Te hol voltál, mikor a 2000-es évek legelején az első screenshotok napvilágot láttak a GTA 3-ról? Mert én javában bújtam a szaklapokat, a nyálam pedig majdnem kicsordult, mikor megláttam, hogy az addig felülnézetes bűnöző-szimulátor nemcsak 3D-be kerül, de lényegében egy nyílt világ elevenedik meg előttünk. Akkoriban ez még szinte csoda volt, legalábbis átlag gamer szemmel annak tűnt, és már kezdtem is reménykedni, hogy ha nem is a 2001-ben megjelent Grand Theft Auto harmadik epizódjában, de egyszer talán még az is megtörténhet, hogy egy hasonló, nyílt világú, teljesen 3D-s játékban a zombiapokalipszist élhetjük túl, bemenekülve bármelyik házba, kinyitva bármelyik lakást, sőt igazából bármit megtéve, amit egy túlélő csak szeretne. És ugyan a 2011-es Saints Row: The Third ezt részben teljesítette, egészen 2013-ig kellett várni, hogy egyáltalán szóba kerüljön valami hasonló. Ekkor ugyanis Jeff Strain és az Undead Labs elkészítette a State of Decay-t, mely az első állomása lett volna annak az online játéknak, amelyről minden zombi-rajongó csak álmodott. És amely sajnos soha nem készülhetett el.
Álmomban már láttalak
Jeff Strain korábban olyan játékokon dolgozott, mint a World of Warcraft, a StarCraft, a Diablo vagy a Warcraft 3, és amikor elege lett a Blizzardból, többek között megalapította az ArenaNetet, elkészítette a Guild Wars-t, majd pedig annak bekebelezése után az ekkor alapított Undead Labsbe fektette minden erejét és energiáját. Mivel a nagyobb cégekkel nem ápolt jó viszonyt, érthető, ha inkább a független alkotói munkához ragaszkodott, bár az azért talán így is meglepő volt, hogy csapatával 2018-ban végül a Microsoft zászlaja alá állt be. A Blizzarddal azonban a viszonya továbbra sem javult, így például az utolsó botrányok kirobbanásakor is elég sötéten emlékezett vissza a kiadónál töltött időkre, éles kritikával illetve az Activisionnel összeállt cégóriást, és sürgetve a szakszervezetek létrehozását, ami a játékfejlesztők érdekében egyébként is időszerű lenne. Számunkra azonban forradalmár megmozdulásainál sokkal fontosabb az, amit az Undead Labs élén követett el, hiszen 2013-ban jelent meg a 2011-ben még csak Class 3 címen beharangozott State of Decay, mely először az Xbox Live Arcade-et célozta meg, majd szépen lassan megfertőzte a Windows-felhasználókat, az Xbox One-tulajokat, pont mint egy gyorsan és halálosan terjedő zombi kór, amely senkit nem kímél.
A CryEngine 3-mal készült State of Decay története a fiktív Trumbull-völgyben játszódik. Kezdésként megismerhetjük Marcus Campbell-t, egy bolti eladót, aki barátjával, Ed Jones-szal tér vissza egy horgásztúráról, és azt tapasztalja, hogy a világot zombiapokalipszis sújtja. Csatlakozik hozzájuk Maya Torres, egy katona, majd egy adóvevőnek hála felveszik a kapcsolatot Lily Ritterrel, akinek útmutatását követve eljutnak a Church of the Ascension nevű templomba, itt bázist kialakítva a túlélőknek. Később tudomást szereznek a hadsereg jelenlétéről, a fekete láz nevű fertőzésről, majd pedig megtalálják a falat, mely körbezárja a várost, és amelyet felrobbantva, számos megpróbáltatás után keserű tapasztalattal gazdagodnak. Mindennél fontosabb azonban a játékmenet, ami ehhez az egész cselekményhez társul.
Trumbull völgyét ugyanis 3D-ben, külső nézetes módban járhatja be a játékos, akár gyalogosan, akár valamilyen járgányba ülve, a teljes 16 négyzetkilométerből összesen 8 négyzetkilométert átutazva. Eközben a zombik kisebb csoportokban vagy akár nagyobb hordákban egyaránt veszélyt jelentenek, akár a speciális fertőzöttek, sőt akadnak fészkek is, amiket megtisztítva, őrhelyeket létrehozva egyszerűsíteni lehet a helyzetet. Fontos még, hogy nemcsak rengeteg fegyverrel gazdagodhatunk, de karakterekkel is, akik, ha megmentettük őket, csatlakoznak a túlélőkhöz, sőt sok esetben akár játékos karakterként is rendelkezésre állnak, avagy lehet választani, hogy kivel megyünk tovább. Mindenkinek eltérő jellemzői, erősségei és gyengeségei akadnak, így az sem mindegy, hogy kit milyen munkára fogunk be. Merthogy a bázist, a bázisokat már akkoriban fejleszteni lehetett, ezzel a játékmeneten és játékmódon is változtatva, közben megelőzve a túlélő-játékok javát és a Fortnite-ot, hiszen olyan módon építettük be főhadiszállásunkat, ahogy csak akartuk. Orvosi részleg, termőföld, őrtornyok és a többi – mindennek megvolt a maga helye. A legszebb az egészben pedig az, hogy bár a State of Decay már önmagában is fantasztikus játék, aminél közelebb kevés videójáték került a zombis túlélőhorror szó szerinti fogalmához, elviekben ez még csak a kezdetnek számított. Hiszen Strain szavai szerint a Class 3 csak előfutára volt a Class 4-nek, amely az első komplett zombis túlélő MMO kívánt lenni, ezzel sokak álmát megvalósítva. Többek között az enyémet is. Már vízionáltam is a folytatást, amelyben a headsettel, mintegy rádió formájában vehetjük fel a kapcsolatot és kommunikálhatunk más túlélőkkel, majd akár konvojban haladva, egymáshoz csatlakozva kereshetünk új élőhelyet, amit megtisztítva közösen fejleszthetünk fel, hogy még a legnagyobb hordák se tegyenek kárt benne.
Be nem teljesedett szerelem
A 2013-as State of Decay alapján erre minden esély megvolt, hiszen egy nagyszerű játék született, szinte a semmiből, mely reagált ránk. Aztán 2015-ben elkészült PC-re és Xbox One-ra a Year-One Survival Edition, a teljes, felújított változat, hogy 2016-ban az Undead Labs bejelentse, majd 2018-ban a közönség elé tárja a State of Decay második részét, melytől sokan joggal vártak egy Class 4-et. Ami végül persze nem az lett. Helyette kaptunk egy kicsit több (nagyobb világ, jobb látványvilág, 4 fős co-op), mégsem “eléggé” több folytatást. Avagy az első epizód után némileg csalódás lett a végeredmény, ami immáron az Unreal által hajtva, de procedurálisan generált módon kínálta a túlélés lehetőségét. Ami, nos, nem lett rossz, de messze nem hozta azt a katarzist, amit az előzmény, sőt világa is sivárabbnak és lélektelenebbnek hatott. Ettől függetlenül 2021 augusztusáig 10 millió játékos kezdett túlélő kalandba a játék világában, az Undead Labs pedig beállt a Microsoft zászlaja alá, hogy a csapat bejelentse a harmadik epizódot, ami PC-re és XSX-re készül. Ebből ugyan azóta sem lett semmi, a játékosok visszajelzései alapján pedig a Class 4 korábban törölve lett (nem akartak nagy változásokat, inkább egy kitoldott, letisztultabb verzióra vágytak, avagy a rajongók ölték meg, állították le a legvégső fázist), azt mind tudjuk, hogy a remény hal meg utoljára. Emiatt aztán továbbra is reménykedünk – én legalábbis biztosan –, hogy egyszer elkészülhet a Class 4, amely forradalmasítja a zombis túlélőhorrorok műfaját, és amely olyan minőséget képvisel majd az MMO-k között, mint az első, immáron 10 éves State of Decay az Xbox 360 arcade szekciójában.