A tölgyfa több nép mítoszaiban és pogány vallási rituáléiban is fontos szerepet játszik, kezdve a görögöktől a rómaiakon át egészen a szláv és teuton törzsekig, a fát az ókori Európában gyakorlatilag mindenhol a helyileg illetékes főistennel hozták összefüggésbe. De leginkább talán a kelták számára volt fontos: tulajdonképpeni papjaik, a druidák elnevezése is saját „tölgy” szavukból, a „duir”-ból ered, és a szó szoros értelmében a „tölgy ismerője” e megbecsült rang jelentése. A szent fa a vallásukban egyebek közt az erő jelképe, ha pedig valaki képes elkapni egy lehulló levelét, jószerencsére és gazdagságra számíthat. Így talán már érthető, hogy miért lett éppen a Tölgy a misztikummal átitatott játék címe, melyben munkásaink szerepét druidák töltik be.
Tölgy (Oak)
- Hazai partner/kiadó: Delta Vision
- Tarsasjatekok.com
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4
- Játékidő: átlagosan 60-90 perc
- Korcsoport: 14+
- Nehézség: 3,16/5
- Ajánlott ár: a kiadó webshopjából akciósan 24 291 forint
Az alig pár lépést követelő előkészületek kezdetén, mikor széthajtogatjuk a roppant ízléses és gyönyörűen illusztrált játéktáblát, tekintetünket elkerülhetetlenül magához vonzza annak központi eleme, a névadó tölgyfa. Ennek tövében és e körül gyülekeznek azon druidáink, melyeknek nem jut pihenőhely a játékostáblánkon (előbbieket passzívnak, utóbbiakat aktívnak nevezzük). És bár talán az első benyomásunk az lehet, hogy a tölgy a legfontosabb eleme a játéknak, mégsem ez a helyzet. A rendelkezésünkre álló öt kör során alaposan meg kell dolgoznunk azért, hogy a fa ágai végén megszerezhető játék végi bónuszpontokat a lehető legjobban kihasználhassuk. Erre irányuló akcióinkhoz a játékostáblánkon látható kis falu lakói, azaz az aktív druidák nélkülözhetetlenek, és nagyon sokféle lehetőségünk akad előnyre szert tenni: relikviákat gyűjtögetünk, varázsfőzeteket készítünk, szent helyeket építünk és mitikus teremtményekkel kötünk szövetséget az ágak végéhez futó verseny során.
Erdőmentő akció
Egy fordulóban egy akciót hajthatunk végre a kezünkben tartott kártyák segítségével. Kezdetben csupán három lap áll rendelkezésünkre, melyeket később akár hatra bővíthetünk. Kártyáink mindegyikén egy, a tölgy körül elhelyezkedő templom szimbóluma és az ahhoz tartozó három fő akció látszik; illetve adott a kártya alsó szegmensében egy tölgyakció is. A templomakció valamelyikének végrehajtásához egyrészt a megfelelő templommezőre kell helyeznünk egy aktív druidánkat (ha már van ott valaki, akkor egy másikat pedig a tölgy tövéhez); illetve meg kell fizetnünk a nyersanyagban (toll, rúna, fagyöngy) mért árát. Lehetőségeink tárháza széles, a már említett dolgok (relikviák, főzetek, épületek és lények) beszerzése mellett haladhatunk a tölgy három fő ágán is, bővíthetjük kártyahelyeinket és relikviáinkat, fejleszthetjük druidáinkat, szerezhetünk hozzávalókat, és extra bevételre tehetünk szert. Ezután a kártyát eldobjuk, és azt már csak a következő körben használhatjuk újra. A tölgyakció segítségével a fának valamely ágán indíthatjuk el, vagy léptethetjük tovább egy druidánkat, ezzel további kör eleji bevételre és győzelmi pontokra szert téve.
Minden lehetőséggel itt és most azonban nem fogunk részletekbe menően foglalkozni, arra ott a szabálykönyv, helyette inkább kiemelnénk egy pár, relatíve egyedinek nevezhető érdekességet. Például a relikviák használatához kártya ugyan nem kell, ráadásul vaskos bónuszakciókat adnak, de minden alkalmazással egyre több győzelmi pontot emésztenek fel. A legcukibb talán a fejlesztett druidák, azaz a vén druidák jelölése: kis, rugalmas műanyag kiegészítőket aggathatunk rájuk, ezzel jelölve újonnan szerzett extra tulajdonságaikat, képességeiket. Nekik viszont különleges pihenőhelyre is szükségük van, melyből először csak egy van, továbbiakat pedig a szent helyek egyikével szerezhetünk; a másik lehetőség viszont több győzelmi pontot ad; míg a harmadik, a menhir tövében, nem pihenhet meg senki, de a legtöbb győzelmi pontot ennek köszönhetjük.
Ha pedig már nincs mit tenni, mert nincs kártyánk, vagy egyéb szabad akcióhely papjaink számára, akkor kénytelenek vagyunk passzolni. Vigaszdíjként minden elpasszolt körben egy, a főzetekhez való nyersanyagot választhatunk az erdőből, passzív druidáink egyikének az erdőbe történő átmozgatásával. Egy forduló mindaddig tart, míg minden játékos passzolt, és vagy az erdő hozzávaló-készlete, vagy a passzív druidák ki nem fogynak. A játék öt fordulón keresztül zajlik, mindegyik kezdetén bevételre teszünk szert, hogy újabb akcióinkat finanszírozni tudjuk.
Nincs új a Tölgy alatt
Persze a mechanikák egyike sem új vagy forradalmi, sőt igazából a Tölgy egyetlen része sem az – ám az apró részek együttműködve egy roppant szórakoztató elegyet alkotnak. Ahogy kiismerjük lehetőségeinket és a lehetőségek egymásra hatását, máris komoly döntések elé nézünk. Mire használjuk fel szűkös erőforrásainkat, legyen az nyersanyag vagy druida? Mely kártyát mire használjuk el? Milyen végső célokat tűzzünk ki magunk elé? Mindezen kérdésekre adott válaszaink pedig a munkáslehelyezős játékokra jellemző módon a lehető legjobban optimalizált akciósorrendet kell, hogy magukkal hozzák, hogy a végén miénk lehessen a győzelem.
Az illusztrációk roppant igényesek, a játéktáblát már méltattam, de az egyedi játékostáblákon is felfedezhetünk apró különbségeket, és a különböző elemek úgy olvadnak be az összképbe, hogy közben nem vesznek el. A mitikus lények ábrázolása is a legendáknak megfelelő, a tálalás egésze (az anyagminőséggel bezárólag) roppant igényes, csak méltatni lehet. A tapasztaltabbaknak sok újdonságot valószínűleg nem tartogat a Tölgy, de számos alkalmazott ikonja miatt kifejezetten kezdőjátéknak sem neveznénk. Így témaválasztása és a megvalósítás gondossága okán érdemes lehet mindenki figyelmére, aki imádja rendezgetni és optimalizálni munkásait.
(A játékot partnerünk, a Delta Vision biztosította – köszönjük!)