James Cameron Halálosztója, és annak folytatása, az Ítélet napja megkerülhetetlen mérföldkő lett nemcsak az időutazós, de egyben az akciófilmek műfajában is. Hosszas előkészítés után a Halálosztót 1984-ben mutatták be, és bár a forgalmazó Orion Pictures nem hitt a film sikerében, az első héten mégis a toplisták tetejéig mászott. Hatalmas kritikai és anyagi siker lett az Arnold Schwarzenegger és Michael Biehn főszereplésével készült film, melyet 2012-ben az Egyesült Államok Kongresszusi Könyvtára a Nemzeti Film Regiszterbe is beválasztott, mint "kultúrálisan, történelmileg, és esztétikailag jelentős művet." Az Ítélet napja továbbvitte a történetet, igazi kultfilmmé vált, de az utána következő folytatások, a Gépek Lázadása, és a Terminator: Megváltás már közel sem voltak olyak jó alkotások. A Genisys pedig, nos... eléggé vegyes érzéseim vannak vele kapcsolatban.
A Terminator Genisys a szokásos felütéssel kezdődik: John Connor helyett ezúttal Kyle Reese (Jai Courtney) az, aki elmeséli, hogy mi volt az ítélet napja, milyen volt gyerekkorában a terminátorok elől bújkálni, és hogyan mentette meg őt az akkor már az emberi ellenállást vezető John Connor. Kyle és John egy sikeres akciót követően behatolnak a Skynet egyik bázisára, ahol a Skynet már elküldte az eredeti T-800-ast Sarah Connor megsemmisítésére. Emiatt Kyle önként jelentkezik, hogy visszautazik a múltba, amikor azonban odakerül, szembetalálja magát egy fiatal lánnyal, aki tud mindent. Ismeri az Ítélet napját, a fenyegető helyzetet, és a Terminátort is.
Bár ez a történetbeli újítás jól is elsülhetett volna, sajnos a bemutatott előzetesek lelőttek minden poént. Az új Terminator sajnos túlságosan vicces és történetileg zavaros lett, annak ellenére, hogy elvileg a sorozat újraindításának szánták a készítők, még akkor is, ha a főszereplők ugyanazok. A karaktereket alakító színészek vágják haza az egész filmet, és nem csak azok, hanem a CGI is, erről később lesz majd szó. Az öreg Arnoldon kívül mindegyik szereplő mellényúlás. John Connor nem karizmatikus vezető, hanem egy vicceskedő pasas, aki sört akar inni a háború után. Jason Clarke, John Connor megformálója a Majmok Bolygója: Forradalom című filmben hasonló szerepet játszott el, és ott jól végezte a dolgát -- itt viszont nem, pedig neki lett volna lehetősége megvillantani valamit a képességeiből, hiszen az egyszerre pozitív-negatív karakterben lett volna potenciál. A film tele van ostoba párbeszédekkel, melyek a sörös poénon csak túltesznek (hol találna John hideg sört egy gépek által lerombolt világban?), gyakran negatív irányban. Kyle Reese és Sarah Connor kettőse sem úgy működik, ahogy kellene. Komolyan mondom, én nagyon szeretem Emilia Clarke-ot, Daenerys Targaryenként tökéletes, de Sarah Connorként egyszerűen nagyon rossz. Ez az alig 160 centis kislány ártatlan bájával, lófarokba kötött hajával egyszerűen nem hiteles. Papának szólítja az öregedő Terminátort, és egy olyan szálat is kapott a története, amelyet sem én, sem ismerőseim nem értettek. A Sarah Connor krónikáiban szereplő Lena Headey is jobb volt nála, Linda Hamiltont pedig meg sem közelíti.
Az 1984-es Halálosztó tökéletesen mutatta be Sarah és Kyle románcát, a megismerkedésüktől az egyetlen együtt töltött éjszakáig, melynek eredményeképpen megszületett John Connor. Ez a romantikus szál itt nincs meg, persze ez a szkriptnek is köszönhető, a köztük lévő szurka-piszka kapcsolatot leginkább a Han Solo-Leila Organa viszonyhoz tudnám párosítani. Erre még rátesz a Schwarzi "ideje párosodni" beszólása, egy perccel azután, hogy a két hős találkozott. Azt egyszerűen nem értem, hogy Jai Courtney hogyan kaphatott szerepet egy ilyen filmben, hiszen már a Die Hard 5-ben bebizonyosodott, hogy színészi tehetsége nincs. Itt sem képes többet nyújtani a szigorúan nézésnél, a futásnál, és lövöldözésnél, de ennyi.
Eleget ekéztem már a Genisys-t, de azért szerepelnek benne jó pillanatok is, ezek azok, amikor az új mozi valamilyen módon a korábbi filmekhez, vagy éppen a sorozathoz kapcsolódik. Láthatunk jeleneteket az eredeti Halálosztóból, ezek a film leghangulatosabb részei, a 2029-es háború képeivel együtt, melyek tökéletesen megidézik James Cameron eredeti vízióját. Scharzenegger összecsapása saját magával is jó, illetve ő megkapta a szokásos egysorosait, melyek még mindig jól hangzanak az öregedő Terminator szájából. A film büdzséjének nagy része valószínűleg elment ezekre a jelenetekre, mert utána már ezek is inkább nevetségesek, mint hihetőek. Különösen igaz ez a film végi helikopeteres üldözésre, mely az egyik leggyengébb rész az egész moziban.
Az új Skynet lényege azonban nagyszerű ötlet, hiszen a világ pontosan ebbe az irányba halad, amelyet az új film bemutat. A Terminator Genisys nem fog kult-klasszikussá válni, bár néhány ötlete egészen jó (de sajnos több benne a logikai-narratív hiba), az eredeti James Cameron filmek rajongói nagyon nem lesznek megelégedve. Egy egyszerű akciófilm ez, mely semmivel nem tűnik ki a műfaj hasonló alkotásai közül. Én összeségében csalódtam, sokkal jobb filmet vártam, de mint tudjuk, a Skynet elpusztíthatatlan, ráadásul a film vége sejteti a következő felvonást. Hogy ezek után elkészül-e, kíváncsian várom...
5,5 - Nézhető
Igzgatottam várom mikor lesznek a T. filmekben gyerek terminátorok...Az biztos érdekes lenne.
Az eredmény újfent csak az, hogy: Kyle nem megy vissza -> nem ismeri meg Sarah-t -> nem fogan meg az emberiség reménye -> John valami megmagyarázhatatlan oknál fogva mégis megszületett és él is.
Kyle visszautazik a múltba, találkozik Sarah-val, egy motelben egymásba gabalyodnak, s ebből a rövid kalandból születik meg John.
Na mármost, amíg John nem küldi vissza Kyle-t, addig semmi sem történik meg abból amit fentebb leírtam.
Az első részben John, aki egészen Kyle visszautazásáig meg sem fogan, valahogy mégis képes visszaküldeni azt a bizonyos Kyle-t 2029-ből a filmbemutatásakori jelenbe (1984), holott JC hivatalosan nem is létezhetne.
Jó a cikk - hitelesen példázza Hollywood mélyrepülését napjainkban.
A film készítőinek a második résszel szerintem is abba kellett volna hagyniuk a téma boncolgatását.