Amikor az elmúlt év folyamán már a csapból is az Arnak elveszett romjai folyt, két dolgot biztosra lehetett venni. Egy: a Czech Games Edition, mint a múltban oly sokszor, megint igazi kincsre lelt. Kettő: ugyanezen kiadó marketing-gépezete ismét kiválóan működött, és ezt csak megtúrbózta a bemutatók és elismerő szavak egész hulláma, amit sikerült kellőképp felerősíteni ahhoz, hogy a cseh játékgyár a Gémklub révén tovább folytassa hazai hódítását.
ARNAK ELVESZETT ROMJAI
- Partner / Kiadó: Gémklub
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 30-120 perc
- Korcsoport: 12+
- Nehézség: 2,85/5
- Ajánlott fogyasztói ár: 18 490 Ft
Az Arnak elveszett romjai ugyanis a nyár elején végre a hazai játékosokhoz is megérkezett, hogy a szövegben bővelkedő társas egy szélesebb közönség számára is elérhető legyen. Ez a közönség pedig már csak azért is széles, mert műfajok szempontjából a játék is kellőképpen az. Épp úgy nevezhető munkáslehelyezős játéknak, mint kártyadraftolósnak, pakliépítősnek vagy lapkalehelyezősnek.
A változatosság pedig nemcsak az alapokra, de a körítésre is jellemző, hiszen minden játékos egy igazi kalandort alakít, azzal a céllal, hogy egy letűnt civilizáció szigetét felfedezzék, elveszett kincseket találjanak, és szembenézzenek az elhagyatott birodalom nem éppen barátságos őrzőivel. Ennek megfelelően a tábla sem éppen aprócska, ráadásul duplaoldalas, gondoskodva mind a változatosságról, mind a magasabb nehézségi szintről.
Az első látásra kissé talán túlzsúfoltnak is nevezhető játéktér szerencsére meglepően jól átlátható, és négy szekcióra osztható. Az alsó az alaptábor, ahol akcióhelyek használatával lehet hozzájutni az alapvető nyersanyagokhoz: pénzhez, iránytűhöz, kőtáblához, nyílhegyhez és drágakőhöz. Ezekből alapvetően az iránytű kell a tábla nagy részét elfoglaló térkép helyszíneinek felfedezéséhez, míg a pénzre – és az iránytűkészlet egy jelentős részére – a legfelső sávon található piactéren lesz szükség, ahol felszerelés- és ereklyelapokhoz lehet jutni. Az utolsó, jobb oldalsó szekció a kutatási sáv, amely ipari mennyiségben fogyasztja az összes nyersanyagot, cserébe viszont azonnali extrát tud biztosítani a leggyorsabbaknak. Alapvetően innen származik a győzelmi pontok egy jelentős része.
INDIANA JONES NYOMDOKAIBAN
Kalandorból, azaz munkásból mindenki csak kettővel rendelkezik, és a helyszíneken egyszerre csak egy ember tartózkodhat, így minden lépést ajánlott alaposan megfontolni, és mérlegelni, higy mikor és hogyan lehet a lehető legtöbbet kihozni az aktuális körből. Ehhez viszont lapokra is szükség van, ami nem meglepő egy pakliépítős játékban. A pakli darabjai kétféleképpen használhatók: egyrészt a rajtuk szereplő extrákért (ez lehet önmagában egy akció vagy egy nyersanyag), vagy a bal felső sarkában található mozgásikonjukért. A térkép helyszíneinek felfedezéséhez nem csupán iránytű kell, de egy vagy akár három is egy adott típusú közlekedési módból, ami lehet gyaloglás, autózás, hajózás vagy épp repülőzés.
Az Arnak igazi zsenialitását az adja, hogy még munkások nélkül is több körön át lehet boldogulni a lapok megfelelő sorrendben és módon való kijátszásával, bár közben az ember végig úgy érzi magát, mintha minimum 3 labdával zsonglőrködne, egy lábon állva egy triciklin, ami mellesleg ég, és egy oroszlán üldözi. Ez persze elég könnyen analízis-paralízisbe képes átcsapni, de pont annyira egészséges mértékben, hogy ne vegye el az ember kedvét. Sokkal inkább próbálkozásra, alternatív stratégiák kidolgozására ösztönöz.
KA-LAND
Abból pedig bőven akad, és egyszerűen muszáj mindennel foglalkozni: kutatni, felfedezni, lapokat szerezni, nyersanyagot gyűjteni és iparkodni, mert előbb agy utóbb – általában egy, maximum másfél óra után – a felfedezés óhatatlanul véget ér. Ezt követően jön a kiértékelés, ahol csak a legsikeresebb kalandornak juthat a sikerélményből. Ez pedig az lesz, aki több helyszínt is felfedezett (és legyőzte annak őrzőjét), haladt a kutatási sávon, elhappolta az értékes lapokat, és ügyesen tudta kombinálni a lehetőségeket. Utóbbiból elképesztően sok akad az Arnakban, amely ennek ellenére egyáltalán nem túl komplex, vagy nehezen tanulható, sőt. Lenyűgöző, szuperigényes prezentációjánál már csak lebilincselő játékmenete jobb, amit nagyon könnyen meg lehet tanulni. De teljesen kiismerni igazi hosszú távú befektetés, ami viszont teljes mértékben megéri. Az Arnak elveszett romjai a 2021-es magyar megjelenések eddigi csúcsa, és a pakliépítős játékok egyik legjobbja az elmúlt évekből, ami itthon is sikerre van ítélve.
(A játékot partnerünk, a Gémklub biztosította – köszönjük!)