A mágneses erő lenyűgöző dolog, és sok mindenre használható, az elektromos áram fejlesztésétől kezdve a tájékozódáson és közlekedésen át egészen a talán nem is oly távoli jövő fegyvereiig. No, és a Homo Ludens persze játszik is velük. Egyből két, a mágneses erőt, ha nem is közvetlenül beépítő, de felhasználó játék is járt nálunk a DesignNesttől. Mivel társasjátéknak igazán csak a CubeClimbers nevezhető, így azzal fogunk inkább foglalkozni, ha a MagnetCubes érdekel, az egy külön bekezdést kapott a cikk végén.

CubeClimbers

  • Partner/kiadó: DesignNest
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 20-40 perc
  • Korcsoport: 8+
  • Nehézség: -/5
  • Ajánlott fogyasztói ár a kiadó honlapján előrendelve 67 dollár, azaz nagyjából 21 000 forint

A CubeClimbers célja, hogy mire elfogynak, a játékra használt kockákból alkotott „hegy” legmagasabb csúcsán álljunk. Kezdésnek a hegy alapját építjük meg, kereszt formában kirakva tizenkét kockát, majd választott színünkben az egyik sarokba helyezzük figuránkat, és mindenkinek osztunk két képesség-kártyát. Egy-egy forduló során, tetszőleges sorrendben, három dolgot tehetünk: lerakhatunk két kockát úgy, hogy azok csatlakozzanak a hegyhez, de csak oda, ahol nem áll játékos; mozoghatunk a szintünkön, akár kockákon áthaladva, vagy szomszédos kockán felfelé (egy szintet) vagy lefelé (bármilyen mélységig); dobhatunk a kockával.

A kockadobás eredménye szintén háromféle lehet: az üres mezővel értelemszerűen nem történik semmi; a szél ikonjával kiválaszthatunk egy irányt, melybe mindenkit el kell mozgatnunk, de magasabbra így nem lehet jutni; a csáklyával pedig szomszédos mezőre akár két szintet is mászhatunk. Végül a tizenhat kártyát bármikor bevethetjük, hacsak maga a kártya erről msáként nem rendelkezik, de mindegyik csak egyszer használható a játék során, így érdemes megfontolni, hogy mikor alkalmazzuk őket.

A kocka el van vetve

Mint ennyiből is látszik, a CubeClimbers nem egy bonyolult játék, és bár a kockadobás véletlenszerűséget visz a játékba, könnyen kiküszöbölhető a negatív hatása (magunkra nézve, legalábbis), ha elsőként azt használjuk a fordulónkban. Persze ebbe a többieknek is lesz beleszólása a saját körük során, de ez összességében véve inkább egy gyors, laza kis kikapcsolódás, semmint kőkemény, taktikázós versengés.

A játék különlegességét az építőelemek adják: a kockák sarkain kis gömbmágnesek helyezkednek el, ezek tartják stabilan az építményt. De mint a képeken látszik, ezeknek a kockáknak csak az élei adottak, tehát átjárhatók is, a tetejükre a figurákat egy kis lapka segítségével helyezhetjük. Sajnos ezek a lapkák hozzánk sérülten érkeztek, és bár funkciójukat így is betöltik, a játék elemei nagyon sérülékenyek. Egy rossz mozdulat, a kelleténél magasabb esés és repednek, törnek, pattannak a kockák és a figurák.

MagnetCubes

A MagnetCubes golyópályája elvileg végtelen szabadságot biztosít álmaink hullámvasútjának megalkotásához. Csakhogy sok elpazarolt óra és néhány agyvérzés után rá kellett jönnöm, hogy vagy én vagyok nagyon rossz építész, vagy a fizika nem működik mindig egyformán, vagy a pálya egyes elemei nem elég stabilak és precízek. Brit tudósok megállapították, hogy az utóbbi a helyzet, mert a korlátok nem elég magasak, így a golyó könnyedén kipattan, ha túl nagy a lendület. Viszont, ha nem elég a lendület, a laszti megáll a kanyarban, dombokra meg fel sem kapaszkodik, csak nemes egyszerűséggel kiesik, leesik, elgurul. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ugyanakkor az egyes elemek nem érnek össze eléggé, nem csatlakoznak kellően pontosan és erősen, könnyen kimozdulnak. Valamin a mágnesek is túl gyengék ahhoz, hogy stabil legyen a szerkezet. Ezt elvileg kis kapcsok hivatottak erősíteni, de ezek random leesnek, nem tartanak eléggé minden ponton. Ráadásul a sűrűn épített pálya nem lesz látványos, hiába a valamelyest áttetsző kockaélek, szóval a nagy nehezen összeizzadt végeredmény sem kárpótol a szenvedésért. Az ötlet nem lenne rossz, de sajnos nem működik.

Ellenben a CubeClimbers egy jópofa, laza családi délutánba pont belefér, és még fejleszti is a térbeli gondolkodást és látásmódot. Úgyhogy, ha mindenképpen mágneses sarkú kockákat szeretnél egymásra pakolni, az utóbbit merem csak jó szívvel ajánlani, hullámvasút-mérnöki ambícióit senki sem fogja a MagnetCubes segítségével kiélni.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a DesignNestnek! A CubeClimbers alapszintű nyelvismeretet igényel, a  szabály mellett a képességkártyák is szövegesek)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát