A zsaru páros

Számtalan filmben figyelhettük már meg, milyen jó sztori, amikor két rendőrt összehoz a sors és bármennyire is különböznek, kénytelenek együtt dolgozni. A kezdeti ellenszenv vége mindig szoros barátság, ami sablonos végkifejlet, mégis szívmelengető. Kedvenc filmek a műfajban a Csúcsformában, a 48 óra, és a Halálos Fegyver és a Tango és Cash, de nem is kell feltétlenül komédiának lennie, hiszen ide vehetjük a Szigorúan bizalmas remek zsarupárosát is.

Hernyóból pillangó

A filmes „csavar”, amikor a ronda fiú vagy csúnya lány menővé és széppé válik, maximum egy újszülöttet lep meg, mégis mindig nagyot üt. (Az egyetlen ilyen metamorfózis, ami tényleg sokkoló volt, az Doofy átváltozása a Horrorra akadva első részében.) A Csaj nem jár egyedül és a Neveletlen hercegnő filmekben kb. annyi történik, hogy leveszik a lány szemüvegét, megcsinálják a haját és egyből jócsajjá változik, de a Srác nem jár egyedül-ben is elég a hajvágás és egy öltöny a metamorfózishoz. Bárgyú „fordulat”, mégis szeretjük.

A főhős katonai múltja

A főszereplő nem mindig kezdi gyámoltalan hősként, van, hogy már úgy ismerjük meg, hogy kész terminator. Ezt sosem bánjuk, mert legalább részben magyarázatot ad arra, miért képes arra, amire képes. A karaktert százszor láttuk már: mogorva, visszahúzódó figura, aki traumatikus múltját szeretné elfeledni. Ilyen Bruce Willis karaktere az Ötödik elemben, akinek képességei jól jönnek Leeloo védelmezésében vagy Denzel Washington mint Tűzben edzett férfi, aki egy kislányt próbál megmenteni.

Robbanástól való elsétálás

Akár Antonio Banderas és Salma Hayek vagy Heath Ledger mint Joker, semmi nem menőbb, mint lassítva elsétálni egy hatalmas robbanástől. Ehhez dramatikus zene dukál és a karakterek elszánt arca mögött a gomolygó tűzfelhő. Életszerű? Nem. Elcsépelt? Igen. Unjuk már? Nem.

A főhős frappáns beszólása

Akkor válik klasszikussá egy jól eltalált frázis, amikor generációk ismerik és a világon bárhol sütöd is el, mindenki azonnal tudja, miből idéztél. Elég annyit mondanunk, hogy „Hasta la vista, baby” vagy „Visszatérek”, esetleg „Yippee-Ki-Yay, Motherfucker” vagy hogy „Mindig a feketére tegyél”. Nem mindig életszerű, hogy szorult helyzetben jópofizzon a hős, de ez nem érdekel minket, imádjuk idézni a menő beszólást.

Barátok, akik rájönnek, hogy szerelmesek egymásba

A romantikus komédiák egyik gyakran elővett felállása, amit már ezerszer láttunk, mégis szívesen nézzük. Harry és Sally, Álljon meg a nászmenet!, Barátság extrákkal és Szerelem sokadik látásra: ezek a filmek mind arról szólnak, hogy a férfi és a nő nagy nehezen rájönnek, hogy a szerelem végig ott volt a szemük előtt, aww. Ez a sztori egyszerre ad alkalmat vicces és sírós jelenetekre, ezért sosem fog kimenni a divatból.

Egyszemélyes hadsereg

Rambo, John McClane, John Wick vagy Schwarzenegger bármely akciófilmjében: ők az egyszemélyes hadsereg, amely az akciófilm műfajának legkedveltebb prototípusa. A főszereplő morcos, de aranyszívű férfi, akin nem fog a golyó és nem okoz neki gondot egyedül legyalulni egy regimentnyi rosszfiút. A valóságtól elrugaszkodott koncepció, mégsem panaszkodunk.

A "Kiválaszott"

Akár jóslat vagy öröklődés útján kiáltják ki, A Kiválasztott mindig kénytelen megküzdeni a gonosszal. Ez a karakter mindig szerény körülmények között élő férfi, aki el sem hiszi és nem is akarja, hogy ő legyen a világ megmentője, de a végén felnő a feladathoz és beteljesíti végzetét. A történet lerágott csont, mi mégis ugyanakkora lelkesedéssel drukkolunk a hősnek századjára is. A Matrix, a Wanted és a Hetedik fiú főszereplői mind Kiválasztottak.

Bosszúállás

A bosszú univerzális jelenség, mert az igazságért mindenki szeret drukkolni. Legyen az szekált tinédzser (Carrie), meggyötört nő (Köpök a sírodra, Kill Bill) vagy jogtalanul bebörtönzött férfi (Oldboy), a bosszú minden esetben olyan motivációt ad a főhősnek, amivel tudunk azonosulni. Akár western (Volt egyszer egy vadnyugat) akár dráma (Monte Cristo grófja), a bosszúállás minden műfajnak jól áll, különösen az akciófilmnek, ahol például John Wick kénytelen megritkítani az orosz maffiát, amiért megölték a kutyáját (az elképzelhető legnagyobb bűn).

Az öreg mentor

Sok történet kezdődik úgy, hogy a főszereplő még fiatal zöldfülű, akinek tanításra van szüksége. Ilyenkor lép színre egy idősebb férfi, aki szárnyai alá veszi és kiképzi a gonosz ellen. Ez a karakter mindig türelmes, bölcs és szerethető, mindannyian ilyen tanárra vágynánk. Ilyen figura Luke Skywalkernek Obi-Wan Kenobi és Yoda, vagy Frodónak Gandalf.

A lúzer győzedelmeskedik

Időtlen narratíva, amikor minden összeesküszik az esélytelen, elnyomott kisember ellen, ő mégis felülkerekedik sorsán.  Talán azért ilyen népszerű ez a narratíva, mert magunkat, az átlagembert látjuk diadalmaskodni és arra gondolunk, hogy ez velünk is megtörténhet. A küzdést fel nem adó „underdog” személyét testesíti meg Rocky, a Karate Kölyök vagy Will Smith karaktere a Boldogság nyomában című filmben