Diablondon
Warnen barátom, aki nagy FAN-ja a Diablo-knak, már megtette "kötelességét", vagyis blogjában a Diablo-ra is szakított időt 8D. Minthogy én is nagy FAN-ja vagyok, vagy voltam (szerintem még vagyok - csak mostanában nem játszok vele), így orcátlanság lenne, ha nem emlékeznék meg róla. Főleg annak fényében, hogy mostanában mozgolódás van a Blizzard-nál e kérdésben is. Tehát most egy nosztalgiázó, kérdéseket feltevő, kicsit seggeket nyaló bejegyzés következik.
Tények
Az 1. rész 1996-ban jött ki. Előtte a játékot sokáig körökre osztott szerepjátéknak szánták, rendkívül összetett fejlődési és harcrendszerrel. Persze egy fejlesztői döntés ezt felülbírálta, és így szerencsére egy akció-RPG lett (én így hívom, mert azért egy hack 'n' slash-nél sokkal összetettebb és kiforrottabb, ha nem laikus szemmel nézi az ember - erről majd később). Szerencsére, mert bár szeretem a körökre osztott RPG-ket is (s most a hazugságvizsgáló kiakad 8D ), de azért én a valós idejű harcokat jobban preferálom, ha RPG-ről, ha stratégiáról van szó. A Diablo-nál ez meg különösen jól jött le, hiszen képzeljük csak el, ezzel a rengeteg szörnnyel mennyi "turn" kéne, hogy leszámoljunk 8D. Egy Heroes-ban ez elmegy, mert ott a hősünk mellett több katona is van, s bár az sem a gyorsaságáról és a dinamizmusáról híres, de haladósabb. Vagy a Fallout, ahol azért nem ront ránk minden oldalról 20 ellenség már a játék elején. A Diablo-ban viszont egyedül talán fel sem tudjuk venni a harcot ennyi dög ellen. Szóval ez az "odacsapok-megdöglik" harcrendszer sokkal jobb e játéknál (s szerintem a többinél is - jajj, nem szóltam 8D).
Az 1. rész kiegészítője a Hellfire volt, melyben kissé alulmúlta az alapjátékot, 1997-ben.
A 2. rész 2000-ben jött ki, majd ezt követte a Lord of Destruction 1 évvel később, és legenda lett.
Sajnos a Blizzard North-ból kiváltak a kulcsemberek (Max Schaefer, Erich Schaefer, David Brevik, Bill Roper pl.), akik a Castaway-hez vagy a Flagship-hez vándoroltak át. Így a "nem-hivatalos" Diablo 3 a Hellgate: London próbált lenni. Tény, hogy nem kapott olyan rossz krtikákat, és sokan játszanak is vele.
Az is tény, hogy a Blizzard-nál mozgolódás van. Több "titkos" project-jük is van, melyek közül az egyik valami "telejsen új", a másik meg feltehetőleg a Diablo 3. De vajon e találgatás megállja-e a helyét? Vajon a Blizzard North fejesei nélkül mernek-e Diablo folytatást csinálni? A StarCraft: Ghost "lelövése" is mutatja szerintem, hogy valamilyen szinten félnek az "akciósabb" játékoktól, vagy legalábbis az RTS-ektől való nagy eltéréstől. Mert én azt a hülyeséget, amit mondanak hivatalosan a StarCraft: Ghost eltörléséről, vagy legalábbis "pihentetéséről", nem hiszem el.
Diablo és én
Sajnos elég későn kerültem kapcsolatba e két fantasztikus játékkal. Persze hallottam már róla előbb is, de valahogy az ilyen "poklos" játékoktól féltem kiskoromban 8D. Ami érdekes, mert a Doom-ban is ilyesmi volt, de ott még nem tudtam róla XD. Így azzal nyugodtan játszottam, a Diablo-t meg nem mertem betölteni soha. Egyszer a demo-ját felraktam, de megijedtem a menütől és Diablo röhögésétől, így soha be nem töltöttem 8D. Voltak, akik nem játszottak semmi mással, csak Diablo-val. Én ezeket lenéztem, s fujjogtam, hogy "ilyen szarral játszotok?". Még olyan 2001 környékén is meg voltam lepődve, hogy osztálytársaim, akik ilyen Desperadost és Commandost szerették, hogy játszhattak ekkora LOLsággal, meg ilyen poklozós szarral. Ezután volt egy kis "nézetváltozásom", elkezdtem érdeklődni a sötétebb dolgok iránt. Ekkorra tehető, hogy játékokban is, és a Star Wars-ban is a Sötét Oldalt kezdtem el preferálni, és a jó oldal patetikusságát, álszenteskedését inkvizicionaristának kezdtem el tartani XD. Persze ekkor még nem érdekelt a Diablo, de a Doom 3-at már örömmel töltöttem be (pedig arra is fujjogtam már - én hülye). De ezért nem ítélem el akkori önmagamat, s más se tegye, mert ugye az ember éretlenebb korában csinál baklövéseket 8D (pl.: disznótorkor kivágja a disznó nyelvét, és elrejti egy szobában, vagy cipőben LOL). Aztán olyan 2005-ben, mikor leérettségiztem, ugye felszabadult lettem. Persze a GTA: San Andreas-t vettem meg, s ki is tartott, de kellett a változatosság.
Haverom kb. úgy nyár vége fele (amikor ugye már lelkileg készülni kellett az egyetemre XD) mondta, hogy megvette a Diablo 2-t, mert kíváncsi volt rá, mi a szar lehet ez (ő is nagy Blizzard-rajongó). Na, mondom, akkor majd kipróbálom, adja ide. Egy LAN-party során, pihentetés képpen meg is tettem. Akkor még csak LoD nélkül, "szüzen". Nem indul XP-n XD. Fenomenális! Szerencsére az egyik Guru DVD-n volt egy patch a Diablo rovatban (hüpp), s net híján (legalábbis kurva lassú volt, s az alig pár megás patch-t napokig akarta tölteni XD) azt felraktam. Jaj, de jó, elindult! Az intro tetszett nagyon! Mindig a WarCraft vagy StarCraft (inkább a StarCraft) videoihoz hasonlítgattam. Hmmm... ez a vén tőgy eléggé idiótán néz ki, az Amerigon sokkal jobb orcája volt annak, aki lenyomta a megsemmisítési kódot. Meg ez a tűz is kicsit GAS 8D. De azért volt hatása! Tehát letaglózott ugyanúgy. De már itt láttam, hogy ez azért nem olyan fasza, mint a StarCraft 8D. "Single Player"-re rákatt (multit is ki akartuk próbálni, de 1 play disk-kel ez nehéz lett volna), jó, akkor nézzük. Mi? Nincs karaktergenerálás? Mi a szar eeeeez??? Jó, akkor legyen ez az izomállat, úgyis szeretem Conan-t is, meg olyan "heavy metal"-os kinézete volt XD. Belépek a játékba. Na, akkor nézzük, mi van. Kattintgatok itt a szereplőkre, de csak megy a szövegük, én nem reagálhatok. Miféle szarság ez? Nem is RPG. Mindenkire rákattintottam, akinek a feje felett '!' volt, majd meglestem a küldetési listát. "Clean the Den of Evil". Jól van, bazmeg. Akkor menjünk! Szaladok, nincs térkép! Na, akkor mit csináljak. Jó, irtom a szörnyeket, akik istentelen gagyiul néznek ki - mondtuk haverommal mindketten (ő már megelőlegezte nekem, hogy ez egy "geciszar játék", ahogy mondta XD). Véletlenül, a nagy kattintgatásban rányomtam az egér középső gombjára, és a képernyőt valami szmötyi terítette be, amin, ha mozogtam, mozgott egy kék 'X' is. Na, a térkép! LOL Akkor még nem tudtam, hogy ezt lehet "minimap"-olni, így jó 1 éven át úgy játszottam vele, hogy a játéktérből alig láttam valamit már néha, mert ugye az egész térkép ráterült, ha átlátszó módon is. Na, de kitakarítottam a Den of Evil-t... Kaptam skill-pontokat, meg statpontokat. Ok, akkor ahogy az Icewind Dale-ben csináltuk: mindenre rakunk 1-2-t. Igen ám, de itt kaptunk 5-öt összesen XD. Jó, akkor dexterity-re és strength-re gyúrok főleg, mivel harcosoknak általában az kell. Mana-ra rakjak, ne? Ok, legyen: 1-et (GYUJJJJ XD). 20 percig szarakodtam a játékban, de ráuntam. Mondtam havernak, hogy nekem ez nem kell. De ő erősködött, hogy rendeljem meg, nyomjuk LAN-ban majd. Jó, nyomjuk. Meg is jött 2 nap múlva, természetesen nem működött a haverom "játékával", így újra kellett rakni 8D.
Mondanom sem kell: a sors fintora, hogy képtelenek voltunk LAN-ban megoldani XD. Egyszerűen nem tudtuk összehozni, még a másik haver segítségével sem, aki kurvára ért az ilyen "szütymögésekhez". Jó, akkor CS-zzünk. Úgyhogy a Diablozás kimaradt. De, ha már megvettem, játszogatok vele. A LoD-ot hagytam is: "úgyis majd csak akkor rakom fel, ha végigtoltam az original-t". Aki ismeri a játékot, tudja, mennyire rosszul tettem XD. Hiszen a kiegészítővel együtt kell felrakni, minthogy utána (legalábbis egy bizonyos patch-ig) nem lehetett az istennek sem importálni a nagy szenvedések árán "kimaxolt" karakteremet. Mert vagy 2 hónapig jegeletem a játékot, haverom mondta, hogy találkozott valami Duriel-lel, akit egyszerűen nem lehet megölni, csak town portal-ok nyitogatásával. Hát a faszt! Mi vagyok én??? Baldur's Gate-ben, Icewind Dale-ben ilyen soha nem volt! Miféle szarság ez??? MI EEEZ? Ezért adtam ki 3990 Ft-ot? A karakterem importálhatatlansága pedig végképp elvette a kedvem. Majdnem ketté is törtem a CD-ket mérgemben, hogy ennyire unalmas, idegesítő, frusztráló, szar, bugos játékot megvettem. És még multizni sem tudtunk vele.
Azonban a Diablo 1. részét is megvettem, bízva abban, hogy elindul XP-n. Haverom azt nem vette meg, így nagyon zsákbamacskát játszottam. De az, LOL módon, nagyon megtetszett! Pedig az lassú is volt a monotonitás mellett. De a hangulat, a bódító, darkos, elmebeteg zene, és valahogy itt ez a hentelés is annyira bejött, mint sehol máshol. Haveromnak mondtam is, hogy vegye meg, mert egyszerűen sokkal-sokkal jobb, mint az a fos 2. rész. Persze ő erre is fujjogott, de nála érthető: RTS-buzi (most meg WOW-ozik nagyon keményen - kéthavonta látom már csak XD). Én viszont az akciót mindig is jobban szerettem, így ez a Diablo 1. része ütött nálam. Warrior-ral toltam, persze hogy! Mikor megszereztem első kardomat, első páncélomat, egyszerűen lehidaltam! Sokkal nagyobb élmény volt abban a játékban leverni a szörnyeket, és felhúzni a legújabb páncélt, mint a 2. részben. Pedig ez ritka dolog, hogy, ha előbb játszol a folytatással, s utóbb az első résszel, mégis az első jön be. De nálam így volt. S lehet, hogy a mai napig is így van, bár mára már a 2. részt is nagyon megszerettem. Persze a Butcher és King Leoric elsőre nagyon megizzasztott, de párszor újrakezdtem a játékot, végighenteltem magam, felkúródtam 15-ös szintre, és akkor Leoric már csak jelenthetett. Persze a 13 emelet mélyen a rengeteg DoomKnight, meg a "fúriák" kifogtak rajtam, és azóta sem szántam rá magam, hogy megmérkőzzek Diabloval.
Ez annak is "köszönhető", hogy Warnen a PGO-n ekkortájt (2006. március) mondta nekem, hogy "pedig nagy kár, hogy nem tetszik, mert én még manapság is magamhoz nyúlok, ha kiesik valami jobb páncél" XD. S ekkor elgondolkodtam azon, amiket mondott. Belegondoltam, mekkora fasza dolog már, hogy van egy saját karakterem, amit tápolok, mint disznó, szörnyek hullanak, és cuccaim gyarapodnak. Na, mondom, vegyük akkor elő a padlásról a Diablo 2-t, fújjuk le a portól, és próbáljuk meg berakni a DVD meghajtóba XD. Sajnos tényleg elég zord helyen tartottam, mert nagyon kiakadtam rajta, s a CD-k is eléggé megsínylették (sajnos mai napig elég maszatos, és itt-ott karcos is - ezért fogom megvenni újra XD). Felraktam, LOD-dal együtt, leszenvdtem hozzá a legújabb patch-t, és 2006. tavaszán Diablo 2-FAN lettem 8D. A Diablo 1. része után felüdülés volt a gyorsaság, az, hogy itt nem kell megszenvedni egy szörnnyel is annyit, hanem csak hullanak a legyek, és a külső terek is tetszettek a dohos katakombák után. Tristram-ban én is könnyeket hullattam, hogy "ezért harcoltam, bazeg?" 8D. Harrogath meg, az új Act, lenyűgözött! A LoD újításai pedig tényleg feldobták az egészet az új rész mellett, és az embert arra ítélték, hogy játszon, nyomja, tápoljon. Egy Paladin-nal játszottam végig Normal-on először teljes egészében a Diablo 2 +LoD-t, s ekkor a Barbár mellett ez is egy nagyon kedvelt karakterré vált. Ezek után a többi felé fordultam! Volt egy Nekromantám, ami istenien irtott Diablo-ig, azonban ott kiderült, hogy lehet, hogy egy BoneSpear sem ártott volna a sok csonti és a gólem mellé XD. Diablo-t 6 (!) óra hosszáig püföltem, de csak feléig ment le az élete. Itt feladtam, és hagytam a nekrot XD. Utána jött egy amazon, íjjász, akit meghagytam az enyészetnek, mert meguntam, hogy csak lövöldözni kell vele, símogatni nem lehet az ellent. A druida volt a következő "áldozatom". Na, ez lett a tipikus "n00b" karakter. MINDENt, hangsúlyozom MINDENT fejlesztettem nála, ami a skillfáiban volt XD. Volt ott 2 pontos maci, 1 pontos farkas, volt idézett holló, volt elemental, volt tűzgolyó LOL. MINDEN! Egész jól bírta, mondjuk, még Duriel-t is el tudtam picsázni, de Mephisto már nem volt ilyen kegyes vele XD. Ezután jött a másik új karakter a LoD-ból: az orvgyilkos. Nagyon tetszett, hogy karmokkal küzd, és villámcsapdákat dobál, csak éppen Duriel nem annyira hatódott meg ezeken 8D. Utoljára pedig sorcival próbáltam (kb. 1 éve), aki már a Den of Evil-ben elhasalt XD. Ekkor jöttem rá, hogy nekem a közelharcosok a tetszetősek, így a Barbárt és a Paladint fogom szajkózni.
Ezt a folyamatot meg is szakította az, hogy Warnen-nel elkezdtünk Diablozni Bneten. pcguru//pgo - ez volt a jelszó, azt hiszem XD. Vagy a saját nevünk, és a pgo jelszóként 8D. Nosztalgia roxxx. Jó kis hentelés, együtt, LotR-s szövegek idézgetésével, poénkodással, meg néha istentelen n00b halálokkal a LAG miatt. Jujj, de sokat szidtuk a Bnetet meg a LAG-ot! "Köcsögbénet", ez volt a leggyakoribb bejegyzés a PGO-s Diablo topic-ban. Főleg az Act III dzsungelében volt ez szép, ahol, ha nem figyel az ember, és körbeveszik a kis köcsögök, akkor vége. Így volt sokszor: LAG-LAG-LAG, egyhelyben szuszogás, majd hirtelen "You have died", és lehetett pucéran rohanni a cuccokért, vagy kilépni mérgünkben. De azért ez nem keserítette meg annyira soha a játékot, hogy ne jöttünk volna össze mindig egy kis zúzásra.
Csatlakoztak is sokan hozzánk, pl. Csyrke Csybe, vagy Fallen, illetve Csájli. Minthogy ez a csapatos irtás megtetszett, így toborztunk/tam az embereket néha XD (Ronny bezzeg azóta se jött XD).
Egy idő után sikerült megtapasztalni, kik is a játék "pr0"-i. Egy klán tagjaival futottunk össze, és ők megismertették velünk, hogyan lehet másképp felfogni a Diablo 2-t XD. Meghajlok tudásuk előtt, de nekem az már nem JÁTÉK, és el is vette bizonyos szinten a kedvemet a multizástól - főleg, hogy Warnen is egyre inkább a miskolci valóságban nyomta a "ZEAL"-t XD. A többiek meg szétszéledtek szintén, egyesek "húdepr0"-k lettek, és "run"-oltak. Biztos jó az is valamilyen szinten, de én szeretem, ha én szerzem meg a cuccaimat, és szeretem a játékot "JÁTSZANI", nem pedig állni, amíg valaki "áthúz" Normal-on. Kösz, én ebből többet nem kérek. Persze hozzám vágtak remek cuccokat, és már tényleg nem is volt hol tárolnom, annyit kaptam - ingyen - , de ez nem az én világom. Ahogy Warnen mondta: "mi inkább maradunk lámák". Bár ő nem tudom, mit szapulja magát ilyennel: kurva jól nyomja - nyomta (nyali-nyali XD).
Jelen és jövő
Ugyebár ezek után az ember elkezdi kívánni kissé a folytatást. Igaz, a Diablo 2 végre kezd kiforrott lenni, és tényleg örökzöld lett nálam is már, így lehet, hogy annyira nem is kell folytatás 8D. De azért kíváncsi lennék, mivel tudnák tovább vinni a Blizzard-nál, mert azért vannak irányok, ahová lehetne fejlődni. Az egyik ilyen az MMO, amit én nagyon nem szeretnék. A World of Warcraft nagyon tetszett, és tényleg istenjáték az is, de havonta 4000 Ft-ot fizetni egy játékért, és csak annak élni emiatt - hááát, nem tudom. Lehet, hogy mégiscsak lépek majd egyszer felé, de szerintem azért ne ez legyen az irányvonal minden Blizzard játéknál. Ott a StarCraft II is, mely single játék elsősorban, és igenis jó lesz a multija is - ingyen. A Diablo 2-nél is mai napig rettentően jól működik ez az internetes játszás (szerintem elég sok funkciót és lehetőséget innen építettek be és gondoltak tovább a WoW-ba), de nagyon sajnálnám, ha csak neten lehetne játszani, havidíjért. Legalább legyen benne single is, ha már havonta fizettetni akarnak a multiért, de ne tiszta MMO legyen!
S ott egy másik lehetőség is, ami a Hellgate: London is felvonultatott: perspektívát váltani, és kicsit elvinni még akciósabb irányba.
Nos, a Hellgate: London jó példája annak, hogy ebbe az irányba sem érdemes túlságosan elvinni. Grafikai és perspektívaváltás persze lehet, hogy elkerülhetetlen, és tényleg jó lenne egy Painkiller + Diablo játék, de azért az is más, ha csak agyatlanul hentelünk, meg az is más, ha Diablozunk. Persze, aki 2-3 alkalommal végigjátszotta a Diablo 2-t, az biztos ezt állítja, hogy agyatlanság. Meg is értem: abszolút nem ismerte fel a játékot. Ezért is tartom érdekesnek, mikor "hack 'n' slash"-nek nevezik sokan a Diablo-t. A hack'n'slash-ekre jó példa mondjuk a Lord of the Rings: Return of the King, vagy a Devi May Cry-sorozat, esetleg a Severance: Blade of Darkness, vagy az Enclave - nem tudom, mennyire ismerősek e címek. Mindenesetre ezekben is van valóban fejlődés valamilyen szinten, kapunk némelyikben még XP-t is, és szintet is lépünk! DE! Egyikben sem lehet elcseszni a karaktert, mind lineáris a maga nemében, és korántsincs akkora mulit-kulti köréjük épülve, mint a Diablo köré. Tárgyakat hol lehet gyűjtögetni egy LotR-ben? Mindenkinek van fix fegyvere. Vagy a Severance-ben hol van a barbárnak WihrlWind képessége? Sehol. Ilyen skillfával, ilyen mértékű változatossággal és ennyi lehetőséggel, kombinációs formával (pl.: Horadric Cube) hol találkozunk hack 'n' slash-ben? Sehol. A Diablo játékok akció-RPG-k, valós idejű harcrendszerrel. Vagy akkor már az Oblivion és a Morrowind is hack 'n' slash? Ugyan már... Kicsit bele kell jobban látni a dolgokba, és mindjárt kiviláglik a különbség. Szóval szeretném, ha a Diablo megmaradna Diablonak, s nem menne el abba az irányba, mint a Hellgate. Pedig régebben álmodoztam én is arról, hogy a Painkillert és a Diablo-t egyesítsük, de gyakorlatban ez nálam durván leszerepelt.
A Hellgate: London legalábbis hatalmas csalódás volt számomra. Az még hagyján, hogy bugos - patch-ekkel ez orvosolható. A tömény unalom is áthidalható lenne egy hangulatos világgal. De ennek a játéknak az nincs. London szürke, romos, és modern - ami nem tetszik. A Diablo-ban pont a Dark Fantasy tetszett, ami feldobta a hangulatot, valamint a sztorija is épkézláb volt, és tényleg isteni volt a cuccolás. A Hellgate-ben idétlen sztori, elidegenító atmoszféra, és elég szar tárgyak vannak. Egyedüli mentsége tényleg a jó fejlődésrendszer, és a tárgykészítés, de emiatt nem fogok vele játszani. Nagyon sajnáltam, hogy ennyire elcseszték, a Diablo fejlesztőitől ennél azért jóval többet vártam. Esetleg még teszek vele egy próbát, ha olcsóbb lesz, és a patch-ek is kijönnek hozzá megfelelő mennyiségben, de addig inkább hagyjuk XD.
Tehát én várom a Diablo 3-at, remélek, sokat tőle, és azt is remélem, hogy a Blizzard North tagjai nélkül is képesek lesznek valami jót összedobni.