Már-már tragikomédiába hajlik a BioWare, pontosabban a Dragon Age: The Veilguard körül kialakult diskurzus, hiszen nem elég, hogy a süllyedő hajót elhagyó rendező, Corinne Busche szerint csak és kizárólag az úgynevezett „gyűlöletkampány” áll az akció-RPG bukásának hátterében, nemrég az EA vezérigazgatója (Andrew Wilson) és pénzügyi igazgatója (Stuart Canfield) is egy teljességgel abszurd indokkal magyarázta a zakót. A vezetők ugyanis valamiért arra a következtetésre jutottak, hogy a 2009-ben indult franchise legutóbbi (szerintem egyébként utolsó) állomása a single player jellege miatt állt földbe a kasszáknál, ergo ha a live-service kategóriában indul (ahogy azt ugye eredetileg tervezték), sokkal több embert tudott volna megszólítani.
Az Anthem kérészéletű karrierje után fogalmam sincs, miért gondolják úgy a szakemberek, hogy az élő szolgáltatásban rejlett (volna) a siker kulcsa, mindenesetre elég nonszensz ennek hiányára fogni a kudarcot, miközben az olyan egyjátékos RPG-k, mint mondjuk a Cyberpunk 2077, a The Witcher 3: Wild Hunt, a Baldur’s Gate 3, vagy épp a Kingdom Come: Deliverance 2 valósággal nyomtatják a pénzt a készítők számára. Természetesen sokkal egyszerűbb a választott műfajt okolni, mintsem beismerni, hogy a The Veilguard nagyobb hangsúlyt fektetett a reprezentációra (értsd: DEI-ra), mint az épkézláb sztorira és párbeszédekre, nem mellesleg Dragon Age-ként sem igazán állta meg a helyét (sőt), mindenesetre okkal kezdhetnek el aggódni a Mass Effect-rajongók, hiszen az ilyen nyilatkozatok után lényegében semmi garancia nincs arra, hogy a milliók által imádott franchise-t nem terelik rá a live-service útjára.
Mivel Shepard parancsnok grandiózus kalandját tartom minden idők legjobban sikerült videójátékos trilógiájának, én is félek attól, hogy milyen irányt vesz a legújabb felvonás fejlesztése, hiszen akárhogy is nézzük, a soron következő Mass Effect lesz a BioWare utolsó dobása, aminek cseppet sem tesznek jót az ilyen nevetséges kijelentések. Az mindenesetre már most borítékolható (legalábbis én így látom), hogy visszatér a harmadik részben és az Andromedában látott, kooperatív módra épülő hordamód, ahhoz ugyanis végtelen mennyiségben lehet adagolni az extra tartalmat (legyen szó pályákról, fegyverekről vagy skinekről), kérdéses viszont, hogy mi a helyzet a kampánnyal, ami ugyebár sokkal többet nyom a latba a fanok szemében.
Ha az EA valóban úgy dönt, hogy fullba nyomja a kretént live-service-t, akkor én leginkább a Destiny-szériát látom magam előtt Mass Effect ruhába bújtatva, a Bungie szebb napokat is látott MMO-ja ugyanis elég sok közös vonást mutat a szóban forgó sci-fivel (űrből érkező fenyegetés, kasztrendszer, meglátogatható bolygók, satöbbi), csak épp sokkal nagyobb szerepet kap benne a lövöldözés és a lootolás, mint a karakterek és a narratíva. Ettől függetlenül a Destiny 2 2022-es expanziója, a The Witch Queen az elmúlt évek egyik legjobban összerakott, legemlékezetesebb FPS kampányával volt felvértezve, bizonyítva ezzel, hogy online közegben is létezhet erős sztori és ügyesen vezetett cselekmény, csak hát a Mass Effect-rajongók zöme ugyebár nem arra vágyik, hogy egy központi HUB-ban ugrálva vegye fel a küldetéseket, miközben térdig gázol a mikrotranzakciókban. Tovább növelheti viszont az EA magabiztosságát, hogy a kezdeti bukdácsolást követően ma már kifejezetten jó egészségnek örvend a Knights of the Old Republic-széria folytatásának is tekinthető MMORPG, a Star Wars: The Old Republic, ergo házon belüli példa is van arra, hogy működhet ez a fajta átalakítás.
Mivel egyelőre semmilyen jel nem utal arra, hogy a Mass Effect szakít a hagyományos egyjátékos móddal, természetesen mindez csak puszta spekuláció a részemről, az EA elég világos kommunikációja miatt azonban úgy vélem, nem árt felkészülni erre az eshetőségre – persze én örülnék a legjobban, ha végül észhez térne a kiadó, és látná, mi kell az embereknek. Tekintve, hogy cikkünk alanya még csak a fejlesztés korai szakaszában jár, sajnos nem mostanában fog kiderülni, megalapozottak-e az aggodalmaim (hacsak a közösségi oldalakon meglehetősen aktív Michael Gamble tiszta vizet nem önt a pohárba), ám, ahogy a mondás is tartja: jobb félni, mint megijedni. Szerintetek benne van a pakliban, hogy live-service lesz az új Mass Effect?
A borítóképek forrása: BioWare, EA