Biztos sok játékossal előfordult már, hogy iszonyatos módon rápörgött egy készülő játékra. Tetszett neki egy trailer, a koncepció és lélegzetvisszafojtva várta az újabb és újabb híreket, hogy aztán egy szörnyű napon bejelentsék: a játékot kukázták, és esély sincs rá, hogy valaha megjelenjen. Jelenlegi cikkem öt olyan játékot mutat be, amelyek valódi gyöngyszemek lehettek volna, de végül törölték őket.

5. Rainbow Six Patriots

A Ubisoft 2011-ben jelentette be a Rainbow Six új epizódját, ami a Patriots alcímet kapta. A kiadó akkoriban úgy gondolta, kicsit érdemes lenne felrázni a szériát, ezért komoly változtatásokat hajtottak végre a formulán. A sorozat történetében először próbáltak meg valódi sztori módot írni a játékhoz, de úgy, hogy természetesen a többszereplős részt sem hanyagolják el. A játék New Yorkban játszódott volna, ahol egy True Patriots nevű terrorista szervezet kezd garázdálkodni, a sorozatos merényleteik miatt pedig a Rainbow Six csapatot küldik ellenük. A játék sztorija --a videók alapján-- sokat merített a modern, nemzetbiztonsági témájú tévésorozatokból (24, Homeland stb.) és persze Tom Clancy munkásságából.

Fordulatok, érdekes karakterek és morális döntések -- ez várt volna ránk! A játékosnak sok esetben kellett volna kényes döntéseket hoznia: hátrahagyni egy túszt, hogy a többiek életben maradjanak vagy esetleg megpróbálni mindenkit megmenteni, amivel viszont az egész akció sikerét kockára tesszük. A játékban folyamatos lett volna a nézőpont váltás; egyszer egy ajtót berúgó katonát irányítunk, majd amikor a helyzet úgy kívánja a jól megbúvó mesterlövész felett vehetjük át az irányítást. Rosszabb és kiszolgáltatottabb esetben pedig egy túsz szemszögéből is játszhattunk volna.

Ez volt a koncepció, ami merőben eltért a megszokott R6 játékoktól és ezért is volt rá nagyon sok ember kíváncsi, olyanok is, akiket egyik korábbi epizód sem érdekelte, de sajnos ebből az egészből végül nem lett semmi. A bejelentés utáni két évben szinte alig-alig lehetett hallani a játék felől, 2013-ban pedig már arról pletykáltak, hogy az egész játékot kidobták, és teljesen elölről kezdték -- ez végül igaznak bizonyult. Meglehetősen ellentmondásosak az információk arról, hogy mégis mi a fenéért lőtték le a Patriotst. Yves Guillemot, a Ubisoft vezérigazgatója azt mondta, a többszereplős játékmód és az eredeti koncepció összeférhetetlen volt, ezért kaszálták el a játékot. Oliver Couture, a művészeti vezető ellenben azt nyilatkozta, hogy a játékban nagy hangsúlyt kapott a terep rombolása, de túl későn jöttek rá, hogy ezt az akkori konzolgeneráció (Xbox 360, PS3), egyszerűen nem bírja el, ezért megtartották a rombolhatóságot, amibe egyébként rengeteg energiát fektettek, és minden mást kidobtak, majd elkezdték összekalapálni a Siege című epizódot. Hogy mi az igazság, azt talán soha nem fogjuk megtudni, de abban biztos vagyok, hogy sokan visszasírnák a Patriotst.

4. Alan Wake 2

A Max Payne alkotói talán nem érezték jól magukat a Take-Two égisze alatt, vagy csak valami újra vágytak, de úgy gondolták, ott hagyják a GTA-val foglalkozó céget és ezzel együtt a Max Payne jogait is átengedték. Miért tették mindezt? Az Alan Wake miatt! Egy PC-re készülő, nyílt világú túlélőhorror kedvéért, amiben a legnagyobb ellenségünk a sötétség. A játékot és a Remedyt a Microsoft karolta fel, de hosszas huzavona után a projekt végül eléggé más formában jelent meg 2010-ben. Egy (ideiglenesen) Xbox 360-exkluzív akció-horror lett, méghozzá teljesen lineáris tálalásban, és habár történt egy elég meredek koncepcióváltás, a játék maga még így is fenomenális lett.

A játékmenet nem egy nagy eresztés, de pont az egyszerűségében rejlik a zsenialitása. Emlékezetes maradt, ahogy először le kellett szaggatnunk az ellenfelekről a sötétséget a lámpánkkal, és csak utána tudtuk megsebezni őket. Erős a sztori, az atmoszféra magával ragadó, a főszereplő pedig nagyon szimpatikus és rendkívül emberi. Borzasztóan izgalmas játék az Alan Wake, ezért is érthetetlen az, ami a programmal történt. Hiába volt kritikailag elismert, a játék anyagilag bukott. A stúdió ebbe nem nyugodott bele, két évre rá jött a játék PC-s verziója, ami kicsit szépítette az eladásokat, de nem annyira, hogy a Microsoft foglalkozzon vele. Időközben megjelent még az American Nightmare című standalone kiegészítő is, ami minőségben sajnos meg sem karcolta az eredeti játékot: egy halálegyszerű arcade jellegű shooter lett az Alan Wake-ből.

A rajongók persze várták az igazi folytatást, ami csak nem akart jönni és valószínűleg már soha nem is fog. Nemrég kikerült néhány kép és egy videó a tervezett Alan Wake 2-ből, amiben láthatjuk, hogy főhősünk már egy rutinos harcos, aki megtanulta hogyan szálljon szembe a sötét erőkkel, például bizonyos helyeken képes manipulálni a világot, hogy addig leküzdhetetlennek tűnő akadályokon verekedjük át magunkat. A folytatásban sokkal több lett volna az ellenfél, akik összedolgoznak ellenünk, valamint rengeteg interakciót és jóval komolyabb fizikát szántak a játékba, az ellenfelünk pedig Mr. Scratch lett volna. Ha esetleg néhány dolog ismerős, az nem a véletlen műve, hiszen az Alan Wake 2-ből nem lett semmi, ezért az ötleteket máshol kezdte el a Remedy felhasználni, bizonyos pályákat például az American Nightmare-ben, de Mr. Scratch-t is átmenekítették oda, míg a többi ötletet illetve azok finomított verzióit az Xbox One-exkluzív Quantum Breakben használták fel.

A megjelenés óta már elég sok Alan Wake példány fogyott (főleg PC-n) a Remedy pedig próbálja is ezt kihasználva életben tartani az Alan Wake folytatásának reményét, de abban a formájában, amit nemrég láttunk, már biztosan nem lesz semmi. Nagy kár!

3. Star Wars 1313

Még a 2012-es E3-on mutatkozott be a Star Wars 1313 egy eszméletlenül látványos és bitang hangulatos videóval. A játék egy TPS lövölde lett volna, természetesen fedezékharccal és platform ügyességi részekkel. A helyszín Coruscant, azon belül is az 1313 névre keresztelt szektor, ami a bolygó nyomornegyede, tele zűrös alakokkal, erőszakkal, kábítószerekkel és hasonló nyalánkságokkal. Mindez egy M korhatár-besorolást eredményezett, amit egy Star Wars címnél még nem láttunk, de többek között ezért is kapta fel a fejét rá annyi ember, hogy aztán csalódni kelljen.

A játék munkálatai körül nagy volt a fejetlenség, a fejlesztők utólag nyilatkozták, hogy nagyon nehezen haladt a projekt, ráadásul Lucas egyszer csak kiadta az ukázt, hogy a főhősnek márpedig Boba Fettnek kell lennie, mert csak! Ezután jött a Disney és szőröstül-bőröstül bekebelezte a LucasFilmet, a LucasArts-ot és úgy mindent. Az új tulajdonos egyik első dolga az volt, hogy a LucasArts-ot bezárták és közel 150 embert tettek ki az utcára, egyúttal pedig ezzel az utóbbi évek egyik legígéretesebb Star Wars projektje tűnt el a semmibe.

Az EA állítólag szeretne foglalkozni a játékkal, a puszta ígérgetésen túl azonban semmit nem tudni az egészről. Viszont lesz Battlefront, hurrá...

2. Prey 2

A Prey egy oldschool cső-FPS, megbolondítva dimenziókapukkal, manipulálható gravitációval, bitang nagy fegyverekkel és varázslatokkal. A mai napig képes vagyok elővenni, nagyon közel áll a szívemhez a játék, így érthető, hogy a bejelentett második részre azonnal rápörögtem. A Prey 2 néhány évvel az első rész után játszódott volna, és a főhőst is pont akkor rabolták el egy repülőről, amikor az első részben is kitört a balhé (ezt a repülőt egyébként a Prey első részében, egy bizonyos helyen láthatjuk is). A játékban egy intergalaktikus fejvadászt irányítottunk volna, aki, akárcsak az első rész főszereplője, egy amerikai őslakos, de ezúttal varázslatok helyett az idegen technológiákkal operál, például rakétacsizmával és teleportszerű helyzetváltoztatásokkal. Ráadásul ez már egy nyílt világú cím lett volna, parkour mozgásokkal.

A Prey 2 nagyon ígéretes játéknak tűnt, amit sokan vártak, ám a bejelentés után sokáig csönd honolt, így jogosan gondolhattuk, hogy baj van. A Bethesda egy nap aztán eltüntette a megjelenő címei közül a játékot, sejtetve azt, hogy a projektet törölték, majd felröppentek olyan pletykák, hogy a játék fejlesztését nem leállították, hanem egyszerűen elvették a Human Headtől és odaadták másnak, ennek a csapatnak pedig újra kellett kezdeniük a fejlesztést. A 2011-ben bejelentett játék sorsát, végül 2014-ben pecsételték meg: a Bethesda leállítatta a fejlesztést a játék gyenge minőségére hivatkozva, a Prey 2 ugyanis nem felelt meg a magas követelményeiknek.

A döntés a fejlesztők elmondása szerint teljesen váratlanul érte őket, szerintük nagyon jól haladtak a játékkal, és már közel alfafázisban volt a Prey 2, amikor a Bethesda leállította őket se szó, se beszéd. Így már sohasem tudhatjuk meg, hogy mi lett az első rész főszereplőjével és milyen lett volna egy teljesen idegen civilizációban vérdíjakat begyűjteni, vad lövöldözések és ugrabugrálások közepette.

1. Silent Hills

Biztosan sokan kitaláltátok már, hogy mi lesz az első helyezett. Így van, a Silent Hills! 2015-ben akármi történhet, a gamerek számára ez az év egy elfertőződött, mély seb lesz, ha ez a gaztett az eszükbe jut.

A 2014-es Gamescom meglehetősen lagymatag rendezvény volt; igazán kimagasló dolgok nem történtek, mígnem a Sony egy, a Playstation Store-ba feltöltött, P.T. nevű horrorjátékot be nem mutatott. Ez egy rettenetesen furcsa belső nézetes játék, elképesztően erős atmoszférájával, fantasztikus látvánnyal és horrorfilmeket megszégyenítő hangokkal. Ebben egy házból kell kijutnunk, viszont valamilyen furcsa időhurokba került szótlan főhősünk, és rettenetes, bizarr dolgok történnek vele. Egy hűtő lengedezik a folyosón, amiből vér folyik, egy szellemlány repdes össze-vissza, és van olyan is, hogy egy szobából ki sem tud jönni. Eközben mindenhonnan furcsa hangok jönnek, a falon lévő lyukon valaki pedig figyel minket. Semmiféle instrukciót nem kaptál arról, hogy mégis mi a fenét kellene csinálnod, aki viszont elég türelmes és kitartó volt, eljutott egy videóig. Ebben egy furcsa várost láthattunk, sejtelmes zenei kísérettel pedig egy magányos férfi rótta az utcát. Aztán jött az, amire senki sem számított. Három név: Kodzsima Hideo, Guillermo del Toro, Norman Reedus. Majd a cím: Silent Hills. Később kiderült, hogy a P.T. nem a Silent Hills demója, csupán egy kedvcsináló (innen a név: Playable Teaser), hogy lássuk, valami ilyesmi hangulatú őrületet és poklot akarnak majd a játékosokra szabadítani, de ennyi is elég volt, hogy a teljes gamertársadalom egy emberként felordítson örömében. Kodzsima, minden idők legnagyobb játékrendezője összeállt a jelenleg élő egyik legnagyobb képzelőerejű filmrendezővel és hozzájuk csapódott a The Walking Dead sorozat miatt rendkívül népszerű színész, Norman Reedus, aki egyébként Toro nagy cimborája, miután több filmen (Penge 2, Mimic) is dolgoztak már együtt.

A bejelentés meglepetésként érkezett, bár aki korábban figyelt, az felcsippenthetett néhány morzsát. Az első infó 2012-ben érkezett mikor Kodzsima, csak úgy mellékesen megjegyezte, hogy szívesen készítene Silent Hill játékot -- ez sokunknak tetszett is, de valahogy elfelejtődött. Aztán Twitteren elkezdte Kodzsima a Del Toróval közös fényképeiket posztolgatni, de ekkor meg mindenki azt hitte, hogy a tervezett Metal Gear filmen ügyködhetnek. Most már tudjuk, hogy a Silent Hillsen dolgoztak, szóval Kodzsima szokott módon, megint átvert és jól meglepett mindenkit. 

silent-hills-logo.jpg

Ha egy igazságos világban élnénk, akkor a játék ma is gőzerővel készülne, ez azonban nincs így, sőt úgy tűnik, hogy még a Trónok Harcánál is szemetebb és igazságtalanabb világban tengetjük mindennapjainkat. Márciusban bekövetkezett ugyanis a katasztrófa az, amire senki sem számított: rémhírek kezdtek el keringeni arról, hogy Hideo mestert kipenderítették a Konamitól, a cégét elvették tőle és átnevezték, ráadásul az összes eddig játékáról leveszik a mára már ikonikussá vált jelzőt: "A Hideo Kojima Game". A hírt nem sokkal később megerősítették, de mindenkit megnyugtattak, hogy a Metal Gear Solid 5-öt még befejezi. Ez persze a Silent Hillsre várókat nem igazán nyugtatta meg, hiszen a játék még évekre volt a megjelenéstől. Mindenki elkezdte bombázni a Konamit és érdeklődtek a Silent Hills felől -- nem húzhatták sokáig a dolgot, áprilisban bejelentették, a Silent Hillst törölték.

A játék így hű maradt régi önmagához, sokkot és döbbenetet váltva ki, kár, hogy mindezt a törléssel sikerül elérni. Az utóbbi évek egyik legnagyobb durranása lehetett volna a Silent Hills, és jó eséllyel pályázhatott a sorozat addigi legjobbjának címére is, sőt helyreállította volna az SH játékok renoméját, amit mára eléggé legyalult a Konami. A cég ezután persze jó pofizik, mondván lesz még Silent Hill játék, csak ezt mészároltuk le. Fel a fejjel. Hát köszönjük.

A mai napig nincs tisztázva, hogy mi történt Kodzsima és a Konami között. Valahogy az egész olyan, mint egy rossz álom. Kodzsima két évtized után végre készíthetett volna valami mást, ami nem Metal Gear, Del Toro az inSANE kinyírása után megint lehetőséget kapott, hogy készíthessen egy horrorjátékot, Norman pedig kitörhetett volna a kőkemény, de érző szívű redneck zombihunter szerepkörből. A Konami viszont, mint az agresszív hülyegyerek a játszótéren, betrappolt és összerugdosta a többiek gondosan épülő homokvárát. Számomra ez teljesen lehangoló. A három úriember nagy rajongója vagyok, illetve a Silent Hill 2 és 3 a mai napig nagy kedvencem. Így visszagondolva, ez az egész egyszerűen túl szép volt, hogy igaz legyen. Van ugyan egy petíció, amiben követelhetjük, hogy A Silent Hills készüljön el, de úgy is tudjuk, hogy ennek semmi jelentősége nincs…

Természetesen most is várjuk a ti véleményeiteket a témával kapcsolatban. Nektek melyik játék hiányzik a legjobban? Rajta van ezen a listán, vagy neked más hiányzik? Rajta, jöhetnek a kommentek!

(A cikk a szerző, és nem a szerkesztőség egyöntetű véleményét tükrözi.)