Mondhatnánk, hogy nem kell a szomszédba menni egy-egy vidék felfedezéséhez, de néha azért jó átlépni a határt. A társasok erre nemcsak egyszerű, de lényegesen olcsóbb alternatívák, egyúttal pedig olyan, a való életben lehetetlen dolgokat is lehetővé tesznek, mint az időutazás. Így fedezhettük fel az európai és az ázsiai kontinenst Marco Polo idején, járhattuk be az Egyesült Államok nemzeti parkjait a Parks-ban, fürdőzhettünk egy onszenben a Tokaidóban, és indulhatunk el most Szibériába.
SZTROGANOV
- Partner/kiadó: Delta Vision
- Tarsasjatekok.com adatlap
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 1-4 fő
- Játékidő: átlagosan 90 perc
- Korcsoport: 12+
- Nehézség: 3,09/5
- Ajánlott fogyasztói ár: 22 990 Ft
A Sztroganov ugyanis a 16. századi Szibériába kalauzol, miután a cár kegyeinek hála a Sztroganov-család az Urál-hegyeken túlra merészkedhetett, hogy a nép nevében meghódítsa a kemény és relatíve ismeretlen tájat, nem mellékesen pedig úgy meggazdagodjanak, hogy nevük még évszázadokkal később is ismerősen csengjen, és egy komplett társast lehessen építeni felemelkedésük történetére.
Az elsősorban a Hansa Teutonicáról és a Gugongról ismert német játéktervező, Andreas Steding ugyanis ebbe a családba soroz be, hiszen a Sztroganov során mindenki annak egy tagját alakítja, közös céllal, de kompetitív módon. Négy éven, 16 évszakon át járni Szibéria vidékét, felfedezve azt kozákokkal, levadászva a helyi állatok egy részét azok értékes bundájáért, előőrsöket telepíteni, hogy aztán az év folyamán gyűjtött kalandokból idővel dalok, legendák szülessenek.
Az ehhez szolgáló vidék nem éppen apró, a központi játéktáblán Szibéria kisebb területlapkákra osztva kel életre, melyek egymás mellé rakva egyfajta ösvényt képeznek. Minden játékos ezen halad saját kozákjával, minimum egy lépést, de némi ló árán még ennél többet is megtéve, hogy aztán minden egyes évszakban több akciót is végrehajtson. Kivéve a telet, mert az mindig az adminisztrációs fázis.
Az alapakciók a legegyszerűbbek: ilyenkor lehet pénzhez, lóhoz jutni, extra mozgást végezni, vadászni vagy épp kereskedni. A fejlettebb akciók már kicsit komplexebbek: ez lehet egy falu meglátogatása, egy jurta használata, egy cári kívánságkártya megszerzése, egy előőrs telepítése, vagy egy tájlapka megszerzése.
TEREPRENDEZÉS
Alapesetben ezen akciók mindegyike ahhoz a tájlapkához tartozik, ahol a mozgatott kozák áll. A lapkák mindegyike azonos felépítésű: bal oldalukon egy sáv található, amin az állatvilág foglal helyet, alul pedig egy értékes jutalom, amely a terület meghódításával szerezhető be. A tájlapkák alapvetően hármasával alkotnak egy nagyobb régiót, és ezen régiók mindegyikében szerepel egy falu, egy jurta, valamint egy cári kívánságkártya. A falu elsősorban nyersanyagokkal szolgál, meglátogatásával lehet megszerezni a rányomtatott javakat; a jurta ezzel szemben igazi sátortábor, használatával el is tűnik a térképről; a cári kívánságkártya pontszerzési lehetőséget biztosít, feltéve, ha sikerül teljesíteni a rajta levő feltételt.
Ez gyakorlatilag minden esetben adott típusú és darabszámú bunda megszerzését jelenti, amiből minimum egyet vissza is kell rakni a közös készletbe. A Sztroganov szíve és lelke ugyanis ez, a prémszerzés. A játék elején, a húzózsákból, minden egyes tájlapkára véletlenszerűen kerülnek fel az állatok. Mindegyikük egy adott értékkel rendelkezik: értelemszerűen a skála túlfelén, a 8-as értéknél van a legritkább és a legértékesebb trófea, míg a 2-esből lényegesen több van. Csakhogy az évszakok, az évek végeztével a megüresedett helyek nem kerülnek visszatöltésre, azaz folyamatosan ritkul az állatvilág.
ÉVHÁBORÚ
A Sztroganov emiatt folyamatos tervezést követel meg, amit viszont nagyon könnyen összezúzhatnak a riválisok, a helyzetet pedig a zsákból húzott lapkák sem könnyítik. Folyamatosan menedzselni kell a kitűzött célokat és az olyan alapvető javakat, mint a lovak és a bundák. Az extra mozgás, az extra akció ugyanis bizony extra költséggel is jár, és nem mindegy, hogy miből mennyit halmozunk fel, és mikor vetjük be. A Sztroganov emiatt meglepő mélységgel rendelkezik, amiben számos játéklehetőség rejlik, főleg, ha a játékosok a saját játéktáblájuk B-oldalát használják, ahol a jutalomsávok aszimmetrikusak, így további taktikázási lehetőségek állnak rendelkezésre.
Ráadásul Maciej Janik illusztrációinak köszönhetően Szibéria vidéke és vadvilága valósággal megelevenedik az asztalon. A gyönyörű és változatos tájak, a díszesen és aprólékosan kidolgozott karakterek, a funkcionalitást és a művészetet fuzionáló megoldások messze napjaink egyik legszebb társasává teszik a Sztroganovot. Ez különösképp a kicsit talán irreálisan is drága Deluxe-változatban csúcsosodik ki, ahol többek között a nem túl elegáns lótokenek fa elemek formájában járják a vidéket, az egyéb faelemek díszítéssel válnak tetszetősebbé, míg a húzózsák egyszerű, de annál hangulatosabb mintával őrzi magában az elemeket. Mindezt egy olcsónak ható, de funkcionális inzert fogadja be, így aki teheti, mindenképp vessen rá minimum egy pillantást, vagy rögtön ezt a verziót rakja a kosarába.
Mert a Sztroganov alapvetően megérdemli: messze nem ez az egyre impozánsabb repertoárral rendelkező Andreas Steding életművének csúcsa, de a témát és a játékmenetet remekül kéz a kézben tartó ötletei, pazar tálalása, egyedi hangulata és a játékosszámmal való flexibilitása okán hangulatos, középnehéz euró, egy cseppet sem elcsépelt korszakkal és témával, valamint meglepő mélységgel.
(A játékot partnerünk, a Delta Vision biztosította – köszönjük!)