Sajnos nagyon sok játék van, amiben lenne ugyan potenciál bőven, de egy-egy elhibázott döntés az egész végeredményt tönkrevágja, annyira, hogy az adott programot többet nem igazán szeretnénk a gépünkbe tenni. Bár nagyon sok hibát lehet elkövetni egy fejlesztés során, az alábbi öt tényezőt minden játékkészítőnek figyelembe kellene venni, mert ahogy azt a példa mutatja, sajnos néha a legjobb szándéknak is katasztrofális végeredménye van. Íme öt fejlesztői döntés, ami elronthat egy játékot!
Vacak sztori
Személy szerint nem értek egyet David Jaffe azon állításával, miszerint a videojáték abszolút alkalmatlan média egy összetett üzenettel megtoldott történet elmesélésére, de azért be kell látnunk, hogy van némi igazság a God of War atyjának szavaiban. Egy film vagy egy könyv sokkal könnyebben el tud mondani egy sztorit, mert nem kell közben interaktívnak és szórakoztatónak is lennie, ellenben egy játéknak ott kell tudni tartani a monitor előtt, és ha nem történik benne más a sok dialóguson kívül, akkor a játékosok többsége interaktív filmnek titulálja az alkotást és nem foglalkozik vele többet. Természetesen létezik arany középút, és nagyon sok jó történettel megáldott játék jelent már meg, de ha valaki játékkészítőként szeretne nagy mesemondót játszani, nincs könnyű helyzetben.
Nem is az tehát a gond, ha egy játék nem akar történetet mesélni. Sokkal kiábrándítóbb ugyanis, ha erőlködve kipasszíroz magából valamilyen izzadságszagú, dögunalmas forgatókönyvet, melyet aztán a játékosok pillanatok alatt darabokra szednek. Ha pedig a fejlesztőkbe annyi önkritika sem szorult, hogy ne vegyék komolyan magukat, jaj szegény játékuknak! Remek példa erre a Resident Evil-sorozat utóbbi pár része. Az ötödik rész még szódával elment, de a hatodikban látható családi melodráma nem azért fakasztott könnyre bennünket, mert annyira megérintett, hanem mert olyan komikusnak tűnt, ahogy az egyik női karakter folyton ölelgetni és csitítgatni próbálta a nedves trutymót termelő, pókszabású óriásszörnnyé mutálódott húgát. De felhozhatnánk a szintén japán Final Fantasy-szériát is, ami a XIII óta valahogy nem talál magára.
S hogy mennyit számít, ha egy történet mégis jó? Nos, ott van mondjuk a Spec Ops: The Line, ami egy teljesen átlagos TPS, de a kiváló narratíva és a súlyos kérdéseket boncolgató sztori minden hibájával együtt kiemelkedő alkotássá teszi. Ha tehát nem értünk a történetmeséléshez, ne erőltessük, vagy vegyük poénra, ahogy mondjuk a Far Cry 3: Blood Dragon.
Nincs vége a játéknak
Képzeljétek el, hogy kedvenc játékotok utolsó pályáját rójátok. Zsigereitekben érzitek, hogy közel a vég, lélekben felkészültök a katarzisra, s az odáig vezető, mindent eldöntő harcra. Aztán egyszer csak véget ér a móka, és kaptok egy kedves kis üzenetet, hogy hű, most aztán de jót játszottatok, csak épp a játék befejezéséhez meg kell vennetek az Epikeszt Ending indö Gálákszí Evör című DLC-t,igen jutányos, 99,99 eurós áron.
Rémálom, amiből mindjárt felébredünk? Nem. Ma mindez valóság.
Persze nem ilyen drasztikus módon, fent barokkosan túloztunk. De ettől még tény, hogy mondjuk egy Dead Space 3 ezerszer jobb lehetett volna, ha a kiadó nem áll elő a DLC-be bujtatott befejezés siralmas ötletével. És persze ide sorolható a sokat ekézett Mass Effect 3 is, ami ugyan nem egészen így tervezte a pályafutását, de végül mégiscsak egy ingyenes kiegészítőben kellett magyarázatot adnia a minden logikát kukába dobó lezárására (megjegyzem, nem járt sikerrel). Rokon megoldás továbbá a Metro: Last Light Ranger DLC-je, amit előrendelőként kaphatunk meg, vagy utólag fizetve érte. S hogy mit tartalmaz? Á, semmi különöset, csak épp a legnehezebb fokozatot, ami minden rajongót érdekel…
Mondhatjuk végül is, hogy ettől maga a játék nem lesz konkrétan rosszabb, mert a játékelemek a helyükön maradnak, és a sztori is majdnem kerek, csak a végét csípik le a kapzsi pénzemberek. De mivel a tizenezreket asztalra tevő játékosban a játék befejezése utáni érzés marad meg legmarkánsabban, ezért igenis ront a dolog az élményen, és a keserű szájíz kihat a hosszú távú emlékezetre.
A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!
Ennyire még az alapváltozat sem volt rossz vagy nehezen érthető, hogy a rossz befejezések örök példájává váljon.
Ennyire még az alapváltozat sem volt rossz vagy nehezen érthető, hogy a rossz befejezések örök példájává váljon.
Manapság ha újra játszom vele, akkor csak is a játékba beépített (külön arra a részre kitalált) csalást használom. Soha többé nem idegesítem fel vele magam újra.
Nekem ezek a dolgok nagy csalodasok voltak mind.
ezek amúgy inkább a gyatra portolásból adódó gondok,nem konkrétan az irányítással van a baj hanem azzal hogy nem arra a perifériára lett tervezve amin te szeretnél játszani,pl. a Sleeping Dogs menürendszerét úgy ültették át hogy meg se fordult a fejükben hogy nekünk egerünk is van :D ajánlom amúgy egy 5 gombos egér beszerzését,szerény véleményem szerint a legtöbb konzolportot még jobb is azzal irányítani mint gamepaddal,feltéve ha támogatja a játék az extra gombokat,de mostanában már erre is figyelnek...nagyrészt :D
Nekem ezek a dolgok nagy csalodasok voltak mind.
A ME széria meg jó és bölcs annak minden játékosa! Tessék békén hagyni! (igen, fanboy vagyok!)
Jajj, menyire hiányzik egy új KotOR...
Ezt nagyobb hibának tekintem.
Hát elárulom a mass effect 3 befejezése úgy volt teljesen tökéletes eredeti formájában, csak ilyenkor jönn a sok millió 10 éves kis sz ros vagy a szellemileg visszamaradottak akik nem képesek arra, hogy maguk fantáziálják tovább a kérdéseket.
Tiszta szánalom, jó hogy má nem azt akarják, mint az ovodában hogy a játékos szájába rágják, hogy igen kisfiam erre a kérdésre ez a válasz stb ekkor most szomorúnak kell lenni tégy igy.
mint az már a válaszombol kiderült NEM ÉRTEK EGYET AZZAL AKI LESZÓLJA A ME VÉGÉT.
A mondanivalódban nem volt egy darab érv sem, miért is olyan jó a befejezés. Ellenben már csilliószor el lett magyarázva, miért rossz.
Ezt nagyobb hibának tekintem.
Szóval na, a Mass Effect trilógia olyan, mint a Star Wars Saga. Baromi értelmetlen, tele ellentmondásokkal, logikátlanságokkal, marhaságokkal, de annyira frankón van felépítve és elmesélve, hogy ihaj.
De ha azért ismerte el amiért te mondod,akkor ezekszerint több ember szerint szar a befejezés,mint ahány szerint nem.Bár ez eddig is tény volt.
Én személy szerint már régen elfelejtettem a ME3-at,másoknak is azt kellene.Még 5 év múlva is téma lesz ez szerintem.
Még kiadnak pár ilyen botrányos gamet,azt bukott szarként lehuzza őket az EA a klotyón.Ugyis márcsak a nevük az övék.
Az,hogy teneked mi a tökéletes meg minem az az a te dolgod,de hogy valaki nemtetszését fejezi ki a játék bizonyos momentumai iránt,temeg rá nekiállsz másokat sértegetni,mert nemértesz egyet a véleményükkel,az a gyerekes.
Neked tetszett kész,legyél vele boldog,de ha nemtudsz normális hozzászólást írni,akkor inkább neis olvasd a kommenteket.