Galéria
A The Longest Journey minden idők egyik legcsodálatosabb kalandjátéka, klasszikus point'n'click rendszerrel, imádnivaló szereplőkkel és mesés történettel (amiről csak azért nem írok többet, mert jó alany lehetne pályázatra, ha a mostanival végeztem ). Pont emiatt övezte nagy várakozás a folytatásként készülő Dreamfallt. A várakozásba baljós előjelek is kerültek: a hagyományos nézet helyett nézdahátam módban irányított karakterek és az akciórészek gyanút keltettek a rajongókban - mint kiderült, sajnos nem alaptalanul.
Miről is van szó? A Dreamfall egy TPS-nézetű kalandjáték, ahol az elődtől eltérően a WASD Szentnégységgel irányítva karakterünket tulajdonképpen egy interaktív filmben veszünk részt, minimális kalandelemekkel és nagyon-nagyon egyszerű fejtörőkkel. A karakter irányítása billentyűről történik, emellett az egérrel hozhatjuk elő a tárgylistát, majd az adott tárgyat kiválasztva használhatjuk azt a karakter arca előtti helyen - ha lehetséges. Emellett szintén az egérrel kezdeményezhetünk egy különleges, távoli "körülnézést", ahol egy sugárral pásztázva messziről vizsgálhatjuk meg az interaktív részeket. Eleinte szokatlan volt ez a rendszer, de idővel viszonylag kényelmesen kézreállt, miután beállítottam a kamerát a menüben, és megszoktam, hogy billentyűzetről egyszerűbb tárgyat választani, mint egérrel.
A folyamatos boncolgatás helyett a változatosság kedvéért egy bővített Pro-Kontra listával jöjjenek a főbb ismérvek...
- A feladványok rendkívül egyszerűek. Ha már két tárgy van a zsákunkban, akkor az már nagyobb kihívásnak számít, legtöbbször teljesen egyértelmű, hogy mit hol kell használni. Ugyan az előd se tartozott a legkeményebb kalandok közé, ez még attól is messze elmarad.
- Az említett akciórészek két dologból állnak: verekedés és lopakodás. Előbbi egy rendkívül primitív, legtöbbször minden kihívást nélkülöző, abszolút irreális gombnyomogatás, utóbbi már emészthetőbb, de önmagában szintén elég kidolgozatlan elem, ahol árnyékoknak semmi szerepe nincs, egyedül a tárgyak mögé bújás vagy a távolság tartása számít.
- Időnként egy-egy hackelős vagy zárnyitós minijáték is becsúszik, előbbi esetében Mahjongg-szerűen kell szimbólumokat keresni egy zagyva táblán az idő lejárta előtt, zárnyitásnál pedig tárcsák forgatásával kell jeleket párosítanunk. Egyik sem okozhat kihívást, sem különösebb szórakozást...
A fentieket összefoglalva tehát egy rém egyszerű, nagyjából nulla kihívást jelentő játékról van szó. Se a feladványok, se a minijátékok, és főleg az akcióelemek nem szórakoztatóak és játékként tekintve nagyjából nulla játékélményt nyújtanak. Szerencsére az érem másik oldala viszont annyira jól sikerült, hogy valamelyest feledteti a fenti gondokat.
+ Gyönyörű grafika. Persze manapság grafika dícsérete miatt könnyen beskatulyázzák az embert, de itt a stílus, a design is annyira pazar, hogy művészileg sem lehet kifogásunk. Külön élvezet először érkezni olyan helyekre, ahol az elődben jártunk, és újra bejárni azokat, ezúttal testközelből nézelődve.
+ Szimpatikus szereplők. Ugyan az első rész színvonalát nem sikerült felülmúlni, azért önmagában nézve itt is találhatunk érdekes karaktereket, szerethető alakokat. A főszereplő Zoë Castillo az egyik legszebb leány, akit 3D-ben lemodelleztek, a furcsa akcentusával együtt szokatlan, de emlékezetes figura. De vannak visszatérők is: April épp emo-korszakát éli, és úgy általában a legtöbb korábbról ismert karakter kicsit komorabb lett, ami eleinte talán zavaró lehet, furcsán kontrasztos az első látásra azért élettelibb, vidámabb helyszínekhez viszonyítva.
- Sajnos a megírt szövegek érezhetően visszábbestek az első rész sziporkázó mondataitól, szófordulataitól. Hiányoznak az igazi, szellemes megjegyzések, csípős gondolatok, frappáns mondatok, de például Zoë "naplója" is sokkal lélektelenebb, személytelenebb, mint Aprilé volt.
+ A zene ugyanakkor ismét fantasztikus. Ha valahol, hát itt nem érheti szó a ház elejét, stílusos, gyönyörű szerzeményeket hallhatunk - külön pirospont, hogy időnként még ének is felcsendül, ami sajnos (számomra érthetetlen okokból) nagyon ritka a mai játékoknál.
+ A történet ugyan nehezen indul be, később azonban, különösen a végére rengeteget javul. Ismét összevetve az előddel annál sokkal szövevényesebb, nincs kezdetektől az a cél, ami az előd első harmada után már látható volt. Ezt lehet szeretni vagy sem, ahogy azt is, hogy a befejezés után rengeteg szál függőben marad, több lesz a kérdés, mint a válasz, amit talán egyszer majd a Dreamfall Chapters keretein belül megválaszolnak... A történetet egyébként rengeteg párbeszéden keresztül tárják fel, sokszor hosszú percekig nem lesz tennivalónk, vagy csak ki kell választanunk egy válaszlehetőséget, aminek függvényében kisebb eltérések lehetnek a dialógusban.
Összefoglalva tehát: ha nem lenne a nagyszerű történet, a csodás grafika és hibátlan zene, továbbá a remek szereplők, akkor a Dreamfall egy nagyon csúnya bukás lenne, mert mint játék, egyszerűen rém unalmas. Még szerencse, hogy nem erről van szó, és a felsoroltak összességében bőven szórakoztatóvá emelik, befejezés után pedig mindenképpen pozitív szájízt hagy maga után ez a nagyra nőtt, interaktív film. Az első résznek azonban sajnos nem érhet a nyomába, szinte minden téren kisebb-nagyobb mértékben elmarad tőle. Nem tett jót a programnak a váltás, és az ezzel járó forradalmi újítások...
https://www.youtube.com/watch?v=sfsJZkWSgpg
https://www.youtube.com/watch?v=JgYVKOOBPTA
Egyébként pedig természetesen 1:1-ben nem lehet összehasonlítani a két játékot, de mivel egy a világ, sok a közös szereplő és a visszautalás a történetben, ezért valamilyen szinten csak jogos együtt vizsgálni a kettőt. És ha így nézzük, akkor a TLJ-nek mind a története (világa, karakterei, stb - szóval az "érzelmi körítés", a tartalom), mind a játékmenete nagyon jól sikerült, ellenben a Dreamfallnál igazán csak az első.
Az, hogy ez kinek mennyire zavaró vagy sem, már persze egyéniség kérdése. Én azonban jobb szeretem a jó történetű játékokat, mint a jó történetű interaktív filmeket - de persze elfogadom, ha más másként gondolja.
Akkor kezdeném amivel teljesen egyetértek. Az első TLJ (is) valóban egy csodálatos kalandjáték volt. Szerintem máig nem készült olyan játék, ami annak történetét (és karaktereit) űberelni tudta volna. Ez volt az a játék, ami tudatosította bennem, hogy igenis egy videojátéknak is lehet nagyszerű története, igenis egy játék is képes lehet arra, hogy érzelmeket váltson ki az emberből, és a videójátékok is lehetnek olyan szórakoztatóak, mint bármely más médiumok, bármennyire is lebecsülik őket, mondván, hogy „ezek csak játékok”.
Mivel én minden évben végigjátszom mindkét játékot, sokszor elgondolkodtam már azon, hogy vajon melyik játék nyújtotta a nagyobb élményt, de soha nem tudtam egyértelműen azt mondani, hogy az elő TLJ volt a jobb, szórakoztatóbb, és idővel rájöttem, hogy ez azért van, mivel mindkét játék teljesen más élményt nyújt. Az elő sokkal mesésebb, viccesebb, és ugye hosszabb is…
A Dreamfall viszont jóval komorabb, elgondoltatóbb, sokkal szomorúbb, és szerintem emberibb is. Mivel a második része nem közvetlen folytatása (amolyan spiritual successsor) az elsőnek, szerintem nem lehet felróni a játék hibájának, hogy játékmenete egyszerűbb lett. Igazából szerintem a készítők is „csak” egy nagyszerű történetet akartak elmesélni, némi interakcióval, de nem akarták különösebben megtörni az élményt. Bár biztos, hogy sokan erre azt mondanák, hogy: „vazze akko’ mennyé tévét nézni, ha filmet akarsz látni”, és pedig erre mindig azt szoktam mondani: „és mégis melyik adón láthatom a The Longest Journey-ket, a Final Fantasy-ket vagy a Metal Gear Solidokat??”. Félreértés ne essék, én nem azt mondom, hogy minden játékot a sztorija miatt kell szeretni, de úgy gondolom, hogy igenis vannak olyan játékok, melyeknél a történet a fontos, minden egyéb csak másodlagos mellette.
Szóval én egyáltalán nem bántam, hogy a DF nem nyújtott akkora kihívást, mint az elődje, bár véleményem szerint a legtöbben azt is a története, karakterei miatt szerették. Talán egyedül csak azt sajnálom, hogy annyi megválaszolatlan kérdés maradt a végére, még akkor is, ha a folytatás(ok)ban (DF Chapters és TLJ2) választ is kapunk majd rájuk.