Pont előző héten lett bemutatva az Overboss: A Boss Monster Adventure, amely a Boss Monster-széria legújabb része. És ugyan az alapot nyújtó sorozatot és magát a Brotherwise Games-t is tető alá hozó O’Neal-testvérek (Johnny és Christopher) a lapkalehlyezős birodalomépítésből nem vették ki a részük, helyette elkészítették a Hősök útját, ami talán a legközelebb áll ahhoz a fogalomhoz, amit úgy nevezünk, hogy szerepjáték. Vagy Kaland Játék Kockázat. Merthogy a Hősök útja egy “félelmetes fantáziajáték, a főhős Te vagy!”
Hősök útja (Call to Adventure)
- Hazai partner/kiadó: Gémklub
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 30-60 perc
- Korcsoport: 9+
- Nehézség: 2,02/5
- Ajánlott fogyasztói ár: 13 990 forint
Már csak azért is, mert még mielőtt bármi történne, bármit is tenne, minden játékosnak az a dolga, hogy eredetét és motivációját, valamint végzetét megválassza a három kategória két-két lapja közül. Az így kiválasztott jellemzők mennek a táblájára, ezek a kártyák pedig extra képességeket és fontos rúnákat adnak. A harmadik lap azonban titkos, ez lefordítva marad, egészen a harmadik forduló végéig. A saját karakterkártyákon túl az asztalra kerül három sor a három történetpaklival, melyek közül elsőre csak a legalsóból láthatunk lehetőségeket. Emellett a rúnatartó fontos és a tapasztalatjelzők, illetve van egy-egy adag hős- és antihős-kártya, majd ha minden az asztalra került, kezdődhet a történetépítés.
Tolvaj vagy jótevő?
A Hősök útja egyik legizgalmasabb pontja, hogy milyen lapokat sikerül felfordítva kirakni az adott sorban, elvégre ezek közül vehetünk el egyet, hogy a karakterlapunk alá betegyük. A tulajdonságokhoz simán csak eleget kell tenni a lapon lévő feltételeknek, majd ha sikerrel jártunk, úgy kell betenni a sornak megfelelő karakterlap alá, hogy felül a rúnák láthatók legyenek. A kihívások már egy fokkal összetettebbek, elvégre itt eleve két lehetőség közül választhatunk (felső és alsó sáv), azt pedig előre meg kell nevezni, hogy a játékos éppen melyikre hajt. A kihívások rendelkeznek egy teljesítendő siker-pontszámmal, ami azt jelenti, hogy a három alap-rúnakővel dobva ennyi pontot kell összehozni, azonban a lehetséges rúnakövek számát a karakterlapokon és a hozzájuk rendelt extra kártyákon látható rúnák segítségével növelhetjük. Minden kihívásnál látszódik, miket használhatunk hozzájuk, így a szimbólumok egyértelművé teszik az opcióinkat.
De vannak alternatív lehetőségek is, hiszen egy tapasztalatjelzőért cserébe sötét rúnát is vethetünk, ez azonban a karaktertáblán negatív irányba mozgathatja hősünket. A karaktertábla és egy-egy rúna pedig hős- vagy antihős-kártyák húzását teszi lehetővé, amikkel befolyásolhatjuk a játékot, a kihívások feltételeit vagy menetét, ezzel segítve akár magunkat, akár másokat, vagy éppen borsot törve az ellenfelek orra alá. Ha egy fejezeten belül sikerül valakinek három kártyát is begyűjteni az adott karakterlap alá, akkor megnyílik a következő fejezet, az utolsó fejezet harmadik lapjával pedig eljön a játék vége és a pontszámlálás, aminél a végzetlap is napvilágra kerül, miközben minden végzetpont és tapasztalatjelző győzelmi pontot ér. Emellett a játékot szövetségesekkel és ellenlábasokkal bővíthetjük, akik mindig egy-egy kihíváshoz csatlakoznak, így növelve a kihívás mértékét, bizonyos hatásokat létrehozva. Előbbieket viszont pozitív hatásaik miatt is érdemes begyűjteni. Ha pedig ez még mindig nem lenne elég, hát ott van az egyszermélyes és a kooperatív mód is, amik további élményekkel dobják meg a játékot, illetve társak hiányában is kellően izgalmas sztorik építését teszik lehetővé.
Mese felnőtteknek
Valami páratlan, ahogy a karakterek történetei kialakulnak, döntéseinknek megfelelően alakítva személyiségüket, így a romlottság-sávon le és fel haladva egészen más lehetőségeket hozva a képletbe. Bár eleve, a háromszor 15 karakterkártya, a fejezetenként nagyjából 30 történetkártya már önmagában elég változatosságot nyújt ahhoz, hogy érdekessé és mindig izgalmassá váljon a történetépítés, ami tényleg minden esetben a játékos saját döntéseinek következményeképpen alakul. Hogy éppen mások életét nehezítjük, megküzdünk a gonosszal, vagy simán sütögetjük a saját kis pecsenyénket, az mindig rajtunk áll, de a végén úgyis eljön a számadás.
És ez talán a játék legjobb része, amikor érdemes időt szánni arra, hogy a győztes kinyilvánítása előtt vagy után mindenki elmesélje a saját kis történetét, szavakba öntve mindazon információkat, amik a kártyákkal, lényegében döntésekkel és tettekkel születtek meg. Meglepően érett és ötletes kártyajátékról van szó, aminek illusztráció nagyon mutatósak, az anyagminőség pedig teljesen jó, sőt a rúnakövek egy kis extrát is adnak a játékmenethez. Nem kockák, de mégis dobással döntenek szerencsénk felől, jó a tapintásuk, és még mutatósak is. A Hősök útja így egy egészen különleges élmény, egy viszonylag egyedi játék, aminél az O’Neil-testvérek megmutatták, hogy valami egészen másban is jeleskedni tudnak, érett társast letéve az asztalra, ami ott életeket és sorsokat kelt életre, számos variációban, számos kapcsolódási ponttal és interakcióval. Izgalmas cím azoknak, akik nem kifejezetten az akcióra, inkább a karakterépítésben elmélyedésre helyeznék a hangsúlyt. Megéri.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gémklubnak!)