Mindennapjaink számos területének szerves, vagy már-már elengedhetetlen része a mesterséges intelligencia, és ebbe természetesen a videójátékok is beletartoznak. Ugyan témáként már számos alkotás foglalkozott az MI-vel, mint például a Detroit: Become Human vagy épp a Cyberpunk 2077, azonban még ennél is izgalmasabb, hogy egyes címek miként hasznosították ezt a technológiát a háttérben, a minél valósághűbb élményért. Utóbbira remek példa a Forza-sorozat, ami Drivatar-rendszerével képes azt a hatást kelteni, mintha valós játékosokkal versengenénk.
A Forza a 2001-ben alapított Turn 10 Studios műhelyében született meg, a Gran Turismo riválisaként, és a kezdetektől igyekezett a mesterséges intelligenciára építkezni. A Forza-játékok mindegyike egy mesterséges neurális hálozatot tartalmaz a Drivatar névre keresztelt MI versenyzői számára. A Drivatarokat a Cambridge-i MSR (Microsoft Research) fejlesztette ki, azzal a céllal, hogy elemezzék és alkalmazzák a játékosok vezetési stílusát, ezzel azt a hatást keltve, mintha valóban egy adott riválisunkkal versengenénk. A sorozat korai epizódjaiban ezek a Drivatarok még a Bayes-féle neurális hálózaton futottak, kikalkulálva a lehetséges megoldásokat egy problémára és annak valószínűségére, a játékosok korábbi futamaiból gyűjtött adatok alapján, mielőtt kiválasztanák a lehetőségek közül a legmagasabb megbízhatósági értékűt. Egy ilyen probléma lehet például egy adott kanyar és olyan tényezői, mint a bevételéhez szükséges megfelelő kanyarodási szög, fékezés és sebesség.
A Drivatarok begyűjtött adatainak megosztása azonban egyik Xboxról a másikra kezdetben csak annak tárhelyére való átmásolásával volt megoldható. A Forza Motorsport 5 aztán megerősített tanulási paradigmája mellett már felhő alapú technológiával rögzítette és továbbította minden játékos Drivatarjának adatait, az Xbox hálózatán keresztül, külön időbélyeggel ellátva minden újabb feltöltést, és eszerint priorizálva azokat. Bevezetése óta a Drivatar-rendszer rengeteget fejlődött, és jóval többről szól, mint korábban rögzített útvonalak letükrözése. A mesterséges intelligencia ugyanis a manőverek és szokások egyszerű lemásolása helyett összetett és érdekes módon, a korábbi futamaiból kinyert adatokat elemezve adja vissza az adott játékos vezetési stílusát, mások futamain anélkül, hogy a játékos valós időben irányítaná kocsiját.
A Forza Horizon-játékokra is kiterjedt Drivatar-rendszer tehát a játékosok adatainak halmazából merítve elemzi ki a különböző vezetési szokásokat, a mesterséges intelligencia segítségével, hogy aztán a tanultakat felhasználva megpróbáljon az adott játékos stílusához, manővereihez, habitusához hűen viselkedni, és így teljesíteni a futamokon. A Drivatar-rendszer remek példa a mesterséges intelligencia tanulási képességeire és a begyűjtött adatok talán kevésbé látványos, azonban a játékélményt nagyban fokozó hasznosítására. Az MI jóval több egy láthatatlan erőnél, ami értelmet varázsol ellenfeleinkbe, hogy fedezék mögé bújjanak vagy újratöltésnél lebukjanak. A Forza-sorozat esetében például abban is segít, hogy a lehető legvalósághűbben alkossunk újra magunkat mások játékaiban anélkül, hogy valóban ott lennénk.
A K&H-MNEB kiemelt támogatója a Digitális Jólét Program és az MI Kihívás.
Végezd el Te is az MI Kihívás ingyenes kurzusát és nyerj PlayStation 5-öt!