Kellemes szórakozást nyújt a Pusztaságban akciózni Max és elmaradhatatlan járgánya, az Opus Magnum társaságában, hiszen számos érdekességgel, homokviharral, elrejtett építményekkel találkozhatunk az Avalanche Studios szakemberei által megálmodott, szabadon bejárható világban. A Mad Max azonban így sem fér fel a legjobb nyitott világú játékokat sorba rendező listánkra, hiszen az Ultima I: The First Age of Darkness megjelenésével egészen az 1980-as évek elejéig visszanyúló, manapság pedig roppant népszerű formulát (melynek kedvéért még Kodzsima Hideo is szakított a lineáris pályatervezéssel a Metal Gear Soldi-sorozat nem régiben megjelent ötödik epizódjában) rengeteg alkotás nyújtja kiemelkedő színvonalon. Ezen a héten tehát még a szokásosnál is igazságtalanabb Top5-re készüljetek, lássuk melyik játékok kaptak helyet a legjobbak között.
5. Fallout 3
Amíg novemberben meg nem jelenik a Fallout 4, addig az immár a Bethesda által felügyelt posztapokaliptikus sorozat harmadik része képviseli a szériát a legjobb nyitott világú játékok között. A Fallout 3 fejlesztését még a Black Isle kezdte meg az Interplay berkein belül, ám utóbbi csődöt jelentett, így az akkor már majdnem kész program végül nem jelenhetett meg. Az IP jogait átvette a Bethesda, akik alapjaitól alkották meg újra a játékot, méghozzá az elődökkel szakítva egy nyitott világú, 3D-s FPS/TPS formájában. A fejlesztők erősen építettek korábbi címük, a The Elder Scrolls IV: Oblivion alapjaira (pl. ugyanazt a Gamebryo motort használja), így pedig megszületett a videojáték történelem egyik leghangulatosabb szabadon bejárható univerzuma. A történet szerint 2277-ben járunk az USA keleti partján, ahol elpusztult minden a nukleáris háborúban. A játék során több különleges területet is bejárhatunk, így például az egy egykori anyahajóban berendezett Rivet City városát, de olyan valós helyszínekre is eljuthatunk, mint a Fehér Ház romjai, de persze csak azután, hogy a 101-es menedékhely biztonságot adó falai között felnevelkedtünk. Persze a második rész félkontinensnyi területéhez képest szűkösnek tűnik Washington és vonzáskörzete, ugyanakkor itt minden egyes négyzetcentiméter nekünk kell felfedeznünk, nem utazhatunk a térképen kedvünkre. De ezt nem is bánjuk, hiszen így legalább 50-60 órára is elmerülhetünk a Fallout 3 egyszerre nyomasztó és beteg humorú világában a cirka 12 órás főszál felgöngyölítése mellett.
4. Burnout: Paradise
Talán a mai napig nem sikerült olyan nyitott világú autóversenyt alkotni, mely felérne a Criterion Games fejlesztésében és az Electronic Arts gondozásában PS3-ra és Xbox 360-ra megjelent 2008-as alkotással, mely 2009-ben a PC-s közösség szívét is meghódította. A Burnout-széria történetében első alkalommal alkalmazta ezt a megközelítést a stúdió, melyben a Paradise City nevű fiktív város 518 négyzetkilométert behálózó utcáin száguldozhatunk megkötések nélkül. Rengeteg játékmódban állhattunk rajthoz, a játékmenet pedig semmilyen szinten nem korlátozta szabadságunkat: az egymást követő futamok helyett egyből a térképen találtuk magunkat, és csak annyi dolgunk volt, hogy megtaláljuk a kedvünkre való elfoglaltságot, ami akár a virtuális jogosítványunkba bekerülő hatalmas karambolok okozásában is kimerülhetett. Ha pedig meguntuk a cél nélküli autókázást, akkor az első jelzőlámpánál megállva máris belevethettük magunkat egy tétre menő futamba. Az amúgy is méretes területen terpeszkedő város területét később letölthető tartalmak bővítették (pl. Big Surf Island), de a dinamikusan változó napaszakok is bekerültek a játékba. Különleges játékmódjaival, mint például a Takedown, melyben egységnyi idő alatt megadott mennyiségű autóval kellett ütköznünk, az egyik legeredetibb nyitott világú koncepcióval bíró alkotássá tette a Burnout: Paradise-t, a versenyjátékok műfaján innen, és túl.
3. The Elder Scrolls Online
Nagy volt a töprengés, hogy a The Elder Scrolls-sorozatból, melyik epizódot jelöljük a listára, mert minden kétséget kizáróan a Skyrim címre keresztel ötödik rész elképesztően jól sikerült: a hatalmas hófödte vidék, a töméntelen mennyiségű tennivaló, és a remek történet sok-sok órányi szórakozást biztosított milliók számára. Mindezt úgy, hogy a szabadon bejárható világban akár teljesen ki is hagyhattuk a fő történeti szál felgöngyölítését, és helyette elmerülhettünk a részletesen kidolgozott mellékküldetésekben, a különböző céh-feladatokban és egyéb apróságokban. Ami azonban a 2014-ben előbb PC-n, majd idén nyáron újgenerációs konzolokra is debütáló The Elder Scrolls Online mellett szólhat, hogy Tamriel kontinensét nem egymagunkban, hanem más online játékosok oldalén fedezhetjük fel benne. A fő történetszál csak egy-egy szintlépés után bukkan fel, ezt leszámítva azonban szabadon bóklászhatunk a virtuális vidéken. Mindeközben szakmákat tanulhatunk ki, kapcsolatba léphetünk a falvak és városok lakóival, vagy csoportokba verődve hajthatunk végre izgalmas küldetéseket. Persze akadtak/akadnak vele technikai problémák, és a már megszűnt havidíjas modell sem volt túlságosan népszerű a rajongók körében, de a ZeniMax Online Studios és a Bethesda kooperációjából megszületett MMO remekül ötvözi a nyílt világú koncepciót az online szerepjátékok műfajával.
2. Grand Theft Auto V
Hogyan is maradhatna ki a felsorolásból a Rockstar Games műfajteremtő sorozata, a GTA. A DMA Design (a korábbi Rockstar North) által fejlesztett 1997-es első rész teremtette meg az autós száguldozás és a féktelen rombolás keresztezéséből létrejött videojátékos sablont, mely megannyi követőnek szolgált mintaként azután. A GTA megjelenéséig a játékokban a környezettel való interakció kimerült néhány pályaelem elmozdulásában, leomlásában, használatában, a DMA Design alkotásával azonban merőben megváltozott a helyzet, hiszen az általunk irányított karakter hirtelen csupán egy lett az élő-lélegző város lakosai közül. Persze néhány autó felrobbantásával, és a rendőrökkel folytatott tűzharccal gyorsan tehettünk róla, hogy ne átlagos civilként éljük mindennapjainkat, ugyanakkor különböző feladatok teljesítésére is akadt lehetőségünk a programban. A széria minden egyes epizóddal továbbfejlesztette a formulát, melyben a 3D-be előrelépő harmadik résztől fogva már a sandbox elemek is erőteljesen dominálnak. Vagyis a fejlesztők olyan eszközöket és lehetőségeket adtak és adnak a felhasználók kezébe, amelyekkel akár már a saját maguk szórakozását is megteremthetik a virtuális „homokozóban”. A Grand Theft Auto V-ben a bejárható Los Santos mérete nagyobb lett mit a Red Dead Redemption, a Grand Theft Auto IV és a Grand Theft Auto: San Andreas játéktere együttvéve. A fő történetszál teljesítése mellett rengeteg egyéb elfoglaltságot is nyújt a környezet, így vadászhatunk, jógaórákra járhatunk, játszhatunk a kutyánkkal, vagy jet-ski versenyeken indulhatunk, az online komponensben pedig kiélhetjük legvadabb és legkreatívabb ötleteinket is sok millió játékos oldalán.
1. The Witcher 3: Wild Hunt
Talán a friss élmény hatásának is betudható, de CD Projekt Red sorozatának idén májusban debütált monumentális új epizódja nem csupán a 2015-ös év, hanem a műfaj egyik legjobb képviselője is egyben. A második részhez képest elképesztő (majd harmincszoros) méretű a teljesen bebarangolható nyitott világ, amit gyalog, vagy akár lóháton is megtehetünk. A szinte beláthatatlan nagyságú játéktér több területre oszlik (pl. Novigrad, Velen, Skellige Isles, Nilfgaard), melyeken számos falu és városka működik a maga teremtette gazdasági és szociális körülmények között, és még a műfaj legjobbjai között is kiemelkedő mennyiségű interakcióba léphetünk a világot benépesítő NPC-kkel. A környezet dinamikusan változik, és nem csak a napszakok, hanem az ahhoz alkalmazkodó, legyőzhető szörnyetegek, vagy éppen a főszereplő Geralt dúsuló arcszőrzete tekintetében is. A vidéken barangolva több mint 200 órányi kalandba keveredhetünk, hiszen a fő történetszálhoz kapcsolódó küldetések mellett elképesztő mennyiségű mellékmissziót vállalhatunk el tetszés szerinti sorrendben teljesítve, vagy éppen kihagyva őket. A The Witcher 3: Wild Hunt igazi ékkő a nyitott világú megoldással operáló programok között.
Persze a felsorolást akár órákig lehetne folytatni, hiszen még szót sem ejtettünk az űrszimulátor Elite: Dangeorusről, melyben kereskedhetünk és harcolhatunk az űrsiklónk fedélzetén, az egy trópusi szigeten játszódó FPS-ről, a Far Cry 3-ról, az őrült pusztításra kihegyezett Just Cause 2-ről, a Crackdown első epizódjáról, a Saints Row 2-ről, a Borderlands 2-ről, vagy éppen a Red Dead Redemptionről. Nektek melyik játék hiányzik a listáról?
Ahogy mindig, úgy most is fel kell hívnom a figyelmeteket arra, hogy ez egy szubjektív lista, nem a szerkesztőség egyöntetű véleményét tükrözi, és nem is definitív felsorolásként született, így arra kérlek titeket, hogy mondjátok el, NEKTEK mely nyílt világú játékok tetszenek a legjobban. Várjuk a véleményeteket!
1). World of Warcraft (Wrath of The Lich King)
-Talán az egyetlen játék ahol a világ nem csak videójátékokhoz viszonyítva érződik gigantikusnak mégis képes nem üresnek érződni. Ha semmi mást sem veszek figyelembe ez az egy tulajdonsága magában elviszi az első helyet.
2). Assassin's Creed: Brotherhood (A.C. 2, A.C. Revelations)
-Sok játék van ahol ott van az a sok szépen lemodellezett épület meg HD textúra de te ezeket csak a fejlesztők által meghatározott módon csodálhatod. A tökéletesen kivitelezett és természetesnek érződő parkour a széria sajátja. Ha valami megmászhatónak látszik akkor az megmászható is.
3). Elder Scrolls: Skyrim
-Magában is remek alkotás mint ahogy az ESO is de a modolhatóság nélkül a középszerűség poklában égett volna el fél évvel a megjelenés után. Pont mint ahogy az ESO sem részesült akkora sikerben mint amire számítottak. Modok nélkül csak jó, modokkal zseniális.
4). Burnout Paradise
-Nem hiszem, hogy erről sokat kéne mondanom. Annyit megemlítenék, hogy ez az egyetlen autós játék amit valaha megvettem és ez az egyetlen autós játék ami pár óránál több időt töltött a vinyómon. Szerintem ez elég sokat elárul.
5). Fable 3 (Fable: T.L.C.)
-Rengeteg remek open world rpg van melyek egy kivételével minden kategóriában ezerszer jobbak mint a fable. Itt nincs óriási epikus bejárható világ rengeteg érdekes mellék teendővel, nincsen next gen grafika és egy darab modot nem találtam a játékhoz. Sok mindent nem tud a fable de az amit tud az utánozhatatlan; Elfeledteti velem, hogy egy játékot játszok. A fable végigjátszása közben pont ugyanazt éreztem mint mikor édesanyám kölyök koromban meséket olvasott nekem. Van egy egyedi varázsa.
Említésre méltó: Minecraft
-Mivel a minecraft procedurálisan generált világgal rendelkezik így nem igazán lehet open world-nek nevezni. A minecraft gyakorlatilag úgy teremtette meg a saját zsánerét mint a dota a mobákat. A lol-t sem lehet egy "legjobb rts-ek" listába betenni és a minecraftot sem lehet open world-be. Ennek ellenére a hasonló tulajdonságok egyértelműek és egy említést mindenképpen megérdemel.
Ez a jó-gonosz rendszer szerintem rendkívűl gyerekes dolog, főleg egy ilyen világban, ezért tetszett annyira az a megoldás amit a New Vegas alkalmazott a groupokkal. Mindenkinek meg van a maga céllja, a maga ideálja (légió mellett is meglepően sok érv szól például), és nem egyszerűsíti le annyira, hogy itt van a brotherhood of steel, ők nagyon jók, és van az enclave, na ők nagyon gonoszak (persze van átmenet, pl a számkivetettek, de semleges karakternek maradni a 3-ban kb lehetetlen volt).
2: Fallout 3
3: GTA V
4: Skyrim
5: Witcher 3
1. Gothic (Ötletem sincs miért nem volt az eredeti listán, a többi játék is jó, de ez... aki játszotta tudja.)
2. The Witcher 3
3. World of Warcraft (Nem Teso-ztam de kétlem hogy jobb lenne.)
4. Fallout 3
5. Risen
Dying Light
Saints Row 3
Saints Row 4
GTA San Andreas
GTA V
Witcher 3
Mafia 2
Assassin's Creed IV Black Flag
Far Cry 3
Universe Sandbox 2 (nevében sandbox, tehát nekem is az)
10. Two Worlds (Ezzel lehet, hogy nem leszek túl népszerű, nekem akkor is tetszett)
9. Skyrim
8. Mafia
7. Driver: San Francisco
6. Borderlands
5. GTA: San Andreas
4. Fallout: New Vegas
3. Oblivion
2. Fallout 3
1. The Witcher 3
Mafia
GTA V
Just Cause 2
Saint Row III-IV
Skyrim
Arma II-III.
AC Black Flag
Az én listán egyébként valahogy így nézne ki:
10. Fallout - New Vegas
9. Risen
8. Far Cry 3
7. GTA - Vice City
6. The Elder Scrolls - Oblivion
5. The Elder Scrolls - Skyrim
4. Arx Fatalis
3. Gothic 2
2. Fallout 3
1. The Elder Scrolls - Morrowind
1.: Dark Souls ii
2.: Tomb Raider
3.: Witcher iii: Wild Hunt
4.: Batman Arkham City
5.: Borderlands 2
:D
Meg az is számít a terület nagysága és város számok mellett, hogy kinek tetszenek inkább a pálmafásabb részek, kinek inkább a noirosabbak, vagy hogy modernebb korban játszódik a játék, vagy az 1950 években (vagy még régebben) Egyébként a Prince Of Persiák hiába nem nyitott világúak voltak, folyamatosan ahogy halladt előre a játék rendkívül professzionális változatosabbnál változatosabb pályarészekkel találkozhattunk megfűszerezve szintén profi ügyességi/platform részekkel, a Prince of Persia The Forgotten Sands-t mostanában kezdtem el másodszorra játszani és ugyan úgy meg tud lepni mint elsőre. Mindenképpen van jelentősége a terület/területek változatosságának de inkább ahogy haladsz előre a játékban/történetben akkor számít inkább számomra hogy milyen területekkel állok szemben. Az autós játékokban általában sokkal jobban tetszik ha kapunk vérperzselő versenyeket a Világ összes táján több pályán keresztül, mint hogy egy nagy nyitott várost azt a viszontlátásra. Körülbelül ennyit szerettem volna csak mondani.
de azért van még open world jrpg ami szintén említést érdemelhet