Tegnapelőtt, pénteken jelent meg a The Order: 1886, ami a Ready at Dawn első komolyabb munkája, és ami úgy néz ki, mint semmi más. Nem viccelek, napok óta bámulom a tévém, mint aki most lát először Szerencsekereket vagy Való Világot, és egyszerűen nem hiszem el, amit látok. PC master race ide vagy oda, ilyen részletességet még egy másik játékban sem láttam, period. Azonban van egy kis bökkenő:
A The Order: 1886 nagyon rövidke játék, normál fokozaton laza 6-7 órás ujjgyakorlat egy nem különösebben tehetséges gamernek is.
Sőt, még a játék megjelenése előtt kikerült a YouTube-ra egy amatőr felvétel, amin egy, az Orderhez a kelleténél hamarabb hozzájutó játékos 5 és fél óra alatt ledarálja a kampányt, persze videókkal együtt, mert azokat egyébként sem lehet elnyomni. A felvételt hatalmas felháborodás követte, a Ready at Dawn pedig nagyon rosszul kezelte a kialakult helyzetet. A fejlesztők kifakadtak a Twitteren, mondhatni lehülyézve azokat, akik szerint nem fair, hogy egy 20 ezer forintos játék ennyire rövid.
- PS4
Az ominózus csirip olaj volt a tűzre, a Ready at Dawn már most sok gamer szerint a corporate felfogás iskolapéldája, azaz a videojátékokra rákattant sátán műve, melyet csak a pénz és a 12 éves vérpistikék véleménye érdekel, akik természetesen elcsöppennek a hihetetlen grafika láttán, elfeledve, hogy tulajdonképpen egy Gears of War klónt játszanak, ami szinte semmiben sem mutat fejlődést a 2006-os, azaz immár 9 esztendős xboxos shooterhez képest. Leszámítva a technológiai hátteret, ugye.
Pedig a helyzet ennél azért kissé árnyaltabb.
Ahhoz, hogy megértsük, pontosan miért lett olyan az Order, amilyen, nézzük meg, honnan indult a fejlesztés! A Ready at Dawn 2009-ben kezdett dolgozni egy saját grafikusmotoron, amit elsősorban az tett különlegessé, hogy gigantikus méretű textúrákat volt képes stabil sebességgel mozgatni, szemben a kor népszerű trendjével, miszerint mindent a shaderprocesszorok oldottak meg. Persze idővel a csapat rájött, hogy a kutya sem fog akkora képeket feszíteni a modellekre, amelyekkel a fél Rushmore hegyet le lehetne takarni, így mielőtt érdemben munkához láttak volna, licenceltek egy eljárást, ami segített kisebb méretű textúrákat renderelni, méghozzá grafikusi beavatkozás nélkül.
A roppant fantáziadús nevű Ready at Dawn Engine 2010-re állt össze, a csapat pedig nekilátott, hogy elkészítse első „új generációs third-person akciójátékát”, amit később a Sony szárnyai alatt láttunk viszont a 2013-as E3-on. Ez lett ugye a The Order: 1886, ami cirka öt évig készült úgy, hogy már kész technológia állt a fejlesztők rendelkezésére.
Más esetekben egy játék, ha befejezett motorra épül, 1-2 év alatt kész, lásd Call of Duty- vagy a Battlefield-részeket, hogy az évente kihányt sportjátékokról ne is beszéljünk. Az évente új résszel jelentkező szériák darabjai sem szoktak hosszú programok lenni, a CoD-ok 5-6 órás kampánya évek óta visszatérő poén gamer körökben – igaz, az Activision nem titkoltan a multiplayerre helyezi a hangsúlyt, ami, noha nem fejlődik sokat, immár nyolc éve leköti az embereket, egyszerűen azért, mert működik. És ugyanez igaz a BF-re is, csak pepitában.
Erre most jön az Order, készül fél évtizeden keresztül, és egy rövid, de döbbenetes grafikájú játék lesz belőle, újdonságok és multi nélkül – bizony, a magát még oly erősen adó co-op is kimarad a buliból, pedig szintén a Gears óta tudjuk, hogy a közös játék ígérete még egy középszerű lövöldét is képes a mennyekbe emelni.
Innen nézve pedig természetes reakció a felháborodás és a Ready at Dawn démonizálása, nem beszélve a Sony anyagi nehézségei szülte gyors kaszálásának vágyáról. Csakhogy sokan elfelejtik a tényt, miszerint a The Order: 1886 nem egy összehányt játék, mi több, a fejlesztése sem volt olcsó mulatság. Arra vonatkozóan nem találtam adatot, hogy pontosan hányan dolgoznak a cégnél, de a hivatalos oldalukon található stúdióképek tanúsága szerint a kaliforniai központú team igazi luxuskörülményeket követel magának. A srácoknak saját moziterme is van, érdemes végignézni a lenti galériát.
És akkor még nem beszéltünk a dolgozók fizetéséről, ami szintén nem lehet alacsony, tekintve, hogy többen a Naughty Dogot hagyták ott az új állásukért. Adott tehát egy drága stúdió öt évnyi munkája, illetve egy halom tehetséges ember, akik képesek egy saját motorral perverz részletességű grafikát alkotni.
Ezeknek a szakiknak pedig muszáj volt eldönteniük, hogy mindent a látvány oltárán áldoznak fel, vagy inkább egy nagy, tartalmas játékot építenek.
Így van, a kettő együtt nem megy! A The Order: 1886 kidolgozottsága oly mértékű, hogy az iszonyatos időt emésztett fel, mi több, ez a hatórás TPS a maga relatíve kevés pályájával teljesen kitöltötte az öt évnyi munkaidőt, egész egyszerűen azért, mert még egy géppisztoly is több poligonból áll benne, mint sok más játékban egy komplett pálya. Ezeket az apró részleteket meg kellett alkotni, ha pedig kész voltak, úgy optimalizálni a motort, hogy a játék jól fusson.
Itt van hát a kutya elásva. Minél szebb és kidolgozottabb valami, annál több korlátot kell szabni a kiterjedtségét illetően. Nem véletlen, hogy a Mona Lisa sem akkora, mint egy Banksy graffiti. Szerencsétlen Leonardo meghalt volna, mielőtt elkészül vele. Persze, később megjelent a hiperrealista irányzat, ahhoz viszont új festészeti módszerekre is szükség volt – pont ahogy a The Order látványvilágához már minimum a PS4 ereje kellett.
Amennyiben a Ready at Dawn egy The Last of Us vagy GTA 5 kiterjedésű játékot akart volna készíteni a The Order: 1886-ből, garantáltan nem nézne ki így, sőt, alig lenne szebb egy előző generáció végén kiadott programnál. A minőség ugyanis mindig a mennyiség kárára megy – ahogy azt Obo kollégám egy véleménycikkében oly találóan kifejtette már.
Jogos-e tehát a felháborodás a The Order: 1886 kapcsán? Naná.
Annyiban mindenképp, hogy nincs multi, és a new game plus is kimaradt a buliból, elvégre fejlődési rendszer sincs az Orderben. Ez kérem egy színtiszta technikai demonstráció, egy bemutató, ami előrejelzi a jövőt, és sajnos nem csak technológiai értelemben. Minél részletesebb legyen ugyanis egy játék, annál több erőforrást kell elvonni más területekről. Ha pedig az Order szintű grafika válik sztenderddé, akkor bizony el kell fogadnunk, hogy egyre kevesebb GTA-klónt és Evolve-ot látunk majd. Helyettük rövid, egyszerű, de hihetetlenül kidolgozott akciójátékok özönlik el a piacot. Sőt, ez igazából műfajokon felülemelkedő trenddé válhat, hisz például a FIFA-k is egyre kevesebb lokalizált tartalmat foglalnak magukba, és már csak idő kérdése, hogy a csapatok és a mezek száma is csökkenjen, mert kell a hely és az idő a Messi szélfútta fürtjeiről csöpögő izzadtságcseppek kidolgozására.
Mi több, tegnap Svindler barátom egy beszélgetésünk során rávilágított, hogy a Ready at Dawn alkotásához hasonló játék már megjelent néhány esztendővel ezelőtt: a Final Fantasy XIII hosszú órákra egy csőbe kényszerítette a játékosokat, akik emiatt baromira fel voltak háborodva, holott az a „cső” olyan szép és részletes volt, mint azelőtt semmi. Hiába, a technikai grafika egy dolog, és más a pályák pepecs felcicomázása, aminek hála az FFXIII-ban sincs két egyforma textúra vagy helyszín. És még szegény Torijamát nézte hülyének a világ, amikor azt találta mondani, hogy egy XIII-szintű Final Fantasy VII remake 40 évig tartana!
Persze ahogy a játékiparban semmi, úgy ez sem kőbevésett jövőkép. Rajtunk múlik, hogy mire szavazunk, azaz hogy miféle játékokra költjük a zsebpénzünket. És látva egy GTA 5 45 milliós eladását, azért szerintem még nem kell aggódnunk a The Orderhez hasonló alkotások túltengése miatt. Azon pedig semmit sem változtat a látvány minősége, hogy a játék 20 ezer forinthoz közeli összeget kóstál, ami bizony JohnBart kolléga szerint is nagyon durva.
Meg kell értenünk azonban, hogy ilyen szép játék a jövőben is kevés lesz, mert hiába a fejlettebb hardver, ha az azt kiaknázó grafikát meg is kell rajzolni. Ez pedig a PC-sekre is igaz: ha GTX 980-at veszel, lehet, hogy túllősz a célon!
A cikk a szerző és nem a szerkesztőség egyöntetű véleményét tükrözi.
Ez amolyan ejnyebejnye rövid a játék, monoton a játékmenet hajajajajajaj ,deee azért ez mégsem akkora gáz sőt :) típusú írásnak érződik.
Persze lehet, hogy én értelmezem rosszul a cikket. Mégis fura olvasni az egészet, és az utózöngése eléggé tompított az order kapcsán.
Azért arra a tesztre kíváncsi leszek, bár szerintem 8-9 pont körül fogják értékelni a külföldi nagyobb lapok is, mivel a the order kampánya elég erős volt. Hasonló lesz mint az evolve , vagy a destiny esetén olvasható bejegyzések. Megjelennek a nagy számokkal egyes újságok azt sugalva hogy maga a program kifejezetten jó tehát 8-9 esetleg 9,5 pontos értékelés tolva az egészet. Miközben az olyan apróságokat elfelejtik kiemelni, hogy a játékosok száma a felére csökkent a kezdetek óta, vagy a legutóbbi evolvos 182 éves játékidő is ha valaki jobban belegondol milyen kevés játékos számot eredményez.
Az order esetén is ez a helyzet. Szép a grafika jó a grafika, de ha a ez a játékélmény rovására megy ,az megbocsájthatatlan bűn. Nem lehet , és nem is szabad elbagatelizálni.
Gondold csak végig vlad elkérnek 50-60 dollárt esetleg többet a kiegekkel együtt egy olyan programért, ami minimális tartalommal szolgál, arra hivatkozva hogy csillog minden. Viszont te is , sőt mindenki láthatja hogy a grafikai szépség pillanatnyi ,nem az adja a játék igazi értékét. Mert 3 hónap múlva, vagy fél év múlva lesz annál egy sokkalta szebb játék.
Ezért érződik kimosdatásnak a cikk, ezeket a dolgokat eltompítjátok az írásban .
Néha komolyan olyan , mintha nem évek óta játszanátok játékokkal, és elfelejtenétek hogy mi az ami értéket képvisel. Biztos nálad is van több olyan program amit évekkel később is előveszel.
Elmondhatod ezt az Evolve ról (megjegyzem több free to play játék több tartalmat tartalmaz mint az a középszerű akciójáték :) ha ingyenes lenne mikrotranzakcióval tűzdelve elmenne jónak ,de AAA kategóriásnak mindent megérdemel, csak nem az akciódús izgalmas jelzőt),vagy elmondhatod azt a The Orderről hogy megéri az árát? Már maga a cikk alapfelvetése is hibás volt. Egy játékot nem a hossza , meg a külseje kellene hogy jellemezzen.
Legyen tartalmas (tartalom alatt még mindig nem a gyűjthető vackokat értem ) izgalmas szórakoztató . S persze azért legyen meg egy minimális határ időtartamra amit el kell érnie, de szerintem senki sem 100 órás játékot vár, viszont azért 2 napra kössön már le :) 15 ezerért :) vagy többért.
Amúgy bárki bármit mond, ez a játék megint egy tech demó :) ,a végszó már csak saját vélemény, független az általad írt hozzászólásra adott választól .
Ez amolyan ejnyebejnye rövid a játék, monoton a játékmenet hajajajajajaj ,deee azért ez mégsem akkora gáz sőt :) típusú írásnak érződik.
Persze lehet, hogy én értelmezem rosszul a cikket. Mégis fura olvasni az egészet, és az utózöngése eléggé tompított az order kapcsán.
Azért arra a tesztre kíváncsi leszek, bár szerintem 8-9 pont körül fogják értékelni a külföldi nagyobb lapok is, mivel a the order kampánya elég erős volt. Hasonló lesz mint az evolve , vagy a destiny esetén olvasható bejegyzések. Megjelennek a nagy számokkal egyes újságok azt sugalva hogy maga a program kifejezetten jó tehát 8-9 esetleg 9,5 pontos értékelés tolva az egészet. Miközben az olyan apróságokat elfelejtik kiemelni, hogy a játékosok száma a felére csökkent a kezdetek óta, vagy a legutóbbi evolvos 182 éves játékidő is ha valaki jobban belegondol milyen kevés játékos számot eredményez.
Az order esetén is ez a helyzet. Szép a grafika jó a grafika, de ha a ez a játékélmény rovására megy ,az megbocsájthatatlan bűn. Nem lehet , és nem is szabad elbagatelizálni.
Gondold csak végig vlad elkérnek 50-60 dollárt esetleg többet a kiegekkel együtt egy olyan programért, ami minimális tartalommal szolgál, arra hivatkozva hogy csillog minden. Viszont te is , sőt mindenki láthatja hogy a grafikai szépség pillanatnyi ,nem az adja a játék igazi értékét. Mert 3 hónap múlva, vagy fél év múlva lesz annál egy sokkalta szebb játék.
Ezért érződik kimosdatásnak a cikk, ezeket a dolgokat eltompítjátok az írásban .
Néha komolyan olyan , mintha nem évek óta játszanátok játékokkal, és elfelejtenétek hogy mi az ami értéket képvisel. Biztos nálad is van több olyan program amit évekkel később is előveszel.
Elmondhatod ezt az Evolve ról (megjegyzem több free to play játék több tartalmat tartalmaz mint az a középszerű akciójáték :) ha ingyenes lenne mikrotranzakcióval tűzdelve elmenne jónak ,de AAA kategóriásnak mindent megérdemel, csak nem az akciódús izgalmas jelzőt),vagy elmondhatod azt a The Orderről hogy megéri az árát? Már maga a cikk alapfelvetése is hibás volt. Egy játékot nem a hossza , meg a külseje kellene hogy jellemezzen.
Legyen tartalmas (tartalom alatt még mindig nem a gyűjthető vackokat értem ) izgalmas szórakoztató . S persze azért legyen meg egy minimális határ időtartamra amit el kell érnie, de szerintem senki sem 100 órás játékot vár, viszont azért 2 napra kössön már le :) 15 ezerért :) vagy többért.
Amúgy bárki bármit mond, ez a játék megint egy tech demó :) ,a végszó már csak saját vélemény, független az általad írt hozzászólásra adott választól .
Szép a játék nem vitatom. Gyönyörű ,de semmi tartalom nincs benne. S itt most nem az összegyűjthető achivementekre, vagy tazokra, vagy ruhákra gondolok . Egyszerűen a történet sekélyes és unalmas, a játékmenetben szinte semmi élvezet. Egy dolgon ámulunk megint a grafikán. Viszont könyörgöm , már megint egy rövid játékidővel rendelkező programot kapunk, ami sz*r, Na jó elnézést, gyatrán közepes.
Miért mindig a látványt erőltetik az újságok, miért ez a legnagyobb érdeme manapság a programoknak?
Legyen szép a látvány ,de azért az X összegért hosszútávon szolgálja ki a játékost. Nem várunk el sokat tőle , csak annyit hogy ne dobjuk a kukába 5 óra után a programot. Legyen újrajátszhatósági értéke. Vagy szavatossága a programnak. Régen amikor megvettem egy programot még a limitált és egyébként lineáris választásoknak, és történet vezetés ellenére újra és újra neki futottam, mert élveztem.
Amikor nézek egy videót róla ami tegyük fel 30 perces, 25 percben csak az megy, hogy hmm a grafika ilyen meg amolyan. Kit érdekel ? Alap a szép látvány. Most már megvan a technikai háttér hozzá. 3 év múlva az order csúnyácskának fog számítani , és nem hinném hogy bárki is elővenné nosztalgiázásból .
Nem a technológia határának feszegetése pedig nem kellene hogy a tartalom rovására menjen.
Ez a játék egy tech demo, a konzolosok pedig már ezt megkapták az új generáció elején pl a Ryse -al . Nincs több ilyen programra szükség.
D.I.S.H.O.N.O.R.E.D !!!
Már a bejelentésekor sem volt egy technikai csoda, de semmi hozzá mérhető játékot nem tudnék mondani a közelmúltból amiben ennyire hatalmas telitalálat volt a hangulat, játékélmény és a külcsín. Szívesebben játszok vele, mint a Mass Effect trilogy-val és harmadszorra is tudok másképp végigmenni egy pályán, mint az első két alkalommal... :DDD ( Pedig abban sincsenek kifejezetten nagy és változatos pályák, vagy épp baromi hosszú történek. ) Egyszerűen csak jó. Techdemo helyett szívvel lélekkel kéne ilyeneket csinálni inkább !
Szóval the tizennyolc-nyolcvanhat... F.A.I.L !!! :(((
Szép a játék nem vitatom. Gyönyörű ,de semmi tartalom nincs benne. S itt most nem az összegyűjthető achivementekre, vagy tazokra, vagy ruhákra gondolok . Egyszerűen a történet sekélyes és unalmas, a játékmenetben szinte semmi élvezet. Egy dolgon ámulunk megint a grafikán. Viszont könyörgöm , már megint egy rövid játékidővel rendelkező programot kapunk, ami sz*r, Na jó elnézést, gyatrán közepes.
Miért mindig a látványt erőltetik az újságok, miért ez a legnagyobb érdeme manapság a programoknak?
Legyen szép a látvány ,de azért az X összegért hosszútávon szolgálja ki a játékost. Nem várunk el sokat tőle , csak annyit hogy ne dobjuk a kukába 5 óra után a programot. Legyen újrajátszhatósági értéke. Vagy szavatossága a programnak. Régen amikor megvettem egy programot még a limitált és egyébként lineáris választásoknak, és történet vezetés ellenére újra és újra neki futottam, mert élveztem.
Amikor nézek egy videót róla ami tegyük fel 30 perces, 25 percben csak az megy, hogy hmm a grafika ilyen meg amolyan. Kit érdekel ? Alap a szép látvány. Most már megvan a technikai háttér hozzá. 3 év múlva az order csúnyácskának fog számítani , és nem hinném hogy bárki is elővenné nosztalgiázásból .
Nem a technológia határának feszegetése pedig nem kellene hogy a tartalom rovására menjen.
Ez a játék egy tech demo, a konzolosok pedig már ezt megkapták az új generáció elején pl a Ryse -al . Nincs több ilyen programra szükség.
D.I.S.H.O.N.O.R.E.D !!!
Már a bejelentésekor sem volt egy technikai csoda, de semmi hozzá mérhető játékot nem tudnék mondani a közelmúltból amiben ennyire hatalmas telitalálat volt a hangulat, játékélmény és a külcsín. Szívesebben játszok vele, mint a Mass Effect trilogy-val és harmadszorra is tudok másképp végigmenni egy pályán, mint az első két alkalommal... :DDD ( Pedig abban sincsenek kifejezetten nagy és változatos pályák, vagy épp baromi hosszú történek. ) Egyszerűen csak jó. Techdemo helyett szívvel lélekkel kéne ilyeneket csinálni inkább !
Szóval the tizennyolc-nyolcvanhat... F.A.I.L !!! :(((
Így van, a kettő együtt nem megy! "
Aham. Az Elder Scrolls: Obilivion pl. csak egy durva közösségi hallucináció volt.
Azoknak akik azt írják mindkettő kell: olyat akartok mint a DA:I volt? Tisztes iparosmunka nem rossz történettel, túlhuzva generál kuldikkel pont annyi grafikkal, hogy a nép elegedet legyen. Meglottek a középutat a minimummal és jól bevált formulakkal...
Így van, a kettő együtt nem megy! "
Aham. Az Elder Scrolls: Obilivion pl. csak egy durva közösségi hallucináció volt.
kulcsin < belbecs
nem csak a jatekiparban, mindenhol
A történet lehet akármilyen jó, ha a játékot szar játszani, megbukik, mint játék. Talán egy über király történet végig tud rajta hajtani, de rengeteget elvesz az élményből. Részemről nem egy játék volt már, aminek elvileg jó a története, de mint játék nem tudott lekötni, ezért abbahagytam.
A hangulatot nagyrészt a grafika és a hangzás teremti meg. A grafika terén az ingerküszöböt föltornássza a kor, emellett illeszkednie kell a játék stílusához, vagyis a jó grafika nem feltétlen jelent maximális realizmust. Illetve a hangzás oldaláról a hiteles zajok, jól megválasztott aláfestő zene és a hitelesen játszó szinkronszínészek.
A játékidőnek meg annyinak kell lenni, amennyit a készítők ki tudnak tölteni tartalommal. Ha túl hosszú, beleunsz, ha túl rövid, hiányérzettel állsz fel a végén.
Egy jó játékban mindezt sikerül kiegyensúlyozni.
A mostanában megjelenő Remastered kiadások ( Grim Fandango, DOTT ) is teljesen hidegen hagynak, mivel a játékélményt semmivel nem növeli az hogy rájuk raktak egy élsimítást..
A fenti videóval kapcsolatban pedig egy nagyon zavart érzésem van. Van egy jelenség, valami hivatalos neve is van, hogy amikor valami, már nagyon élethű dolgot nézel, de mégsem annyira élethű, hogy az agy elfogadja valóságnak, akkor egy zavartság érzés keletkezik az emberben.
Régebben ugye a játékokban pixelek voltak az emberi alakok, majd rajzfilmszerűek, utána hasábszerű 3d-s modellek, és ahogy egyre haladunk az élethűség felé ez a jelenség egyre nő merthogy a teljes filmszerűséget (szerintem!!!) sosem fogják elérni.
Sokféle film megtalálható. Van olyan, ami a látványra megy rá, van amelyik a történetre, van amelyikben mind a kettő megtalálható, van olyan ami 80 perces, van olyan ami 300 perces.
Nézzünk néhányat közülük, az én ízlésem szerint (előre elnézést kérek, ha most valaki netalántán kedvenc filmjét leszólom).
Csak látvány film:
Pacific Rim.
A film maga számomra dögunalom volt. Idegesítőek voltak a szereplők, a történet egy teljes sablonos valami . Ráadásul még hosszú is volt. Pedig az látszott, hogy a látványba mindent beleadtak, de ez nagyon kevés volt ahhoz, hogy élvezhetőnek ítéljem a filmet.
Középút:
Mátrix.
A mátrix a maga idejében egy igen látványos film volt, a story pedig érdekes és elgondolkodtató. Bár szerintem ezt a filmet nem kell ecsetelni. WIN!
Csak történet:
Na ebből sokat tudok mondani, jót is, rosszat is. Azonban ebből az ágból kerülnek ki a legjobb filmek, ha jól megvannak csinálva.
Túl hosszú:
wolf street farkasa.
Én személy szerint nem szeretem ezt a filmet, mert nálam unalomba fulladt. Ha lenyesnénk belőle fél órát, egy egész jó kis filmet kapnánk.
Túl rövid:
Na ilyet aztán nehéz találni. Ebből is látszik, hogy a játékidő nem lényeges, ha egy kerek történetet kapunk.
Ezek a játékokra is igazak. Szerény véleményem szerint, ha egy játék már megüti a 2008-as grafikai szintet, akkor én már nem beszélek rossz grafikáról.
Persze a filmek azért különböznek nagyon a játékoktól, mert ott legyen szó akármelyik filmről, mindegyikre betudok ülni a moziba egységes 1400 ft-os áron.