Megjelenés: 2003. december 5.
Fejlesztő: Ubisoft
Folytatás
Hogy ne a megszokott formábban haladjunk, csapjunk bele a végébe, a játék folytatásába. Azért vetemedek ilyen módszerekhez, mert sokan még csak most szereztek tudomást az Ubisoft egy játékáról, melynek pletykák szerint lesz folytatása. Szerencsére azok még mindig fölényben vannak, akik eddig is tudtak, sőt végig is játszották a játékot. Kiszivárgott egy videó magáról a két főhősről majd egy igen érdekes akciójelenetről, amit állítólag csak lelkes rajongók barkácsoltak össze. Minden esetre a két videó és a képek meghozták a kedvem az első rész újra végigjátszáshoz, és ahhoz hogy most írjak róla egy bemutatót.
Űrből pottyant összeesküvés
A játékban egy nagyszerű női karaktert alakítunk, akinek becsületes neve Jade. Jade egy nyomozó riporter, aki most egy elég nagy összeesküvésbe csöppent bele, vagyis inkább barátja egyben nevelőapja egy vaddisznószerű lény, Pey’j sodorja bele egy titkos ellenállási társaságba, az Irirs Hálózatba. Ehhez a társasághoz csatlakozik Jade is, aki kamerája segítségével leleplezi a gonosz összeesküvést, melyet az Apha Section vezetője kötött egy idegen eredetű fajjal. Na azért ne siessünk ennyire előre a történetben, mert amíg mindezt kiderítjük számos feladatunk van.
Egy szigeten kezdődik a játék in medias ressel. Meteoritok csapódtak a bolygóra és a város pajzsrendszere semmit sem ér ellenük. Miután ezen az akadályon túllépünk, felderíthetjük ezt az aprócska szigetet a világítótornyával együtt, ami árvaházként is szolgál. Ez a világítótorony szolgáltatja a város részére a pajzsot, mely az idegen eredetű DomZ-ok ellen véd. Ebben a világítótoronyban lakik Jade is az árvaház legidősebb tagjaként. Mivel a pajzs fenntartására nincsen elég pénzünk, valami állást kell szereznünk. Itt jön a képbe a játék lényege, a fotózás, amelyért cserébe pénzt kapsz.
Fényképezz, figyelj jól és tiéd a pénz.
Ahhoz hogy a játékot 100%-osan teljesítsd, a bolygón lévő összes fajt le kell fényképezni. Nem, itt nincs hörcsög és papagáj, itt két lábon járó és két kezét használó cápa és csirke van. Ezeken kívül jöttek még a játékba különleges fajok, mint például a vízben lévő kitalált élőlények. Természetesen emberekkel is találkozhatunk a játék során (Jade is humanoid). A technológia is igen fejlett, mivel sugárpajzstól kezdve a lebegő járművekig is sok minden megtalálható, az ember mégis nyomort és fejletlenséget érez a játékban lévő város falai közt. Tulajdonképpen ez adja a hangulatot és ez a másik világ, élteti a játékot. Nem csak fényképeznünk kell, hanem gyöngyöket is gyűjtenünk kell, melyeket főellenfelek (bocsánat, gonosz fajok) megölésekor kapunk meg. Ezek a bizonyos gyöngyök, még a város és az egész tenger szétszórt területein megtalálhatóak, a boltokban megvásárolhatóak versenyek fődíjaként megkaphatóak és üldözések végén is elnyerhetőek. De mégis mire jók ezek a gyöngyök? A technika akármennyire fejlett, nekünk egy (a történet elején) vacak légpárnás áll a rendelkezésünkre. Ezt a járművünket fejleszthetjük a gyöngyökkel a Mamago garázs falai közt.
Hol is van ez az itt?
A Beyond Good and Evil 2435-ben a bányászat békés bolygóján, Hillys-en játszódik. Mint már említettem itt megtalálhatóak emberi és állati fajok, de ezek csak az őshonos élővilághoz társulnak. A bolygó, az idegen erők állandó támadása alatt áll. Ezek a lények a DomZ-ok. Ellenük álltak fel az Alpha Section katonái, hogy megvédjék a népet, de valami mégsem stimmel. Itt jön a képbe az Iris Network a földalatti újságírók társasága, mely le akarja leplezni az Alpha Section valós mivoltát. A történet végkifejletéről nem akarok elárulni semmit, had legyenek izgalmasak a nyomozások, hogyha kedvet csináltam a játékhoz.
A hangulat minden felett!
A játék 2003-ban jelent meg, és a grafikára tényleg nem igazán lehet panasz még ma sem. (Na jó azért nem olyan szép, de ilyen mese hangulat van tőle… Én szeretek ilyet mondani és lehet hogy már ez az én esetemben kóros, de a történet annyira lefoglalt hogy a külcsínre nem is figyeltem annyira oda. Talán napjainkban inkább olyan meseszerű grafikának lehet felfogni az akkori stílust. Közhely, de semmi nem tökéletes. A G&E esetében is így van, de azok az apróságok, amiket hibáknak nevezünk még jobban, eltörpülnek mikor már a történet és a játékmenet magába szippantott, ami körülbelül egy óra játékidő után szinte biztos.
Ami elképesztő az a mimika. Mai darabokat megszégyenítő arcjátékokat láthatunk az átvezetőkben és a játék során is.
A meseszerű grafika mellé a zene olyan hangulatot ad, amit kevés játék tud utolérni. Minden egyes helyszínhez, minden egyes szituációhoz passzol az oda beillesztett zene. Nem viccelek, én néha magában is meg szoktam ezeket hallgatni az aláfestő hangokat. Íme pár darab:
Ugyan magában elég fura, de ezeket játék közben hallgatni igazi kikapcsolódás. Mondhatom hogy szinte majdnem profi munka.
A játékmenetről
Mint ahogy azt már említettem a játék teljesen be tudja az embert szippantani. Igazából nem is a játék, hanem a történet. Olyannyira pörögnek a dolgok, hogy azt követni már elég nehéz, de hogyha minden apróságra odafigyelünk gyerekjáték megérteni a dolgokat. Nem egy fejtörőt kell megoldanunk a játék során, de ezekre a megoldás általában az orrunk előtt van csak az emberek hajlamosak elkapkodni a dolgokat. A B G&E erre tud minket megtanítani. Sose kapkodj, hanem mindent fontolj meg többször, és csak ezután cselekedj. Egyszerű józan paraszti ész kell az összes fejtörőhöz, és nem kell azt hinni, hogy valami nagyon nehéz dolog áll előttünk.
Amiről még nem esett szó, az a csata. Nem véletlen hagytam ezt egy kicsit későbbre. Az egész játék során, körülbelül ötször lesz alkalmunk valami nagy kihívásba botlani. Ezekben benne van a főellenféllel való küzdelem is. Egyéb harci jelenetekbe belemehetünk, de ezek közül is olyan 10-15 lesz, amit kötelezően meg kell vívnunk a továbbjutásért. Ezekben a csatákban segít nekünk egy mágikus bot, mellyel a végső csapást mérhetjük ellenfeleinkre, a bizonyos dai-bo.
A játékhoz tényleg csak józannak kell lenni, és persze nem árt néha egy kis türelem sem, mivel inkább a lopakodás van főbb hangsúlyban. A megfelelő pillanatot kivárva és kihasználva bárhova be tudunk jutni észrevétlenül. Ajtók kinyitása, rejtélyek megoldása. Mind gyerekjáték az Iris Hálózat segítségével.
Azt gondolom, botorság lenne egy ilyen játékot kihagyni. A hangulat eszméletlen jó, a grafikával sincs semmi gond és megbánni tényleg nem fogjátok. Aki még nem játszott volna vele, az ne hagyja ki semmiféle képpen.
Akkor mi benne a rossz?
Rossz nincs benne, maximum olyan ami kicsit nem jó. Talán pár játékhoz képest rövidnek tűnik, de egyébként ezzel semmi gond nincs. Az sem túl jó, hogy a főszereplőkön kívül nincs nagyon szinkronizálva senki, mivel a párbeszédek annyiból álnak hogy feliratként kijön a szöveg és választhatunk mit válaszolunk.
Bukás
A játékot eredetileg triológinak szánták, de a rosszkor való kiadás mindezt kútba dobta. Eszméletlen nagy gazdasági bukás volt, annak ellenére is hogy számos díjat besöpört és a játékosok is meleg szívvel várták. A folytatatás sajnos ezért nem volt eddig lehetséges, de a nemrég megjelent képek és videók alapján valami készül az Ubisoft háza táján. Igaz most megint az a pletyka, hogy a terv a kukában landolt, de akárhogyan és akármikor, személy szerint várom a folytatást.
Érdekesség
Voltak olyan pletykák is a játékkal kapcsolatban hogy megfilmesítik, de erről az ötlet után senki nem hallott semmit. Azért a Good & Evil film sem jönne rosszul a moziba, de amit igazán várok az a játék folytatása.
Grafika >> 80%
Hanf/Zene >> 95%
Játékélmény>> 95%
Pro: arcjáték, kiváló történet, a zene is nagyon jól sikerült, hatalmas játékterület.
Kontra: egy kicsit rövid,
Rendszerkövetelmény:
CPU: 1 magos 1024MHz
Ram: 256 MB
VGA: Shader Model 2.0 - DirectX 9.0 128 Mb
HDD: 2,2 GB