Lehet szeretni, vagy nem szeretni a félig-meddig digitalizált társasjátékokat, lehet vitatkozni létjogosultságukról, de ettől most megkímélnék mindenkit, a témát már mi is, mások is körbejárták elégszer. Úgyhogy szorítkozzunk csak a lényegre: az applikáció vezérelte társasjátékoknak több fajtája is létezik – van, amelyik csak megkönnyíti a játékot, de van, amelyik nélkül a játék nem is játszható. A Konyec Konyha az utóbbi családba tartozik, de erre alapos oka van.
Konyec konyha
- Hazai kiadó/partner: Reflexshop
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kooperatív
- Játékosok száma: 1-6
- Játékidő: 20-30 perc
- Korcsoport: 12+
- Nehézség: 1,43/5
- Ajánlott fogyasztói ár: 5990 forint
A játék során „ételeket” készítünk, a nálunk levő lapok segítségével. Nem véletlen az idézőjel, mert a fronton és a háború után nincs válogatás: az ólomkatonától a lábujjkörömig minden elképzelhető (és elképzelhetetlen) alapanyagot felhasználunk a konyhán. A lényeg az, hogy az adott tálon az étel egyes elemeinek színeit valahogy kikeverjük a kijátszott lapok segítségével, vagy legalábbis megközelítsük azokat. És itt van szükség az applikációra, mely készülékünk előlapi kamerájának segítségével beolvassa a lapok hátán látható QR-kódot, hogy pontosan meghatározhassa azt, hogy milyen árnyalatot is tettünk bele, majd kevertünk ki.
De emellett gyakorlatilag minden mást is a társalkalmazás irányít, csak azt kell megmondani, hogy a kampányt vagy más játékmódot szeretnénk-e játszani. A húzandó lapok számát és időzítését, a mérgezés mértékét, életeink és pontjaink számát, valamint a különböző teljesíthető kihívásokat is a HYBR applikáció vezényli és tartja számon. Csupán arra kell ügyelnünk, hogy ne nézzük egymás lapjait, és mindenki egy lapot játsszon ki, a sorrend már mindegy. Ha pedig arra érzünk késztetést, pontszámunkat összehasonlíthatjuk a világon bárkiével, bár élek a gyanúperrel, hogy nem feltétlenül a legtisztább módszerekkel jutnak el a csúcsig. De talán egyetérthetünk abban, hogy nem is ez a lényeg.
Hogy az élet ne legyen olyan egyszerű a konyhán, a különböző hozzávalók nemcsak más-más árnyalatban lelhetők fel, hanem többségük mérgező is. Ha az oldalt megjelenített mérgezés-szintjelző túlcsordul, akkor egy életünknek búcsút mondhatunk. De akkor is bajban vagyunk, ha ne sikerül kellő szintű egyezést elérnünk – tehát okosan kell manővereznünk a hozzávalók adagolásával. Plusz egyes lapok további különleges hatással is bírnak: például a kézigránát az utána jövő lapot felrobbantja, míg a vodka kipurgálja a mérget.
Két dolog biztos: a Konyec Konyha nem a színtévesztők vagy színvakok játéka, illetve abszolút nem veszi magát komolyan. Az illusztrációk egyszerűek, a lapok jól keverhetők, az applikáció gyors, egyszerű, magától értetődő, és magyarul is kommunikál. Egyszóval egy indokolatlanul szórakoztató, roppant egyszerű, könnyen és gyorsan „beüzemelhető” filler-partijátékról van szó, mellyel el lehet szórakozni egy darabig – vagy legalább addig, amíg le nem merül az aksi.
Rögtön itt az elején megjegyezném, hogy Thingvellir egy valóban létező hely: egyrészt egy nemzeti park Izlandon, mely egyúttal az a síkság, ahol a világ első parlamentjét alapították a viking telepesek, mely több mint kilenc évszázadon át itt ülésezett. A Nidavellir kiegészítője ugyan innen meríti a nevét, de ülésezni nem fogunk, szavazni pedig továbbra is csak a zsetonjainkkal. Van itt ugyanis még egy klán és egy egész halom relikvia, melyek csak így lehetnek a segítségünkre a rettenetes sárkány, Fafnir elleni harcban. Ugyan a konkrét összecsapásra továbbra is csak a képzeletünkben kerül sor, de ettől a játék nem lesz egy fikarcnyival sem rosszabb, sőt!
Nidavellir - Thingvellir kiegészítő
- Hazai kiadó/partner: Reflexshop
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-5
- Játékidő: 30-60 perc
- Korcsoport: 10+
- Nehézség: 2,33/5
- Ajánlott fogyasztói ár: 5990 forint
Első – hozzátenném, felületes – pillantásra a Thingvellir nem ad túl sok mindent az alapjátékhoz: egy marék új hős, néhány relikvia, valamint zsoldosok kisebb csapata vár ránk a dobozkában. Az új hősök a többiek mellé kerülnek a már meglévő tartólemezekbe, míg a zsoldosok és a relikviák egy új cégér alatt sorakoznak, és körönként egyszer kerülnek feltöltésre. Koronként pedig itt is új pakliból osztjuk a lapokat, vagyis könnyen előfordulhat, hogy egy-egy játék alatt egyik-másik elő sem kerül.
Maga a kiegészítő csupán egyetlen új szabályt hoz be a játékba: a kocsmalicit nyertese dönthet úgy is, hogy nem a kocsmából, hanem a vándorló törpök táborából választ magának zsoldost vagy relikviát. Míg előbbi egyszerűen „csak” egy, a kártyán jelölt választható kaszttal kecsegtet, addig utóbbiak igazán trükkösek és nem véletlenül jár melléjük a segédlet. Ikonjaik elsőre talán nem egyértelműek, de miután a többség már megfordult a kínálatban, tudni fogjuk, melyiket mikor érdemes választani. És ahogy az a kártya alapján már sejthető, az északi mitológiában jártasak számára pedig külön öröm lesz egyik-másik már-már kimondhatatlan nevű ereklye, ugyanis mindegyik valós, a mítoszokban ténylegesen szereplő, és azok alapján ihletett hatású varázstárgy.
Az alapjáték hőseihez hasonlóan az új jövevényeket is akkor toborozhatjuk sorainkba, ha egy rangot (azaz sort) kiraktunk. Ám a már ismert szereplők nagyjával ellentétben ezek a fiúk és lányok változatos és összetett csavarokat hoznak a játékba, melyekkel (no és persze ügyes tervezéssel) igazán könnyű a hősök sorozatát toborozni.
A hozzáadott tartalom mennyiségileg ugyan nem sok, de minőségileg – értem ez alatt a mechanikáikat – igen magas színvonalat képvisel. A hősök és relikviák által bevezetett akciók és képességek egész sor új döntésre kényszerítenek, melyek ennek ellenére egy cseppet sem lassítják le a játékmenetet. Üdvözlendő újítás, mely színesíti és egyúttal komplexebbé is teszi a játékot, a tapasztalt törpseregvezérek legnagyobb örömére.
(A játékokat partnerünk, a Reflexshop biztosította – köszönjük!)