Jó, tegyük hozzá egyből, hogy nem véletlenül. Ha ugyanis a Tiny Epic-sorozat arról híres, hogy egész világok találhatók az egészen kis dobozokban, akkor ezt emeljük négyzetre, majd a nemrégiben bemutatott hajózgatás (A nyugalom tengere) kimondottan visszafogott méretű dobozába képzeljük bele a kazamaták és barlangok egész hálózatát, egy olyan fantasy világgal, mely tele van mesés kincsekkel, változatos karakterekkel, sőt még különféle szörnyekkel is. Pláne, ha beruházunk a Dropped Too Deep kiegészítőre.
Dungeon Drop
- Partner/kiadó: Phase Shift Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 10-20 perc
- Korcsoport: 8+
- Nehézség: 1,44/5
- Ára: a kiadó honlapjáról 26,39 dollár, nagyjából 8600 forint az alapjáték
De nézzük először a sima Dungeon Dropot, aminél kimondottan egyszerű a szituáció. Fogod a felszerelésed, felkészülsz a kalandra, majd beleveted magad a labirintusba, ahol a szokatlan szörnyetegek soha nem látott kincseket védenek. Te és “társaid” ezeket próbáljátok begyűjteni, miközben a játékterület minden egyes esetben másképpen épül fel, máshogy és máshol jelennek meg a határvonalakat jelentő oszlopok, valamint az azok között tanyázó lények és cuccok.
Kockahullás
Merthogy bárhol is kerül elő a Dungeon Drop, mindenképpen érdemes előtte jól elszeparálni a játékteret, és erre a saját mat és a falakat jelző kartonok a legmegfelelőbbek. Hogy miért? Mert a játék visszafogott méretű dobozában több mint 90 kisebb-nagyobb kocka található, és ezeknek a nagyobb hányada már a setup során, majdnem karnyújtásnyi magasságból hullik a játékterletre, így kialakítva azt a bizonyos dungeont. Már csak karaktert és kasztot kell választani (lehetőség szerint random módon), plusz egy küldetést, és már kezdődhet is a móka.
A saját körében aztán mindenki belenyúl a dobozba (vagy egy húzózsákba), ahol a maradék kockák rejlenek, majd játékosszámtól függően 3-4-6 további kockát dob a játékterületre. A saját képesség aktiválása után pedig jöhet a játék lényege, a loot, amikor a szürke kockák közül hármat kinézünk magunknak, azok háromszögéből pedig begyűjtünk szörnyet, kincset, kincsesládát, kulcsot, avagy mindent, ami elérhető. Persze a szörnyek nem ajiból vannak, így megharapják a gyanútlanul simogató kezeket, szóval lehet levonogatni a hősök életerejéből (ilyenkor a szörnykocka rákerül egy szívre a karakterlapon), viszont van pajzs, meg poti, így minden a megszokott mederben halad. Már ha lehet megszokottnak nevezni a körítést.
Amennyiben három forduló lezajlott, jön az értékelés, mikor a feladatokat és a begyűjtött kincseket összegezve kiderül, ki nyerte a nagy megmérettetést. Mindez persze elég gyorsan lezajlik, kellően humorosan/kedves stílusban van tálalva, sok benne a véletlenszerűség, magát az élményt pedig látványban is feldobja a mat és a fal, nemcsak praktikus a jelenlétük. És akkor még a Deluxe verzió is megér egy misét, aminél a kockák is mutatósabbak, sőt a tokenek is kis, egészen egyedi meeple-ökkel vannak helyettesítve. Plusz természetesen van szólójáték, sőt még egy hősies csapatmunka-mód is, aminél extra pontokat szerezhetünk. De tovább is van, mondjam még?
Túúúl mélyre jutottunk!
Aztán jött a vörös színű, rendkívül csábító Dropped Too Deep. Nemcsak új fajokkal és kasztokkal, nemcsak új szörnyekkel (lényegében bossokkal), nemcsak megreformált játékmenettel, de további kiegészítőkkel és érdekes adalékokkal. Vannak közös missziókártyák egy kooperatív móddal, speciális oszlopok, plusz meeple-ök, extra hatások, sőt még szintlépés is lehetséges. Alaposan sikerült tehát megvariálni a dolgokat, miközben az új monstrumok kifejezetten ütősek és mutatósak, legyen szó a kártyákról vagy az egyedi kialakítású kockákról. Így kell kérem feldobni egy játékot, amire majdhogynem rá sem ismerni: az alapjai megmaradtak, viszont számos extra lehetőség érkezett, amikkel csak még izgalmasabb az egész.
Ha a különálló Tavern Tales-t nem veszem figyelembe, már akkor is remek móka a Dungeon Drop, főleg a Dropped Too Deep kiegészítővel és a felpimpelt tartozékokkal, illetve a kiegészítőkkel. Mondjuk úgy, hogy a szimpla változat egy érdekes ötlettel ellátott kis filler, ami apróságként teljesen megteszi, de igazából nehéz érte rajongani. A Deluxe és a mat/fal páros ezt egy kifejezetten szerethető fillerré teszi, amit a kiegészítő egy jó játékká varázsol. Kellett hozzá némi extra, plusz fejlesztés, de végül csak beérett a munka gyümölcse, bár így azért már többet kell áldozni is rá (a kiegészítő annyi, mint az alapjáték, a fal+mat kombó meg ismét majdnem 30 dolcsi, ami azért egyben már elég sok). Reméljük, hogy az idén ősszel elég jól teljesítő (sci-fi) Drop Dive már alapból rendelkezik majd a szükséges tartalommal, miközben a minőségre sem lehet majd panasz.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Phase Shift Gamesnek! A játék némileg igényli az angol nyelvtudást, ami szabályainak elsajátításához mindenképpen szükséges, de az alapjátékhoz és az alternatív játékmódokhoz készült rajongói fordítás.)