Két háború, két háborús játék: könnyebben emészthető szabályrendszerrel van jelen a wargame-ek műfajában az UGG. Megnéztük kínálatuk egyik legegyszerűbb darabját, és egy olyan prototípust, amely hamarosan Kickstarter-támogatókkal a háta mögött igyekszik feldolgozni a teljes első világháborút!

Az UGG fontos célja, hogy kortól függetlenül hasznos tudást nyújtson mindazoknak, akik érdeklődnek a történelem iránt” – állítja a kiadó hivatalos oldalának üdvözlőszövege, és ennél jobban talán nem is lehetne jobban összefoglalni azt a német UGG-t, melynek a hivatalos weboldala is egy valóságos időkapszula. Céljuk egész biztos nemes, piac pedig van rá, a nagyobb, elsősorban németországi társasjátékboltokban nem ritka egy teljesen külön szekcióba botlani, ami kizárólag történelmi/háborús játékokkal van tele. Ezek pedig nem feltétlenül egy egész háborút dolgoznak fel, néha szó szerint csak egy-egy csatát, azt viszont olyan alapossággal, mintha az lett volna az emberiség történelmének egyik legfontosabb állomása. És van, amikor ez egyáltalán nem is túlzás.

Fortress Sevastopol

  • Partner: UGG
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-2
  • Játékidő: 120
  • Korcsoport: 12+

Október, 1941: az orosz „medve” elleni sikeres hadjáratot követően 1941 nyarára a németek menetelése lelassult, szeptemberben viszont sikerült elérni a Fekete-tenger északi partján található Krím-félszigetet, amit a német 11. hadsereg és a román 3. hadsereg hosszú és kínkeserves csata árán meg is hódított, november 16-ra az egész félszigetet elfoglalva. Egy kivétellel: Szevasztopol ugyanis gyakorlatilag bevehetetlennek bizonyult, a többszöri, sikertelen offenzíva pedig egy 250 napos ostromban végződött. És most ezt az ostromot vívhatod meg otthon, mind a támadók, mind a védekezők oldalán!

A 2017-es, alig hároméves Fortress Sevastopol mindezt egy olyan wargame-ként tálalja, amely a BGG-n szokatlanul alacsony nehézségi szinttel, 2.50-nel rendelkezik. Azaz mind a témát, mind a műfajt tekintve az egyik legkönnyebb darabnak minősül, ami a játékteret látva valahol nehezen hihető, hiszen az aprócska dobozban nem csupán egy rendkívül vastag anyagú, hatalmasra szétterülő játéktábla található (a térkép 1:50 000 arányú), de egy egész zsáknyi, rendkívül apró méretű tokentenger is, mely az offenzíva legfontosabb elemeit, a hadsereg halálos gépeit és katonáit hivatott szimbolizálni. Ha ehhez pedig hozzávesszük a 25 oldalas szabálykönyvet, ami a fedlapot és az utolsó oldalakat leszámítva tényleg dugig van tudnivalókkal, nos, azért már árnyaltabb a kép.

Ez mondható el a kétfős társas résztvevőiről is, akik eltérő feladattal rendelkeznek. A németek célja, hogy a lehető leggyorsabban bevegyék a várost – ha ezt sikerül még a tél beköszönte előtt megtenni, a Führer honorálja; ha nem, akkor legkorábban csak tavasszal van ismét lehetőség támadást indítani, mielőtt bekövetkezik a játék vége. Az oroszok ennek persze pont az ellenkezőjét igyekeznek kivívni, az ő céljuk az, hogy a támadást a lehető legkevesebb veszteséggel vészeljék át, a téli hónapok során pedig erősítéshez és tartalékhoz jussanak, hogy ezeket használva készíthessenek elő egy ellentámadást. Ha ez nem sikerül, irány a lövészárok, és az utolsó, mindent eldöntő csata, amely megpecsételheti Szevasztopol és az egész háború sorsát!

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

The Longest Trench

  • Partner: UGG
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2 (opcionális 3-4)
  • Játékidő: 30-120
  • Korcsoport: 14+

A The Longest Trenchben sem kisebb a tét, de a korszak már más: ez komolyabban visszatekeri az idő kerekét, hiszen az eggyel korábbi világháborút dolgozza fel, ráadásul nem is annak csak egy kis szeletét, hanem az összes nagyobb, ismertebb csatáját, kiszolgálva a történelem iránt rajongók igényeit. Na, meg azokét is, akiket a téma mindig is érdekelt, ám a wargame-ek nagy általánosságban véve hagyományosan komplex tálalása esetlegesen elrettentette őket. Ez ugyanis – még ha a téma nem is ezt sugallja – egy minden szempontból nézve egyszerű, könnyen tanulható, hagyományos kártyajáték.

Az alapvetően 2 főnek készült (de egyedi, hivatalos szabályokkal akár 3-4 főt támogató) játék folyamán a résztvevők a központi és az antanthatalmak seregei élén állnak. A feladat a legtöbb győzelmi pont megszerzése az összesen 20 csata során, melyeket kronológiai sorrendben, azok tényleges történelmi dátumai szerint kell megvívni, egy nagyobb adagnyi kártyát és kevéske kockát használva. Értelemszerűen mindkét játékos saját paklival rendelkezik, de mindkettő ugyanolyan típusú kártyákat tartalmaz: ezek a szárazföldi hadsereghez, a hajóflottához, a támogatókhoz, és a speciális karakterekhez tartoznak. A játék elején mindkét fél megkeveri a maga pakliját, majd ezt lefordítva az asztalra helyezi – ez a készlet. Ebből kell 9 lapot húzni. majd minden játékos kap 3 kockát. Ha ez megvan, elindul a háború!

VÁR A FRONT

Minden egyes csata ugyanúgy zajlik, a játékosok 3 frontra helyezik le a lapjaikat, támogató kártyát raknak le, a kockák segítségével lejátsszák a tüzérségi támadást, majd minden egyes front ellenőrzésre kerül. Aki a legtöbb fronton nyer (ez általában kettő a háromból), az egész csatát megnyeri. A fordulók minden esetben három fázisból állnak. Az első a felkészülés: ennek során a támadó extra kártyákat húz (hogy pontosan mennyit, az a játéktáblán, a csata leírása alatt található), majd mindenki kijátszik egy speciális kártyát, ha akar (elsőként mindig a támadó), végül pedig 1-3 kártyát ki lehet cserélni a készletből.

Ha ez lezajlott, akkor veszi kezdetét a tényleges csata, kialakítva a balszélső, a középső, majd a jobbszélső frontot. A játékosok felváltva rakják le a lapjaikat, és mindig az éppen aktuális frontra: azaz, ha a támadó a balszélső frontra pakol, a védekezőnek mindig erre, ugyanitt kell reagálnia. Van lehetőség passzolásra, ami azt eredményezheti, hogy egy front üresen marad, azonban az üresen hagyott frontvonalak automatikusan elveszítettnek tekintendők. Ha a front kialakult, még lehetőség van extra támogató kártyák lerakására (ez az adott gyalogos sereg tetejére kerül, lefordítva), de itt a támadással szemben mindig a védekezőnél van az előny, azaz ő kezdi a lepakolást.

FÖLDÖN ÉS VÍZEN

Amint a seregek a helyükre kerültek, jön a tüzérség: ekkor a támadó 3 kockával dob, még akkor is, ha esetleg egy frontvonal üresen maradt. Minden 1-2-3 érték ugyanennyi sebzést eredményez, míg a 4-5-6 nem talál célba (az 1917 utáni csatákban a 4-es érték is sebzésnek minősül). Ezt követően a védő is bombáz, majd mindenki felfedi a maga támogató kártyáját, aztán pedig ki kell értékelni a frontokat, figyelembe véve az egységek támadóerejét, a támogató és a speciális kártyák értékeit, végül pedig a tüzérséget. Azon játékos, aki egy fronton a legtöbb pontot szerzi, nyer; döntetlen esetén mindig a védő győz. Az, aki legalább 4 ponttal többet szerez, mint az ellenfele, teljesen elpusztítja a legyőzött sereget/flottát. Aki mind a három fronton diadalmaskodik, meghatározó győzelmet szerez, és extra győzelmi ponthoz vagy kártyához juthat.

A játéknak két esetben van vége: a hosszabb, akár kétórás háború során akkor, ha minden csatát sikerült lejátszani, de ennél realisztikusabb az, hogy a győzelmi sávon valamelyik oldal elér egy olyan értéket, amely az ő javára billenti át a mérleget, és így már nincs értelme további áldozatokat hozni. A The Longest Trenchet bonyolult szabályrendszerrel tehát nem lehet vádolni, ahogy gyatra tálalással sem. A nálunk járt prototípus minden szempontból ígéretes: a vastag papírra nyomott, összehajtható központi játéktér egyszerű ikonográfiával és minimális szöveggel operál, így mindig átlátható, hasznos képet mutat a háború állapotáról. Ez a letisztultság a kártyákról is elmondható, melyeken a logikus módon elhelyezett kevéske értéket és statisztikát kiváló színes fényképekkel sikerült párosítani, így a hangulat megalapozásához már csak egy jó kis első világháborús zenei gyűjteményre van szükség.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Az biztos, hogy a Longest Trench témája az alkotói számára nem ismeretlen: mind Arno Maesen, mind Frederic Moyersoen Belgiumban él, ahol az első világháború örök nyomot hagyott maga után, hiszen a Belga tengerpartról indult az emberiség történetének legnagyobb lövészárka. A 750 kilométeres, 1914 és 1918 között aktív árok komoly szerepet játszott az emberiség egyik legmonumentálisabb háborújában, amely 12 millió áldozatot követelt – köztük az alkotók felmenőit, a világháború közelmúltbeli centenáriuma pedig alkalmat szolgáltatott arra, hogy ez az egyedi kártyajáték létrejöhessen. Ehhez azonban a te segítségedre is szükség lesz: a The Longest Trench Kickstarter-kampánya a tervek szerint májusban indul el, és a sikeres gyűjtés dönt arról, hogy prototípus marad, vagy akár extrákkal felduzzasztott, idővel a boltok polcain is megtalálható „igazi” termék válik-e belőle.

A tesztpéldányokért köszönet az UGG-nek!