- A DLC-k sokszor többe kerülnek, mint az alapjátékok
- Egyes kiadók direkt nem akciózzák le a DLC-ket
- Ezt a meccset jelenleg az EA nyeri
- A DLC persze nem maga a gonosz
Közeleg az év vége, és ilyenkor egyre több leárazott játékba botlunk a különböző online áruházakban, felvetve a kérdést, hogy mégis mi a fene éri meg egy kiadónak abban, ha alig 1-2 éves játékokat pár eurós áron osztogat a digitális platformokon. Nos, alapjáraton két dolog áll egy leárazás hátterében.
- A brand népszerűsítése
- A vásárló beetetése
Utóbbiba persze valahol az első pont is beletartozik, hiszen egy sorozat új része esetében könnyebb vásárlásra bírni azt a játékost, aki már ismeri az alapokat, mint azt, aki még életében nem találkozott az adott címmel. Nem véletlen például, hogy a múlt héten az összes Dragon Age leárazásra került a Steamen, elvégre nyakunkon a harmadik rész. És emiatt csökkent felére a Battlefield 4 ára is tavaly óta, hiszen kellenek a rajongók a tavasszal érkező Hardline szervereinek feltöltéséhez (már ha mennek majd ugye, he-he-he). Valószínűleg a PC-re nevetségesen alacsony áron vesztegetett Final Fantasy XIII-nak, illetve az AMD-s kuponokkal bezsákolható Alien: Isolationnek is az a célja, hogy megragadja a vásárlót, aki ezentúl rendszeresen figyelni fogja a klasszabbnál klasszab akciókat.
Ezzel pedig nincs is gond, elvégre ki ne szeretne olcsón játékhoz vagy egyéb extrához jutni? Na, meg aztán elég naiv gondolat, hogy a leakciózott termékek mögött semmilyen üzleti szándék nem búvik meg. A terjesztő el akarja adni a terméket, amit a vásárló minél jobb áron akar beszerezni, és ha valahogy dűlőre jutnak, akkor mind a két fél boldog.
Vagy mégsem?
Nos, a vevő boldogsága a termék teljességének függvénye is egyben, korunk uralkodó üzletmodelljei pedig egyre kevésbé szolgálják a mosolyogni vágyó játékosok igényeit. Gondoljunk csak az egyre csak terjedő korai hozzáférésre! Játékosok százezrei hajlandók kifizetni több tucat eurót olyan programokért, amik még nem készültek el, és jó eséllyel nem is fognak – emiatt még a Steam is kénytelen volt változtatni kicsit az Early Access program felhasználói feltételein. De ha a dobozos játékokra gondolunk sem mehetünk messzire, mert manapság nincs olyan AAA-cím, amihez ne borítékolna pár DLC-t a kiadója, persze zsíros összegek fejében forgalmazott szezonpasszok formájában, melyeket sokszor már a játékok megjelenése előtt beszerezhetünk, biztos ami biztos.
A DLC-k pedig hatalmas üzletté váltak az utóbbi években, majdnem hogy fontosabbak, mint maguk a játékok.
Ugyanis míg utóbbiak csak a megjelenésük utáni fél évben hoznak jelentős bevételt, addig a letölthető tartalmak mindaddig vonzzák az értékes zöldhasút, amíg az adott program forgalomban van. Amikor pedig a játékot leárazzák, teszem azt a Steam Holyday Sale alkalmával, egy csomó új játékos merevlemezén landol, akik minimális összegért kapják be a mézesmadzagot. Több kiadó szórakozik ezzel a módszerrel, például a Microsoft vagy a Bethesda (Forza és Skyrim, ugye), de senki sem csinálja olyan jól, mint a többször a világ legrosszabb cégének választott Electronic Arts. Bizony, a kanadai cég, mely egykor az elismert művészek közé szerette volna emelni a játékkészítőket, manapság elsősorban a gusztustalan DLC-iről és az évente kiadott, egyre kevesebbet változó folytatásairól ismert. Jelenleg talán csak az Activisiont övezi nagyobb közutálat a játékiparban.
Az EA mondjuk egy ideje próbálja összeszedni magát, a még mindig zöldfülűnek mondható Andrew Wilson vezetése alatt kiemelt célja a vállalatnak, hogy sokkal közkedveltebbé váljon, és bár a Battlefield-játékok körüli botrányok nem igazán segítik mindezt, azért tény, hogy az igyekezetnek vannak nyomai. A már emlegetett Dragon Age: Inquisition például egész ígéretesnek tűnik, és az is klassz dolog, hogy a PC-s FIFA 15-öt immár az Ignite Engine ereje hajtja. A DLC-kel kapcsolatos politika azonban nem igazán fejlődik, azaz hogy nem abba az irányba, ami bennünket, játékosokat fel tudna dobni.
Mert hisz mit csinál az EA?
Egyszerű: leárazza azokat a játékokat, amik 1-2 éve nagy neveknek minősültek, a DLC-k árát azonban folyamatosan magasan tartja, így jönnek létre olyan anomáliák, mint hogy
- a Dead Space 3 alapjáték pontosan ugyanannyiba kerül, mint az Awakened DLC
- a Mass Effect 3 Citadel DLC hatszor többe kerül, mint az alapjáték
- a Dragon Age: Vérvonalak összes DLC-je nem jön ki egy 40 eurós játék árából
és még sorolhatnánk a példákat napestig. A dolog lényege, hogy szinte észre sem vesszük az egészet: játékosként egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy szívesen folytatnánk az olcsón beszerzett kedvencünket, így az Origin vagy a BioWare DLC-részlegére tévedünk, és önfeledten vásárolunk, néha 1-1 órás tartalmakért fizetve több teljes játék árát. Ráadásul a DLC-k többsége manapság egyszerűen nem ér annyit, amennyibe kerül, mert általában előre kiollózott anyagokról van szó, amik szinte nulla utómunkát igényelnek a fejlesztőktől.
Még szerencse, hogy azért vannak kivételek.
A Battlefield Premium speciel nem rossz ajánlat, hisz ügyesen osztja be a tartalmat a DICE, és az új pályák – amikor éppen nem újrahasznosított elemekből építik fel őket – is kellően vonzóak lehetnek egy multiplayer FPS esetében. De előhozakodhatunk akár a The Last of Usszal is, ami talán a legjobban kezelte a DLC-k kérdését az elmúlt év során.
A gond elsősorban nem is a magas áron kínált DLC maga, hiszen ezeket az apró kiegészítőket elméletileg csak a rajongóknak szánják. A baj akkor kezdődik, amikor egy játék mondhatni függ a DLC-ktől – ilyen a fent említett Dead Space 3, ami az Awakened nélkül egész konkrétan nem kap lezárást.
Nektek mi a véleményetek a DLC-kről és a letölthető tartalmak sokszor nevetségesen magas áráról? Várjuk a hozzászólásokat a kommentek között!
-Sose vegyél semmi preorderben!
-(különösen EA, Ubi, Activision kiadásúakat)
-Ne dőlj be a hájpnak, és a -fizetett- előzetes teszteknek!
-Légy türelmes... nem attól leszel nagy gémer hogy mindig csak a legfrissebb játékokkal játszol.
-Ne legyél vérpistike aki csak multizni akar (le fogják lőni a szervereket, a csőcselék pedig divatmajomként ugrándozik fáról fára (új cím -= másik fa))
-Légy még türelmesebb, és várd meg a játék GOTY vagy GOLD vagy Ultimate vagy miegymás teljes kiadását!
-Ha teheted kerüld a day 0 DLC-ket tartalmazó játékokat, még azután is hogy megjelent a GOTY kiadás. (mutass fityiszt a kiadóknak)
-Az előző tétel opcionális volt...
én soha nem vettem és nem is fogok venni dlc-t (expasiont simán vettem)...ha lenne esze az embereknek ők se tennék és akkor nem lenne...^^
-Sose vegyél semmi preorderben!
-(különösen EA, Ubi, Activision kiadásúakat)
-Ne dőlj be a hájpnak, és a -fizetett- előzetes teszteknek!
-Légy türelmes... nem attól leszel nagy gémer hogy mindig csak a legfrissebb játékokkal játszol.
-Ne legyél vérpistike aki csak multizni akar (le fogják lőni a szervereket, a csőcselék pedig divatmajomként ugrándozik fáról fára (új cím -= másik fa))
-Légy még türelmesebb, és várd meg a játék GOTY vagy GOLD vagy Ultimate vagy miegymás teljes kiadását!
-Ha teheted kerüld a day 0 DLC-ket tartalmazó játékokat, még azután is hogy megjelent a GOTY kiadás. (mutass fityiszt a kiadóknak)
-Az előző tétel opcionális volt...
Eddig két DLC gondolkodtatott el igazán. A Broken Steel, mert a Fallout 3-ban kevésnek éreztem a 20 szintet és elkóboroltam volna még a világában, a másik a Forza 4 Porschés darabja, azok az autók talán jogi problémák miatt maradtak ki. Bár jobban örültem volna, ha fizetős DLC helyett ingyen frissítésbe teszik bele. Egy ilyen autós játék félkarú Porsche nélkül.
Nem elég, hogy gagyi dlc-ket kapunk nevetséges áron, még erre jött a season pass! Fizetek láthatatlanba a nagy semmiért esetleg nem azt kapom amit ígértek! Persze én belemegyek, én vagyok a hibás!
Félkész játékokat kapunk, tele hibákkal. Persze vannak játékok ahol a hiba elkerülhetetlen (skyrim, gta) Viszont pont ezeknél a játékoknál meg is éri dlc-et venni!
Én a GOTY kiadásokat szeretem, főleg leárazva! :) Itt biztos benne van minden kieg. hibajavítás, sőt néha még fel is turbózzák!
Hasonlo a helyzet a Tomb Raiderrel, habar ott a DLC-k meg annyit sem ernek, mint a Magickaban. Kapsz egy uj fegyvert? Seriously? De legalabb ezek nelkul is meg lehet lenni.
A fentiek azok koze tartoznak, amik nem tul dragak, nem is adnak sokat a jatekhoz, de ha nem veszem meg oket, attol nem kerulok a tobbi jatekossal szemben hatranyba.
Amin viszont idegbajt szoktam kapni, az pl a Battlefield es tarsai, ahol marha draga DLC-t csinalnak es cserebe kapsz egy palyat valami kuldetessel es ha menni akarsz a tobbiekkel jatszani, vedd meg a teljesaru jatek melle meg azt is. Regen, a Day of Defeates idokben, ha uj palyaval alartunk jatszani, kerestunk egy szervert, amin az a palya futott es a jatek letoltotte magatol...
Egyetlen dolog ami idegesít az a Sims, mert előre kész DLC-k vannak, amiket nem adnak bele az alapjátékba, de a 3-hoz is van annyi, hogy gépet lehet venni az árából (a legolcsóbb helyen ahol láttam pár hiányzó kiegészítővel is 93000!!)
Arról ne is beszéljünk, hogy a legtöbb mai DLC legtöbbször úgy hatnak, mint a régen a kioldható extrák (Dead Rising 2) vagy csak egyszerűen kivágták a játékból.
Jó sok baj van a mostani DLC politikával, pedig jó ötletnek tűnt az expansion packeket így árulni.
Lehet elő kell venni a Dune 2-t vagy C&C-t ,Earth 2140 vagy Doom,Wolfenstein..........
Kb. mintha G.R.R. Martin csak a fele könyvet adná ki, aztán a többi fejezetet meg egyenként vehetnénk meg. (Bár legalább akkor már legalább kiadná azt a szaros könyvet xd)
csatlakozom. annyira semmi nem sürgős, ráér addig, amíg "leülepszik", és megáll a dlc áradat.
ebből a szempontból a sztím sem szent amúgy (bár kevésbé durva, mint a fentiek): ha a játék 75%-os akciós pl, a dlc tuti csak 66 vagy 50 - vagy ritkán 0, de soha nem éri el az alapjáték rátáját...
Igazándiból a játékos társadalomnál van a baj, mert sokféle játékos típus van és sokan költekeznek, mert kell nekik valami, vagy csak türelme nincs és megveszi drágábban. Ameddig vannak olyanok "lesznek", akik így is megvesznek egy egy terméket, addig lesznek olyan cégek is, akik eladják újra ugyanazokat.
A legjobb dlc taktika, amivel találkoztam, az Arma 3-nál van. Mindenkinek letöltődik a dlc, ki lehet próbálni, de a harcmezőn csak akkor lehet használni, ha megveszed. Nálam ez bejött, és meg is vettem a Karts dlc-t.
Persze vannak pofátlan DLC-k, de az, hogy "kész tartalmakat vágnak ki a játékból" elég demagóg vélemény. A kiadók nyilván kiszámolják, hogy egy-egy funkció kifejlesztése mennyibe kerül és megéri-e nekik. Ilyen alapon azt is lehetne mondani, hogy miért csak 20 autó van a játékban, miért nem 30? Vagy 40?
Persze vannak pofátlan DLC-k, de az, hogy "kész tartalmakat vágnak ki a játékból" elég demagóg vélemény. A kiadók nyilván kiszámolják, hogy egy-egy funkció kifejlesztése mennyibe kerül és megéri-e nekik. Ilyen alapon azt is lehetne mondani, hogy miért csak 20 autó van a játékban, miért nem 30? Vagy 40?