A videójátékok világában esszenciális szerepet játszik, hogy egy-egy számítógép által generált és irányított ellenfél milyen erős. Fontos, hogy a legyőzéséhez a karakterünket kell fejleszteni vagy csak egyszerűen a beprogramozott mechanikát kell megismernünk és felülmúlnunk. A legtöbb ügyességi játékban vannak nehézségi fokozatok és a játékosnak jobban kell koncentrálnia vagy ügyesebben kell játszania, ha azt a kihívást is teljesíteni akarja. Viszont itt az MI legyőzhető, hiszen úgy tervezték, hogy az legyen. De van, amikor nem ez a cél.

Pár évvel ezelőtt a StarCraft és DotA közösségben egy érdekes téma volt, hogy lehet-e olyan mesterséges intelligenciát írni, ami a komplex RTS és MOBA játékokban fel tudja venni a versenyt a legjobb emberi ellenfelekkel. Egyelőre a válasz nem egyértelmű. Ugyan a mikorinterkaciókban, ahol az APM a fontos, jobb a számítógép. De a komplex és intuitív makró döntésekben az ember még mindig olyan előnnyel rendelkezik, amit nem lehet áthidalni. De az Ember vs. Számítógép összecsapása nem újkeletű. A sakkban évtizedek óta vannak olyan gépek és szoftverek, amik a legjobb játékosoknak is kihívást jelentenek. Sőt mára oda is eljutottunk, hogy a legújabb programokat szinte lehetetlen legyőzni. Nemrég pedig egy olyan sportágban bizonyított az MI, amiről sokan azt hitték, hogy ott esélye sincs. Ez pedig nem más, mint a Bridge.

Nemrég a francia NukkAI cég Párizsban tartott egy bemutatót, ahova több magasan rangsorolt Bridzs játékos is hivatalos volt. A cél az volt, hogy kiderüljön, a cég által fejlesztett MI vagy a játékosok a jobbak. A hét folyamán több alkalommal is összecsaptak a felek és a végére az derült ki, hogy a számítógép a jobb, ezt a versenyt ő nyerte. De azért a történet nem ennyire egyszerű.

A Bridzs egyik legfontosabb eleme, hogy nem ismerjük az ellenfelünk kezében tartott lapjait. Anélkül kell stratégiát kidolgozni, hogy hiányoznak lényeges információk. A sakk esetében könnyű a helyzet, hiszen minden variáns ismert. De a Bridzsnél mindig van egy olyan faktor, amit nem lehet tökéletesen kiszámítani. Mielőtt pedig megkezdődik egy kör, a játékosok licitálnak, hogy hány ütést visznek majd. Ez a licit a mostani esetben kimaradt, a fejlesztők ezt még nem foglalták bele a programba. Sőt, a parti nem az MI és a játékosok között folyt. Mind az MI, mind pedig az emberek szimulált köröket játszottak egy már meglévő Bridge program ellen. A program itt ért el jobb eredményt. Ezt pedig a fejlesztők ki is emelték a kísérlet után.

Ugyan még nem lehet azt mondani, hogy az MI legyőzte az embert. Viszont azt sem szabad lebecsülni, amit a francia cég elért. A Bridge játék rajongói és persze játékosai között az általános vélekedés az volt, hogy egy ilyen komplex játékban a gép soha nem győzheti le az embert. Ezzel szemben, most már van egy program, ami a játék bizonyos aspektusában, jobban teljesít, mint az ember. Ki tudja mikor jut majd el oda, hogy meglegyen a teljes győzelem.

A K&H-MNEB kiemelt támogatója a Digitális Jólét Program és az MI Kihívás. 
Végezd el Te is az MI Kihívás ingyenes kurzusát és nyerj PlayStation 5-öt!