Felhördülésre felkészülni! Soha nem játszottam a Splendorral és nem is izgatott. Felhördülés utáni 5 másodperc leeresztés: 5, 4, 3, 2, 1. No, miután kellően kicomingoutoltam magam, jöhet a másik vallomás, miszerint a Splendor Marvelbe viszont az első képek alapján beleszerettem. Merthogy a dizájn már első ránézésre is rendben van, jó színes és változatos, illetve maga a téma, avagy a Marvel világa is közel áll a szívemhez. Innentől már csak egy apróság hiányzott: maga az eltalált játékmenet, ami ugye nem mellékes szempont. Szóval a hazai megjelenésnek hála rávetettem magam a társasra, hogy másokat is megfertőzve megnézzem, hogy  teljesít az új, felpimpelt verzió.

Splendor Marvel

  • Hazai partner/kiadó: Gémklub
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 30 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 1,74/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: 11 990 forint

A kiindulási pont hasonló, avagy a megkevert, három szintre osztott (mindegyik hátlapja egyértelművé teszi az adott lap helyét) paklik kikerülnek a játéktérre, fejenként 4 kártyával, miközben a különböző színű, póker zsetonokhoz hasonló korongokat a közelben rakjuk le, illetve a fő cél, avagy a Végtelen Kesztyű lapka a helyszínekkel és a Bosszúállók lapkával együtt megy a játéktér fölé (vagy egyéb helyre, igénynek megfelelően). Játékosszámtól függően elképzelhető, hogy valamiből kevesebb megy az asztalra, de lényegében ennyi a setup, ami után kezdődhet is a rendkívül egyszerű játékmenet.

Bosszúállók, felkészülni!

Amilyen egyértelmű a felkészülés, annyira könnyed a játékmenet, legalábbis első blikkre (és lényegben másodikra is, de erre még visszatérünk). A játékosok a saját körükben négy akció közül végezhetnek el egyet: elvesznek 3 különböző zsetont (ez nem lehet a zöld és a szürke); elvesznek két egyforma zsetont, ha legalább kettő marad még; kezükbe vesznek egy lapot és egy szürke, Shield korongot; kifizetik egy lap árát, majd maguk elé helyezik az így szerzett hőst. És itt az egész játékban a legfontosabb az ár. Merthogy minden egyes hőslapon van egy összeg az alsó sarokban, ami mutatja, melyik színből hány darab kell az adott hős megvásárlásához, avagy ahhoz, hogy a szolgálatunkba álljon. Kettő kék és egy sárga, három narancs és egy piros, hat lila és a többi. Ezeket persze egyre nehezebb összehozni, avagy ahogy emelkedik a szint, úgy az elvárás is. No, de pont azért (is) gyűjtjük magunk köré a hősöket, hogy ne csak ott lézengjenek és pizzát tömjenek az arcukba, de valamit nyújtsanak is cserébe.

Merthogy a lapok valamilyen nyersanyagot biztosítanak. Így előfordulhat, hogy a már említett hat lila zsetont igénylő laphoz három már biztosítva van három különböző kártya által. És minél több a kártya által biztosított alapanyag, annál egyszerűbb a dolgunk, hiszen a zsetonokat be kell fizetni a kasszába, de lapjaink megmaradnak. Sőt, a szürkével bármelyik színt pótolhatjuk, avagy ez a dzsóker, ami bármikor jól jöhet, így van értelme olyan lapot elvenni (és nem megvenni), amire még nincs elegendő korongunk. Aztán minél több a kártyánk, annál több a pontunk is, ami a lapok tetejére kerül, már ha ér valamit az adott hős. Éppen így számítanak az A-jelölésű (Avengers-logó) kártyák is, melyekből három kell a Bosszúállók-lapka elvételéhez, ami szintén pontokat ér. De ott vannak az extra helyszínek, amik adott számú és színű kártyát követelnek meg a csapatunkban. Vigyázat! A Bosszúállók-lapkát elveheti, aki több jelölt lapot gyűjt be, a helyszínek viszont megmaradnak. És ha valakinél a harmadik szinten sikerül begyűjteni egy zöld zsetont, plusz megvan 16 pont és minden más követelmény, akkor jöhet a… Végjáték. Itt már csak a körből kimaradt játékosok tehetik meg utolsó lépésüket a pontszámlálás előtt. És nem véletlenül említettem, hogy a Bosszúállók-lapka elorozható: ha így 16 alá csökken a teljesítésért felelős játékos pontszáma, mert valaki elvette tőle a lapkát, a játék folytatódik tovább, mintha mi sem történt volna. 

Mindenki, aki számít

Mondtam előre, a Splendor Marvel nem egy bonyolult játék, sőt kifejezetten egyszerű szabályai vannak. Más kérdés, hogy ha rosszul taktikázunk, akkor igen hamar egy meglehetősen hátrányos helyzetben találhatjuk magunkat, amikor nincsenek megfelelő színeink vagy pontjaink (és ebbe azért a szerencse is alaposan beelszól), avagy keményen rá kell dolgozni a meglévő kollekcióra. És itt erős agyégetés következhet be, mikor nézzük az aktuális helyzetet, hogy mi érhető el, mi van és mik az esélyek… de na, a játék tényleg olyan egyszerű, amilyennek tűnik, ráadásul szimpla szórakozás, avagy csak mi vagyunk hajlamosak túlgondolni a küzdelmet, erre pedig néha emlékeztetni kell magunkat.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Máskülönben pedig a sima Splendorhoz képest sikerült feldobni a tartalmat és a mechanikát, avagy a karakterek jól néznek ki, a lapok színesek (amúgy átlagos minőségűek), a zsetonok valóban minőségi darabok, és az egészből árad a Marvel-hangulat. Szóval, ha valakinek az alapjáték stílusa és dizájnja nem jött be (méghozzá okkal), akkor itt most történhet egy nagy csavar, amikor a téma viszi a játékot az ember szívéhez közelebb. Így a szuperhősökkel, a Végtelen Kesztyűvel és a többivel a Splendor Marvel, ha nem is egy kiemelkedő vagy összetett darab, de egy látványos és szórakoztató fillernek teljesen jó, pláne a megfelelő társaságban. 

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Gémklubnak!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát