A PC Guru magazin májusi száma mellé pakolt NecroVision egy jó kis darálós FPS, ami a régi Doomok és a Painkiller szellemében fogant. A játék induló pályájának elejét leszámítva végig túlvilági ellenfelekkel nézünk farkasszemet (démonok, zombik, mindenféle pokoli jó lényecske), a kezdeti pillanatokban viszont az első világháború egyik lövészárkában kuksolunk, és igyekszünk életben maradni az ellenséges tűzben -- amit hogy, hogy nem, épp a németek zúdítanak ránk.
„De miért pont ők?”
Ezt a kérdést nem mi tettük fel, hanem egy kommentelőnk, és bár a PC Gurun eddig nem volt téma a világháborús állásfoglalás, tény és való, hogy azon videojátékok többsége, melyek valamelyik nagy világégést helyezik középpontba, általában a szövetségesek (2. v.h.) vagy az antant (1. v.h.) oldalát propagálják. Sőt, ha akcióprogramokról van szó, akkor az „általában” szót nyugodtan helyettesíthetjük egy erős „mindig”-gel: Call of Duty, Medal of Honor, Wolfenstein, Hidden & Dangerous -- hosszan sorolhatnánk a példákat, a konszenzus viszont már most is egyértelmű, egyes játékosok pedig nehezményezik, hogy a szovjetek rémtetteit vagy az amerikaiak által indított háborúk megkérdőjelezhető indokait és sikereit nem sokszor emlegetik fel a játékkészítők.
Mielőtt azonban továbbmennénk, érdemes tisztázni, miért olyan népszerű játéktéma a második világháború, hogy gyakorlatilag az összes többi konfliktust maga mögé utasítja. Míg az első világháború jórészt gazdasági okokra vezethető vissza, és emiatt nincs ideológiai felhangja, addig a második világégés -- a németországi náci rezsimmel az élen -- tökéletes antitézise mindannak, amit a modern, szabad világ képvisel. A nácik rasszisták, agresszívek, és ha ez még nem lenne elég, világuralomra törnek -- emiatt válnak tökéletes gonoszokká, akiket mindenféle együttérzés nélkül kapunk géppuskavégre. Az IGN.com annak idején első helyre sorolta a nácikat a játékvilág legjobb rosszfiúit bemutató listáján: Hitler kompániájából bármit kinéz az ember, a Harmadik Birodalmat körüllengő misztikum pedig egy csomó különleges szcenáriót tesz feldolgozhatóvá.
![](/uploads/gallery/mid/call-of-duty-2-koncepciorajzok-a9e2734a02a09df7d9a4-mid.jpg)
Egyedülálló tulajdonsága a második világháborúnak, hogy az egész bolygót körülölelő konfliktussorozat, ami egyes történészek szerint sokkal inkább kiérdemli a „világháború” jelzőt, mint 1914-ben kezdődött elődje, melynek lezárása egyébként magában hordozta az újabb összeomlást: 1939 és 1945 között 44 ország folyt bele a harcokba, több mint 60 millió ember halálát okozva -- a pontos számok máig nem ismertek.
Játékfejlesztői szempontból mindez groteszk módon, de vonzóvá teszi a második világháborút, hisz a tervezők változatos helyszínekkel és arzenállal dolgozhatnak, a történelmi hátteret sem kell kidolgozni, és a modern fegyverek sokszínűsége is megtöri a többi kor homogén hadtechnikai megoldásait.
„A német rossz, értem?”
Természetesen szó sincs arról, hogy a náci hatalomátvétel csak és kizárólag gyűlölet vezette, eredendően gonosz szavazók eredménye volt. Németország fasizmusba hajlását a közgazdászok és történészek az úgynevezett „weimari modellel” magyarázzák: az első világháború után létrejött gyenge köztársaság nem tudott választ adni a felmerült gazdasági és társadalmi problémákra, az elkeseredettség pedig utat engedett a szélsőséges eszmék terjedésének. Ebből következik, hogy a második világháborúnak sem csak és jó és rossz katonái voltak. A német oldalon több háborús hőst tartanak számon, elég csak a becsülete megtartásáért öngyilkosságot elkövető Rommel tábornokra, vagy Michael Wittman tankparancsnokra gondolni.
![](/uploads/gallery/mid/medal-of-honor-airborne-hatterkepek-4a5e935f061efa9ef03d-mid.jpg)
Nem véletlen azonban, hogy ezeket az embereket a játékok csak nagyon ritka esetekben szerepeltetik, mint ahogy az sem elhanyagolandó észrevétel, hogy a háborút taktikai és hadtechnikai szempontból kizárólag stratégiai játékok elemzik. Utóbbiak ugyanis elég komolyak, mondhatni érettek ahhoz, hogy ne vegyenek tudomást a náci vagy a szovjet vezetés moralitást érintő állásfoglalásáról. Velük szemben az akciójátékok közül még a reálisabb hangvételű darabok sem tekinthetők valós szimulációnak. Most komolyan, mennyire hiteles vajon az a jelenet, amikor a Medal of Honor Mike Powell hadnagya egyedül nyeri meg a világháborút az amerikaiak oldalán, ellenséges katonák ezreit lőve halomra Afrika- és Európa-szerte? Akikből ráadásul még vér sem folyik? Tényleg akad olyan ember, aki halálos komolysággal viseltet a Wolfenstein-sorozat iránt, amiben az anyai ágon zsidónak gondolt amerikai szuperügynök, B.J. Blazkowicz szuperkatonák és élőhalott nácik hadát küldi vissza a pokolba?
A világháborús akciójátékok azért ilyen egyszerűek és kétdimenziósak, mert az alkotók csak és kizárólag a szórakoztatás jegyében készítették el őket, elsősorban volt szövetséges országok játékosai számára. Mert bizony az amerikai tinédzserek néhány éve még nagyapáik bőrébe bújva szerettek igazságot osztani, pont, ahogy mostanában teszik, csak épp a fekete kabátos SS-tiszteket lecserélték mindenféle terroristákra. Ez pedig máris megmagyarázza, miért nincs annyi szovjet vagy amerikai ellenfelet felvonultató akciójáték: a vásárlók nem tudnának azonosulni a program szociokulturális elemeivel, legyenek azok akármilyen komolytalanok is. A Szovjetunió és az Egyesült Államok sosem vívott hivatalos háborút, így maradnak a németek, mint felvonultatható, logikus ellenfelek. Itt érdemes egyébként megjegyezni, hogy egyes magyarországi kommentelők azért hívják fel a figyelmet a kifejezetten németekre ráállt játékipar látszólagos egyoldalúságára, mert Magyarországon a viszonylag rövid (de nem kevésbé szörnyű hatásokkal járó) német megszállást rögtön egy több évtizedes szovjet jelenlét váltotta fel, ami a hosszabb időtartama miatt mélyebb nyomot hagyott a közemlékezetben.
![](/uploads/gallery/mid/wolfenstein-the-new-order-jatekkepek-5c06f905ab3dd9679d7c-mid.jpg)
Arról már nem is beszélve, hogy ha az ember akciójátékot szeretne készíteni, akkor nagy mennyiségben lelőhető rosszfiúkra van szüksége, akik kellő számban és felszereléssel képviseltetik magukat a pályákon. A szovjeteket nehezen lehet elképzelni egy FPS-ben, hiszen sokszor lőszer sem volt náluk a háború alatt, inkább számuk volt fenyegető, mintsem harci kedvük vagy felkészültségük. Ennek egyébként pont az első Call of Duty állított emléket a mára klasszikussá vált sztálingrádi ütközettel.
Mit játszanak a németek?
Németország egyébként különösen érzékeny a világháborús tartalmakra. Annyira, hogy már egy kósza horogkereszt elég egy játék betiltásához, a német lakosság pedig legszívesebben elfelejtené, hogy egyáltalán létezett második világháború. Legalábbis ideológiai szempontbó -- a stratégiai játékok piaca ugyanis még mindig jelentősnek mondható arrafelé, sőt, a 2000-es évek első felében kulcsfontosságú volt a sikert illetően, hogy egy háborús RTS-ben minőségi legyen a német hadjárat, ellenkező esetben a hadtörténetért rajongó vásárlók hőbörgése ellehetetleníti a piac aktivizálását.
Ez a fajta szemellenzős látásmód viszont nemcsak a második világháború vesztes országaira jellemző, hanem bizony az Egyesült Államokra is. Amikor 2009-ben az Atomic Games megkísérelt játékot készítni a 2004-es Fallúdzsa elleni ostromról, melynek során nagyon sok katona vesztette életét, a közönség negatív reakciója odáig fajult, hogy az elméletben történelemhez hű játék végül sosem készült el, az Atomic inkább bedobta a törülközőt. Szintén a viszonylagos népszerűtlenség az oka a vietnami háborúról szóló játékok alacsony számának: nem sikerül eladni őket, éppen ezért a fejlesztők inkább elkerülik a témát. Mindezzel szemben viszont egy Call of Duty 4: Modern Warfare már nem kelt feltűnést, holott a játékban atombomba robban a Közel-Keleten, és orosz nacionalisták igyekeznek elpusztítani az USA-t.
![](/uploads/gallery/mid/medal-of-honor-pacific-assault-hatterkepek-2939accd1dc4a47d2ccd-mid.jpg)
Achievement unlocked: Obersturmführer
Jó kérdés így a végére, hogy a szórakoztatás céljából életre hívott akciójátékoknak van-e bármilyen morális üzenete, azon túl, hogy lődd a nácit. Nos, talán sokakat kiábrándíthat, de nincs: a játékipart nem szentéletű erkölcscsőszök irányítják -- ha valaki egy nap meggyőzi Bobby Kotickot arról, hogy egy Hitler-szimulátor vagy auschwitzi menedzserjáték fogyni fog, mint cukor az oviban, tuti, hogy lesz játék az említett témákból, lévén pénz beszél, kutya ugat, ugye. Az viszont már más lapra tartozik, hogy mit árul el egy társadalomról, ha a tagjai efféle szórakozásra vágynak.
Akárhogy is, a németek népszerűek. A német-mánia jellemző manapság. És eég furcsa, hogy ez viszont a játékokban nem látszik. Na most bemegyünk egy köynves boltba, 100 II. vs könyvből 90 a németekkel foglalkozik. Kissé felel prezentáltak. A ,,legyőzhetetlen" Tigrisről van 5 tucat könyv, de valahogy a Churchill harckocsikról a kutya se akar írni. De tényleg furcsa, hogy a német-mánia a játékokban messze nem ilyen erős. Nem tudom mi az oka. De feltételezem egyszerűen: az üzlet.
Ugyanis a német-mánia például az USA-ra már nem jellemző annyira, és ők a nagyobb piac. A nagyobb piac igényeit kell elsődlegesen kielígteni, legalábbis szerintem ez az ok.
A téma különben kész röhej.
ja, mindig felbukkan az USA a legnagyobb népirtó..melyik népet irtották ki? De komolyan. Én valahogy nem tudok rájönni...(ja persze, lefogadom indiánokat mi? Megsúgom: nem!)
Meg, miért ennyire nacionalisták. Az miért baj? Amúgy inkább patriótának nevezném őket. De ezzel semmi baj nincs. Ez természetes.
Az se igaz hogy csak az USA ilyen. Azért hiszitek ezt ,mert sok az amerikai film. De nézeték meg a franciákat, igencsak nacionalisták tudnak lenni ami persze távol áll a nácizmustól.
Az angoloknál pluszban bejön a királyi családért való rajongás, de ott is meg van ez a jelenség.
És? Még egyszer, ez természetes dolog. Saját országunkat, saját dicsőségünket szeretjük. Nem értem mi a gond.
A másik szokásos klisé: a történelmet a győztesek írják, blablabla...közhely-hegy. Meg a könyveknek nem lehet hinni. Aha,..erre talán kicsit nagyobb rálátásom van. Jó könyveket kéne olvasni, nem vackokat.
Akkor, amint az elején mondtam a német mánia. Ja, a köztudatban így él, Witmann, meg Rommel, miközben volt jobb harckocsi parancsnok Witmann-ál német oldalon is, sőt a többi nemzetnél is volt nagyon sok kiváló harckocsizó. Rommel meg? Nagyobb a hírneve mint a igazi tudása, német részről se volt a legjobb parancsnok, csak jó volt a ,,marketingje" hogy úgy mondjam, Na erre majd lesz valaki aki megmondja a tuti frankót, hogy nem is így van...ahogy említettem, jó könyveket kéne olvasni.
Ja, és egy ötlet, ha már a cikk is említi a német megszállást, őszintén, mit szólnátok egy olyan háborús FPS-hez, ahol német oldalon kéne a magyarokat lelőni, mert nem akarják a náci érdekeket kiszolgálni. Nem tudom, jó ötlet lenne? Kinek tetszene?
A fiktív vérrontásra viszont igen, így az új CoD-ok és Battlefieldek jöhetnek. Bár azokban is vannak dolgok amelyek nem tetszenek. De alapból egy háború mocskos egy dolog.
És a Necrovisionben, ha már a cikk is azzal indul, én bizony, ahol csak tudtam, átfutottam a német katonákon, a többi ellenségen értelemszerűen nem, őket bedaráltam, ahogy kell.
Segíts ki légyszíves.
De ha egy kicsit elgondolkozol akkor rájössz, hogy ez az "amcsi fikázó" stílus talán azért van mert Hollywood Amerikában van és nem Oroszországban.
De ettől függetlenül sorolj fel annyi filmet ahol az oroszok vagy más népek nyertek.
Utána kezd el számolgatni azokat ahol az amerikaiak nyertek.
Egy alternatív válasz.
Félreértések elkerülése végett: nem a filmeket kritizálom!!!!
Csak igyekeztem felhívni a figyelmet, hogy ugyanúgy a saját népünket állítjuk a középpontba mint az amerikaiak. Csak mi nem is tudunk elvonatkoztatni...
(nem a győzelem-vereség aránya miatt példálóztam a filmekkel)
Egyébként pedig érdemes lenne a saját történelmünket is mégegyszer átolvasni mielőtt másokat elítélünk.
budz: szövegértés egyes. leülhetsz.
Akárhogy is, a németek népszerűek. A német-mánia jellemző manapság. És eég furcsa, hogy ez viszont a játékokban nem látszik. Na most bemegyünk egy köynves boltba, 100 II. vs könyvből 90 a németekkel foglalkozik. Kissé felel prezentáltak. A ,,legyőzhetetlen" Tigrisről van 5 tucat könyv, de valahogy a Churchill harckocsikról a kutya se akar írni. De tényleg furcsa, hogy a német-mánia a játékokban messze nem ilyen erős. Nem tudom mi az oka. De feltételezem egyszerűen: az üzlet.
Ugyanis a német-mánia például az USA-ra már nem jellemző annyira, és ők a nagyobb piac. A nagyobb piac igényeit kell elsődlegesen kielígteni, legalábbis szerintem ez az ok.
A téma különben kész röhej.
ja, mindig felbukkan az USA a legnagyobb népirtó..melyik népet irtották ki? De komolyan. Én valahogy nem tudok rájönni...(ja persze, lefogadom indiánokat mi? Megsúgom: nem!)
Meg, miért ennyire nacionalisták. Az miért baj? Amúgy inkább patriótának nevezném őket. De ezzel semmi baj nincs. Ez természetes.
Az se igaz hogy csak az USA ilyen. Azért hiszitek ezt ,mert sok az amerikai film. De nézeték meg a franciákat, igencsak nacionalisták tudnak lenni ami persze távol áll a nácizmustól.
Az angoloknál pluszban bejön a királyi családért való rajongás, de ott is meg van ez a jelenség.
És? Még egyszer, ez természetes dolog. Saját országunkat, saját dicsőségünket szeretjük. Nem értem mi a gond.
A másik szokásos klisé: a történelmet a győztesek írják, blablabla...közhely-hegy. Meg a könyveknek nem lehet hinni. Aha,..erre talán kicsit nagyobb rálátásom van. Jó könyveket kéne olvasni, nem vackokat.
Akkor, amint az elején mondtam a német mánia. Ja, a köztudatban így él, Witmann, meg Rommel, miközben volt jobb harckocsi parancsnok Witmann-ál német oldalon is, sőt a többi nemzetnél is volt nagyon sok kiváló harckocsizó. Rommel meg? Nagyobb a hírneve mint a igazi tudása, német részről se volt a legjobb parancsnok, csak jó volt a ,,marketingje" hogy úgy mondjam, Na erre majd lesz valaki aki megmondja a tuti frankót, hogy nem is így van...ahogy említettem, jó könyveket kéne olvasni.
Ja, és egy ötlet, ha már a cikk is említi a német megszállást, őszintén, mit szólnátok egy olyan háborús FPS-hez, ahol német oldalon kéne a magyarokat lelőni, mert nem akarják a náci érdekeket kiszolgálni. Nem tudom, jó ötlet lenne? Kinek tetszene?
Tök mind1 kivan hatalmon, mert úgyis minden nagyobb hatalom a saját érdekeit nézi ... Felesleges köpködni, mert ti is ugyanezt csinálnátok
(A másik dolog, amitől kiakadok, mikor egy játékban vagy egy filmben megjelenő amerikai zászlót szapulják, merthogy "az amcsik megint arcoskodnak; ők a világ közepe stb". Miért? Magyar filmekben - de még kb a román gyártmányú papírzsebkendő reklámban is a magyar zászló vagy a parlament feszül, vagy a "nagymagyar vagyok" szöveg megy.... a hazai filmiparról nem is beszélve.Ez sokkal gázabb mint a "dicső" amerikai zászló lobogtatása egy amerikai gyártmányú filmben, játékban)
Segíts ki légyszíves.
De ha egy kicsit elgondolkozol akkor rájössz, hogy ez az "amcsi fikázó" stílus talán azért van mert Hollywood Amerikában van és nem Oroszországban.
De ettől függetlenül sorolj fel annyi filmet ahol az oroszok vagy más népek nyertek.
Utána kezd el számolgatni azokat ahol az amerikaiak nyertek.
Egy alternatív válasz.
(A másik dolog, amitől kiakadok, mikor egy játékban vagy egy filmben megjelenő amerikai zászlót szapulják, merthogy "az amcsik megint arcoskodnak; ők a világ közepe stb". Miért? Magyar filmekben - de még kb a román gyártmányú papírzsebkendő reklámban is a magyar zászló vagy a parlament feszül, vagy a "nagymagyar vagyok" szöveg megy.... a hazai filmiparról nem is beszélve.Ez sokkal gázabb mint a "dicső" amerikai zászló lobogtatása egy amerikai gyártmányú filmben, játékban)
nem tudom te milyen hallucinogének hatása alatt nézel magyar filmeket ha annyi oda erőltet nemzeti zászlót látsz bennük mint amilyenek az amerikai filmekben vannak... amerika az egyik ha nem a legnacionalistább ország a világon (ami teljesen vicces hiszen nem is egy nép hanem egy kutyulék)
Most mondjak erre egy példát is? az amerikai fizetős iskolába járó gyermek mivel magyarul beszélt ebédszünetben megbüntették.... what the shit?
#thrawnguru: Ahogy az előző komment írtale, a győztesek írják meg a történelmet. A CoD 1, 2, 5 és a MOHAA a Spearhead és Breakthrought kiegészítőkkel igazi élménydúsítók voltak nekem, valamint újra előveszem őket időnként. Realista környezetű címeknél csak a megtörtént eseményeket szeretem újra és újra átélni. Így a mostani CoD-ok (Black Ops 2 és Ghosts az Advance és Modern Warfare epizódokal) nem tudnak megmozgatni, főleg hogy nem biztos hogy egyszer megtörténik, hogy pl. egy megrögzött idióta kolumbiai (nem tudom pontosan Menendez nemzetiségét) a kínai haderő vezetője lesz és 2025-ben háborút indítana az USA ellen (nyilván a fantázia szabja a határokat) vagy hogy egy világháborúban elhunyt kommandós napjainkban tér vissza az élők sorába, mint Amerika Kapitány, aki jég tömbbe lett zárva a tenger mélyén.
Csak tisztázzuk. A Jóisten által megáldott Szent Amerikai Birodalom, akik a szabadság zászlaját, már már prófétai alázattal viszik el a föld más, demokráciát nem ismerő helyeire, az egyetlen igazságos ország. ÉS a Szent Amerikai Birodalmon kívül eső összes másik ország, bűnös mocsadék. A németek is örüljenek, hogy legalább bekerültek egy játékba.
Am mondok én is példákat ha már mások is tették. pl.: miért van az hogy a franciák istenként tisztelik és tisztelhetik napoleont? Mit is csinált az a kis szarcsimbók azon kívül hogy rengeteg embernek megkeserítette az életét csak hogy a saját egóját növelje
vagy milyen büszkék a francia forradalomra... ja az utána jövő terror egész kellemes lehetett...
(A másik dolog, amitől kiakadok, mikor egy játékban vagy egy filmben megjelenő amerikai zászlót szapulják, merthogy "az amcsik megint arcoskodnak; ők a világ közepe stb". Miért? Magyar filmekben - de még kb a román gyártmányú papírzsebkendő reklámban is a magyar zászló vagy a parlament feszül, vagy a "nagymagyar vagyok" szöveg megy.... a hazai filmiparról nem is beszélve.Ez sokkal gázabb mint a "dicső" amerikai zászló lobogtatása egy amerikai gyártmányú filmben, játékban)
Szerintem történelmet tanulni a könyvekből is csak erős kétkedéssel szabad, ahogy azt janesz091 már le is írta, azt a győztesek írták.
Az is tényleg vicces, ahogy az USA diktálni próbál az egész világnak, és tonnaszám exportálja a demokráciát ( minél több tonna tank és egyéb hadianyag, annál több demokrácia ), holott még a falu is sokkal idősebb, ahol lakom...
És csak hogy ne legyen off, én a CoD 1-2-n meg a MOHHAA-n nőttem fel Spearhead-el bezárólag. Nem mondhatnám, hogy túl sokat figyeltem volna a sztorira, mentem lőttem győztem.. ^^
Ebben egyet értünk ,csak a kommentek nagy része már nem a játékiparról szólnak