Az első Half-Life egyszerűen tökéletes mestermű, a létező legnagyobb mérföldkő, mely az FPS stílusban letétetett a Wolfenstein 3D, a Doom és a Quake után -- s egyben az első olyan, amit nem az id Software készített, noha az Unreal már nagyon rezgeti a lécet. Nagyszerűsége elsősorban a történetmesélésben rejlik: megmutatta, hogy hosszas dialógusok és bonyolult átvezetőanimációk nélkül is lehet értelmes, mi több, gondolkodtató sztorit írni egy FPS-nek, így nem csoda, hogy a Half-Life-ot mind a mai napig az egyjátékos mód miatt szeretjük, a legtöbb rokon sorozattól eltérően. Az 1998-as első rész persze folytatásért kiáltott, mellyel pont az volt a helyzet, amit most a Half-Life 3-mal: mindenki tudta, hogy készül, de a Valve csendben hallgatott róla.
A BEMUTATKOZÁS…
Aztán 2003 tavaszán, az E3 előtt megtörtént a bejelentés: a Valve szó szerint a semmiből robbantotta be a köztudatba a Half-Life 2-t, mely levette lábáról az újságírókat, és könnyfakasztóan szép képekkel ejtette ámulatba az öt éve fohászkodó rajongókat. A játékot mozgató Source Engine egy szempillantás alatt az új technológiák ikonikus képviselőjévé vált (elhappolva a trónt az egy éve rajta ücsörgő Doom 3 Engine elől), a játék bejelentését pedig lenyűgöző E3-as prezentáció követte. Megtudtuk, hogy a sztori most is Gordon Freemant követi, aki egy kelet-európai városban harcol egy új ellenséggel, a combine birodalommal. A grafika olyan szinten tűnt lenyűgözőnek 2003-ban, mint az idei E3-on bemutatott, nextgen Final Fantasy techdemó. DirectX 9-et használt, kompatibilis volt a konzolokkal (ez abban az időben a csúcsgépnek számító Xboxot jelentette), és Gabe Newell, a Valve feje szerint villámgyorsan futott mindenen, amit alá tettek -- ezt később igazolta is a végleges változat.
Az ominózus E3-as bemutató
Manapság ritka, hogy egy játék a leleplezése után rögtön megjelenési dátumot kapjon, de a Valve nem viccelt. Bejelentették, hogy a Half-Life 2 2003. szeptemberében került boltokba PC-re, majd valamikor később Xboxra is kiadják. Mintha csak atombombát dobtak volna a játékiparra, a különböző kiadók elkezdték tavaszra menekíteni a játékaikat, mert féltek, hogy ha felébred a PC-s óriás, a környezetében kő kövön nem marad. Ráadásul az E3-as prezentáció egy közel végleges játékot mutatott. A mesterséges intelligencia forradalminak tűnt, a pályák a Valve szerint elérték a fejlesztés utolsó fázisát, a scripteltnek tűnő jelenetek pedig mind-mind a program világának részei voltak, szóval ami a legtöbb FPS-ben csak körítés, az a Half-Life 2-ben technikai csoda. És akkor még nem is említettük, hogy a játék fizikájáért felelős Havok először villantotta meg a PC-k számítási kapacitásának oroszlánkörmeit. Mégis hogy lehetne ezzel versenyre kelni?
… ÉS A POFÁRA ESÉS
Hát úgy, ha kiderül, hogy az egészből egy szó sem igaz. Kezdettől fogva gyanús volt, hogy a Half-Life 2-t a tavaszi bemutató után sehová sem vitte magával a Valve, de a bili csak akkor borult ki, mikor az eredetileg tervezett szeptemberi megjelenés előtt nem sokkal egy hacker feltörte a Valve belső hálózatát, és kitette az internetre azt, amit a cég számítógépein talált: a Half-Life 2 forráskódját és az addig elkészült anyagot, ami még csak alfaverziónak sem volt nevezhető. A játék egész egyszerűen nem volt kész: a pályákat a parancssorból kellett betölteni, a grafika tele volt „lyukakkal”, de mindez még semmi ahhoz képest, hogy a fájlok kötött megtalálták az E3-ra vitt demót is, mely persze nem volt több egy halom, előre scriptelt jelenetnél.
A botrány elkerülhetetlen volt. A Valve az FBI-jal karöltve bosszúhadjáratot indított a hacker ellen, akiről kiderült, hogy egy német fiatalember, Axel "Ago" Gembe. Ez azonban nem érdekelte a játékosokat. Ők el voltak keseredve, amiért az istenként tisztelt Gabe Newell hazudott nekik, és a játék sohasem jelenhetett volna meg 2003 szeptemberében. A Half-Life 2-t határozatlan időre elhalasztották, az interneten keringő pályákból pedig pár orosz modder összeollózott egy „játszható” verziót, melyet Ukrajnában dobozosan is kiadtak, sőt, egy ideig még Half-Life 2-es rágót is kapni lehetett az országban -- ha valakinek van még ilyen ruszki HL2-je, az vigyázzon rá, mert egy vagyont érhet az eBayen.
VISSZATÉRÉS ÉS MEGBOCSÁTÁS
A Half-Life 2 egészen a 2004-es E3-ig talonban maradt, mikor is egy zárt ajtók mögötti vetítésen bemutatkozott az átszabott játék. A forráskódot az alapoktól írták újra, sok játékelemet a kukába hajítottak. Megjelenési dátumként „2004 vége” volt megadva, a program pedig végül az év november 16-án jelent meg PC-n, Steam DRM-mel (elsőként). Az Xbox portra további egy évet kellett várni.
Bár a játékosok haragudtak a Valve-re, a Half-Life 2 mindenkit elvarázsolt. A sztori ugyan nem sikerült olyan gördülékenyre, mint az első részben (ez a „rövid végigjátszás” talán jól prezentálja az első élményt), de a játékmenettel nem volt gond, sőt, a fizikai feladványok, a fantasztikus pályatervezés és a 2004-ben is sokkolóan gyönyörűnek számító grafika instant klasszikussá avatta az FPS-t, melyet a legtöbb játékmagazinban az év legjobb címeként ünnepeltek. Egyedül az bántotta a rajongókat, hogy sok előzetesen bemutatott dolog nem menekülhetett a vágóolló elől. Az E3-as trailer sztárja, a kék „hydra” nevű lény például azóta sem szerepelt a sorozatban, sőt, egyes pályák, mint az Episode 2-ben megjelent Borealis nevű hajó is, csak érintőlegesen, vagy egyáltalán nem kaptak helyet a dobozos Half-Life 2-ben. Ezekről egyébként nagyon sok képet és videót találni, aki szereti a sorozatot, egyszer szánjon rá pár órát, és merüljön el bennük, érdemes.
A TANULSÁG
A Half-Life 2 úgy vonult be a játéktörténelembe, mint az az FPS, ami farkast kiáltott, hogy aztán az erdőből visszavánszorogva felerősödjön, és ereje teljében megmutassa, hogy igenis lehet fantasztikus játékot csinálni egy évvel a botrány után is. És hogy mi a helyzet a harmadik résszel? Nos, a fenti eset után talán érthető, hogy a Valve miért nem akarja bemutatni addig, míg biztossá nem válik, hogy meg tud jelenni..
Half-Life 2 -- Megjelenés: 2004. november 16. -- Gépigény: CPU: 1 magos / 1200 MHz, RAM: 256 MB, VGA: SM 2.0 / 256 MB, HDD: 4,5 GB
Én szinte minden évben egyszer, szertartás szerűen végigjátszom a HL2 összest. Nem tudom, hogy hány századik patch készült el a STEAM-es Orange Box mellé, de az Episode 2 egy régi masinán (Athlon II X4 @ 3,72Ghz, GTX460 SOC, 8GB 1800 Mhz RAM) csutkó full, ultra-extra-hyper grafikán 32xFSAA, 16xAF, DX10-ben stb. olyan grafikát mutat, amitől én még a mai napig is magam alá hokkentok... Mindezt természetesen megingathatatlan 60FPS-sel!!!
Szóval az aktuális szintre hozott grafika az én mércémmel megtörtént
Nem vágyom szebbre.
Egyébként valóban jó lenne egy HL: HD + HL2 Pakk.
Kérdés: tudja valaki honnan lehetne megszerezni azt a Half-Life 1 pakkot, ami Source motorral újraépített és plussz effekteket tartalmaz, illetve lehet magasabb felbontásokba állítani??? Rengeteg ilyen gányolt verzió kering a neten, de jó lenne valami stabil, szép változat.
slide: Mondjuk annyi eszük lehetett volna, hogy a belső hálózatot lekötik a netről.
Szerintem elkerülhetetlen egy hacker támadás, nem lehet felkészülni rá, ma már mindent fel lehet törni. (és ezt tapasztaljuk nap mint nap)
Jobb csendben maradni, mint be sztárolni a gamet. (ebből le szűrve)
De azért azt le kell szögezni a hacker botrány csak feldobta az imidzsét a HL2-nek és a valvénak
Az a távcsöves fegyver mi akart lenni,ami a börtönben volt?
Tenebra: Számomra is az első rész az etalon. Egyébként a játékiparban a 2007-es évet tartják a legjobbnak.
Mondjuk szerintem azért a 2-nek az 1. részhez nem sikerült felérnie. De nagy hangulata van, és ez a lényeg. A Doom 3, a Far Cry, a Painkiller és a Thief mellett ez volt 2004 legjobb címe, ha csak az FPS nézetet tekintjük persze. Volt-e azóta ilyen év, ami ennyi remekművet hozott?
sztem minél tovább halogatják a folytatást annál rosszabb a brandnek
jó lenne egy 3 az 1ben kiadás aktuális szintre hozott grafikával