdettől fogva szkeptikus voltam, főleg miután elolvastam a képregényt. Előtte
annyira nem is izgatott az egész, sőt csak lestem, hogy mi ez a nagy rajongás
iránta, lévén, hogy még soha nem hallottam e képregényről. S mikor láttam az
első trailert, melyben egy Batmanszerű figura ütlegel valakiket hasonlóan
expresszív fény-árnyék viszonyok között, mint azt az „igazi” Denevérember
tette, csak legyintettem, s értetlenül álltam azelőtt, mi a fasz is ez.
Aztán szépen lassan eljött a premier, az első kritikák, melyek igen vegyes
érzelmeket tükröztek. Sok kommentet és valódi kritikát is elolvastam ezzel
kapcsolatban, s némelyiken jókat röhögtem persze, de ezek alapján arra a
következtetésre jutottam, hogy ha a sok akcióbuzinak nem tetszik, akkor talán
van remény arra, hogy ez egy jó feldolgozás lett! Hogy mitől eme durván
általánosító következtetésem? Sokan azt rótták fel a filmnek, hogy „áh,
dögunalmas, alig van benne akció, szánalom”. Mint fentebb írtam, bűn lett volna
csak az akciójeleneteit kiemelni, és akcióra felépíteni az egészet. Éppen ezért
örültem is neki, hogy a sok CGI-ra verő troll leszólta a Watchment: ha nincs
benne akció, ha unták, akkor valószínűleg sikerült megragadni a képregény
lényegét is. Nem, nem az unalmat, hanem az elgondolkodtató, komplex, több
szálón futú történetet. Snyder kapcsán pedig a képi világ hitelességétől nem is
tartottam: a 300-ban bebizonyította, hogy ugyanúgy ért a „mozgó képregény”
megteremtéséhez, mint ahogy Robert Rodriguez és Frank Miller bizonyították a
Sin City-vel.
Azonban voltak olyan kritikák, ahol azt rótták fel a filmnek, hogy sokat
csonkít a képregényen, még így is, hogy több, mint 2,5 óra lett. Kimaradtak
fontos részek (pl. a hajós képregény), leegyszerűsítettek karaktereket,
szálakat, és kicsit „kommercializálták” egyes epizódjait. Így moziba nem mentem
el megnézni annak idején, gondoltam, várok egy DVD kiadásra, ami feltehetőleg a
Director’s Cut fémjelzéssel kerül a boltok polcaira. Minthogy Magyarországra a
jelenlegi jelzések szerint mindenféle csilivili maszkos, meg fémdobozos kiadás
jön, csak éppen a rendezői változat nem, így kénytelen voltam egy „na, akkor
basszátok meg!” felkiáltással egyéb eszközökhöz nyúlni a cél elérése érdekében.
Sajnálhatja a forgalmazó e baklövését, pedig én tuti vevője lettem volna, még
ezzel a pofátlan, „5-35%”-os ÁFA(sz) rendszerrel is, ahol 4500-ról 6000-re
rúgott volna feltehetőleg e változat. Ők becumizták, ahogy mondani szokás, én
meg végre megnézhettem úgy a Watchment, ahogy Zack Snyder is elkészítette.
Illetve majdnem, mert állítólag jön egy Ultimate Edition, amelyben már benne
lesz (rajzfilmbetétként) a The Black Courier-rész is, így teljes lehet az
élmény. Na, arra fogok lecsapni külföldön, ha ez a sok tehetetlen fasz nem
képes Magyarországra behozni záros határidőn belül.
A film - kritikám
A Watchmen véleményem szerint a Da Vinci kód ellentettje lett. Elsőre ez
szürreláisan hangzik, de, ha megnézzük az utóbbiról írt kritikákat,
nyilvánvalóvá válik e feltevés. Annak idején emlékszem, sokan azért feddték meg
e valóban nem Oscar-díjas alkotást, mert túlságosan is görcsösen kívánt
ragaszkodni az alapanyaghoz. „Papírízűre sikeredett” - írták sokan. Nos, a
Watchmenről is elmondható, hogy tényleg hiteles, pontos adaptációja a
képregénynek és valóban megérdemli Zack Snyder filmje, hogy ezt a nevet viselje,
mégis lehetett volna ezúttal kicsit papírízűbb, talán ezúttal pont a
celluloidból sikeredett több a kelleténél.
Kétségtelen, hogy a nagy filmesztétáknak igaza van: ha irodalmi alapanyagot
használunk fel a filmhez, az jobb, ha inkább „gyengébb” minőségű, hogy a film
által többet ki lehessen hozni belőle, s ne nyomja el magát a filmet egy
esetlegesen „kanonizált” remekmű. A Gyűrűk Ura, az Interjú a vámpírral például
pont rácáfolnak erre, ahogy a Watchmen is. Nem egyszerű alkotás, sőt, remekmű,
melyet többek között rendkívül bonyolult, szövevényes történetének köszönhet.
Nem is a fordulatok teszik ezt, hanem a megdöbbentő epizódjai, a stílusa, az
életérzése, amit közvetít. Márpedig egy ilyen alapanyagot, hiába, hogy
képregény (tehát ugyanúgy képekkel operál, mint a film, s ugyanúgy képi
elbeszélés, mint a mozgókép), nagyon nehéz filmre adaptálni, hiszen eleve nehéz
elmesélni, mi is a Watchmen sztorija. Lehet egy politikai thrillerről is
beszélni, hiszen egy hatalmas háborús konfliktus és az emögötti összeesküvés az
egyik fő, konfliktusteremtő szál, egy alternatív 1985-ben. De lehet ez
különféle szuperhősök élettörténete is, hiszen mindegyik múltjába betekintést
nyerhetünk. De ugyanúgy lehet a Komédiás és Silk Spectre szerelmi története is,
vagy Jon és Laurie románca stb. stb. stb. Tehát igen nehéz megragadni egy
fontos, klasszikus, lineáris elbeszélésbe helyezhető sztorit a Watchmennél,
ezért is tiltakozhatott oly hevesen Alan Moore, a képregény szerzője a
megfilmesítés ellen.
Zack Snydernek nem is sikerült ez. Olyan érzésünk van a filmet nézve, mintha
egy szerzői stílusfilmet néznénk. Habár igyekezett felépíteni a világméretű
összeesküvés-elméletre a történetet, ez mégsem sikerült neki. E szál elsikkad,
eltűnik, néha előbukkan és felszínre lép, de nem tudja koherensen átfogni az
egész Watchment. Ez még a rendezői változatnál is kiütközik, mely ugyan csak 30
perccel hosszabb, mint a moziváltozat, mégis érződik rajta, hogy még 3 óra sem
volt elég a rendezőnek egy igazán tartalmas adaptáció összefogására. Azt nem
mondhatjuk semmiképp, hogy ide ver, oda ver egész végig Zack Snyder, de
kétségtelen, hogy maga sem találja olykor a helyét, nem érti, illetve nem tudja
eldönteni, melyik szál a fontosabb. Van, mikor elmerülünk a szuperhősök
múltjában: például Rorschach ül a börtönben, meséli a gyerekkorát, átérezzük a
helyzetét. vagy mikor a Komédiás és Nite Owl tüntetőket oszlatnak. Van azonban,
mikor ezek közé hirtelen becsap a politikai szál: afgán háború, szovjet
támadás, jujj, mi lesz. Érezhető, hogy tudatosan vannak ezek összeállítva,
felsnittelve, s elosztva (egy személyes élettörténetre következik egy politikai
szál), de mégsem sikerül az ezek közti összefüggést feltárni. Én magam
szerencsés helyzetben voltam, mert ismertem a képregényt, tehát értettem
mindent, de ahogy elmerengetem nézés közben is, arra a következtetésre
jutottam: sok részt nem biztos, hogy megértek a filmből. Például a két Éjjeli
Bagoly kapcsolata és ennek miértje a képregényben egyes feljegyzésekből illetve
visszaemlékezésekből derült ki, itt viszont csak egyszer találkoznak a film
során, akkor is egy elég homályos beszélgetésben. Sután lett megoldva, habár
nyilvánvalóan így is szorított a játékidő. Mindenesetre ez pont egy fontos
momentum lett volna. De eleve a fő szál, vagyis a világméretű összeesküvés és
Ozymandias szerepe ebben összecsapott lett, mely ordas hiba, hiszen az egész
erre lett kifuttatva a képregényben úgy, mint a filmben. Tehát a Watchmen
erősen epizodikusra sikeredett, s e részek között nem jön létre a kapcsolat
legtöbbször, illetve valószínűleg az idő szűke miatt is kissé összecsapott
lett. Több papírízt elviseltünk volna.
Több papírízt, mert a hirtelenkedés mellett vannak olyan változatások, melyek
nem váltak javára a képregénynek. Egy adaptáció során persze nyilvánvalóan nem
az a lényeg, hogy képreől-képre lemásoljuk az alapanyagot, sőt, el is várjuk,
ha ismerjük, hogy valamennyire eltérjen tőle, valami újat mutasson nekünk
filmként. Illetve vannak megoldások, melyek filmen nem működnek, vagy csak nem
mutatnak olyan jól mozgásban. Ezért változtatni kell. Rorschach karaktere kissé
erősebb, átlagon felülibb lett a kelleténél, pedig a képregényben pont az volt
a lényega hősnek, hogy magánéletében egy nagy senki, arcszerkezete is teljesen
átlagos, s a maszkja adja meg neki igazi arcát. Merész húzás volt, de működött.
Ozymandiast viszont jóval haloványabbá degradálták, mely nem tett jót a
karakternek, s így pont a történet egyik kulcsfigurája szépen elsikkadt. De
ugyanilyen felesleges volt Dr. Manhattentre terelni a végső csapások gyanúját,
illetve az olyan apró változtatások is a brutális látvány érdekében, mint
Rorschach archarapása a gyerekkori jelenetben, vagy a maszk történetének teljes
kihagyása. Felesleges változtatások ezek, melyeket a rendező egyértelműen a
látvány oltárán áldozott fel: markáns Rorschach-kinézet, direkt buzis
Ozymandias, látványos, feleslegesen belassított Komédiás-gyilkosság stb. Inkább
kellett volna ragaszkodni a képregény lényegéhez, ha a látványt ezúttal is
sikerült tökéletesen megragadni.
A vizuális megjelenítésre ugyanis nem lehet panasz. Igaz, olykor igen öncélúak
a belassítások és a csonttörő, képrgényr egyáltalán nem jellemző, brutális
verekedések, de ezek mégis jól mutatnak és az összhangulathoz csak
hozzátesznek. A marsi jelenetek gyönyörűek, a Dr. Manhattan „születését”
bemutató flashback-szekvencia is igen katartikusra sikeredett, s annak
ellenére, hogy egy alapvetően lassú tempójú, lírai alapanagot dolgozott fel,
megfelelően epikus hatást keltenek a szemünk előtt pergő képek. Ehhez persze
nagyban hozzájárul a tökéletes zenei kompozíció is, melyek részben Tyler Bates
dallamai (ismét), részben pedig licence-elt, ’80-as évekbeli slágerek, illtve
korábbi filmekből idézett zenei betétek. Apropó, idézetek: kreatívan használta
Snyder a filmlegendákat a Watchmen egyes epizódjaihoz, melyek a szemfüles
filmrajongók számára kellemes, nosztalgikus pillanatokat okozhatnak. Példuál
felcsendül itt a Diploma előtt egyik betétdala, de konkrét képi és
hangidézettel megjelenik az Apokalipszis most (Wagner zenéje + vietnámi
képsorok), illetve a Dühöngő bika (Hollis Mason meggyilkolása). Az
audiovizuális anyagra tehát egy szavunk sem lehet, az élmény katartikus,
megnyerő, letaglózó, a nézőt garantáltan Szirénként bűvöli el így a film, s
feledeteti gyengeségeit az elbeszélés terén.
Persze azt azért le kell szögezni, hogy a Watchmen koránt sem rossz film, s nem
csupán az olykor elég hatásvadász és öncélú képi világa miatt. Ugyan sokszor
hiányosságokkal küzd, és valóban igaz, hogy lehetne „papírízűbb”, de mégis hű,
tiszteletteljes adaptációj a híres képregénynek. Az epizódok nehézkesen függnek
össze, de képről képre jelen vannak a filmben, melyeket a képregényben is
láthattunk állóképként. Szinte minden egyes szereplő egy-az-egyben a színes
lapokról lépett le, s valószínűleg sok rajongó hördült fel, hogy „igen, őt pont
így képzeltem el!”. Nite Owl, Moloch, , Dr. Manhattan, Silk Sceptre, a Komédiás
- mind-mind tökéletes rendezői választásról tanúskodnak, az őket meformáló
színészek szakasztott másai a képregény azonos nevű karaktereinek. Emellett
pedig sikerült megagadni azért a lényegét, nemcsak az akciójeleneteket. Ha
sikerült volna megteremteni a koherenciát, akkor akár a Watchmant egy
nagyköltségvetésű szerzői stílusfilmnek is nevezhetnénk, mert lassú, személyes,
lírai, már-már művészfilmes hatást kelt. Tehát, ha szenved is logikai hibáktól,
kissé összecsapott jelenetektől a történet, de az koránt sem mondható, hogy nem
hű és tiszteletteljes adaptáció. Látszik az egész filmen, hogy ez Zack Snyder
szívügye, és valóban rajong a képregényért. Az interpretációs képességeivel
ugyan néhol baj van, de szerencsére nemcsak a „szuperhőssztorit” értette meg
belőle.
Pedig, mint már az elején említettem, e rendező személye nem volt túl
bizalomgerjesztő. Szinte csak a Holtak hajnala remake-je és a 300 köthető nevéhez,
viszonylag zöldfülű a szakmában. Azonban a 300 után a Watchmen is bizakodásra
késztet személyével kapcsolatban. Ha nem is a komoly rendezéshez, de a kiváló
látványfilmkészítéshez mindenképp ő az egyik, aki legjobban ért. Rendkívüli
érzéke van a kép és a hang összehozásához és egymásra illesztéséhez, illetve a
zenei ellenpontozáshoz, amit a Watchmenben megcsillogtatott (például: a
Komédiás temetése alatt a Diploma előtt szerelmi jelenetének dala szól). Az
viszont egyértelmű, hogy elbeszélés terén még csiszolódnia kell sokat, mert már
a 300-ban is szépen ellaposodott az a kevés történet is, ami volt, s átvette a
helyét a látványos trancsírozás. Ez nem baj, de, ha egy Watchmen-kaliberű
filmbe fog legközelebb, akkor mindenképp oda kell figyelnie arra, hogy a
látványos epizódok koherens egésszé álljanak össze a film végére.
A színészek kiválasztására viszont nem lehet panasz, ezt kétségtelenül ismét
jól eltalálta. Okosan csupa olyan színészt választott, akikhez nem köthető
sztereotípia, többnyire ismeretlen arcok, így tökéletesen eggyé tudtak válni a
karaktereikkel - mind ők maguk, mind pedig a nézők számára. Egytől egyig
kiköpött másai a képregényben látott figuráknak, s megszólalásuk is tökéletes
összhangban van a Watchmen még „néma” hőseivel. Csupán Ozymandias lett
csalódás: egy teljesen jellegtelen, nyálasképű színész „játszotta” amúgy is
visszafogottan. Pedig pont e karakter volt az, akinek nem szabadott volna
visszafogottnak lennie, hiszen ő testesítette meg a csillogó sztárt, a patyolattiszta
hőst, akiről senki sem gondotla volna, hogy milliók életét oltaná ki. Ezzel
szemben egy alapvetően gonosz, rejtélyeskedő figurát kaptunk, akiről csak a
hülye nem sejtette, hogy valami tervet forral a háttérben. Ozymandias mellett a
Silk Scpetre-t alakító színésznő sem tudott a formás idomain és szép arcán
kívül mással megfogni, a temperamentumos, hirtelen haragú Laurie helyett egy
kiszámítható egyennőt kaptunk, aki még kissé butácska is. Tehát a papírízre e
két karakternek is szüksége lett volna, nem tett jót nekik a változtatás.
A Watchmenről hű adaptáció lett úgy, hogy nem ragaszkodott görcsösen az
alapanyaghoz. Lehet, hogy pont ez a baj vele? Ugyan rossz filmnek koránt sem
nevezhető, de a kiválótól is távol van. Sok társával ellentétben itt pont arra
lett volna szükség, hogy még jobban a képregény mélyére ásson, és a lehető
legtöbb elemet emelje át onnan. Ezek nélkül ugyanis a történet nem tud
összeállni, nem tud akkorát ütni, mint a képregényben. Márpedig egy mozinézőtől
nem várható el, hogy elolvassa a film alapjául szolgálór irodalmat, igen is a
mozgóképnek kell a moziban mesélnie, nem pedig a mozgóképnek és a „könyvnek”.
Éppen ezért lett volna jobb, ha Zack Snyder sokkal jobban megérti és
ragaszkodik a Watchmenhez, mert akkor egy, az eredetit nem olvasó néző is
átélhette volna ugyanazt a katarzist, mint amit mi, rajongók éreztünk a III.
kötet befejezésekor. Így viszont e feladat megmarad a látványnak, a történettel
pedig remélhetőleg „csak tud kedeni valamit” az átlagnéző is. „Who watches the
watchmen?” - szerintem mindenki, aki szereti az igényes alkotásokat, de
„sajnos” a képregény elolvasása kötelező, ha akarjuk érteni is a sztorit.
A film után
Szóval nekem alapvetően tetszett a Watchmen. Ozymandias karaktere miatt azért
fejbecsűrtem volna a film nézése közben a rendezőt, de végülis megbarátkoztam
vele, mert amúgy a többi rész rendben volt. S tényleg engem is magával ragadott
a látvány és a zene tökéletes összhangja, a forma, a képi világ úgy egészében.
Vizuális komponálásban Zack Snyder jelesere vizsgázott, s meg tudott nyerni
engem annak ellenére, hogy az ilyeneken már csak „szakmai okokból” is át kell
látnom. (Habár nálunk azt tanítják a filmszakon, hogy meg kell tanulni filmet
elemezni, azonban, ha „csak” szórakozni akarunk, akkor meg kell tanulni
elfelejteni, kiiktatni azt, amit tanultunk, hogy élvezni is tudjuk a filmet.)
Csupa olyan szám szerepelt, mely önmagában is tökéletes, bizsergető, hát még
ezekkel a kiválóan összerakott képekkel. Szóval voltak szakaszok, mikor azt
mondtam magamban, hogy ez a világ legjobb filmje, mert annyira megfogott.
Viszont olykor megkérdeztem magamtól, hogy vajon, mint a Watchmen feldolgozása,
megállja-e teljes mértékben a helyét. Nos, mint írtam, ebben már annyira nem jó
a film. Az a baj, hogy ilyen balfaszságok nem kellettek volna, mint a Komédiás
gyilkosságának direkt lelassítása, vagy a felesleges csonttörő burtalitás a
verekedős jeleneteknél. Illetve tényleg elképesztő, hogy egyes részeket nem
lehet érteni a képregény nélkül. Például mikor Nite Owl és Laurie eldöntik,
hogy kirepülnek az éjszakába, az rendkívül összecsapottra sikeredett. Ha nem
ismerem a képregény hosszas monológjait és párbeszédeit, akkor tényleg nem
értem, ezek hogy jöttek össze, illetve hogy jutottak arra a következtetésre: ki
kell menteni Rorschachot! Azon pedig abszolút morcoskodtam, hogy a hajós részt
teljesen kihagyták. Bár lesz egy Ultimate Edition, mint írtam korábban, melyben
benne lesz, de kérdés, hogy ez miért nem képezte az eredeti koncepció részét?
Hiszen ez a képregényben az egyik legfontosabb „intertextus”, enélkül nem is
nagyon értjük meg Adrian Veidt „gaztettét”, s nem is kezdünk el moralizálni
azon, mit tett. Nem kezdünk el állást foglalni Rorschach tette és Dr.
Manhattené mellett. Önmagában a fő történeti szál nem lenne ennyire
elgondolkodtató, ez a képregényidézet kell mellé, hogy valóban értsük is. Zack
Snyder úgy gondolom, ezt nem értette meg, így szépen kihagyta. Jó, az UE-be
belerakja, leforgatja, de akkor sem értem, miért nem lehetett pár felesleges
akciórészt lerövidíteni, vagy a Marsos szemfényvesztésből kicsit visszavenni a
kalózos szál érdekében…
Mindegy most már, a lényeg, hogy ez egy nagyon jó film lett a hiányosságai
ellenére, s bár nagyon hosszú, de én mégis meg fogom nézni többször is. Akik
szarozták, bizonyára meg volt rá az okuk, vagy nekik az ízlésük egészen más
irányú, mint az enyém. Nekem annak ellenére kurvára bejött, hogy a képregényt
olvastam és fanatikus rajongója lettem. De nem is értem, miért írom ezt, mikor
amúgy nagyon hű lett az eredetihez, csak a kritikában is említett pontokon
hibádzik, de ezek összesen 20 percet vesznek el a film 3 órájából. DVD-n is meg
fogom venni, s remélem, Magyrországon is kiadják az Ultimate Editiont majd,
mert amit jelenleg terveznek, igencsak kevés, Rorschach-maszk ide, fémdoboz
oda.
A szerkesztőségi anyagok vírusellenőrzését az ESET programcsomagokkal végezzük, amelyet a szoftver magyarországi forgalmazója, a Sicontact Kft. biztosít számunkra.