A Duke Nukem Forever 2011-es megjelenésével lezárult egy korszak, ami az úgynevezett vaporware-ek legmeghatározóbb periódusa volt. A vaporware olyan terméket jelent, amit bejelentenek és nem törölnek, de ki sem adnak soha, vagy csak nagyon-nagyon hosszú idő után. Ebben az értelemben vaporware-nek minősül az Oculus Rift, a Half-Life: Episode Three, sőt, még az Infinium Labs által bejelentett Phantom nevű konzol is, amiről már 2003-as bejelentésekor ordított, hogy légvár, de mivel hivatalosan sosem állították le a fejlesztését, vaporware maradt.

Naphosszat lehetne ecsetelni a szerencsétlenebbnél szerencsétlenebb, el nem készült termékek szomorú, vicces, vagy épp botrányos történetét, mi azonban a kaptafánál maradva csak a videojátékok területén nézünk körül, hogy bemutassunk pár olyan alkotást, amik jó eséllyel soha nem fognak napvilágot látni. A lista rangsor nélküli, és nem garantált, hogy a lenti játékok nem készülnek el, de azért igyekeztem olyan címeket összeválogatni, amiknél az esélyek sajnos a premier ellen szólnak. Lássuk, mivel nem fognak játszani az unokáink sem!

Agent

Kiváló példája a lassan feledésbe merülő vaporware-eknek a Rockstar Games Agent című játéka, amit még 2007 nyarán jelentettek be, mint PS3-exkluzív akciójátékot, mely a 60-as és 70-es évek kémfilmjeinek hangulatát kívánja megragadni. A fejlesztésről 2009-ig semmit sem lehetett tudni, akkor azonban kiderült, hogy a GTA-kon is dolgozó Rockstar North dolgozik a programon, a munkálatokat pedig nem más felügyeli, mint az alapító Houser testvérpár, akik azt is elárulták, hogy az Agent már nagyon régóta tervbe van véve, csak eddig nem volt alkalmuk nekiállni. A játék később elveszítette exkluzivitását, majd többet nem hallottunk felőle, igaz, tavaly a Take-Two (a Rockstart is birtokló megavállalat) megújította a brand licencszerződését, sejtetve, hogy a projekt még mindig életben van. Bár könnyű lenne temetni az Agentet, azért érdemes ilyenkor az L.A. Noire-ra gondolni, ami furcsamód majdnem pontosan ugyanilyen karriert járt be a Rockstarnál.

Agent

InSANE

Guillermo del Toro egy elismert filmrendező, aki életet lehelt a mások által komolytalannak bélyegzett Hellboyba, elkápráztatta a kritikusokat a Faun labirintusával, és elkényeztette az óriásrobotos animék rajongóit a Pacific Rimmel. Miután pedig bemutatott a nagyszabású Őrület hegyei adaptációját gyerekfilmmé degradáló Universalnak, úgy döntött, saját horrorjátékot készít, méghozzá a Saints Row-sorozattal híressé vált Volition segítségével. A 2010-es VGX-en bemutatot InSANE egy next-gen (tehát az akkor még ismeretlen PS4 és Xbox One) platformokra tervezett alkotás volt, amit 2013-ban kívánt megjelentetni del Toro a THQ szárnyai alatt. Terveit azonban keresztezte a kiadó csődje, ami először a játék fejlesztésének leállítását, majd a jogok del Toróhoz való visszavándorlását eredményezte. Bár azt hittük, itt a történet vége, a rendező 2012 végén azt nyilatkozta, hogy az InSANE tovább készül egy egyelőre meg nem nevezhető, de roppant tehetséges és ismert csapatnál. Sajnos azóta semmi hír nem érkezett a program felől, így csak sejtjük, hogy a terv végül bedőlt. És hogy milyen lett volna az InSANE? Nos, del Toro szerint beteg, erőszakos, igazi pszichológiai rettenet -- kár, hogy mindebből sosem láttunk semmit.

InSANE

Heat

A gengszterfilmek szerelmesei bizonyára nosztalgikus könnyekkel a szemükben gondolnak vissza a Szemtől szemben című filmre, amiben Robert De Niro, Al Pacino és Val Kilmer az évszázad rablása körül akcióztak. A moziból még a GTA-sorozat is számtalanszor merített, éppen ezért különös, hogy miért csak olyan sokára jutott eszébe valakinek játékot készíteni belőle. A Heatről először a 2006-os E3-on hallottunk: akkor még a Titan nevű csapat tervezte tető alá hozni a dolgot, méghozzá a Gearbox felügyelete alatt, amely Michael Mannt, a Szemtől szemben rendezőjét is a fedélzetre ráncigálta. A tervek szerint vagy előzmény, vagy folytatás lett volna a program, attól függően, hogy az eredeti színészgárda közül kik hajlandók leszerződni a szerepekre. 2007-ig nem hallottunk semmit a Heatről, de Randy Picthford Gearbox-elnök az Aliens-jogok bezsákolása után azt nyilatkozta, hogy a dolgok Mann-nel jól állnak. 2009-ben megint csend volt a projekt körül, a Titan pedig lelépett, így Pitchford elismerte, hogy bár a fejlesztés még nem indult el, maga a Gearbox tervezi elkészíteni a játékot. Végül még abban az évben a GameSpot kapta mikrofonvégre Randyt, aki elismerte, hogy a munka sehol sem tart, mert a csapatának nincs ideje rá. Ugyanakkor elmondta, hogy az összes színészlegenda lelkes a szinkronfelvételek miatt, így ha a Heat elkészül, méltó lesz a gyökereihez. A projekt azóta is parkolópályán áll, törölni nem törölték.

Szemtől szemben

Egy rakás Oddworld-játék

Az Oddworld-sorozat épp visszatérni készül -- méghozzá a gyökereihez, ugyanis az Oddworld: New ’n Tasty! tulajdonképpen nem több egy felújított első résznél. Ami a folytatásokat illeti, az Oddworld Inhabitants csapata nem kevesebb mint négyet (!) jelentett be, és egyet sem lőtt le közülük. Röviden, de velősen: a SligStorm egy albínó slig történetét göngyölítené fel, a The Brutal Ballad of Fangus Klot a Stranger’s Wrath kvázi folytatása lenne (ebből pár kép is kiszivárgott, alant az egyik), a Squeek’s Oddysee a negyedik „nagy utazás” volna a klasszikus sorozatban, a Stranger’s Wrath 2 pedig magáért beszél. Hogy ezekkel a címekkel mi lesz, senki sem tudja, bár esélyes, hogy sosem fogjuk látni őket, lévén a fejlesztők szerint komoly bajban van a cég, és csak a New ’n’ Tasty! kedvező fogadtatása mentheti meg őket a csődtől.

StarCraft: Ghost

Ne tessék röhögni, a Blizzard soha nem törölte a StarCraft: Ghostot hivatalosan! A népszerű stratégiai játék univerzumában játszódó lopakodós akcióprogram 12 éve, 2002-ben került bejelentésre, kizárólag konzolokra. A fejlesztést eredetileg a Nihilistic Software (mai nevén nStigate Games) intézte, de két év csúszást követően kiszállt a projektből (azt beszélik, hogy a Blizzard túl nagy nyomást gyakorolt rájuk, ezért is nem tudták befejezni a munkát), így a Blizzre maradt a Ghost befejezése. A játék egyre csak csúszott és csúszott, a 2006-os év végére ígért megjelenés pedig egyszer csak ismeretlenné vált -- és az mind a mai napig. Bár a legtöbb újságíró törölt projektként hivatkozik a Ghostra, a Blizzard az elmúlt években többször kijavította a szakma képviselőit, hangoztatva, hogy még mindig érdekli őket a játék. Lehet, hogy csak a megfelelő konzolos hardverek bemutatkozására vártak a hóvihar szülöttei?

StarCraft: Ghost

Persze ez a kis összeállítás korántsem teljes -- nektek melyik vaporware-játék miatt fáj a szívetek?