Építsd fel álmaid múzeumát és töltsd meg a világtörténelem legértékesebb kincseivel... feltéve, ha a rivális múzeumigazgatók nem happolják el azt előled! Kickstarteren keresi támogatóit a Curators: kipróbáltuk a prototípust!
Az emberi kreativitásnál talán csak egy határtalanabb dolog létezik: az az apró szemcsés, porcukorszerű réteget képező kartontörmelék-mennyiség, amely minden egyes játék után hátramarad egy-egy új társas prototípusánál. Két kategória létezik: komponensek a polcról leemelve, ahol a képzelet és maximum egy filc vagy egy matrica teszi azokat egyedivé, vagy a házilag összeállított, mégis rendkívül profi elemek, melyek ránézésre nem, inkább csak tapintásra árulják el, hogy nem egy nemes társasjátékgyár futószalagjáról estek le. Tapogatni, pakolni a Curatorsban pedig meglehetősen sokat kell, ami a témát tekintve talán meglepő lehet, hiszen itt múzeumigazgatónak kell felcsapni, ezen munkakör pedig alapvetően nem az árumozgatásról és a pakolásról szól, hanem az emberi történelem fontosabb állomásainak bemutatásáról... de az sem árt, ha eközben sikerül azért némi profitot is összekaparni!
CURATORS: COLLECTION CONUNDRUM
- Gyártó: Worldshapers
- Típus: kompetitív
- Játékosok száma: 2-4 fő
- Játékidő: 45 perc
- Korcsoport: 14+
Minden játékos (maximum 4 fő) azért dolgozik, hogy övé legyen a legimpozánsabb és leglátogatottabb múzeum. Az intézmény személyzete ebben segít, felépítve új termeket, kincseket ásva ki, vagy azokat aukción szerezve be, hogy egyre több és több látogató tűnjön fel, megcsodálva mindazon maradandó remekműveket, melyeket az emberi kultúra történetének évszázadai hagytak maguk után.
A Curators ezen nemes célt egy euró stílusú lapkalehelyezős játékként álmodta meg, ahol minden résztvevő egy aprócska, négyzet alakú játéktáblával, egy-egy titkos megbízással és öt személyzetkoronggal kezd. Ezen alkalmazottak azok, akikkel elvégezhető a tényleges munka. Minden körben ki kell választani valamelyiküket, aktiválni kell az akciójukat, majd a korongot megforgatva lehet felkészülni a következő körre. Csakhogy a korongok hátoldalán mindig egy más típusú kolléga található, azaz az egymás után következő körökben általában nem lehet ugyanazon akciót megismételni. Az ács új múzeumszárnyakat tud építeni; a restaurátor kiállítja a megszerzett kincseket; az archeológus az ásatásokról szerzi be azt; a gyűjteménymenedzser az aukciós házak kínálatából szerez kiállítási tárgyakat; a pénzügyi igazgató a múzeumi látogatókból bevétel termel.
A játék két körrel azt követően ér véget, hogy az utolsó múzeumi szárny is megépítésre kerül. A meccs végén az győz, aki a legtöbb győzelmi pontot szerzi. Ez a kiállított tárgyak, a befejezett és pontértékkel is rendelkező szárnyak, a befejezett megbízások, valamint a megmaradt pénz után jár.
TERVEZŐI ÁLMOK
Maga a setupolás rendkívül egyszerű, a Patchworkre nyomokban emlékeztető módon, egy spirálalakzatban ki kell készíteni a szárnydarabokat, a megbízás kártyákat (ebből könnyű és magas nehézségű létezik), a három különböző színben létező kiállítási tárgyakat, a látogatólapkákat, valamint az akciós táblát. Az, hogy pontosan hány szárnydarab érhető el, mindig az adott játékosszámtól függ (4 fő esetén mind a 26 játékban van, 2 főnél csak 17), de szabálymódosítás akkor is életbe léphet, amennyiben bevonjuk a játékba az opcionális extra szabálykártyákat, melyek általában extra győzelmi pont szerzési lehetőségeket tartogatnak.
Minden játékos a körében ugyanazt kell, hogy végrehajtsa: ki kell választania egy alkalmazottat, kötelezően végre kell hajtania az általa elérhető akciót, majd át kell fordítania a korongot. Abban az esetben, ha két ugyanolyan típusú alkalmazott érhető el (mert a korábbi körben úgy fordult át valamelyik korong), akkor opcionálisan mind a két kolléga aktiválható, ezáltal az adott akciótípust kétszer is végrehajtva. Fontos azonban, hogy ezen dupla allokáció csak akkor megengedett, ha az akció ténylegesen is végrehajtható!
A játék elején mindenki kap egy megbízás-kártyát, de továbbiak is szerezhetők. Ahhoz, hogy egy megbízás teljesüljön, meg kell építeni a kártyán látható múzeumszárnyat, majd meg kell tölteni kiállítási tárgyakkal. Ezen múzeumszárnyak a Tetrishez hasonló tetromino elemekből épülnek fel. A megbízáson szereplő alakzat a múzeumban bárhol, bármilyen irányban szerepelhet, azaz egy folyosó, egy épületszárny akár több megbízás feltételeit is teljesítheti. Az épületszárnyakban található termek a kiállítási tárgyakhoz hasonlóan három színben szerepelnek, emiatt tehát alaposan át kell gondolni, hogy mit, hova és milyen sorrendben rakunk le!
KINCSVADÁSZOK
Erre már csak azért is szükség lesz, mert az épületszárny-darabkák nemcsak eltérő méretűek (egy vagy akár négy teremből is állhatnak), de komoly harc is folyik értük. Az ácsot használva kell őket megvásárolni (a spirál leghátsó eleme ingyenes, ezt követően minden további 1000 dollárral többe kerül az előzőnél), azonban egyáltalán nem ritka, hogy mire az ember oda jut, hogy végre be tudja vetni az ácsot, addigra lehet, hogy egy másik játékos pont elhappolta a kinézett elemet!
Ezen probléma a kiállítási tárgyak megszerzésének folyamatát is érinti, mivel az aukciós házból való vásárlás is hasonlóan működik. Ezen akciót csak a gyűjtemény-menedzser hajthatja végre, aki az aukciós házból egy vagy több, azonos színű tárgyat vásárolhat meg, és a saját múzeum raktárába helyezheti azt. Az aukciós tábla három oszloppal rendelkezik (a három különböző színnek), amely az archeológus révén töltődik fel. Az ásatás folyamán ugyanis hiába kell két tárgyat is kiásni, abból csak egy kerülhet a saját raktárba, a másik kötelezően az akciós házba megy. Az ezért folyó harc a játék vége felé élesedik ki, amikor már teljesen optimalizálni kell a köröket és a lehető leggyorsabban fel kell tölteni a szárnyakat, hiszen csak a tárgyakkal rendelkező szárnyak tekinthetőek befejezettnek az egyes megbízások kipipálásához, vagyis a legtöbb győzelmi pont megszerzéséhez.
A Curators ezt a rendkívül egyszerű, de taktikázási lehetőséget magában rejtő játékmenetet tetszetős külsőbe csomagolta, amit elsősorban az egyedi akcióválasztási mechanika, valamint a játéktér tetrominós kialakítása tesz izgalmassá. A rendkívül egyszerű szabályrendszer, a logikus és pörgős játékmenet révén mindenképp egy könnyed családi társas, ahol a moduláris építkezésnek hála némi kreativitásnak is van hely, a játékosok közti alacsony interakció pedig azt is szavatolja, hogy közben senki se szerezzen életre szóló ellenfeleket. Ahhoz azonban, hogy megvalósuljon, még hosszú út vezet: a Curators jelenleg a Kickstarteren keres támogatókat, ahol hozzávetőlegesen 14 000 forintért lehet hozzájutni, 2021. áprilisi teljesítéssel.