Az űr a legvégső határ. Ennek végtelenjét járva a különös és új világok felfedezése, az új kolóniák létrehozása, új technológiák kutatása a feladatunk. Na és persze az, hogy eljussunk oda, ahová még ember nem merészkedett. A kultikus sorozat nyitóakkordját mankónak használva nagyjából így lehetne összefoglalni az európai nagykerek kifejezetten színes és izgalmas kínálatával rendelkező BoardGameZone-tól kapott Beyond the Sun lényegét. Persze ez durva leegyszerűsítése a játéknak, mely önellentmondásos módon a meccs előre haladtával egyre komplexebbé válik, de úgy, hogy mégsem lesz tőle bonyolult.
Beyond the Sun
- Hazai partner: BoardGameZone
- Kiadó: Rio Grande Games
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-4 fő
- Játékidő: átlagosan 60-120 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 3,08/5
- Ajánlott fogyasztói ár: a BoardGameZone-nál jelenleg 23 990 forint
A központi táblák (technológia és felfedezés) berendezése és a játékostáblák feltöltése sok apró lépésből áll, melyeket itt és most nem részleteznék, erre van egy remekül használható, kétoldalas segédlet. Na nem kell megijedni, a második játékra már elég rutint lehet összeszedni, és közös erőfeszítéssel pár perc alatt fel lehet dobálni mindent, amire szükség van. A játékosok számától és a választott nehézségi szinttől függően egyes elemek csak egyszerűsítve, vagy egyáltalán nem kerülnek játékba, de alapvetően az „expert” játékmód sem túl bonyolult, mindössze a játékostáblákat és kutatás-fejlesztést teszi valamivel összetettebbé.
A játékmenet során gyakorlatilag két lépést fogunk felváltva ismételgetni: végrehajtunk egy akciót, majd termelünk. Az akció végrehajtásához az erre szolgáló, hatszögletű jelölővel kiválasztunk egy alkalmas mezőt, melynek utasítását végrehajtjuk. Ily módon válthatunk a játékostábláról ellátmányt hajóra, azok fejlesztésére, populációra (ezek jelölésére ötletes módon ugyanazon kis kocka szolgál) vagy nyersanyagra, továbbá ezek különböző permutációi is előfordulnak oda és vissza. A populációt például használhatjuk még technológiák kifejlesztésére, flottáinkat mozgathatjuk a felfedezés-táblán, illetve kolonizálhatunk bolygókat, hajók, nyersanyag és populáció felhasználásával.
A termelés során pedig a játékostáblán két sorban szereplő kaja- és nyersanyagtermelésünktől függően alakíthatunk ellátmányt további populációvá, vagy bányászhatunk nyersanyagokat. Könnyen előfordulhat azonban, hogy nincs elég termelésünk ahhoz, hogy ellátmányt populációra váltsunk, mert még nem távolítottunk el elég élelmiszertermelés-tokent a táblánkról. Végszükség esetén harmadik opcióként szerencsére beválthatunk nyersanyagot közvetlen populációra is, bár ez nem a leghatékonyabb módszer.
A játék addig tart, míg a célkártyákon szereplő feltételek közül összesen négyet (két játékos esetén hármat) nem teljesítünk. Ekkor még az aktuális kör végigmegy, majd pontozásra kerül a sor – győzelmi pontot jellemzően a bolygók kolonizálása hoz szép számmal, de a kutatás-fejlesztés is sokat nyom a latba; a kétoldalas játékossegédlet-lapkák részletes és könnyen elérhető súgót adnak mindenkinek.
Az élet, a világmindenség meg minden
Aki már játszott 4X stratégiai játékkal, annak nem újdonság a játék központi eleme, egyben legnagyobb játéktáblája, a technológia-fa, mely minden egyes játék során más és más. A kezdeti négy technológia ugyan minden esetben ugyanaz marad, a ráépülő fa minden esetben az éppen rendelkezésre álló lapokból alakul ki.
A technológiák négy csoportra oszlanak: tudomány (kék), felfedezés (zöld), gazdaság (sárga) és hadászat (piros), vagy ezek „keveréke” is előfordul. Ez azért fontos, mert mikor egy ismeretlen technológiát kifejlesztünk, az előtte levő lapokról jobbra mutató nyíl színe határozza meg, hogy melyik újat választhatjuk majd az adott szintű pakliból. Na, persze nem szabadon: addig húzunk lapokat, míg az azok bal oldalán szereplő színek egyike megfelelő nem lesz. Miután két kártyához jutunk, kiválasztjuk, hogy melyikre van szükségünk, a többi pedig keverés nélkül a pakli aljára kerül.
Minden technológiának lehet egy azonnali hatása, amit kifejlesztésekor egyszer aktiválunk, és egy helye az aktiváló-token számára egy vagy akár több hatással. Értelemszerűen ezeket csak az alkalmazhatja, aki már felfedezte az adott technológiát, plusz az elsőnek érkező exkluzív jutalma a fejlesztés előtt végrehajtandó eseménykártya. Az egész rendszer nagyszerűen működik, és bár közvetlen rivalizálás nincs, a korlátozott erőforrások miatt nem zsákolhatunk be mindent a vereség kockáztatása nélkül.
Ja, és még valami…
A széles, és alacsony doboz meglepően súlyos a belezsúfolt komponensek miatt, benne papírrekeszek segítik a rendszerezést, ami itt szerencsére nem okoz különösebb gondot, hiszen öt zacskó a játékosok színei és a nyersanyag szerint még vállalható áldozat. Bánatomra a játékostáblák meghajlottak, felteszem, a gyártás során rosszul szárították ki vagy nem tárolták megfelelően őket. A többi elem viszont kifejezetten tetszett: a kis kockák, a nyersanyagok jópofák, a kártyákon valós csillagok exobolygóiról készült fantáziarajzok szerepelnek. A technológia-kártyákra ugyan lehetett volna némi illusztrációt is rázsúfolni, de itt valahogy nem hiányzik.
Be kell vallanom, még hosszasan tudnék értekezni a Beyond the Sunról, a játékmenet egyéb nüanszairól, az egyszerűség álcája alatt megbújó komplexitásról. Na, azért elképesztő összetettségre senki se számítson, de ez talán nyilvánvaló abból, hogy össz-vissz két fázist kell végrehajtanunk egy fordulóban. Mégis, ez a két lépés éppen a korlátozottság okán folyamatos döntésekre kényszerít, a végrehajtható akcióhelyek szűkössége miatt pedig a többiek könnyen keresztülhúzhatják számításainkat, így menet közben nem árt B és C terveket sem gyártani. Röviden összefoglalva egy közepes súlyú és könnyen tanulható, mégis lassan kiismerhető és kellő változatosságot biztosító játék a Beyond the Sun, melyet minden sci-fi- és könnyedebb stratégia-rajongónak jó szívvel merek ajánlani.
(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a BoardGameZone-nak! A játék igényli az angol nyelvtudást, rajongói fordításról nem tudunk.)